Wytyczne wymiaru sprawiedliwości i praktyki sądowej w sprawie postępowania i orzekania kary względem recydywistów.
M.P.1967.27.125
Akt jednorazowyOBWIESZCZENIE
PIERWSZEGO PREZESA SĄDU NAJWYŻSZEGO
z dnia 28 kwietnia 1967 r.
o wytycznych wymiaru sprawiedliwości i praktyki sądowej w sprawie postępowania i orzekania kary względem recydywistów.
ZAŁĄCZNIK
WYTYCZNE WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI I PRAKTYKI SĄDOWEJ W SPRAWIE POSTĘPOWANIA I ORZEKANIA KARY WZGLĘDEM RECYDYWISTÓW
WYTYCZNE WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI I PRAKTYKI SĄDOWEJ W SPRAWIE POSTĘPOWANIA I ORZEKANIA KARY WZGLĘDEM RECYDYWISTÓW
przewodniczący: Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego J. Wasilkowski, prezesi Sądu Najwyższego: gen. bryg. K. Jankowski, M. Mazur;
sędziowie Sądu Najwyższego: płk J. Badecki, ppłk M. Bieniaszewski, E. Binkiewicz, M. Bogusławski, Z. Chełmicki, L. Chmielewski (sprawozdawca), K. Czajkowski, S. Dąbrowski, W. Dąbrowski, K. Dobesz, J. Dziowgo, płk J. Drohomirecki, płk Z. Furtak, T. Gdowski, K. Grzebuła, A. Kafarski, Z. Kapitaniak, Fr. Karolus, H. Kempisty, W. Komorniczak, S. Kotowski, płk Z. Krasuski, T. Krokosz, płk A. Kruszka, R. Kryże (sprawozdawca), Z. Kubec, mjr H. Kwaśny, ppłk Cz. Lipski, J. Majewski, T. Majewski, J. Matysiak, płk K. Mioduski, Z. Neumann, W. Ostrowski, M. Paluch, płk A. Porzecki (sprawozdawca), J. Pustelnik, A. Pyszkowski, płk J. Radwański, T. Rek, płk W. Sieracki, R. Staszkiewicz, K. Wagner, płk W. Winawer, płk Z. Wizelberg, J. Zembaty
protokolanci: A. Dembicka i J. Gaj
z udziałem zastępcy Prokuratora Generalnego PRL, K. Kukawki, i podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, J. Pawlaka,
- po rozpoznaniu w dniach 23 grudnia 1966 r., 27 stycznia 1967 r. i 24 lutego 1967 r. wniosku Prokuratora Generalnego PRL oraz Ministra Sprawiedliwości z dnia 2 maja 1966 r. o ustalenie wytycznych wymiaru sprawiedliwości i praktyki sądowej w sprawie postępowania i orzekania kar względem recydywistów oraz po wysłuchaniu oświadczeń zastępcy Prokuratora Generalnego PRL, K. Kukawki, i podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, J. Pawlaka,
- na podstawie art. 24 lit. c) i art. 28 § 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1962 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. Nr 11, poz. 54) uchwalił, co następuje:
I.
Analiza orzecznictwa sądowego prowadzi do wniosku, że reakcja sądów na zjawisko rosnącej recydywy nie zawsze odpowiada zasadom prawidłowego stosowania prawa i postulatom polityki kryminalnej. Sądy bowiem przejawiają w wielu wypadkach pobłażliwość wobec recydywistów, nie uwzględniając w sposób dostateczny niebezpieczeństwa społecznego, wynikającego z faktu powtarzania się z ich strony zamachów na ludowy porządek prawny.
Ten stan orzecznictwa wymaga poprawy. Należy przy tym podkreślić, że skuteczność walki ze zjawiskiem recydywy zależy w dużym stopniu od systematycznej działalności profilaktycznej zarówno organów ścigania i sądów, jak i organizacji społecznych, działalności zmierzającej do przeciwdziałania przestępczości, między innymi przez organizowanie opinii publicznej przeciwko elementom pasożytniczym oraz przez moralne potępienie sprawców przestępstw, którzy dezorganizują życie społeczne.
II.
- ustawa z dnia 18 czerwca 1959 r. o odpowiedzialności karnej za przestępstwa przeciw własności społecznej (Dz. U. Nr 36, poz. 228),
- ustawa z dnia 22 maja 1958 r. o zaostrzeniu odpowiedzialności karnej za chuligaństwo (Dz. U. Nr 34, poz. 152),
- ustawa karna skarbowa z dnia 13 kwietnia 1960 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 123),
- ustawa z dnia 22 kwietnia 1959 r. o zwalczaniu niedozwolonego wyrobu spirytusu (Dz. U. Nr 27, poz. 169),
- ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o przekazaniu niektórych drobnych przestępstw jako wykroczeń do orzecznictwa karno-administracyjnego (Dz. U. Nr 23, poz. 149).
