Wytyczne dla wojewódzkich komisji do spraw referendum, dotyczących przygotowania i przeprowadzenia referendów zarządzonych na dzień 18 lutego 1996 r.

Monitor Polski

M.P.1996.6.74

Akt utracił moc
Wersja od: 10 stycznia 1996 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 10 stycznia 1996 r.
w sprawie wytycznych dla wojewódzkich komisji do spraw referendum, dotyczących przygotowania i przeprowadzenia referendów zarządzonych na dzień 18 lutego 1996 r.

Na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o referendum (Dz. U. Nr 99, poz. 487) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
Ustala się wytyczne w sprawie zadań i trybu pracy wojewódzkich komisji do spraw referendum, dotyczące przygotowania i przeprowadzenia referendów zarządzonych na dzień 18 lutego 1996 r., stanowiące załącznik do uchwały.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK 

WYTYCZNE PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ

W SPRAWIE ZADAŃ I TRYBU PRACY WOJEWÓDZKICH KOMISJI DO SPRAW REFERENDUM, DOTYCZĄCE PRZYGOTOWANIA I PRZEPROWADZENIA REFERENDÓW ZARZĄDZONYCH NA DZIEŃ 18 LUTEGO 1996 R.

Wojewódzkie komisje do spraw referendum wykonują swoje zadania w sposób określony w regulaminie wojewódzkich komisji do spraw referendum, stanowiącym załącznik do uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 29 grudnia 1995 r. w sprawie regulaminów wojewódzkich i obwodowych komisji do spraw referendum (Monitor Polski z 1996 r. Nr 1, poz. 11).

I.

Sprawowanie nadzoru nad przygotowaniem referendum na terenie województwa

1. Podanie do publicznej wiadomości informacji o granicach i numerach obwodów głosowania oraz siedzibach obwodowych komisji do spraw referendum

Wojewódzkie komisje do spraw referendum obowiązane są kontrolować prawidłowość tworzenia obwodów głosowania, w sposób określony przepisami art. 24 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o referendum (Dz. U. Nr 99, poz. 487), zwanej ustawą, oraz art. 48 -50 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205 i z 1995 r. Nr 132, poz. 640), zwanej dalej Ordynacją.

Według art. 24 ust. 1 ustawy głosowanie przeprowadza się w obwodach utworzonych dla wyborów do Sejmu w dniu 19 września 1993 r. W uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość dokonania zmian w podziale na obwody głosowania (art. 24 ust. 2).

Dokonanie zmian w podziale gminy na obwody głosowania niezbędne jest w szczególności, gdy wynika to ze zmian w podziale administracyjnym kraju, jakie nastąpiły po ostatnich wyborach do Sejmu, bądź też z konieczności zmiany granic obwodów lub siedzib obwodowych komisji wyborczych z innych przyczyn, a także utworzenia obwodów w szpitalach i zakładach pomocy społecznej oraz zakładach karnych i aresztach śledczych, jeśli w tych jednostkach nie było obwodów w wyborach do Sejmu w 1993 r.

Tworzenie obwodów w wymienionych wyżej jednostkach ma charakter obligatoryjny, jeśli nie występują przesłanki negatywne wskazane w art. 49 Ordynacji.

Nie wymagają natomiast zmiany uchwały rad gmin z 1993 r. o utworzeniu obwodów głosowania, jeśli granice obwodów pozostają nie zmienione, a nastąpiła jedynie zmiana nazw ulic. W takiej sytuacji obwieszczenie, o którym mowa w art. 52 ust. 1 Ordynacji, powinno zawierać aktualne nazewnictwo ulic z informacją o dokonanej aktualizacji nazw ulic.

Wojewódzkie komisje do spraw referendum obowiązane są sprawdzić, czy obwieszczenia o granicach i numerach obwodów głosowania oraz siedzibach obwodowych komisji do spraw referendum zostały rozplakatowane najpóźniej w 35 dniu przed dniem referendum (do 14 stycznia 1996 r.) oraz czy ilość plakatów jest wystarczająca, to znaczy umożliwia łatwe zapoznanie się z ich treścią przez mieszkańców gminy. W wypadku uznania przez wojewódzką komisję, że ilość obwieszczeń jest zbyt mała, należy wystąpić do wójta, burmistrza (prezydenta miasta) o wydrukowanie i rozplakatowanie dodatkowych obwieszczeń.

2. Powołanie obwodowych komisji do spraw referendum

Państwowa Komisja Wyborcza określiła sposób powoływania obwodowych komisji do spraw referendum uchwałą z dnia 29 grudnia 1995 r. w sprawie sposobu zgłaszania kandydatów do składów obwodowych komisji do spraw referendum oraz trybu powoływania tych komisji (Monitor Polski z 1996 r. Nr 1, poz. 9).

Obowiązkiem wojewódzkich komisji do spraw referendum jest sprawdzanie, czy zgłaszanie kandydatów do składów obwodowych komisji do spraw referendum oraz powoływanie tych komisji odbywa się zgodnie z wymienioną uchwałą oraz czy dotrzymany jest termin powołania tych komisji najpóźniej w 21 dniu przed dniem referendum, to jest do 28 stycznia 1996 r.

Wojewódzkie komisje do spraw referendum powinny również sprawdzać, czy zarządy gmin podały składy obwodowych komisji do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty oraz czy zmiany w składach obwodowych komisji do spraw referendum dokonywane są w sposób określony w § 8 wymienionej wyżej uchwały.

3. Szkolenie członków obwodowych komisji do spraw referendum

Wojewódzkie komisje do spraw referendum zorganizują szkolenia członków obwodowych komisji do spraw referendum w okresie między 18 a 4 dniem przed dniem referendum. Szkoleniem należy objąć wszystkich członków obwodowych komisji. Pożądane jest, aby w miarę możliwości szkolenie prowadzili członkowie wojewódzkich komisji do spraw referendum.

Przedmiotem szkolenia powinny być zagadnienia wymienione w wytycznych Państwowej Komisji Wyborczej dla obwodowych komisji do spraw referendum ze szczególnym uwzględnieniem:

1) organizacji przygotowań do głosowania,

2) sposobu przyjęcia i rozliczania kart do głosowania,

3) przeprowadzania głosowania,

4) ustalania wyników głosowania w obwodzie i sporządzania protokołów; wymaga starannego wyjaśnienia sposób ustalenia wyników głosowania i sporządzania protokołów głosowania, oddzielnie dla każdego referendum,

5) sposobu przekazania protokołów głosowania do wojewódzkiej komisji do spraw referendum.

4. Przygotowanie lokali obwodowych komisji do spraw referendum, zapewnienie dostarczenia kart do głosowania, spisów osób uprawnionych do udziału w referendum, dokumentów i druków wyborczych

Zapewnienie obsługi i techniczno-materialnych warunków pracy obwodowych komisji, zgodnie z art. 76 ust. 1 Ordynacji, jest zadaniem zleconym gminie, którego wykonanie spoczywa na wójcie, burmistrzu (prezydencie miasta).

Wojewódzkie komisje do spraw referendum kontrolują wykonanie tego zadania. Dotyczy to w szczególności sprawdzenia, czy we wszystkich lokalach zainstalowane są telefony, czy lokale są wyposażone w niezbędny sprzęt, a w szczególności niezbędną ilość pomieszczeń za osłoną i urnę, oraz czy komisje obwodowe otrzymały pieczęcie, których wzór określiła Państwowa Komisja Wyborcza w uchwale z dnia 29 grudnia 1995 r. w sprawie wzorów pieczęci wojewódzkich i obwodowych komisji do spraw referendum (Monitor Polski z 1996 r. Nr 1, poz. 10). Poza tym sprawdzeniu podlega forma i sposób oznakowania odpowiednimi wywieszkami lokali komisji obwodowych oraz czy na terenie obwodu wywieszone zostały informacje o adresie komisji obwodowej.

Spisy osób uprawnionych do udziału w referendum dostarczane są przewodniczącym obwodowych komisji do spraw referendum w przeddzień głosowania (art. 31 Ordynacji). Wraz ze spisami przekazuje się druki protokołów głosowania. W wypadku gdy w jednym dniu odbywają się dwa referenda, należy dostarczyć komisji obwodowej po 5 egzemplarzy druków protokołu dla każdego z zarządzonych referendów.

Odpowiednio wcześniej, np. w toku prowadzonego szkolenia, przewodniczącym komisji obwodowych należy dostarczyć po kilka egzemplarzy ustawy i Ordynacji, wytycznych Państwowej Komisji Wyborczej dla komisji obwodowych do spraw referendum, regulaminów komisji obwodowych do spraw referendum, jeden egzemplarz obwieszczenia o granicach i numerach obwodów głosowania oraz siedzibach obwodowych komisji do spraw referendum, a także inne materiały, jak np. plakaty informujące o sposobie głosowania.

Przygotowania do wykonania tych zadań oraz ich wykonanie nadzorują wojewódzkie komisje do spraw referendum.

Druk i rozprowadzenie kart do głosowania dla poszczególnych województw zapewnia Państwowa Komisja Wyborcza.

Wojewódzka komisja do spraw referendum obowiązana jest zorganizować rozdział i dostarczenie kart do głosowania do obwodowych komisji do spraw referendum. Czynność tę należy przeprowadzić we współdziałaniu z wojewodą i zarządami gmin według dokładnego harmonogramu.

Szczegółowe informacje o druku i dostarczeniu kart do głosowania przekazane zostaną odrębnie.

W związku ze stosowaniem w referendum przepisu art. 32 pkt 2 Ordynacji konieczne jest zapewnienie dyżurów, w czasie głosowania, w urzędach gmin w jednostkach prowadzących rejestr wyborców. Wojewódzkie komisje do spraw referendum powinny sprawdzić, czy dyżury takie zostały zorganizowane.

5. Przyjmowanie zgłoszeń mężów zaufania

Stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy organizacje polityczne i społeczne o zasięgu ogólnokrajowym mają prawo delegować do komisji do spraw referendum wszystkich szczebli mężów zaufania w celu prowadzenia obserwacji przebiegu referendum. Zgodnie z art. 94 ust. 1 Ordynacji, organizacja polityczna lub społeczna może delegować do każdej z komisji po jednym mężu zaufania, którym może być osoba uprawniona do udziału w referendum. Wzór zaświadczenia o delegowaniu męża zaufania przez partię lub organizację o zasięgu ogólnokrajowym albo działającą z jej upoważnienia strukturę terytorialną ustali Państwowa Komisja Wyborcza. Z przepisów ustawy ani Ordynacji nie wynika obowiązek wcześniejszego (przed dniem głosowania) zgłaszania mężów zaufania do komisji. W związku z powyższym należy podać do wiadomości publicznej, w sposób zwyczajowo przyjęty, od której godziny rozpoczynają pracę komisje do spraw referendum w dniu referendum.

II.

Zadania wojewódzkich komisji do spraw referendum w dniu głosowania

1. Organizacja przyjmowania protokołów od obwodowych komisji do spraw referendum

Zadaniem wojewódzkich komisji do spraw referendum jest opracowanie planu odbioru protokołów głosowania od obwodowych komisji wyborczych. Plan odbioru protokołów powinien być dostosowany do warunków lokalnych i zapewniać szybkie oraz sprawne wykonanie tej czynności.

Protokoły z obwodów położonych blisko siedziby wojewódzkiej komisji do spraw referendum przyjmują członkowie komisji bezpośrednio w siedzibie. W przypadku znacznej odległości od siedziby obwodu do siedziby wojewódzkiej komisji albo dużej liczby obwodów (duże aglomeracje miejskie) można utworzyć rejonowe punkty odbioru protokołów. Rejonem może być miasto, gmina lub kilka gmin. Wielkość rejonu należy dostosować do warunków lokalnych, liczby obwodów oraz dogodności połączeń komunikacyjnych. W punkcie rejonowym protokoły może odbierać działający w imieniu wojewódzkiej komisji do spraw referendum upoważniony pracownik delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego lub osoba wchodząca w skład inspekcji komisji.

Punkt rejonowy powinien mieścić się w urzędzie miasta lub gminy.

Przy dostarczaniu i odbiorze protokołów obwodowe komisje do spraw referendum stosują następujące zasady:

1) Po sporządzeniu i podpisaniu protokołów głosowania w obwodzie po jednym egzemplarzu każdego protokołu wkłada się do koperty i opieczętowuje. Koperta powinna być opisana w sposób następujący:

"Referendum w dniu 18 lutego 1996 r."

Województwo ...............................................,

Gmina ......................................................

Obwodowa Komisja do Spraw Referendum

Nr .................... w ..................................

............................................................

(nazwa miejscowości)

ul. ........................................................

tel. ......................................................"

2) Przewodniczący lub zastępca przewodniczącego dostarcza protokół do punktu rejonowego lub do wojewódzkiej komisji do spraw referendum. W lokalu obwodowej komisji do spraw referendum pozostaje co najmniej jeden z jej członków. Z pozostałymi członkami komisji jej przewodniczący przed wyjazdem uzgadnia sposób ewentualnego pilnego zwołania posiedzenia komisji.

3) W punkcie rejonowym nie wolno otwierać koperty zawierającej protokoły głosowania. Osoba odbierająca kwituje otrzymanie tej koperty.

W czasie dalszego przewożenia protokołów z punktu rejonowego koperty nie mogą być otwierane, aż do dostarczenia ich do wojewódzkiej komisji do spraw referendum.

4) Mężowie zaufania mogą być obecni w punkcie rejonowym przy czynnościach odbioru kopert zawierających protokoły.

5) Po dostarczeniu protokołów do wojewódzkiej komisji do spraw referendum członkowie wojewódzkiej komisji otwierają kopertę i przeprowadzają kontrolę arytmetycznej zgodności danych oraz prawidłowości sporządzenia protokołu.

O przyjęciu protokołów obwodowej komisji do spraw referendum jest niezwłocznie informowany jej przewodniczący. Informacja ta pozwala na zakończenie dyżuru w siedzibie obwodowej komisji do spraw referendum.

Jeśli protokół odbierany jest w punkcie rejonowym, przewodniczący obwodowej komisji do spraw referendum wraca do siedziby obwodowej komisji i oczekuje na telefoniczną informację od wojewódzkiej komisji, czy protokoły nie mają usterek i czy zostały przyjęte.

2. Współpraca z grupą informatyczną

Państwowa Komisja Wyborcza postanowiła o zastosowaniu do działań obliczeniowych techniki elektronicznego przetwarzania danych (systemu informatycznego) na następujących zasadach:

1) System informatyczny prowadzenia prac obliczeniowych stosuje się wyłącznie na szczeblu wojewódzkim. Wszelkie czynności związane z przygotowaniem organizacyjnym, wdrożeniem i funkcjonowaniem systemu informatycznego podlegają nadzorowi i pełnej kontroli odpowiednio Państwowej Komisji Wyborczej oraz właściwej wojewódzkiej komisji do spraw referendum.

2) Zadania związane z wykorzystaniem systemu informatycznego wykonuje Zespół Informatyki Wyborczej działający w ramach Krajowego Biura Wyborczego oraz w województwach - służby informatyczne, które pozostawać będą do dyspozycji wojewódzkich komisji do spraw referendum (łącznie z niezbędnym sprzętem komputerowym).

3) Niezbędne oprogramowanie systemu informatycznego zostanie przygotowane na zlecenie Krajowego Biura Wyborczego i po sprawdzeniu prawidłowości funkcjonowania przekazane delegaturom wojewódzkim Krajowego Biura Wyborczego wraz z wymaganym osprzętem.

4) Zastosowanie systemu informatycznego na użytek wojewódzkich komisji do spraw referendum służy:

- rejestracji danych liczbowych zawartych w protokołach głosowania sporządzonych przez obwodowe komisje do spraw referendum i kontroli prawidłowości tych danych pod względem rachunkowym,

- obliczeniu zbiorczych wyników głosowania w województwie oddzielnie dla każdego referendum (zsumowaniu danych liczbowych z protokołów głosowania ze wszystkich obwodów głosowania) i ich wydrukowaniu,

- przekazaniu (teletransmisji) wyników głosowania do Państwowej Komisji Wyborczej.

5) Prace obliczeniowe mogą być wykonywane wyłącznie w siedzibie wojewódzkiej komisji do spraw referendum.

6) Wojewódzkie komisje do spraw referendum przekażą grupie informatycznej wykazy obwodów głosowania według jednostek podziału terytorialnego.

Wykazy te, powinny zawierać:

- nazwę gminy (odpowiednio: gmina, miasto i ewentualnie nazwa jednostki pomocniczej, np. dzielnica - w wypadku gminy Warszawa-Centrum, Łodzi, Krakowa, Poznania, Wrocławia),

- numery obwodów głosowania,

- siedziby obwodowych komisji do spraw referendum, a także - w stosownym czasie - liczbę osób umieszczonych w spisie uprawnionych do głosowania w danym obwodzie głosowania (według stanu na dzień sporządzenia spisu).

Wykazy obwodów głosowania zostaną przekazane najpóźniej do dnia 24 stycznia 1996 r. Wykazy należy ponadto zaktualizować według stanu na dzień poprzedzający dzień referendum.

Prawidłowe wykonanie powyższej czynności jest warunkiem niezbędnym dla umożliwienia rejestracji danych liczbowych ze wszystkich protokołów obwodowych komisji do spraw referendum (system kontrolny).

Państwowa Komisja wyborcza uważa za konieczne zapoznanie się przez wojewódzkie komisje do spraw referendum z dokumentacją użytkową programu oraz sprawdzenie prawidłowości danych o obwodach głosowania i pytań referendalnych zarejestrowanych w programie komputerowym. Niezbędne jest również specjalne zabezpieczenie programu i sprzętu komputerowego przed zniszczeniem, kradzieżą itp.

Szczegółowe zasady organizacji pracy grupy informatycznej zostaną opracowane przez Krajowe Biuro Wyborcze, zgodnie ze wskazaniami Państwowej Komisji Wyborczej, i przekazanie następnie do delegatur wojewódzkich Krajowego Biura Wyborczego wraz z oprogramowaniem i dokumentacją.

III.

Sposób wykonania zadań wojewódzkiej komisji do spraw referendum przy ustalaniu zbiorczych wyników głosowania w województwie

1. Organizacja pracy wojewódzkiej komisji do spraw referendum w dniu poprzedzającym głosowanie i w dniu głosowania

Wojewódzka komisja do spraw referendum ustali plan dyżurów członków komisji w dniu poprzedzającym dzień głosowania i w dniu głosowania. Dyżur 2 osób wchodzących w skład komisji powinien trwać w dniu poprzedzającym dzień referendum od godziny 8.00 do 22.00 i w dniu wyborów od godz. 5.00 do 22.00.

Pełniący dyżur członkowie komisji powinni być poinformowani o miejscu pobytu pozostałych członków komisji, aby w razie potrzeby możliwe było zwołanie posiedzenia komisji w składzie umożliwiającym podejmowanie uchwał. Może to być konieczne np. dla rozpatrzenia skargi na działalność obwodowej komisji do spraw referendum.

W pełnym składzie komisja powinna podjąć pracę najpóźniej o godz. 22.00 w dniu referendum.

Przy ustalaniu przez wojewódzką komisję do spraw referendum zbiorczych wyników głosowania w województwie mogą być obecni mężowie zaufania.

2. Ustalenie zbiorczych wyników głosowania w województwie

1) Wojewódzka komisja do spraw referendum odnotowuje na przygotowanym wcześniej wykazie obwodów wpływ protokołów głosowania z każdego obwodu. Następnie po sprawdzeniu protokoły są udostępnione kierownikowi grupy komputerowej (lub upoważnionej przez niego osobie) celem zarejestrowania zawartych w nich danych według ustalonego programu. Program pozwoli również na sprawdzenie zgodności danych liczbowych pod względem arytmetycznym. Zwracając protokoły kierownik grupy komputerowej zamieszcza na nich adnotacje o zgodności danych liczbowych lub stwierdzonym błędzie. Wojewódzka komisja do spraw referendum bada protokoły pod względem poprawności ich sporządzenia. Jeśli protokoły nie zawierają wad, komisja zawiadamia o ich przyjęciu przewodniczącego obwodowej komisji do spraw referendum (jeśli on doręczał protokoły) lub informuje o tym telefonicznie osobę dyżurującą w siedzibie obwodowej komisji do spraw referendum.

W przypadku wykrycia błędów rachunkowych lub innych wad, komisja niezwłocznie zawiadamia o tym właściwą obwodową komisję do spraw referendum, ustalając jednocześnie sposób usunięcia wad.

Proces rejestrowania danych liczbowych dotyczących głosowania w obwodzie oraz zgodność wprowadzonych danych z protokołem głosowania w obwodzie podlega kontroli wojewódzkiej komisji do spraw referendum (w sposób uprzednio ustalony) w obecności mężów zaufania. Obowiązuje zasada, iż dane z każdego protokołu, oddzielnie dla każdego referendum, są wprowadzane do komputera dwukrotnie (przez dwie różne osoby). Niedopuszczalne jest sporządzanie cząstkowych wydruków wyników głosowania w województwie, jak również innych aniżeli zbiorcze zestawienia tych wyników, np. w układzie poszczególnych jednostek podziału terytorialnego (gmin).

Na żądanie przewodniczącego wojewódzkiej komisji do spraw referendum lub jego zastępcy osoby wchodzące w skład grupy informatycznej obowiązane są wyświetlić na ekranie i ewentualnie wydrukować dane zarejestrowane z protokołów głosowania w poszczególnych obwodach. Komisja powinna sprawdzić zgodność tych danych z oryginałami protokołów głosowania. W miarę możliwości należy uwzględniać wnioski mężów zaufania w tym zakresie.

2) Po stwierdzeniu, iż protokoły głosowania ze wszystkich referendów wpłynęły od wszystkich obwodowych komisji do spraw referendum, wojewódzka komisja do spraw referendum w pełnym składzie dokonuje oceny prawidłowości ustalenia wyników głosowania w obwodach. Wojewódzka komisja ustosunkowuje się również do zarzutów zgłoszonych przez mężów zaufania i przez członków obwodowych komisji do spraw referendum. Następnie grupa komputerowa sporządza wydruk zbiorczych wyników głosowania w województwie.

Wydruk zawiera wszystkie elementy pozwalające na sporządzenie protokołów zbiorczych wyników głosowania w województwie.

3) Po otrzymaniu wydruku komisja może go skonfrontować z wyliczeniami dokonanymi inną metodą. W przypadku wystąpienia różnic należy wyjaśnić ich przyczynę.

Na podstawie wydruku komisja sporządza w 2 egzemplarzach protokoły zbiorczych wyników głosowania w województwie dla każdego referendum.

Przed podpisaniem protokołu dotyczącego każdego z zarządzonych referendów przewodniczący wojewódzkiej komisji do spraw referendum zwraca się do obecnych mężów zaufania z pytaniem, czy chcą wnieść zarzuty dotyczące ustaleń zawartych w protokole.

Ewentualne zarzuty wpisuje się zgodnie z treścią zgłoszoną przez mężów zaufania. Stanowisko komisji wobec zgłoszonych zarzutów należy załączyć do protokołu w formie odrębnego dokumentu, czyniąc o tym adnotację w protokole.

Członkom wojewódzkiej komisji do spraw referendum przysługuje również prawo wniesienia do protokołu głosowania uwag z wymienieniem konkretnych zarzutów. Także w odniesieniu do tych zarzutów komisja powinna zająć stanowisko i dołączyć je do protokołu, czyniąc o tym adnotację w protokole.

Niezwłocznie po sporządzeniu protokołów zbiorczych wyników głosowania w województwie dane zarejestrowane w systemie informatycznym przekazywane są (transmitowane) ustalonym środkiem łączności do Państwowej Komisji Wyborczej.

Niezwłocznie po sporządzeniu i podpisaniu protokołów komisja podaje do wiadomości wyborców dane, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy, wywieszając stosowne informacje przed wejściem do siedziby komisji (odrębne informacje dla każdego referendum).

IV.

Przekazywanie protokołu przez wojewódzką komisję do spraw referendum do Państwowej Komisji Wyborczej

1) Wojewódzka komisja do spraw referendum przekazuje do Państwowej Komisji Wyborczej po jednym egzemplarzu każdego protokołu zbiorczych wyników głosowania w województwie.

Jeśli wojewódzka komisja do spraw referendum sporządziła dodatkowy załącznik do protokołu, zawierający zarzuty mężów zaufania lub członków komisji i stanowisko komisji, dokumenty te należy również przekazać do Państwowej Komisji Wyborczej. Wojewódzka komisja sporządza również zbiorcze zestawienie zarzutów zgłoszonych przez mężów zaufania delegowanych do obwodowych komisji do spraw referendum oraz przez członków tych komisji i wraz ze swoim stanowiskiem dołącza je do protokołu.

Wraz z protokołami przekazywane są do Państwowej Komisji Wyborczej dyskietki komputerowe bądź taśmy magnetyczne, zawierające zarejestrowane treści protokołów głosowania w obwodach oraz treść wydruku zbiorczych wyników głosowania w województwie (oddzielenie dla każdego referendum).

2) Protokoły i załączniki do protokołu, a także dyskietki lub taśmy przekazywane są w zapieczętowanych kopertach, które przewozi do Państwowej Komisji Wyborczej przewodniczący komisji lub upoważniony członek wojewódzkiej komisji do spraw referendum.

3) Środki transportu do przewozu dokumentacji zapewnia delegatura wojewódzka Krajowego Biura Wyborczego, zaś sposób zabezpieczenia dokumentacji w trakcie transportu wojewódzka komisja do spraw referendum ustali z komendantem wojewódzkim Policji.

4) Przyjęcie dokumentacji od wojewódzkiej komisji nastąpi w siedzibie Państwowej Komisji Wyborczej.

5) Pozostałe dokumenty z wyborów przewodniczący wojewódzkiej komisji do spraw referendum przekazuje na przechowanie dyrektorowi delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego.