Wysokość wynagrodzeń kompozytorskich i zasady zawierania umów przy zamawianiu dzieł muzycznych.

Monitor Polski

M.P.1954.A-73.891

Akt utracił moc
Wersja od: 5 marca 1956 r.

UCHWAŁA Nr 496
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 1954 r.
w sprawie wysokości wynagrodzeń kompozytorskich i zasad zawierania umów przy zamawianiu dzieł muzycznych.

Na podstawie art. 33 § 1 ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim (Dz. U. Nr 34, poz. 234) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Ustala się stawki wynagrodzeń kompozytorskich za zamówione dzieła muzyczne według tabeli stanowiącej załącznik do niniejszej uchwały.
Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Kultury i Sztuki uzgodniony z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Finansów może wprowadzać zmiany i uzupełnienia do tabeli wynagrodzeń.
Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Kultury i Sztuki uzgodniony z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Finansów ustali:
1)
ogólne zasady zawierania umów z kompozytorami przy zamawianiu dzieł muzycznych,
2)
wzory umów typowych zawieranych pomiędzy instytucjami zamawiającymi a kompozytorami.
Zleca się wszystkim instytucjom zamawiającym dzieła muzyczne zawarcie z kompozytorami dodatkowych umów co do wysokości i sposobu zapłaty wynagrodzeń w celu przystosowania dotychczasowych umów do przepisów niniejszej uchwały; jednakże pozostają w mocy bez zmiany umowy o wydanie dzieł muzycznych przyjętych przed dniem wejścia w życie uchwały.
Uchwała niniejsza dotyczy umów w przypadkach, gdy obie strony mają miejsce zamieszkania w kraju.
Wykonanie uchwały porucza się prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, zainteresowanym ministrom i kierownikom centralnych urzędów.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

STAWKI HONORARIUM ZA TWÓRCZOŚĆ KOMPOZYTORSKĄ

Obsada i faktura

Forma

1-3 głosy bez fortepianu, organów i harfy - faktura niekameralna1-3 głosy z fortepianem, organami lub harfą - faktura niekameralna X

4-9 głosów bez fortepianu, organów i harfy - faktura niekameralna

X

Fortepian, organy lub harfa solo - faktura niekoncertowa

4-9 głosów z fortepianem, organami lub harfą - faktura niekameralna

X

Od 9 głosów do małej symfonicznej bez fortepianu, organów lub harfy - faktura niekameralna i niesymfoniczna

X

Mała orkiestra dęta

Od 9 głosów do małej symfonicznej z fortepianem, organami lub harfą - faktura niekameralna i niesymfoniczna

X

Średnia orkiestra dęta

Mała orkiestra symfoniczna - faktura niesymfoniczna

X

Wielka orkiestra dęta

Wielka symfoniczna - faktura niesymfoniczna

X

1-3 głosów z fortepianem, organami lub harfą albo bez - faktura kameralna

4-9 głosów z fortepianem, organami lub harfą albo bez - faktura kameralna

X

Fortepian, organy lub harfa solo - faktura solowa koncertowa

Od 9 głosów do małej symfonicznej - faktura kameralna lub symfonicznaMała symfoniczna (w górę od pojedynczego drzewa, 1 trąbki i 2 waltorni) - faktura symfonicznaWielka symfoniczna (w górę od podwójnego drzewa, 2 trąbek, 4 waltorni, 3 puzonów i tuby) - faktura symfoniczna
abcdefghij
1. Małe utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym, forma artystycznie nie ustalonaMin. TaktMin. TaktMin. TaktMin. TaktMin. TaktMin. TaktMin. TaktMin. TaktMin. TaktMin. Takt
50,- 1,25

75,- 1,90

100,- 2,50

60,- 1,50

90,- 2,25

120,- 3,00

70,- 1,75

105,- 2,60

140,- 3,50

80,- 2,00

120,- 3,00

160,- 4,00

90,- 2,25

135,- 3,40

180,- 4,50

100,- 2,50

150.,- 3,75

200,- 5,-

2. Większe utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym, forma artystycznie nie ustalona60,- 1,50

90,- 2,25

120,- 3,-

70,- 1,75

105,- 2,60

140,- 3,50

80,- 2,00

120,- 3,00

160,- 4,00

90,- 2,25

135,- 3,40

180,- 4,50

100,- 2,50

150,- 3,75

200,- 5,00

110,- 2,75

165,- 4,10

220,- 5,50

3. Utwory o charakterze typowo pedagogicznym w formach ustalonych artystycznie, ilustracja muzyczna swobodna70,- 1,75

105,- 2,60

140,- 3,50

80,- 2,-

120,- 3,-

160,- 4,-

90,- 2,25

135,- 3,40

180,- 4,50

100,- 2,50

150,- 3,75

200,- 5,00

110,- 2,75

165,- 4,10

220,- 5,50

120,- 3,-

180,- 4,50

240,- 6,-

130,- 3,25

195,- 4,90

260,- 6,50

150,- 3,75

225,- 5,60

300,- 7,50

175,- 4,40

262,50 6,55

350,- 8,75

200,- 5,-

300,- 7,50

400,- 10,-

4. Małe utwory w małych formach ustalonych artystycznie, ilustracja muzyczna częściowo ograniczona elementami akcji (tzw. półsynchron) oraz o charakterze użytkowo-rozrywkowym85,- 2,10

127,50 3,20.

170,- 4,25

95,- 2,40

142,50 3,55

190,- 4,75

105,- 2,60 157,50 3,95 210,- 5,25115,- 2,90

172,50 4,30

230,- 5,75

125,- 3,10

187,50 4,70

250,- 6,25

135,- 3,40

202,50 5,05

270,- 6,75

150,- 3,75

225,- 5,60

300,- 7,50

175,- 4,40

262,50 6,55

350,- 8,75

200,- 5,-

300,- 7,50

400,- 10,-

225,- 5,60

337,50 8,40

450,- 11,25

5. Większe utwory w małych formach ustalonych artystycznie ale rozwiniętych, ilustracja muzyczna ściśle ograniczona elementami akcji (tzw. synchron)100,- 2,50

150,- 3,75

200,- 5,-

110,- 2,75

165,- 4,10

220,- 5,50

120,- 3,-

180,- 4,50

240,- 6,-

130,- 3,25

195,- 4,90

260,- 6,50

140,- 3,50

210,- 4,25

280,- 7,-

150,- 3,75

225,- 5,60

300,- 7,50

162,50 4,05

243,75 6,10

325,- 8,10

190,- 4,75

285,- 7,10

380,- 9,50

220,- 6,50

330,- 8,25

440,- 11,-

250,- 6,25

375,- 9,40

500,- 12,50

6. Większe utwory w wielkich formach ustalonych artystycznie, z wyjątkiem wielkich form cyklicznych i sonatowych160,- 4,-

240,- 6,-

320,- 8,-

175,- 4,40

262,50 6,55

350,- 8,75

205,- s,10

307,50 7,70

410,- 10,25

240,- 6,-

360,- 9,-

480,- 12,-

275,- 6,90

412,50 10,50

550,- 13,75

7. Formy cykliczne (estradowe i sceniczne) z wyjątkiem wielkich form sonatowych170,- 4,25

255,- 6,40

340,- 8,50

187,50 4,70

281,25 7,05

375,- 9,40

220,- 5,50

330,- 8,25

440,- 11,-

255,- 6,40 382,50 9,55.510,- 12,75287,50 7,20

431,25 10,80

575,- 14,40

8. Wielkie formy sonatowe180,- 4,50

270,- 6,75

360,- 9,-

200,- 5,-

300,- 7,50

400,- 10,-

255,- 5,90

352,50 8,80

470,- 11,75

270,- 6,75

405,- 10,10

540,- 13,50

300,- 7,50

450,- 11,25

600,- 15,-

Obliczanie honorarium.

Honorarium za dany utwór oblicza się przez dodanie należności za minutaż i należności za ilość taktów.

Należność za minutaż oblicza się przez pomnożenie czasu trwania utworu przez stawkę za minutę (stawka minutowa należy się za każdą zaczętą minutę).

Należność za ilość taktów oblicza się przez pomnożenie ilości taktów w utworze przez stawkę za jeden takt.

Pieśń masowa.

Za pieśń masową w formie typowej - głos z fortepianem - przysługuje kompozytorowi honorarium ryczałtowe w wysokości: 600,-, 900,-, 1.200,- zł.

Za wszelkie inne układy pieśni masowej - poza jej formą typową - przysługuje kompozytorowi honorarium jak za instrumentację (do 50%).

Ilustracja muzyczna do filmu.

Muzyka do filmów - z wyjątkiem muzyki do fonetyki - objęta jest systemem nagród, ustalonym oddzielnym zarządzeniem Prezesa Centralnego Urzędu Kinematografii:

przy ocenie "celujący" - nagroda wynosi 100% honorarium zasadniczego,

przy ocenie "bardzo dobry" - nagroda wynosi 70% honorarium zasadniczego,

przy ocenie "dobry" - nagroda wynosi 40% honorarium zasadniczego,

przy ocenie "dostateczny" - nagroda nie przysługuje.

Twórcze opracowania.

Za twórcze opracowanie przysługuje 25%-50% (przy małych utworach: 50%-75%) honorarium, przypadającego za skomponowanie oryginalnego utworu tego samego rodzaju. Wysokość procentu ustalana jest w każdym przypadku w zależności od charakteru opracowania i jego wartości artystycznej.

Instrumentacja.

Za instrumentację przysługuje 10%-25% (przy małych utworach: 25%-50%) honorarium, przypadającego za skomponowanie oryginalnego utworu w tej samej instrumentacji.

Wysokość procentu ustalana jest w każdym przypadku w zależności od charakteru instrumentacji i jej wartości artystycznej.

Wyciągi.

Za sporządzenie wyciągu fortepianowego przysługuje 5%-10% honorarium, przypadającego za skomponowanie utworu w jego oryginalnej instrumentacji.

Wysokość procentu ustalana jest w każdym przypadku w zależności od wartości artystycznej wyciągu.

1 Załącznik zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 57 z dnia 28 lutego 1956 r. (M.P.56.17.246) zmieniającego nin. uchwałę z dniem 5 marca 1956 r.