Orzecznictwo Sądu Najwyższego wyjaśniło szereg kwestii prawnych, wynikłych na tle stosowania przepisów art. 60 k.k. W szczególności zostało wyjaśnione, że przy ocenie, jakie przestępstwo należy uznać za przestępstwo tego samego rodzaju, trzeba przede wszystkim rozważyć stronę przedmiotową obu czynów, a więc że różny rodzaj winy sam przez się nie wyłącza w zasadzie możności uznania czynów za przestępstwa tego samego rodzaju. Jednakże konkretne okoliczności danych czynów, przy ich odmiennym podmiotowym charakterze, mogą stanowić podstawę do uznania, że nie zachodzi rodzajowa tożsamość przestępstw (porównaj uchwałę z dnia 14 września 1961 r., VI KO 9/61, OSN 2, zeszyt I/62, poz. 2). Stwierdzić także należy, że wytyczne wymiaru sprawiedliwości i praktyki sadowej w zakresie prawidłowego stosowania przepisów ustawy z dnia 18 czerwca 1959 r. oraz ustawy z dnia 21 stycznia 1958 r. (Monitor Polski z 1962 r. Nr 54, poz. 261) uznały - na tle wykładni art. 7 ustawy z 18 czerwca 1959 r. - że paserstwo nieumyślne z art. 161 k.k. nie jest przestępstwem podobnym do umyślnego paserstwa ani do zagarnięcia mienia (dział V, ust. 2).
Sąd Najwyższy wyjaśnił również, że przez odbycie kary, o którym mowa w art. 60 § 1 k.k., należy rozumieć odbycie kary pozbawienia wolności i że poprzednie skazanie na umieszczenie w zakładzie poprawczym nie uzasadnia stosowania przepisów o recydywie ustawowej (porównaj uchwałę z dnia 4 czerwca 1964 r. VI KO 11/64, zeszyt 7-8/63, poz. 129 oraz z dnia 5 listopada 1964 r. VI KO 34/64, OSN zeszyt 1/65, poz. 9).
Tak więc ustawa z dnia 18 czerwca 1959 r. (Dz. U. Nr 36, poz. 228) przewiduje w art. 6 i 7, oprócz recydywy kodeksowej, inną postać recydywy, która wyraża się w ponownym popełnieniu podobnego przestępstwa w ciągu 5 lat od dnia prawomocnego skazania za paserstwo lub za zagarnięcie mienia społecznego, choćby sprawca kary w ogóle nie odbywał.
Ustawa karna skarbowa z dnia 13 kwietnia 1960 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 123) wprowadza w art. 25 § 1 pkt 2 lit. a) jako podstawę zaostrzenia kary, obok recydywy kodeksowej, okoliczność popełnienia umyślnego występku skarbowego tego samego rodzaju w ciągu 5 lat po wykonaniu względem sprawcy przynajmniej trzeciej części grzywny.
Art. 7 ustawy z dnia 22 kwietnia 1959 r. o zwalczaniu niedozwolonego wyrobu spirytusu (Dz. U. Nr 27, poz. 169) uznaje za recydywistę sprawcę przestępstw określonych w art. 3, 4, 5 ust. 1 lub art. 6 ust. 1, jeżeli dopuścił się on czynu będąc już skazany za podobne przestępstwo, i to niezależnie od czasu dzielącego daty skazania i powrotu do przestępstwa (aż do zatarcia skazania).
Ustawa karna skarbowa (art. 25 § 1 pkt 2 lit. d) oraz ustawa o zwalczaniu niedozwolonego wyrobu spirytusu (art. 7) wiążą ponadto określone skutki prawne z faktem, że sprawca uczynił sobie stałe źródło dochodu z popełniania przestępstw wymienionych w tych przepisach.
Ustawy karne szczególne, w odróżnieniu od art. 60 k.k. i art. 51 § 1 k.k. W.P., nie tylko podnoszą górną granicę kary za przestępstwo popełnione w warunkach recydywy, lecz nadto podwyższają minimum tej kary.
Znaczenie recydywy zostało szczególnie uwypuklone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o przekazaniu niektórych drobnych przestępstw jako wykroczeń do orzecznictwa karno-administracyjnego (Dz. U. Nr 23, poz. 149). Ustawa ta stanowi (art. 16 § 1 pkt 1), że wymienione w niej wykroczenia nie podlegają rozpoznaniu w trybie karno-administracyjnym, lecz są ścigane w drodze sądowej, jeżeli ich sprawcą jest osoba, która dopuściła się czynu określonego w art. 1-10 ustawy w ciągu 5 lat od uprawomocnienia się orzeczenia skazującego za przestępstwo tego samego rodzaju lub za przestępstwo popełnione z tych samych pobudek albo w ciągu 2 lat od uprawomocnienia się orzeczenia skazującego za wykroczenie tego samego rodzaju.
III.
Wymienione przepisy zezwalają w razie stwierdzenia recydywy na przekroczenie ustawowego maksimum kary przewidzianej za dane przestępstwo. Z tego uprawnienia sądy prawie wcale nie korzystają, chociaż za potrzebą nadzwyczajnego zaostrzenia kary w wypadkach szczególnie niebezpiecznej recydywy przemawiają waga przestępstwa lub takie okoliczności, jak wielokrotna karalność sprawcy, jego pasożytniczy tryb życia, w szczególności niechęć do zajęcia się pracą społecznie pożyteczną, albo niewielki upływ czasu między odbyciem kary za poprzednie przestępstwo a datą popełnienia nowego przestępstwa.
IV.
V.
W granicach wykonywanego nadzoru penitencjarnego sądy powinny czuwać nad przestrzeganiem reżymu, jaki w stosunku do recydywistów odbywających karę pozbawienia wolności został wprowadzony przez odrębne akty normatywne. Nadzór ten nie powinien ze zrozumiałych powodów pomijać zagadnienia ochrony innych więźniów przed niekorzystnym na nich wpływem więźniów recydywistów.
VI.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »