Zamówienia rządowe na realizację zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki.

Monitor Polski

M.P.1986.6.37

Akt utracił moc
Wersja od: 11 marca 1986 r.

UCHWAŁA Nr 8
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 stycznia 1986 r.
w sprawie zamówień rządowych na realizację zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki.

W celu zapewnienia sprawnej realizacji zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki, niezbędnych dla gospodarki narodowej, Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1.
Wprowadza się zamówienia rządowe na realizację zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki, a zwłaszcza zadań warunkujących postęp naukowo-techniczny i organizacyjny w gospodarce narodowej.
2.
Zamówienie rządowe na wykonanie zadania z zakresu rozwoju nauki i techniki, zwane dalej "zamówieniem rządowym", polega na powierzeniu przez właściwy organ zamawiający, wymieniony w § 4 ust. 1, realizacji tego zadania na podstawie umowy jednostce organizacyjnej określonej w § 5.
1.
Przedmiotem zamówienia rządowego powinny być jednoznacznie sprecyzowane i ściśle powiązane z określonymi w centralnych planach rocznych celami społeczno-gospodarczymi zadania mające na celu wdrażanie i upowszechnianie wyników prac badawczo-rozwojowych, wynalazków i licencji, rokujących osiągnięcie przewidywanego rezultatu technicznego i ekonomicznego.
2.
Zamówieniami rządowymi należy obejmować w szczególności zadania o charakterze wdrożeniowym mające podstawowe znaczenie dla gospodarki narodowej.
3.
Zamówienia rządowe mogą obejmować zadania dotyczące nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług, technologii i systemów organizacyjnych.
4.
W wypadkach szczególnie uzasadnionych zamówienia rządowe mogą obejmować także badania dotyczące przyszłościowych rozwiązań technicznych, organizacyjnych i ekonomicznych oraz ekspertyzy.
5.
Zamówienia rządowe mają charakter wieloletni, przy czym okres ich realizacji nie powinien przekraczać 5 lat.
1.
Wykaz zadań objętych zamówieniami rządowymi z zakresu rozwoju nauki i techniki określa Przewodniczący Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów na wniosek Ministra - Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń.
2.
Przed przedstawieniem projektu wykazu zadań, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczącemu Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów Minister - Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń uzgadnia go z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
3.
Wykaz zadań, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się w projekcie centralnego planu rocznego z określeniem:
1)
celu gospodarczego lub społecznego, jakiemu ma służyć realizacja zadania,
2)
cyklu realizacji zadania oraz poszczególnych etapów realizacji i terminu ostatecznego zakończenia zadania,
3)
szacunkowych nakładów oraz efektów rzeczowych i ekonomicznych,
4)
organu zamawiającego wymienionego w § 4 ust. 1.
4.
Ustalenie ostatecznego wykazu zadań, o którym mowa w ust 1, następuje w centralnym planie rocznym.
5.
Ustanowienie w ciągu roku dodatkowego zadania objętego zamówieniem rządowym następuje w drodze zmiany centralnego planu rocznego.
1.
Stroną zamawiającą przy zamówieniach rządowych są właściwe naczelne i centralne organy administracji państwowej, Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk lub inne jednostki organizacyjne, zwane dalej "organami zamawiającymi".
2.
Za realizację zadań określonych w § 3 ust. 4 odpowiada organ zamawiający.
1.
Generalnym wykonawcą zamówienia rządowego, zwanym dalej "generalnym wykonawcą", powinna być jednostka gospodarki uspołecznionej posiadająca odpowiedni potencjał materialno-techniczny i kadrowy.
2.
Funkcja generalnego wykonawcy w zakresie koordynacji prac związanych z realizacją zamówienia rządowego może być powierzona zrzeszeniom przedsiębiorstw państwowych.
3.
W wypadkach szczególnych, gdy jednostka gospodarki uspołecznionej nie ma możliwości zrealizowania zamówienia rządowego lub gdy jest to uzasadnione korzystniejszymi warunkami wykonania zamówienia rządowego, generalnym wykonawcą może być jednostka gospodarki nie uspołecznionej.
Strony w umowie generalnej określają wzajemne zobowiązania, terminy ich realizacji oraz sankcje za ich niewykonanie, wykonanie wadliwe lub nieterminowe.
1.
Generalny wykonawca organizuje niezbędną współpracę ze strony odpowiednich jednostek organizacyjnych (zespołów) właściwych do rozwiązania poszczególnych etapów bądź elementów zamówienia rządowego i zawiera z nimi umowy szczegółowe.
2.
Do umów, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 5 ust. 1 i 3 oraz § 6.
Umowy generalne i szczegółowe zawiera się w trybie i na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym i innych ustawach oraz przepisach szczególnych właściwych ze względu na podmiot lub przedmiot umowy.
1.
W wypadkach uzasadnionych złożonością procesu realizacji zamówienia rządowego oraz koniecznością skonkretyzowania w późniejszych terminach warunków realizacji tego zamówienia organ zamawiający zawiera z generalnym wykonawcą umowę przedwstępną.
2.
Zawarcie umowy przedwstępnej stanowi dla generalnego wykonawcy podstawę do podjęcia niezbędnych prac przygotowawczych, a zwłaszcza do zawarcia umów z innymi jednostkami realizującymi zamówienie.
1.
Zasady tworzenia preferencyjnych warunków realizacji zamówień rządowych z zakresu rozwoju nauki i techniki, dotyczących w szczególności finansowania, zaopatrzenia materiałowo-technicznego oraz korzystania z kredytów bankowych i ulg podatkowych, określają odrębne przepisy oraz ustalenia centralnych planów rocznych.
2.
Generalny wykonawca może przekazać część korzyści wynikających z preferencyjnych warunków, o których mowa w ust. 1, jednostkom realizującym zamówienia rządowe (podwykonawcom).
1.
W razie niewykonania przez generalnego wykonawcę zadania objętego zamówieniem rządowym określonym w umowie generalnej bądź wykonania wadliwego lub nieterminowego, stosuje się sankcje określone w odrębnych przepisach.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do umów szczegółowych.
3.
W umowach o realizację zamówienia rządowego strony powinny przewidzieć, że w razie wykorzystania przez generalnego wykonawcę lub inne jednostki realizujące zamówienie rządowe otrzymanych na ten cel środków dewizowych niezgodnie z przeznaczeniem są oni obowiązani zwrócić te środki organowi zamawiającemu, a gdy nie jest to możliwe - zapłacić organowi zamawiającemu dziesięciokrotną ich wartość w złotych obiegowych, obliczoną według obowiązującego kursu.
Minister - Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń:
1)
sprawuje ogólną koordynację i kontrolę realizacji zamówień rządowych z zakresu rozwoju nauki i techniki,
2)
corocznie, w terminie do dnia 15 kwietnia - na podstawie danych przekazanych przez organy zamawiające oraz wyników własnych kontroli - przedstawia sprawozdanie Prezydium Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów oraz Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów o przebiegu realizacji zamówień rządowych i uzyskiwanych efektach,
3)
przedstawia corocznie Radzie Ministrów informację o realizacji zamówień rządowych.
Treść umów o realizację zamówień rządowych zawartych przed dniem wejścia w życie uchwały należy dostosować do przepisów uchwały.
Traci moc uchwała nr 180 Rady Ministrów z dnia 12 grudnia 1983 r. w sprawie zamówień rządowych na realizację szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki (Monitor Polski Nr 42, poz. 239).
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.