Zakres czynności konserwatora przyrody, nadleśniczego państwowego, kierownika parku narodowego i dyrektora parku narodowego w dziedzinie ochrony przyrody.

Monitor Polski

M.P.1950.A-132.1646

Akt utracił moc
Wersja od: 22 grudnia 1950 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA LEŚNICTWA
z dnia 20 listopada 1950 r.
w sprawie zakresu czynności konserwatora przyrody, nadleśniczego państwowego, kierownika parku narodowego i dyrektora parku narodowego w dziedzinie ochrony przyrody.

Na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 7 kwietnia 1949 r. o ochronie przyrody (Dz. U. R. P. Nr 25, poz. 180) zarządza się, co następuje:
Powołane w niniejszym zarządzeniu artykuły bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 7 kwietnia 1949 r. o ochronie przyrody (Dz. U. R. P. Nr 25, poz. 180).
Konserwator przyrody jest pracownikiem prezydium wojewódzkiej rady narodowej w oddziale leśnictwa wydziału rolnictwa i leśnictwa.
Terytorialny zakres działania konserwatora przyrody obejmuje obszar województwa.

Konserwator przyrody Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Warszawie pełni swoje obowiązki również na obszarze m. st. Warszawy, a konserwator przyrody Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Łodzi - na obszarze m. Łodzi. Konserwator przyrody Wojewódzkiej Rady Narodowej w Warszawie (w Łodzi) podlega osobowo tejże Radzie, a w zakresie swej działalności na obszarze m. st. Warszawy (m. Łodzi) podlega służbowo radzie narodowej tego miasta.

Do zakresu czynności konserwatora przyrody należy:
1)
piecza nad należytym zabezpieczeniem interesów ochrony przyrody oraz inicjatywa i występowanie z wnioskami w sprawach ochrony przyrody;
2)
czuwanie nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony przyrody oraz śledzenie ich skuteczności;
3)
załatwianie spraw dotyczących:
a)
wydawania przepisów mających na celu bliższe oznaczenie lub przeprowadzenie ochrony, ustanowionej na obszarze rezerwatów przyrody (art. 13) oraz - w odniesieniu do poszczególnych gatunków roślin i zwierząt, zagrożonych w swym bycie lub ilościowym występowaniu (art. 15),
b)
wydawania orzeczeń o uznaniu za pomnik przyrody poszczególnych tworów przyrody lub ich skupień,
c)
wydawania zarządzeń tymczasowych, przewidzianych w art. 21,
d)
wydawania zarządzeń o konieczności wykonania prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody stosownie do art. 19,
e)
wydawania decyzji w sprawie wykonania na koszt Skarbu Państwa prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody i pomników przyrody (art. 25),
f)
udzielania zezwoleń na wykonanie czynności zakazanych lub podlegających ograniczeniu na mocy art. 18, stosownie do postanowień art. 20;
4)
występowanie z wnioskami w sprawie oznaczenia udziału w kosztach utrzymania urządzeń ochronnych w przypadkach przewidzianych w art. 26;
5)
występowanie z wnioskami w sprawie ujawnienia w księgach wieczystych poddania przedmiotów pod ochronę względnie skreślenia w nich odnośnego wpisu stosownie do postanowień art. 27;
6)
przeprowadzanie kontroli stanu przedmiotów poddanych pod ochronę;
7)
przeprowadzanie inwentaryzacji i prowadzenie rejestru wojewódzkiego przedmiotów poddanych pod ochronę;
8)
współdziałanie z wojewódzkim komitetem ochrony przyrody;
9)
współdziałanie z właściwymi władzami w sprawach związanych z ochroną przyrody i krajobrazu, w szczególności w sprawach wynikających z przepisów o opiece nad zabytkami i o planowaniu przestrzennym;
10)
czynności związane z nadzorem nad działalnością władz ochrony przyrody na stopniu powiatu;
11)
inne czynności z zakresu ochrony przyrody, zlecone przez Ministra Leśnictwa.
Konserwator przyrody przed wydaniem orzeczenia o uznaniu za pomnik przyrody poszczególnych tworów przyrody lub ich skupień zasięga opinii wojewódzkiego komitetu ochrony przyrody (art. 16).
Przy wydawaniu zarządzeń tymczasowych, przewidzianych w art. 21, konserwator przyrody może w nagłych przypadkach nie zasięgać opinii wojewódzkiego komitetu ochrony przyrody. Odpis takiego zarządzenia winien być niezwłocznie przesłany wojewódzkiemu komitetowi ochrony przyrody.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej (prezydia rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) ustali w porozumieniu z Naczelnym Konserwatorem Przyrody te ważniejsze sprawy ochrony przyrody, które zastrzeże sobie do aprobaty.

Prezydium wojewódzkiej rady narodowej (prezydia rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) może udzielić konserwatorowi przyrody upoważnienia do podpisywania "za prezydium wojewódzkiej rady narodowej" (za prezydium rady narodowej m.st. Warszawy i m. Łodzi) pism dotyczących spraw, określonych w ustępie poprzednim, z wyjątkiem takich, które mają charakter zarządzeń ogólnych, skierowanych do podległych prezydium wojewódzkiej rady narodowej władz i urzędów.

Terytorialnym zakresem działania nadleśniczego państwowego, kierownika parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektora parku narodowego jest obwód ochrony przyrody, którego obszar oznaczy prezydium powiatowej rady narodowej.

Podział na obwody ochrony przyrody winien z reguły pokrywać się z podziałem terytorialnym, przyjętym dla władz ochrony lasów, nie stanowiących własności Państwa na stopniu powiatu.

Obszary miast stanowiących powiaty miejskie wchodzą w skład właściwych obwodów ochrony przyrody, określonych w porozumieniu z zainteresowanymi prezydiami miejskich rad narodowych. Prezydiom rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie przysługują uprawnienia władz ochrony przyrody na stopniu powiatu, wynikające z ustawy o ochronie przyrody.

Podział na obwody ochrony przyrody m. st. Warszawy i m. Łodzi ustalą prezydia rad narodowych tych miast na wniosek właściwych konserwatorów przyrody.

Do zakresu czynności nadleśniczego państwowego i kierownika parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych należy:
1)
piecza nad należytym zabezpieczeniem interesów ochrony przyrody na powierzonym terenie oraz inicjatywa i występowanie do konserwatora przyrody z wnioskami w sprawach ochrony przyrody;
2)
czuwanie nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony przyrody oraz powiadamianie konserwatora przyrody o poczynionych spostrzeżeniach w tej dziedzinie;
3)
załatwianie spraw dotyczących:
a)
wydawania przepisów mających na celu bliższe oznaczenie lub przeprowadzenie ochrony ustanowionej w orzeczeniu o uznaniu za pomnik przyrody,
b)
wydawania zarządzeń tymczasowych, przewidzianych w art. 21, z analogicznym zachowaniem postanowień zawartych w § 6 niniejszego zarządzenia,
c)
wydawania zarządzeń o konieczności wykonania prac i urządzeń ochronnych dotyczących pomników przyrody stosownie do art. 19;
4)
występowanie do konserwatora przyrody z wnioskami w sprawie wykonania na koszt Skarbu Państwa prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody i pomników przyrody;
5)
organizowanie wykonania prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody i pomników przyrody;
6)
czuwanie nad wykonywaniem przez podległe organy uprawnień w zakresie sprawowania bezpośredniego nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o poddaniu przedmiotów pod ochronę;
7)
występowanie do prezydium powiatowej rady narodowej z wnioskami o ściganie w sprawach o przestępstwa przeciw ustawie o ochronie przyrody;
8)
dokonywanie z własnej inicjatywy lub na zlecenie konserwatora przyrody kontroli stanu przedmiotów poddanych pod ochronę i stanu ich zabezpieczenia oraz przedstawianie konserwatorowi przyrody wniosków w tych sprawach;
9)
udział w prowadzeniu rejestru powiatowego przedmiotów poddanych pod ochronę;
10)
zbieranie stosownie do zlecenia konserwatora przyrody materiałów potrzebnych dla przygotowania decyzji innych władz ochrony przyrody;
11)
współdziałanie z wojewódzkim komitetem ochrony przyrody;
12)
współdziałanie z organami właściwych władz w sprawach związanych z ochroną przyrody i krajobrazu, w szczególności w sprawach wynikających z wykonywania przepisów o opiece nad zabytkami i o planowaniu przestrzennym;
13)
sprawozdawczość dotycząca wykonanych prac z zakresu ochrony przyrody;
14)
informowanie prezydiów powiatowych rad narodowych o załatwianiu ważniejszych spraw objętych zakresem czynności w sposób i w terminach, ustalonych przez przewodniczącego prezydium;
15)
inne czynności z zakresu ochrony przyrody, zlecone przez konserwatora przyrody lub przez prezydium powiatowej rady narodowej.
Do zakresu czynności dyrektora parku narodowego należy wykonywanie czynności, przewidzianych w § 9 niniejszego zarządzenia dla nadleśniczego państwowego i kierownika parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych oraz w związku z postanowieniami art. 19 ust. 3, art. 24 i art. 25 ust. 2 ponadto:
a)
wydawanie zarządzeń o potrzebie wykonania prac i urządzeń ochronnych na obszarze parku narodowego,
b)
wydawanie decyzji w sprawie wykonania na koszt Skarbu Państwa prac i urządzeń ochronnych na obszarze parku narodowego.
Nadleśniczy państwowy, kierownik parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektor parku narodowego ponoszą bezpośrednią i całkowitą odpowiedzialność za załatwianie spraw, wymienionych w § 9 i 10 mniejszego zarządzenia.
Wszelkie pisma w sprawach, wymienionych w § 9 pkt. 1) - 3), podpisuje w imieniu prezydium powiatowej rady narodowej nadleśniczy państwowy, kierownik parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektor parku narodowego z dodatkiem "za prezydium powiatowej rady narodowej" względnie w odniesieniu do obszarów miast stanowiących powiaty miejskie - "za prezydium miejskiej rady narodowej".

Pisma w pozostałych sprawach podpisuje nadleśniczy państwowy, kierownik parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektor parku narodowego.

Zarządzenia, wymienione w § 10 lit. a) i b), podpisuje dyrektor parku narodowego.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.