Wynagrodzenie kierowców i innych pracowników samochodowych.
M.P.1949.A-20.294
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 28 marca 1949 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Pracy i Opieki Społecznej w sprawie wynagrodzenia kierowców i innych pracowników samochodowych.
ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN
REGULAMIN
ROZDZIAŁ I.
System wynagradzania.
System wynagradzania.
ROZDZIAŁ II.
Grupy wynagrodzenia.
Grupy wynagrodzenia.
Grupa | Wynagrodzenie zasadnicze za godz. w zł. | Dodatek wyrównawczy za godz. w zł. | Dodatek lokalny | |
morski za godz. w zł. | stołeczny za godz. w zł. | |||
I | 61 lub 66 | 6,50 | 4 lub 4,50 | 2,40 lub 2,70 |
II | 55.- | 6,50 | 3,60 | 2,10 |
III | 49.- | 6,50 | 3,20 | 1,80 |
IV | 44.- | 6,50 | 2,80 | 1,60 |
V | 39.- | 6,50 | 2,40 | 1,40 |
Rok szkolenia | Wynagrodzenie zasadnicze za godz. w zł. | Dodatek wyrównawczy za godz. w zł. | Dodatek lokalny | |
morski za godz. w zł. | stołeczny za godz. w zł. | |||
I | 23.- | 6,50 | 2,10 | 1,30 |
II | 36.- | 6,50 | 2,10 | 1,30 |
Dodatek morski przysługuje wyłącznie pracownikom, zatrudnionym na obszarze miast: Elbląga, Gdańska, Gdyni, Sopotu i Szczecina - oraz powiatów elbląskiego, gdańskiego, morskiego, szczecińskiego i wolińskiego.
Dodatek stołeczny przysługuje wyłącznie pracownikom zatrudnionym na terenie miasta stołecznego Warszawy.
ROZDZIAŁ III.
Zaszeregowanie.
Zaszeregowanie.
autokary, autobusy, pociągi drogowe (t.j. ciągniki ewent. wozy ciężarowe co najmniej z 2 przyczepkami), wozy ciężarowe z przyczepką o łącznej nośności co najmniej 9 ton, wozy ciężarowe o nośności co najmniej 9 ton, wozy chłodnie, wozy baseny, wozy cysterny, wozy warsztaty, wozy pogotowia technicznego, karetki pogotowia sanitarnego,
ROZDZIAŁ IV.
Czas pracy.
Czas pracy.
ROZDZIAŁ V.
Wynagrodzenia za pracę w normalnym czasie pracy.
Wynagrodzenia za pracę w normalnym czasie pracy.
ROZDZIAŁ VI.
Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych.
Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych.
A.
Kierowców i pomocników kierowców z wyjątkiem zatrudnionych przy przewozie towarów.
Kierowców i pomocników kierowców z wyjątkiem zatrudnionych przy przewozie towarów.
Grupa wynagrodzenia | Wysokość ryczałtowego wynagrodzenia przy przepracowanych w ciągu poprzedniego miesiąca. | |||
od 1 do 25 godzin nadliczbowych | powyżej 25 do 50 godzin nadliczbowych | powyżej 50 do 75 godzin nadliczbowych | powyżej 75 do 100 godzin nadliczbowych | |
przy wynagrodz. zasadn. 81 zł/godz. | 1.830.- | 3.050.- | 4.880.- | 7.320.- |
I | ||||
przy wynagrodz. zasadn. 66 zł/godz. | 1.980.- | 3.300.- | 5.380.- | 7.920.- |
II | 1.650.- | 2.750,- | 4.400.- | 6.600.- |
III | 1.470.- | 2.450.- | 3.920.- | 5.880.- |
IV | 1.320.- | 2.200.- | 3.520.- | 5.280.- |
V | 1.170.- | 1.950.- | 3.120.- | 4.680.- |
B.
Kierowców i ich pomocników zatrudnionych przy przewozie towarów:
Kierowców i ich pomocników zatrudnionych przy przewozie towarów:
Nośność wozu ciężarowego | wysokość premii za 1000 tono/km |
0.75 | zł. 4.650.- |
l.- | zł. 3.500.- |
1.50 | zł. 2.400.- |
2.0 | zł. 1.750.- |
2.5 | zł. 1,400.- |
3.0 | zł. 1.200.- |
3.5 | zł. 1.000.- |
4.0 | zł. 875.- |
4.5 | zł. 775.- |
5.0 | zł. 700.- |
powyżej 5.0 | zł. 600.- |
dla ciągników stosować należy | zł. 1.500.- |
Dla wozów eksploatowanych w miastach ustala się ryczałt dzienny przejechanych tono/kilometrów w wysokości 100 ton pomnożonych przez 50% nośności wozu.
