Zasady finansowania kosztów związanych z dopełnieniem obowiązków wynikających z gwarancji.

Monitor Polski

M.P.1963.37.183

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1963 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 3 kwietnia 1963 r.
w sprawie zasad finansowania kosztów związanych z dopełnieniem obowiązków wynikających z gwarancji.

Na podstawie § 14 uchwały nr 289 Rady Ministrów z dnia 13 września 1962 r. w sprawie gwarancji na przedmioty produkowane przez jednostki gospodarki uspołecznionej i niektórych innych środków, które należy zastosować w celu zwiększenia odpowiedzialności producentów za wady fizyczne towarów, zarządza się, co następuje:
Przedsiębiorstwa pokrywają koszty napraw gwarancyjnych swoich wyrobów objętych systemem napraw gwarancyjnych ze środków obrotowych. Kosztami tymi obciążają koszty własne produkcji, traktując je jako koszty naprawy braków.
1.
Na wyroby objęte systemem gwarancyjnym, dla których okres gwarancji, liczony od daty wydania przedmiotu przez producenta, jest nie krótszy niż 12 miesięcy oraz dla których przewiduje się wysokie koszty napraw w stosunku do kosztów wytworzenia, przedsiębiorstwo może utworzyć fundusz napraw gwarancyjnych.
2.
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość gromadzenia środków funduszu napraw gwarancyjnych określonych wyrobów lub grup wyrobów na szczeblu zjednoczenia bądź centrali zbytu.
3.
Decyzje w sprawie utworzenia funduszu napraw gwarancyjnych oraz decyzje w sprawie gromadzenia środków tego funduszu na szczeblu zjednoczenia bądź centrali zbytu podejmuje właściwy minister (kierownik urzędu centralnego), a w odniesieniu do organizacji spółdzielczych – prezes właściwego centralnego związku spółdzielczego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
1.
Fundusz napraw gwarancyjnych tworzy się w formie narzutów na koszty własne wyrobów, na które została udzielona gwarancja, według stawek procentowych liczonych od wartości w cenach zbytu tych wyrobów.
2.
Wysokość stawek narzutów na koszty określonych wyrobów lub ich jednorodnych grup zatwierdzają na każdy rok dla poszczególnych przedsiębiorstw dyrektorzy zjednoczeń w ramach limitów ustalonych przez właściwych ministrów.
1.
Fundusz napraw gwarancyjnych ewidencjonuje się na wyodrębnionym koncie analitycznym w ramach konta "Fundusze specjalne".
2.
W uzasadnionych przypadkach środki finansowe funduszu można gromadzić na specjalnych rachunkach bankowych.
Przedsiębiorstwa dokonują odpisów na fundusz napraw gwarancyjnych w okresach miesięcznych.
Z funduszu napraw gwarancyjnych pokrywa się faktyczne koszty związane z naprawami gwarancyjnymi wykonywanymi we własnym zakresie (materiały, robocizna, transport przedmiotu do naprawy) bądź zleconymi innym wykonawcom.
W razie utworzenia funduszu napraw gwarancyjnych sposób ewidencji funduszu i kosztów powinien umożliwić ustalenie rzeczywistej wysokości napraw gwarancyjnych w przekroju wyrobów lub ich jednorodnych grup, dla których zatwierdzono oddzielne stawki narzutów, oraz ustalenie terminów wygasania gwarancji.
1.
Wartość wykonanych napraw gwarancyjnych we własnym zakresie nie może być zaliczana do wartości produkcji zarówno towarowej, jak i globalnej.
2.
W razie utworzenia funduszu napraw gwarancyjnych koszty faktycznie poniesione w danym miesiącu na wykonane naprawy gwarancyjne nie mogą być zaliczane do kosztu produkcji towarowej, jak i globalnej, lecz obciążają fundusz napraw gwarancyjnych.
1.
Nie wykorzystane na koniec roku środki funduszu napraw gwarancyjnych:
1)
w części dotyczącej gwarancji wygasających w danym roku – podlegają przeniesieniu na rachunek strat i zysków przedsiębiorstwa,
2)
w części dotyczącej gwarancji wygasających w latach następnych – pozostają jako środki funduszu na rok następny.

Jeżeli faktyczne koszty napraw przekroczą wysokość funduszu w części dotyczącej gwarancji wygasających w danym roku, nadwyżkę kosztów przenosi się na rachunek strat i zysków przedsiębiorstwa.

2.
W wyjątkowych przypadkach właściwy minister może zezwolić na zastosowanie następujących uproszczonych zasad: Nie wykorzystane na koniec roku środki funduszu napraw gwarancyjnych:
1)
w części przekraczającej kwotę naliczenia funduszu za ostatni rok przenosi się na rachunek strat i zysków przedsiębiorstwa,
2)
w części równej tej kwocie bądź niższej od tej kwoty pozostają jako środki funduszu na rok następny.

Jeżeli faktyczne koszty napraw przekroczą wysokość funduszu posiadanego w danym roku, nadwyżkę kosztów przenosi się na rachunek strat i zysków przedsiębiorstwa.

Szczegółowe zasady ewidencji i rozliczania kosztów napraw gwarancyjnych oraz gospodarowania funduszem napraw gwarancyjnych określą właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych), a w odniesieniu do organizacji spółdzielczych – prezesi centralnych związków spółdzielczych.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1963 r.