Wytyczne techniczne zagospodarowania pomieszczeń administracyjno-biurowych.
Monitor Polski
M.P.1968.2.10
Akt utracił moc Wersja od: 19 stycznia 1968 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 3 stycznia 1968 r.
w sprawie wytycznych technicznych zagospodarowania pomieszczeń administracyjno-biurowych.
Na podstawie § 3 pkt 1 i 3 zarządzenia nr 14 Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 lutego 1966 r. w sprawie projektowania wyposażenia pomieszczeń administracyjno-biurowych zarządza się, co następuje:
Ustala się "Wytyczne techniczne zagospodarowania pomieszczeń administracyjno-biurowych", stanowiące załącznik do zarządzenia.
Poradnictwo w zakresie racjonalnego wyposażenia nowych i modernizowanych pomieszczeń administracyjno-biurowych prowadzi Zakład Organizacji i Techniki Pracy Biurowej w Ministerstwie Finansów.
ZAŁĄCZNIK
WYTYCZNE TECHNICZNE ZAGOSPODAROWANIA POMIESZCZEŃ ADMINISTRACYJNO-BIUROWYCH
WYTYCZNE TECHNICZNE ZAGOSPODAROWANIA POMIESZCZEŃ ADMINISTRACYJNO-BIUROWYCH
§ 1.
1.
Wytyczne określają warunki, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia administracyjno-biurowe, oraz sposób ich racjonalnego zagospodarowania, w celu ułatwienia sprawnego przebiegu i uzyskania wysokiej efektywności pracy administracyjno-biurowej.2.
Wytyczne odnoszą się do: 1)
nowych budynków administracyjnych - w zakresie projektowania wnętrz, 2)
istniejących budynków administracyjnych - w zakresie modernizacji wnętrz, 3)
istniejących budynków innych niż administracyjne - w zakresie adaptacji ich wnętrz na cele administracyjno-biurowe.§ 2.
1.
Projekt zagospodarowania pomieszczenia administracyjno-biurowego powinien opierać się na opracowanych założeniach organizacyjno-funkcjonalnych, zawierających program użytkowy i dane wyjściowe do zaprojektowania pomieszczenia. Założenia powinny zawierać w szczególności: 1)
schemat organizacyjny jednostki, dla której pomieszczenie jest przeznaczone, 2)
schemat podstawowych powiązań funkcjonalnych i zakresu współdziałania między komórkami organizacyjnymi i stanowiskami pracy, 3)
dane dotyczące metod i techniki (mechanizacji) pracy, 4)
dane dotyczące ruchu interesantów, 5)
wymagania dotyczące wyposażenia pomieszczenia w urządzenia i instalacje (wbudowane i wmontowane), 6)
określenie liczby pracowników, 7)
rozmieszczenie komórek organizacyjnych i stanowisk pracy na poszczególnych kondygnacjach, 8)
dyspozycję dotyczącą rozplanowania przestrzeni administracyjno-biurowej (w tym pomieszczeń) wraz z podziałem powierzchni.2.
Opracowanie założeń organizacyjno-funkcjonalnych należy do obowiązków użytkownika (inwestora). W toku opracowania założeń oraz dalszych etapów projektowania pomieszczenia powinna istnieć stała współpraca między użytkownikiem (inwestorem) a biurem projektowym, projektującym wnętrze.§ 3.
Gabaryty powierzchniowe w pomieszczeniach administracyjno-biurowych dla różnych stanowisk pracy, z uwzględnieniem powierzchni ruchu, powinny odpowiadać przepisom: 1)
normatywu technicznego projektowania obiektów i pomieszczeń biurowych, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 11 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 18 stycznia 1966 r. w sprawie ustanowienia normatywu technicznego projektowania obiektów i pomieszczeń biurowych (Dziennik Budownictwa Nr 1, poz. 2), 2)
uchwały nr 441 Prezydium Rządu z dnia 24 maja 1952 r. w sprawie ustalenia powierzchni lokali biurowych (Monitor Polski Nr 49, poz. 672), 3)
zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego (Dziennik Budownictwa Nr 10, poz. 44), 4)
innych obowiązujących w tym zakresie aktów prawnych.§ 4.
1.
Przy wyborze systemu rozplanowania pomieszczenia administracyjno-biurowego należy uwzględniać organizację danego zakładu pracy, ekonomiczność wybranego rozwiązania, możliwość właściwego wyposażenia pomieszczeń oraz warunki techniczne i konstrukcję budynku.2.
Rozplanowanie pomieszczenia administracyjno-biurowego powinno uwzględniać następujące zasady: 1)
skrócenia dróg wewnętrznego transportu osób i rzeczy, 2)
zapewnienia prawidłowej łączności miedzy komórkami organizacyjnymi, 3)
zapewnienia odpowiedniej do potrzeb przestrzeni komunikacyjnej, 4)
zapewnienia możliwości łatwego dokonywania zmian w układzie pomieszczenia, 5)
zapewnienia warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, 6)
uwzględnienia wymagań estetyki wnętrza i jego wyposażenia, 7)
racjonalnej oszczędności powierzchni administracyjno-biurowej.§ 5.
Przy wyposażeniu pomieszczenia administracyjno-biurowego w elementy tworzące fizyczne warunki jego użytkowania obowiązują: 1)
norma PN-64/B-02402 i normatyw techniczny projektowania obiektów i pomieszczeń biurowych, stanowiący załącznik do zarządzenia nr 11 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 18 stycznia 1966 r. – w zakresie prawidłowych warunków ogrzewania pomieszczeń, 2)
norma PN-57/E-02030 oraz wymieniony w pkt 1 normatyw techniczny projektowania obiektów i pomieszczeń biurowych - w zakresie natężenia oświetlenia sztucznego, 3)
pismo okólne nr 9 Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury z dnia 22 listopada 1963 r. w sprawie oświetlenia dziennego pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi (Dziennik Budownictwa z 1964 r. Nr 1, poz. 2), 4)
normy PN-64/B-03430 i PN-63/B-03431 oraz wymieniony w pkt 1 normatyw techniczny projektowania obiektów i pomieszczeń biurowych - w zakresie wentylacji naturalnej i wentylacji mechanicznej we wnętrzach administracyjno-biurowych, 5)
norma PN-63/B-02151 oraz wymieniony w pkt 1 normatyw techniczny projektowania obiektów i pomieszczeń biurowych - w zakresie ochrony przeciwdźwiękowej, 6)
inne obowiązujące w tym zakresie normy, normatywy i przepisy prawne.§ 6.
Pomieszczenie administracyjno-biurowe należy wyposażać w meble funkcjonalne, zgodne z normą PN/F-0600. "Meble biurowe. Wymagania i badania techniczne. Projekt do stosowania" i zharmonizowane kolorystycznie z otoczeniem. Umeblowanie pomieszczeń administracyjno-biurowych powinno składać się z jednolitych zestawów meblowych, pochodzących z seryjnej produkcji.