Wysokość stawek opłaty elektronicznej na rok 2024.

Monitor Polski

M.P.2023.1459

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 grudnia 2023 r.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 20 grudnia 2023 r.
w sprawie wysokości stawek opłaty elektronicznej na rok 2024

Na podstawie art. 13ha ust. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 645, 760, 1193 i 1688) ogłasza się wysokości stawek opłaty elektronicznej na rok 2024 zawarte w załącznikach nr 1 i 2 do obwieszczenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYSOKOŚĆ STAWEK OPŁATY ELEKTRONICZNEJ DLA DRÓG KRAJOWYCH KLASY A I S LUB ICH ODCINKÓW, NA KTÓRYCH POBIERA SIĘ OPŁATĘ ELEKTRONICZNĄ

Kategoria pojazduStawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł)
Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin
max. EURO 2EURO 3EURO 4min. EURO 5
12345
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej  powyżej 3,5 t i poniżej 12 t0,550,480,390,28
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej  co najmniej 12 t0,730,630,510,38
Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej0,550,480,390,28

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYSOKOŚĆ STAWEK OPŁATY ELEKTRONICZNEJ DLA DRÓG KRAJOWYCH KLASY GP I G LUB ICH ODCINKÓW, NA KTÓRYCH POBIERA SIĘ OPŁATĘ ELEKTRONICZNĄ

Kategoria pojazduStawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł)
Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin
max. EURO 2EURO 3EURO 4min. EURO 5
12345
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej  powyżej 3,5 t i poniżej 12 t0,450,390,310,23
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej  co najmniej 12 t0,570,510,410,29
Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej0,450,390,310,23
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).
2 Zgodnie z przepisami dyrektywydyrektywy1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez pojazdy (Dz. Urz. UE L 187 z 20.07.1999, str. 42, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 7, t. 4, str. 372, z późn. zm.), rozporzrozporząądzeniadzenia(WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) (Dz. Urz. UE L 171 z 29.06.2007, str. 1, z późn. zm.) oraz rozporzrozporząądzeniadzeniaParlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczącego homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylającego dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz. Urz. UE L 188 z 18.07.2009, str. 1, z późn. zm.).
3 Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).
4 Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).
5 Zgodnie z przepisami dyrektywydyrektywy1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez pojazdy (Dz. Urz. UE L 187 z 20.07.1999, str. 42, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 7, t. 4, str. 372, z późn. zm.), rozporzrozporząądzeniadzenia(WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) (Dz. Urz. UE L 171 z 29.06.2007, str. 1, z późn. zm.) oraz rozporzrozporząądzeniadzeniaParlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczącego homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylającego dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz. Urz. UE L 188 z 18.07.2009, str. 1, z późn. zm.).
6 Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).
7 Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).