Rozdział 6 - Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych. - Wynagrodzenie kierowców i innych pracowników samochodowych.
Monitor Polski
M.P.1949.A-40.561
Akt utracił moc Wersja od: 1 lipca 1950 r.
ROZDZIAŁ VI.
Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych.
Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych.
Kierowców i pomocników kierowców z wyjątkiem zatrudnionych przy przewozie towarów:
Kierowców i pomocników kierowców z wyjątkiem zatrudnionych przy przewozie towarów:
1. a) Za pracę w godzinach nadliczbowych w ilości nie przekraczającej 100 godzin miesięcznie kierowcy i ich pomocnicy, z wyjątkiem zatrudnionych przy przewozie towarów, otrzymują miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe.
b)
Wysokość miesięczną ryczałtowego wynagrodzenia ustala się w/g poniższej tabeli, zależnie od ilości godzin nadliczbowych przepracowanych przez pracownika w ciągu poprzedniego miesiąca:Grupa uposażenia | Wysokość ryczałtowego wynagrodzenia przy przepracowaniu w ciągu poprzedniego miesiąca | ||||
od 1 do 25 godzin nadliczbowych | powyżej 25 do 50 godz. nadliczbowych | powyżej 50 do 75 godz. nadliczbowych | powyżej 75 do 100 godz. nadliczbowych | ||
I | przy wynagrodzeniu zasadniczym 64,05 zł/godz. | 7.686 | 1.922 | 3.203 | 5.124 |
przy wynagrodzeniu zasadniczym 69,30 zł/godz. | 2.079 | 3.465 | 5.544 | 8.316 | |
II | 1.733 | 2.888 | 4.620 | 6.930 | |
III | 1.544 | 2.573 | 4.116 | 6.174 | |
IV | 1.386 | 2.310 | 2.696 | 5.544 | |
V | 1.229 | 2.048 | 3.276 | 4.914 |
c)
Wypłata wynagrodzenia ryczałtowego winna być dokonywana przy ostatniej wypłacie w miesiącu następującym po tym, w którym kierowca (pomocnik kierowcy) pracował w godzinach nadliczbowych.2.
Niezależnie od ryczałtu za godziny nadliczbowe, kierowcom i pomocnikom kierowców za pracę w niedziele i święta, za które nie otrzymali wolnego dnia w tygodniu poprzedzającym względnie następującym po tej niedzieli lub dniu świątecznym, przysługuje wynagrodzenie godzinowe (zasadnicze wraz z dodatkiem wyrównawczym i lokalnym) za każdą godzinę pracy.3.
Za pracę w godzinach nadliczbowych ponad normy określone w punkcie 1a) niniejszego rozdziału (t.j. ponad 100 godzin miesięcznie) kierowcom i pomocnikom kierowców przysługuje wynagrodzenie godzinowe (zasadnicze wraz z dodatkiem wyrównawczym i lokalnym), oraz dodatek w wysokości 100% godzinowego wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkiem wyrównawczym, (bez dodatku lokalnego).
Kierowców i ich pomocników zatrudnionych przy przewozie towarów:
Kierowców i ich pomocników zatrudnionych przy przewozie towarów:
1.
Kierowcom i pomocnikom kierowców zatrudnionym przy przewozie towarów przysługuje premia za wykorzystanie nośności pojazdu, obejmująca jednocześnie wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych.2.
Wysokość premii przysługującej kierowcom ustala się w/g poniższej tabeli, w zależności od nośności pojazdu oraz przejechanych tono/kilometrów (ilość tono/kilometrów ustala się mnożąc ciężar przewiezionego towaru przez ilość przejechanych z tym towarem kilometrów).Nośność wozu ciężarowego | wysokość premii za 1.000 tono/km. |
0,75 | 4.883 |
1,0 | 3.675 |
1,5 | 2.520 |
2,0 | 1.838 |
2,5 | 1.470 |
3,0 | 1.260 |
3,5 | 1.050 |
4,0 | 919 |
4,5 | 814 |
5,0 | 735 |
powyżej 5,0 | 630 |
dla ciągników | 1.575 |
Dla wozów eksploatowanych w miastach ustala się ryczałt dzienny przejechanych tono/kilometrów w wysokości 100 km pomnożonych przez 50% nośności wozu.
3.
W przypadku odpłatnego wypożyczenia wozu przyjmuje się, że nośność wozu została całkowicie wykorzystana, a przebieg wynosił 15 kilometrów na godzinę. Celem ustalenia ilości tono-kilometrów należy pomnożyć ilość godzin przepracowanych w czasie odpłatnego wypożyczenia wozu przez 15 oraz otrzymany wynik pomnożyć przez nośność wozu.4.
Dla kierowców prowadzących wozy nowe i po głównym remoncie podwyższa się stawki premii o 30% na okres przebiegu pierwszych 2.000 km.5.
W przypadku przewożenia ładunków przestrzennych proporcjonalne wykorzystanie ładowności wozu (skrzyni wozu) uważa się za odpowiednie wykorzystanie nośności.6.
Pomocnik kierowcy otrzymuje premię w wysokości 20% premii uzyskanej przez kierowcę.7.
W przypadku, gdyby premia uzyskana w ciągu miesiąca przez kierowcę względnie przez pomocnika kierowcy była niższa od kwoty, która by mu przysługiwała na podstawie działu A niniejszego rozdziału, pracownik winien otrzymać wyrównanie odpowiadające różnicy między wynagrodzeniem z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych, obliczonych na zasadach działu A, a otrzymaną premią.
Warsztatowców i pozostałych pracowników samochodowych:
Warsztatowców i pozostałych pracowników samochodowych:
Warsztatowcom i pozostałym pracownikom samochodowym za pracę w godzinach nadliczbowych wynagrodzenie godzinowe (...) wraz z dodatkiem wyrównawczym i lokalnym (...), w 2-ch pierwszych godzinach nadliczbowych - dodatek w wysokości 50%, a za pracę w trzeciej i następnych godzinach dodatek w wysokości 100% godzinowego wynagrodzenia zasadniczego wraz z dodatkiem wyrównawczym (bez dodatku lokalnego).