C.
Warsztatowców i pozostałych pracowników samochodowych:
Warsztatowców i pozostałych pracowników samochodowych:
ROZDZIAŁ VII.
Diety.
Diety.
ROZDZIAŁ VIII.
Premia dla kierowców i pomocników kierowców zatrudnionych w parkach samochodowych powyżej 8 samochodów.
Premia dla kierowców i pomocników kierowców zatrudnionych w parkach samochodowych powyżej 8 samochodów.
A.
Premia za oszczędność materiałów pędnych.
Premia za oszczędność materiałów pędnych.
Orzeczenia Komisji zawarte w prawidłowo sporządzonym protokóle stanowią podstawę premiowania.
B.
Premia za oszczędność ogumienia.
Premia za oszczędność ogumienia.
Opony krajowe | Opony zagraniczne | |||
osobowe | ciężarowe i autobusowe | osobowe | ciężarowe i autobusowe | |
norma przebiegu w tys. km. | 15 | 20 | 35 | 40 |
Orzeczenia Komisji, zawarte w prawidłowo sporządzonym protokóle, stanowią podstawę premiowania.
Do zadań Komisji należy również ustalenie przebiegu opon starych, używanych w danym zakładzie pracy. Opony o zniszczeniu ponad 70% mogą być kwalifikowane do premiowania tylko w przypadku, gdy ich przebieg został ustalony na podstawie licznika kilometrowego lub karty oponowej.
p = kwota miesięcznej premii,
n = przebieg opony w danym miesiącu obliczeniowym w kilometrach,
c = rzeczywisty koszt opony,
N = norma przebiegu opony w kilometrach.
O wycofaniu opony z obiegu orzeka kontroler techniczny zakładu pracy, a w razie sporu - Komisja w składzie ustalonym w dziale A. pkt. 5.
C.
Premia za konserwację pojazdu.
Premia za konserwację pojazdu.
Ilość kilometrów przebiegu pojazdu ustala się na podstawie licznika kilometrowego, a w wyjątkowych przypadkach na podstawie zapisów na karcie kontrolnej, dokonanych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Typ i rodzaj wozu | Normy przebiegu w tys. kilometrów | |
od pocz. eksploatacji do I remontu główn. | Między głównymi remontami | |
Ciężarowe wysokoprężne | ||
Fiat 666 N7 SPA | 80 | 50 |
Fiat 626 NL | 100 | 60 |
Leyland | 110 | 70 |
Chausson | 90 | 50 |
i inne Diesle | 100 | 50 |
Benzynowe | 60 | 30 |
Gaz-generatory | 50 | 25 |
Osobowe | ||
Chevrolet | 60 | 35 |
Citroen | 45 | 30 |
Fiat, Skoda | 33 | 25 |
niem. i inne | 40 | 25 |
inne ameryk. i ang. | 60 | 35 |
Przebyta do dnia wprowadzenia niniejszego regulaminu część normy przebiegu w procentach | Wysokość jednorazowej premii przysługującej po osiągnięciu normy przebiegu w złotych. |
do 40% | 15.000.- |
powyżej 40% do 60% | 12.000.- |
60% do 75% | 10.000.- |
75% do 85% | 8.000.- |
85% do 95% | 6.000.- |
95% do 100% | 4.000.- |
100% | 2.000.- |
Procent przekroczenia normy | Premia za 1% przekroczenia normy w zł. | |
dla kierowców wozów ciężarowych | dla kierowców wozów osobowych | |
od 1-10% | 500.- | 300.- |
powyżej 10-20% | 600.- | 400.- |
" 20-30% | 900.- | 650.- |
" 30-40% | 1.400.- | 900.- |
" 40-50% | 1.800.- | 1.200.- |
Określone powyżej stawki premii stosują się do odpowiadającego im w tabeli procentu przekroczenia normy. Stawka przewidziana dla wyższego procentu przekroczenia normy nie może więc być stosowana do tej części przebiegu, która odpowiada niższemu procentowi przekroczenia normy.
Nowy "Opel" osobowy w dniu wprowadzenia powyższego regulaminu miał w/g wskazań licznika 28.650 km. przebiegu. Wobec tego, że norma przebiegu (pkt. 3) wynosi 40.000 km.
"Opel" wykonał 74% normy
W chwili osiągnięcia normy (40.000 km.) kierowca otrzyma więc 10.000 zł., tytułem jednorazowej premii (pkt. 6).
Jeżeli w miesiącu następującym po przekroczeniu normy w dniu obliczania premii licznik będzie wskazywał 42.500 km, to premiowaniu będzie podlegało 2.500 km (przebieg faktyczny 42.500 km minus przebieg określony normą 40.000 km) = 2.500 km stanowi 6,25% przekroczenia normy.
Za każdy procent przekroczenia normy do 10% przysługuje premia 300 zł. (pkt. 8). Premia kierowcy w danym miesiącu będzie wynosiła 300 × 6,25 = 1.875.- zł.
Jeżeli w dniu obliczania premii za następny miesiąc licznik będzie wskazywał 46.200 km, premiowaniu będzie podlegał przebieg 3.700 km. Obliczony jak powyżej procent przekroczenia normy wyniesie 9.25%, z których 3.75 podlega premiowania w wysokości 300 zł. za jeden procent (10% - 6.25% uzyskanego w poprzednim miesiącu), a za pozostałe 5,5% (9,25% - 3,75 = 5,6%) należy się kierowcy 400 zł. za każdy procent.
Premia kierowcy w tym miesiącu wyniesie 3,75 × 300 + 5,5 × 400 = 1.125 + 2.200 = 3.325.- zł.
D.
Premia za ciągłość eksploatacji.
Premia za ciągłość eksploatacji.
Stopień zużycia pojazdu | Wysokość premii za każdy dzień w zależności ód ilości dni nieprzerwanej gotowości wozu do jazdy | ||
od 16 do 20 dni | od 21 do 25 dni | powyżej 25 dni | |
Powyżej 40% | - | 40 zł. za dzień | 60 zł. za dzień |
do 40% | 40 zł. | 60 zł. " | 60 zł. " |
Z dniem, w którym pracownik nabywa prawo do premii (t.j. po 20 dniach dla pojazdów do 40% zużycia i po 15 dniach dla pojazdów powyżej 40% zużycia), określona w tabeli stawka premiowa przysługuje mu za każdy dzień od dnia rozpoczęcia okresu ciągłości eksploatacji.
Stopień zużycia pojazdu określa Komisja w składzie ustalonym w dziale A pkt. 5.
E.
Premia za gotowość pojazdu do eksploatacji.
Premia za gotowość pojazdu do eksploatacji.
ROZDZIAŁ IX.
Premie dla kierowców i pomocników kierowców zatrudnionych w zakładzie pracy, w którym stan parku samochodowego nie przekracza 8 pojazdów.
Premie dla kierowców i pomocników kierowców zatrudnionych w zakładzie pracy, w którym stan parku samochodowego nie przekracza 8 pojazdów.
b. Kierowcom pojazdów powyżej 40% zużycia przysługuje premia po osiągnięciu 15 dni w miesiącu gotowości pojazdu do eksploatacji - w wysokości 20% uposażenia zasadniczego. Po osiągnięciu 20 dni gotowości premię podwyższa się o 20% - to jest do 40% uposażenia zasadniczego.
c. Za każdy dzień gotowości pojazdu do eksploatacji ponad 25 dni w miesiącu kierowcom, bez względu na stopień zużycia pojazdu, przysługuje ponad normy określone w punktach a i b po 5% uposażenia zasadniczego.
d. Premia za gotowość pojazdu do eksploatacji nie przysługuje w przypadku nieosiągnięcia przez kierowcę określonej w pkt a. i b. ilości dni gotowości pojazdu do eksploatacji.
ROZDZIAŁ X.
Premie dla kierowców dyżurnych i dyżurujących oraz dla pomocników tych kierowców.
Premie dla kierowców dyżurnych i dyżurujących oraz dla pomocników tych kierowców.
ROZDZIAŁ XI.
Zmniejszenie premii kierowców i pomocników kierowców.
Zmniejszenie premii kierowców i pomocników kierowców.
ROZDZIAŁ XII.
Płaca kierowców w okresie głównych i średnich napraw pojazdów.
Płaca kierowców w okresie głównych i średnich napraw pojazdów.
Ryczałt za godziny nadliczbowe względnie premie za przewiezione tono/kilometry ustala się w wysokości przeciętnej z ostatnich 3 miesięcy.
Jeżeli naprawa odbywa się w warsztatach stosujących niniejszy regulamin, kierowca otrzymuje premię taką, jaka przysługuje monterowi, pomocnik zaś taką jaka przysługuje uczniowi.
ROZDZIAŁ XIII.
Przeniesienie kierowcy na inny pojazd.
Przeniesienie kierowcy na inny pojazd.
ROZDZIAŁ XIV.
Postanowienia specjalne.
Postanowienia specjalne.
ROZDZIAŁ XV.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »