Wynagrodzenia za dzieła twórczości literackiej przy opracowaniu filmu długometrażowego.
M.P.1955.30.291
Akt utracił mocUCHWAŁA Nr 219
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 marca 1955 r.
w sprawie wynagrodzeń za dzieła twórczości literackiej przy opracowaniu filmu długometrażowego.
ZAŁĄCZNIK
ZASADY WYNAGRADZANIA ZA DZIEŁA TWÓRCZOŚCI LITERACKIEJ PRZY OPRACOWANIU FILMU DŁUGOMETRAŻOWEGO
ZASADY WYNAGRADZANIA ZA DZIEŁA TWÓRCZOŚCI LITERACKIEJ PRZY OPRACOWANIU FILMU DŁUGOMETRAŻOWEGO
Rodzaj dzieła | Wysokość sumy umownej zatwierdza | Warunki płatności (układ rat) w W/a | ||
Naczelny Redaktor Biura Scenariuszowego | Dyrektor Centralnego Zarządu Wytwórni Filmowych | |||
1 | 2 | 3 | 4 | |
a. | Temat | do 750 | zakup 100 | |
b. | Nowela filmowa | 7500 - 12000 | 25+35+40 | |
c. | Scenariusz | do 18000 | do 25000 | 25+25+50 |
d. | Teksty słowne: | |||
1) dialogi i komentarz | 5000 - 8000 | do 12000 | 25+75 | |
2) teksty poetyckie (pieśni, piosenki, wiersz) | 25+75 | |||
do 30 linijek | 1000 – 2000 | do 3000 | ||
za każdą dalszą linijkę | 20 - 50 | do 75 | ||
e. | Dokumentacja | 1500 - 6000 | 25 + 25+50 | |
f. | Konsultacja przy opracowaniu scenariusza | 1500 - 3000 | do 4500 | 25+75 |
g. | Recenzja: | |||
1) ciągła | 600 - 1800 | (miesięcznie) | po przyjęciu 100 | |
2) jednorazowa | 100 - 500 | po przyjęciu 100 |
II. W uzasadnionych przypadkach Prezes Centralnego Urzędu Kinematografii może podwyższyć stawkę umowną za scenariusz (lit. c) do kwoty 35.000 zł.
III. Po skierowaniu scenariusza filmowego do realizacji autorowi przysługuje wynagrodzenie dodatkowe w kwocie 10.000 zł.
IV. Niezależnie od stawek, przewidzianych w części I, II i III niniejszych zasad, autorowi scenariusza przysługuje następująca nagroda przy ocenie filmu: "dobry" do 12.000 zł, "bardzo dobry" do 20.000 zł, "celujący" do 30.000 zł.
V. Wynagrodzenie za wykonanie dzieła płatne jest w ratach przewidzianych w części I niniejszych zasad, przy czym:
a) jeśli wynagrodzenie umowne płatne jest w dwóch ratach, rata pierwsza wypłacana jest przy podpisywaniu umowy, druga - po przyjęciu dzieła (wraz z ewentualnymi poprawkami);
b) jeśli wynagrodzenie umowne płatne jest w trzech ratach, rata pierwsza wypłacana jest przy podpisywaniu umowy, druga po złożeniu dzieła, trzecia - po przyjęciu dzieła (wraz z ewentualnymi poprawkami);
c) w przypadkach wyjątkowych, jeśli poprawki do złożonego, lecz nie zaakceptowanego scenariusza są ustalone i uzgodnione z autorem, a scenariusz jest przyjęty jako podstawa dla przyszłego filmu - Prezes Centralnego Urzędu Kinematografii na wniosek Dyrektora Centralnego Zarządu Wytwórni Filmowych może zezwolić na wypłatę do 1/3 trzeciej raty wynagrodzenia za opracowanie scenariusza w 2 ratach miesięcznych, płatnych w miarę wykonywania tych poprawek. Wypłata pozostałych 2/3 trzeciej raty następuje w takim przypadku - po przyjęciu scenariusza.
VI. Niezachowanie przez przyjmującego zamówienie terminu wykonania dzieła daje zamawiającemu prawo - po wyznaczeniu i upływie terminu dodatkowego - odstąpienia od umowy i żądania zwrotu wypłaconych rat.
VII. Zawarcie więcej niż jednej umowy na ten sam temat (nowela, scenariusz, dialogi itp.) wymaga zgody jednostki zwierzchniej nad udzielającą zamówienie Zgoda nie jest potrzebna, gdy druga lub dalsze umowy na ten sam temat (nowela, scenariusz, dialogi itp.) zawierane są w wyniku nieprzyjęcia dzieła wykonanego na podstawie pisemnej umowy lub odstąpienia od wykonania pierwszej umowy.
VIII. Do zawarcia umowy o opracowanie dzieła objętego niniejszymi zasadami z pracownikiem kinematografii niezbędne jest uzyskanie przez zamawiającego zgody władz zwierzchnich. W tym przypadku - gdy autor dzieła jest pracownikiem jednostki podległej Centralnemu Zarządowi Wytwórni Filmowych - zgodę wyraża Dyrektor Centralnego Zarządu Wytwórni Filmowych, we wszystkich zaś innych przypadkach - Prezes Centralnego Urzędu Kinematografii. Decyzja zapada na skierowany drogą służbową wniosek zamawiającego, zawierający również określenie proponowanej wysokości sumy umownej.
Przepis powyższy nie dotyczy pracowników twórczych, pozostających na umowie w ramach etatów jednostek kinematografii.
IX. Zakres dzieł twórczości literackiej przy opracowaniu filmu długometrażowego określa się w sposób następujący:
a) Temat filmowy obejmuje pomysł przyszłego filmu.
b) Nowela filmowa obejmuje koncepcję ideową i artystyczną oraz zarys fabuły filmu.
c) Scenariusz obejmuje szczegółowy opis akcji dramatycznej z podziałem na kolejne sceny, zawierający pełną charakterystykę postaci głównych i epizodycznych, opisy wszystkich miejsc akcji oraz teksty informacyjne.
d) Teksty słowne obejmują ostateczny tekst dialogów (komentarza), pieśni i piosenek oraz tekstów wierszowych.
e) Dokumentacja obejmuje wskazanie, zebranie i pisemne opracowanie materiałów oraz informacji odnoszących się do zagadnień, czasu, miejsca, akcji, środowiska i postaci filmu.
f) Konsultacja obejmuje wykonanie czynności doradczych (fachowych, ideologicznych, literackich itp.) przy opracowaniu dzieł określonych w tabeli.
g) Recenzja obejmuje wydanie opinii i oceny dzieł wymienionych pod lit. a)-f), z tym że recenzja ciągła zawiera również obowiązek udziału w kolegiach i ocenach kolektywnych.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »