Wytyczne dla gminnych i miejskich komisji wyborczych, dotyczące sposobu postępowania w wyborach wójta, burmistrza i prezydenta miasta, jeżeli w ponownym głosowaniu może uczestniczyć tylko jeden kandydat lub gdy na skutek zmian na liście kandydatów warunkiem przeprowadzenia głosowania jest wydrukowanie nowych kart do głosowania.

Monitor Polski

M.P.2006.77.774

Akt utracił moc
Wersja od: 23 października 2006 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 23 października 2006 r.
w sprawie wytycznych dla gminnych i miejskich komisji wyborczych, dotyczących sposobu postępowania w wyborach wójta, burmistrza i prezydenta miasta, jeżeli w ponownym głosowaniu może uczestniczyć tylko jeden kandydat lub gdy na skutek zmian na liście kandydatów warunkiem przeprowadzenia głosowania jest wydrukowanie nowych kart do głosowania

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 159, poz. 1547, z późn. zm.1)) oraz art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113, poz. 984, z późn. zm.2)) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
Ustala się wytyczne dla gminnych i miejskich komisji wyborczych, dotyczące sposobu postępowania, jeżeli w wyborach wójta, burmistrza i prezydenta miasta w ponownym głosowaniu może uczestniczyć tylko jeden kandydat lub gdy na skutek zmian na liście kandydatów warunkiem przeprowadzenia głosowania jest wydrukowanie nowych kart do głosowania, stanowiące załącznik do uchwały.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 102, poz. 1055 i Nr 167, poz. 1760, z 2005 r. Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 34, poz. 242, Nr 146, poz. 1055 i Nr 159, poz. 1127.

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 127, poz. 1089 i Nr 214, poz. 1806, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 oraz z 2005 r. Nr 175, poz. 1457.

ZAŁĄCZNIK 

WYTYCZNE DLA GMINNYCH I MIEJSKICH KOMISJI WYBORCZYCH, DOTYCZĄCE SPOSOBU POSTĘPOWANIA, JEŻELI W WYBORACH WÓJTA, BURMISTRZA l PREZYDENTA MIASTA W PONOWNYM GŁOSOWANIU MOŻE UCZESTNICZYĆ TYLKO JEDEN KANDYDAT LUB GDY NA SKUTEK ZMIAN NA LIŚCIE KANDYDATÓW WARUNKIEM PRZEPROWADZENIA GŁOSOWANIA JEST WYDRUKOWANIE NOWYCH KART DO GŁOSOWANIA

1. Gdy w pierwszym głosowaniu na wójta, burmistrza i prezydenta miasta uczestniczyło dwóch lub więcej kandydatów i żaden z kandydatów nie otrzymał więcej niż połowy ważnie oddanych głosów, a przed ponownym głosowaniem pozostał tylko jeden kandydat mogący uczestniczyć w tym głosowaniu, gdyż pozostali kandydaci zostali skreśleni z listy kandydatów z przyczyn wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, wówczas głosowanie ponowne przeprowadza się na jednego kandydata. Gminna (miejska) komisja wyborcza stwierdza ten fakt w drodze uchwały, którą niezwłocznie podaje do wiadomości publicznej przez rozplakatowanie obwieszczeń.

W opisanej wyżej sytuacji w ponownym głosowaniu drukuje się karty według wzoru określonego w załączniku nr 3 do uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 2 października 2006 r. w sprawie ustalenia wzorów kart do głosowania w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (M. P. Nr 70, poz. 711).

Protokoły głosowania w obwodach sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 25 września 2006 r. w sprawie ustalenia wzorów protokołów sporządzanych przez obwodowe komisje wyborcze, w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Rady m.st. Warszawy i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wójtów, burmistrzów, prezydentów miast (M. P. Nr 68, poz. 699).

Protokół wyborów sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 2 października 2006 r. w sprawie ustalenia wzorów protokołów wyników głosowania i wyniku wyborów sporządzonych przez gminne i miejskie komisje wyborcze w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz wzoru zaświadczenia o wyborze na wójta, burmistrza i prezydenta miasta. (M. P. Nr 70, poz. 708).

Kandydata uważa się za wybranego, jeżeli w głosowaniu otrzymał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów. Jeżeli kandydat nie otrzymał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów, wyboru wójta dokonuje rada gminy w sposób wskazany w art. 11 ust. 4 ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.

Podany w niniejszych wytycznych sposób postępowania wynika z odpowiedniego stosowania art. 11 ust. 3-5, art. 12 ust. 1 i art. 17 ust. 1 i 2 ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.

2. Jeśli przed pierwszym głosowaniem na wójta, burmistrza i prezydenta miasta, na skutek skreśleń z listy kandydatów dokonanych po wydrukowaniu kart do głosowania, pozostanie tylko jeden kandydat, wówczas głosowania nie można przeprowadzać przy wykorzystaniu kart do głosowania z nazwiskami skreślonych kandydatów. Konieczne jest wydrukowanie kart z nazwiskiem jednego kandydata (z dwoma kratkami oznaczonymi wyrazami "tak" i "nie") według wzoru określonego w załączniku nr 3 do uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 2 października 2006 r. w sprawie ustalenia wzorów kart do głosowania w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

Również jeśli przed ponownym głosowaniem, po wydrukowaniu kart do głosowania, na skutek dokonanych skreśleń z listy kandydatów okaże się, że na karcie do głosowania powinno być umieszczone nazwisko innego kandydata, to głosowania nie można przeprowadzać przy wykorzystaniu karty do głosowania z nazwiskiem skreślonego z listy kandydata, lecz konieczne jest wydrukowanie kart z właściwymi nazwiskami dwóch kandydatów.

Konieczność wydrukowania nowych kart może wystąpić w przeddzień głosowania lub w dniu głosowania. Wówczas wydrukowanie i dostarczenie właściwych kart do głosowania do obwodowych komisji wyborczych przed godziną 600 w dniu głosowania może okazać się niemożliwe.

W takich przypadkach gminna lub miejska komisja wyborcza powinna niezwłocznie:

- powiadomić właściwego komisarza wyborczego o zaistniałej sytuacji,

- zarządzić druk kart do głosowania,

- zwrócić się do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o pilne zlecenie druku kart do głosowania i dostarczenie ich w określonym terminie do obwodowych komisji wyborczych,

- zawiadomić obwodowe komisje wyborcze o konieczności przerwania głosowania i przedłużenia go albo odroczenia głosowania do dnia następnego, ze względu na konieczność wydrukowania i dostarczenia nowych kart do głosowania, ze wskazaniem terminu, kiedy karty zostaną dostarczone i podjęte zostanie głosowanie,

- podać do wiadomości wyborców w gminie (mieście) informację o zmianach na liście kandydatów oraz o konieczności i przyczynie przerwania lub odroczenia głosowania, ze wskazaniem terminu podjęcia głosowania oraz godziny, do której głosowanie będzie trwało. Konieczne jest podjęcie skutecznych działań w celu upowszechnienia omawianej informacji na terenie gminy (miasta), z wykorzystaniem dostępnych środków przekazu.

Obwodowe komisje wyborcze, po otrzymaniu zawiadomienia, podejmują uchwały w sprawie przerwania i przedłużenia lub odroczenia głosowania, zgodnie z informacjami zawartymi w zawiadomieniu otrzymanym od gminnej (miejskiej) komisji wyborczej. W uchwale podaje się przyczynę przerwy lub odroczenia głosowania oraz termin podjęcia przerwanego głosowania i czas jego trwania. Uchwałę obwodowa komisja wyborcza wywiesza w lokalu wyborczym, w miejscu łatwo dostępnym dla wyborców. O zarządzonej przerwie lub odroczeniu głosowania obwodowa komisja wyborcza powiadamia gminną (miejską) komisję wyborczą. Powiadamianie wójta oraz komisarza wyborczego jest zbędne, gdyż zostali oni wcześniej powiadomieni o konieczności przerwania bądź odroczenia głosowania przez terytorialną komisję wyborczą.

Nie jest dopuszczalne odroczenie lub przerwanie głosowania na wójta, burmistrza, prezydenta miasta, a prowadzenie głosowania w wyborach do rad. Po przerwaniu lub odroczeniu głosowania urnę, karty do głosowania, spisy wyborców oraz pieczęć komisji należy przechować w sposób określony w art. 47 ust. 2 Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.