Wysokość wynagrodzeń kompozytorskich i zasady zawierania umów przy zamawianiu dzieł muzycznych.
M.P.1954.A-73.891
Akt utracił mocUCHWAŁA Nr 496
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 1954 r.
w sprawie wysokości wynagrodzeń kompozytorskich i zasad zawierania umów przy zamawianiu dzieł muzycznych.
ZAŁĄCZNIK 1
STAWKI HONORARIUM ZA TWÓRCZOŚĆ KOMPOZYTORSKĄ
STAWKI HONORARIUM ZA TWÓRCZOŚĆ KOMPOZYTORSKĄ
Obsada i faktura Forma | 1-3 głosy bez fortepianu, organów i harfy - faktura niekameralna | 1-3 głosy z fortepianem, organami lub harfą - faktura niekameralna X 4-9 głosów bez fortepianu, organów i harfy - faktura niekameralna X Fortepian, organy lub harfa solo - faktura niekoncertowa | 4-9 głosów z fortepianem, organami lub harfą - faktura niekameralna X Od 9 głosów do małej symfonicznej bez fortepianu, organów lub harfy - faktura niekameralna i niesymfoniczna X Mała orkiestra dęta | Od 9 głosów do małej symfonicznej z fortepianem, organami lub harfą - faktura niekameralna i niesymfoniczna X Średnia orkiestra dęta | Mała orkiestra symfoniczna - faktura niesymfoniczna X Wielka orkiestra dęta | Wielka symfoniczna - faktura niesymfoniczna X 1-3 głosów z fortepianem, organami lub harfą albo bez - faktura kameralna | 4-9 głosów z fortepianem, organami lub harfą albo bez - faktura kameralna X Fortepian, organy lub harfa solo - faktura solowa koncertowa | Od 9 głosów do małej symfonicznej - faktura kameralna lub symfoniczna | Mała symfoniczna (w górę od pojedynczego drzewa, 1 trąbki i 2 waltorni) - faktura symfoniczna | Wielka symfoniczna (w górę od podwójnego drzewa, 2 trąbek, 4 waltorni, 3 puzonów i tuby) - faktura symfoniczna |
a | b | c | d | e | f | g | h | i | j | |
1. Małe utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym, forma artystycznie nie ustalona | Min. Takt | Min. Takt | Min. Takt | Min. Takt | Min. Takt | Min. Takt | Min. Takt | Min. Takt | Min. Takt | Min. Takt |
50,- 1,25 75,- 1,90 100,- 2,50 | 60,- 1,50 90,- 2,25 120,- 3,00 | 70,- 1,75 105,- 2,60 140,- 3,50 | 80,- 2,00 120,- 3,00 160,- 4,00 | 90,- 2,25 135,- 3,40 180,- 4,50 | 100,- 2,50 150.,- 3,75 200,- 5,- | |||||
2. Większe utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym, forma artystycznie nie ustalona | 60,- 1,50 90,- 2,25 120,- 3,- | 70,- 1,75 105,- 2,60 140,- 3,50 | 80,- 2,00 120,- 3,00 160,- 4,00 | 90,- 2,25 135,- 3,40 180,- 4,50 | 100,- 2,50 150,- 3,75 200,- 5,00 | 110,- 2,75 165,- 4,10 220,- 5,50 | ||||
3. Utwory o charakterze typowo pedagogicznym w formach ustalonych artystycznie, ilustracja muzyczna swobodna | 70,- 1,75 105,- 2,60 140,- 3,50 | 80,- 2,- 120,- 3,- 160,- 4,- | 90,- 2,25 135,- 3,40 180,- 4,50 | 100,- 2,50 150,- 3,75 200,- 5,00 | 110,- 2,75 165,- 4,10 220,- 5,50 | 120,- 3,- 180,- 4,50 240,- 6,- | 130,- 3,25 195,- 4,90 260,- 6,50 | 150,- 3,75 225,- 5,60 300,- 7,50 | 175,- 4,40 262,50 6,55 350,- 8,75 | 200,- 5,- 300,- 7,50 400,- 10,- |
4. Małe utwory w małych formach ustalonych artystycznie, ilustracja muzyczna częściowo ograniczona elementami akcji (tzw. półsynchron) oraz o charakterze użytkowo-rozrywkowym | 85,- 2,10 127,50 3,20. 170,- 4,25 | 95,- 2,40 142,50 3,55 190,- 4,75 | 105,- 2,60 157,50 3,95 210,- 5,25 | 115,- 2,90 172,50 4,30 230,- 5,75 | 125,- 3,10 187,50 4,70 250,- 6,25 | 135,- 3,40 202,50 5,05 270,- 6,75 | 150,- 3,75 225,- 5,60 300,- 7,50 | 175,- 4,40 262,50 6,55 350,- 8,75 | 200,- 5,- 300,- 7,50 400,- 10,- | 225,- 5,60 337,50 8,40 450,- 11,25 |
5. Większe utwory w małych formach ustalonych artystycznie ale rozwiniętych, ilustracja muzyczna ściśle ograniczona elementami akcji (tzw. synchron) | 100,- 2,50 150,- 3,75 200,- 5,- | 110,- 2,75 165,- 4,10 220,- 5,50 | 120,- 3,- 180,- 4,50 240,- 6,- | 130,- 3,25 195,- 4,90 260,- 6,50 | 140,- 3,50 210,- 4,25 280,- 7,- | 150,- 3,75 225,- 5,60 300,- 7,50 | 162,50 4,05 243,75 6,10 325,- 8,10 | 190,- 4,75 285,- 7,10 380,- 9,50 | 220,- 6,50 330,- 8,25 440,- 11,- | 250,- 6,25 375,- 9,40 500,- 12,50 |
6. Większe utwory w wielkich formach ustalonych artystycznie, z wyjątkiem wielkich form cyklicznych i sonatowych | 160,- 4,- 240,- 6,- 320,- 8,- | 175,- 4,40 262,50 6,55 350,- 8,75 | 205,- s,10 307,50 7,70 410,- 10,25 | 240,- 6,- 360,- 9,- 480,- 12,- | 275,- 6,90 412,50 10,50 550,- 13,75 | |||||
7. Formy cykliczne (estradowe i sceniczne) z wyjątkiem wielkich form sonatowych | 170,- 4,25 255,- 6,40 340,- 8,50 | 187,50 4,70 281,25 7,05 375,- 9,40 | 220,- 5,50 330,- 8,25 440,- 11,- | 255,- 6,40 382,50 9,55.510,- 12,75 | 287,50 7,20 431,25 10,80 575,- 14,40 | |||||
8. Wielkie formy sonatowe | 180,- 4,50 270,- 6,75 360,- 9,- | 200,- 5,- 300,- 7,50 400,- 10,- | 255,- 5,90 352,50 8,80 470,- 11,75 | 270,- 6,75 405,- 10,10 540,- 13,50 | 300,- 7,50 450,- 11,25 600,- 15,- |
Honorarium za dany utwór oblicza się przez dodanie należności za minutaż i należności za ilość taktów.
Należność za minutaż oblicza się przez pomnożenie czasu trwania utworu przez stawkę za minutę (stawka minutowa należy się za każdą zaczętą minutę).
Należność za ilość taktów oblicza się przez pomnożenie ilości taktów w utworze przez stawkę za jeden takt.
Pieśń masowa.
Za pieśń masową w formie typowej - głos z fortepianem - przysługuje kompozytorowi honorarium ryczałtowe w wysokości: 600,-, 900,-, 1.200,- zł.
Za wszelkie inne układy pieśni masowej - poza jej formą typową - przysługuje kompozytorowi honorarium jak za instrumentację (do 50%).
Ilustracja muzyczna do filmu.
Muzyka do filmów - z wyjątkiem muzyki do fonetyki - objęta jest systemem nagród, ustalonym oddzielnym zarządzeniem Prezesa Centralnego Urzędu Kinematografii:
przy ocenie "celujący" - nagroda wynosi 100% honorarium zasadniczego,
przy ocenie "bardzo dobry" - nagroda wynosi 70% honorarium zasadniczego,
przy ocenie "dobry" - nagroda wynosi 40% honorarium zasadniczego,
przy ocenie "dostateczny" - nagroda nie przysługuje.
Twórcze opracowania.
Za twórcze opracowanie przysługuje 25%-50% (przy małych utworach: 50%-75%) honorarium, przypadającego za skomponowanie oryginalnego utworu tego samego rodzaju. Wysokość procentu ustalana jest w każdym przypadku w zależności od charakteru opracowania i jego wartości artystycznej.
Instrumentacja.
Za instrumentację przysługuje 10%-25% (przy małych utworach: 25%-50%) honorarium, przypadającego za skomponowanie oryginalnego utworu w tej samej instrumentacji.
Wysokość procentu ustalana jest w każdym przypadku w zależności od charakteru instrumentacji i jej wartości artystycznej.
Wyciągi.
Za sporządzenie wyciągu fortepianowego przysługuje 5%-10% honorarium, przypadającego za skomponowanie utworu w jego oryginalnej instrumentacji.
Wysokość procentu ustalana jest w każdym przypadku w zależności od wartości artystycznej wyciągu.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »