Zapewnienie sprawnej pracy transportu kolejowego, drogowego i lotniczego w okresie zimy 1979/1980 r.

Monitor Polski

M.P.1979.27.142

Akt utracił moc
Wersja od: 9 listopada 1979 r.

UCHWAŁA Nr 162
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 listopada 1979 r.
w sprawie zapewnienia sprawnej pracy transportu kolejowego, drogowego i lotniczego w okresie zimy 1979/1980 r.

W celu zapewnienia sprawnej pracy transportu kolejowego, drogowego i lotniczego w warunkach zimowych oraz ustalenia zasad współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z zarządami kolei państwowych, dróg publicznych oraz lotnisk komunikacyjnych przy odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi w zimie 1979/1980 r. Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Roboty przy odśnieżaniu linii kolejowych, dróg i lotnisk oraz zwalczaniu śliskości zimowej, zwane dalej "robotami zimowymi", należy prowadzić na podstawie opracowanych planów finansowo-technicznych z zachowaniem pierwszeństwa robót na liniach kolejowych, drogach i lotniskach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.
1.
W realizacji planów, o których mowa w § 1, oraz planów robót zimowych na drogach podległych Ministrowi Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska współdziałają ministrowie resortów gospodarczych oraz wojewodowie i prezydenci miast stopnia wojewódzkiego.
2.
W toku współdziałania:
1)
ministrowie resortów gospodarczych zapewnią:
a)
udział sił i środków technicznych podległych jednostek dla udzielenia pomocy w robotach zimowych,
b)
wykonanie w trybie pilnym zadań i dostaw sprzętu oraz materiałów, niezbędnych do zapewnienia sprawnej pracy transportu kolejowego, drogowego i lotniczego;
2)
wojewodowie i prezydenci miast stopnia wojewódzkiego:
a)
sporządzą na podstawie zapotrzebowań zgłoszonych przez dyrekcje okręgowe dróg publicznych oraz dyrekcje rejonowe kolei państwowych wykazy państwowych jednostek gospodarczych ze wskazaniem:
-
liczby pojazdów samochodowych i sprzętu, które jednostki te obowiązane są dostarczyć zarządom dróg do robót zimowych,
-
liczby pracowników do udzielania pomocy dyrekcjom rejonowym kolei państwowych podczas nadmiernych lub ciągłych opadów śnieżnych,

i doręczą je niezwłocznie zarządom dróg i kolei, wydając jednocześnie państwowym jednostkom gospodarczym nakazy dostarczenia pojazdów i pracowników,

b)
zobowiążą przedsiębiorstwa (zakłady), dysponujące dźwigami samochodowymi, do kierowania ich na wezwanie zarządu dróg lub jednostki Milicji Obywatelskiej do usuwania zatorów drogowych,
c)
opracują plany odśnieżania dróg istotnych dla gmin, szczególnie dróg stanowiących dojazdy do punktów skupu, zaopatrzenia i szkół zbiorczych, zapewniając równocześnie realizację tych planów przez naczelników gmin z udziałem miejscowej ludności oraz zakładów pracy, z wyłączeniem rejonów dróg publicznych;
3)
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, niezależnie od zadań wymienionych w pkt 2, będzie koordynował prace nad utrzymaniem ciągłości ruchu kolejowego, drogowego i lotniczego w węźle warszawskim, kierując do robót zimowych w miarę zachodzącej potrzeby dodatkowe środki techniczne i pracowników z warszawskich zakładów pracy; szczegółowy program tych prac Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy przedstawi Prezesowi Rady Ministrów w terminie do dnia 15 listopada 1979 r.
Ustala się obowiązek wyznaczenia w każdym województwie od 27 do 37 pojazdów samochodowych średniego i ciężkiego typu oraz odpowiednio - analogicznie jak w latach poprzednich - niezbędnej ilości pojazdów typu lekkiego. Wyznaczone pojazdy powinny być pod względem technicznym i konstrukcyjnym przydatne do robót zimowych i oddane na okres od dnia 15 grudnia 1979 r. do dnia 15 marca 1980 r. do stałej dyspozycji zarządów dróg.
Przepisy § 2 ust. 2 pkt 2 lit. a) i § 3 nie dotyczą:
1)
pojazdów samochodowych i sprzętu:
a)
Sił Zbrojnych oraz jednostek podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem przedsiębiorstw podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych,
b)
jednostek organizacyjnych więziennictwa oraz zakładów dla nieletnich podległych Ministrowi Sprawiedliwości,
c)
jednostek Ministerstwa Łączności,
2)
specjalistycznych pojazdów i sprzętu, jak cysterny, chłodnie, pogotowia techniczne, specjalistyczny transport mleczarski, samochody dostawcze itp.
1.
Państwowe jednostki gospodarcze, wyznaczone do świadczeń na rzecz robót zimowych, obowiązane są:
1)
podstawić zarządom dróg, bezpośrednio po otrzymaniu nakazów, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2 lit. a), sprawne technicznie pojazdy samochodowe - w celu przystosowania ich do robót zimowych; koszty przystosowania ponoszą zarządy dróg,
2)
zaopatrzyć swoich pracowników obsługujących pojazdy samochodowe i sprzęt w zimową odzież ochronną,
3)
dowozić własnymi środkami lokomocji wyznaczonych pracowników do miejsc odśnieżania.
2.
Minister Komunikacji zapewni właściwe wykorzystanie pojazdów, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2 lit. a), w okresach, gdy nie będzie zachodziła potrzeba ich użycia do robót zimowych, uwzględniając w pierwszej kolejności zadania przewozowe macierzystych zakładów.
3.
Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej na wniosek dyrekcji okręgowej dróg publicznych, dyrekcji rejonowej kolei państwowych lub przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej w miastach będących siedzibą urzędów wojewódzkich, potwierdzony przez wojewodę lub prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego, zapewni w ramach posiadanej rezerwy dodatkowe przydziały na zakup silnikowych paliw płynnych dla jednostek prowadzących roboty zimowe.
4.
Minister Spraw Wewnętrznych zapewni współdziałanie Milicji Obywatelskiej z zarządami dróg przy prowadzeniu ruchu w okresie zimowym, a szczególnie w czasie intensywnych opadów i zamieci śnieżnych.
5.
Minister Rolnictwa zapewni resortom komunikacji oraz administracji gospodarki terenowej i ochrony środowiska informację o sytuacji meteorologicznej.
1.
Prowadzenie robót zimowych i kierowanie nimi na drogach będących w administracji Ministra Komunikacji należy bezpośrednio do naczelnego dyrektora właściwego okręgu dróg publicznych - z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 22 kwietnia 1959 r. o utrzymaniu czystości i porządku w miastach i osiedlach (Dz. U. z 1959 r. Nr 27, poz. 167, z 1961 r. Nr 5, poz. 33, z 1962 r. Nr 34, poz. 158, z 1971 r. Nr 12, poz. 115 i z 1974 r. Nr 38, poz. 230).
2.
Upoważnia się naczelnego dyrektora okręgu dróg publicznych do dysponowania na terenie całego okręgu sprzętem i pojazdami samochodowymi przydzielonymi do robót zimowych.
Nadzór nad współdziałaniem państwowych jednostek gospodarczych z dyrekcjami rejonowymi kolei państwowych, dyrekcjami okręgowymi dróg publicznych oraz zarządami portów lotniczych w robotach zimowych sprawują wojewodowie i prezydenci miast stopnia wojewódzkiego, którzy przez powołane wojewódzkie komitety koordynacyjne, złożone z przedstawicieli urzędów wojewódzkich, zarządów kolei i dróg oraz portów lotniczych, wojewódzkich sztabów wojskowych i zainteresowanych jednostek gospodarczych, analizują przebieg robót zimowych, stopień zagrożenia pracy transportu oraz zakres niezbędnej dodatkowej pomocy dla zarządów kolei, dróg i portów lotniczych, zapewniając bezwzględne pierwszeństwo drogom I kolejności zimowego utrzymania oraz szlakom kolejowym o podstawowym znaczeniu.
1.
Minister Obrony Narodowej zapewni pomoc wojska w zwalczaniu gwałtownych i ostrych ataków zimy.
2.
Użycie sił i środków wojskowych w sytuacjach, o których mowa w ust. 1, może nastąpić na liniach kolejowych, drogach i lotniskach o istotnym znaczeniu dla gospodarki narodowej na podstawie decyzji dowódcy okręgu wojskowego, podjętej na wniosek właściwego naczelnego dyrektora okręgu kolei państwowych, naczelnego dyrektora okręgu dróg publicznych lub dyrektora Centralnego Zarządu Lotnictwa Cywilnego.
1.
Za używanie pojazdów i sprzętu państwowych jednostek gospodarczych do robót zimowych przysługuje wynagrodzenie według następujących stawek:
1)
za używanie pojazdów samochodowych - według stawek obowiązującej taryfy towarowej transportu samochodowego i spedycji, bez stosowania dodatków za utrudnienia wynikające ze stanu drogi oraz warunków zimowych,
2)
za używanie maszyn budowlanych (ciągniki gąsienicowe, równiarki, spycharki, dźwigi samochodowe) - według stawek przewidzianych w cenniku pracy sprzętu budowlanego,
3)
za używanie sprzętu rolniczego - według stawek stosowanych w resorcie rolnictwa.
2.
Za udział wojska w akcji zwalczania gwałtownych i ostrych ataków zimy przysługuje wynagrodzenie według stawek określonych przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
1.
Pracownicy skierowani do robót zimowych są uprawnieni do:
1)
pełnego wynagrodzenia przysługującego w zakładzie macierzystym,
2)
diet i zwrotu kosztów podroży służbowych według ogólnie obowiązujących zasad.
2.
Pracownicy przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (PKP), zgrupowani i zakwaterowani na dużych węzłach i stacjach kolejowych o szczególnym znaczeniu dla PKP, oraz pracownicy drogowi, skierowani do akcji odśnieżnej poza granice macierzystego okręgu dróg publicznych, mają prawo do dodatku za pracę w trudnych warunkach w wysokości 2,50 zł za każdą godzinę pracy przy odśnieżaniu i usuwaniu skutków gołoledzi, z tym że w szczególnie uzasadnionych wypadkach dodatek ten może być powiększony o 100%. Szczegółowe zasady przyznawania dodatków ustali Minister Komunikacji.
3.
Kierowcom pojazdów samochodowych i maszynistom sprzętu oraz ich pomocnikom przysługuje za obsługę specjalnych urządzeń odśnieżających dodatek specjalny w wysokości 5,00 zł za 1 godzinę pracy niezależnie od dodatku określonego w ust. 2.
4.
Należności, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, pokrywa macierzysty zakład pracy z planowanego osobowego funduszu płac, z tym że wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych, nocnych, w niedziele i święta, a także dodatki, diety i zwrot kosztów podróży, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 i 3, traktuje się jako niedyrektywne i uznaje się za nie podlegające obowiązkowi likwidacji do wysokości kwot rzeczywiście wypłaconych.
5.
Czas pracy pracowników zatrudnionych przy robotach zimowych nie obciąża limitów godzin nadliczbowych jednostek macierzystych.
Jednostki gospodarcze, kierujące pracowników do robót zimowych, fakturują dokonane wypłaty wynagrodzeń oraz należności (§ 9 i 10), a jednostki kolejowe, dróg publicznych oraz lotnictwa cywilnego opłacają faktury i zaliczają wydatki jako usługi obce.
Zaleca się zarządom centralnych związków spółdzielni oraz Zarządowi Centralnego Związku Kółek Rolniczych stosowanie przepisów niniejszej uchwały.
W sprawach objętych przepisami niniejszej uchwały nie stosuje się przepisów uchwały nr 332 Rady Ministrów z dnia 22 listopada 1968 r. w sprawie współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych (Monitor Polski z 1968 r. Nr 51, poz. 355 i z 1971 r. Nr 52, poz. 334).
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.