Wynagrodzenia kompozytorskie.

Monitor Polski

M.P.1975.26.159

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1985 r.

UCHWAŁA Nr 136
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 lipca 1975 r.
w sprawie wynagrodzeń kompozytorskich.

Na podstawie art. 33 § 1 ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim (Dz. U. Nr 34, poz. 234) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Ustala się:
1)
tabelę wynagrodzeń kompozytorskich za napisanie i pierwsze publiczne wykonanie utworu muzycznego - w załączniku nr 1 do uchwały,
2)
tabelę wynagrodzeń kompozytorskich za wydanie i rozpowszechnianie utworu muzycznego - w załączniku nr 2 do uchwały,
3)
tabelę wynagrodzeń za opracowania edytorskie - w załączniku nr 3 do uchwały,
4)
wysokość nakładów podstawowych wydawnictw nutowych - w załączniku nr 4 do uchwały,
5)
zasady obliczania wynagrodzenia - w załączniku nr 5 do uchwały.
Przy ustalaniu wynagrodzenia kompozytorskiego należy brać pod uwagę wartość utworu oraz wysiłek twórczy wymagany do jego powstania.
Upoważnia się Ministra Kultury i Sztuki do:
1)
wprowadzania w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych uzupełnień tabel wynagrodzeń kompozytorskich oraz tabel wynagrodzeń za opracowania edytorskie,
2)
udzielania w indywidualnych szczególnie uzasadnionych wypadkach zezwoleń na zastosowanie:
a)
podwyższonych stawek wynagrodzeń kompozytorskich, z tym że wysokość podwyżki nie może przekraczać więcej niż o 50% górnej granicy stawek ustalonych w tabeli wynagrodzeń kompozytorskich,
b)
podwyższonych stawek wynagrodzeń kompozytorskich za utwory mające wybitną wartość dla kultury narodowej, z tym że wysokość podwyżki nie może przekraczać więcej niż o 200% górnej granicy stawek ustalonych w tabeli wynagrodzeń kompozytorskich,
3)
określania w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych wysokości oraz zasad wypłacania wynagrodzeń kompozytorskich za publiczne wykonanie utworu muzycznego,
4)
ustalania w porozumieniu z Ministrem Finansów zasad zawierania umów oraz wzorcowych umów o napisanie, pierwsze publiczne wykonanie, wydanie i rozpowszechnianie utworu muzycznego.
Przepisy uchwały stosuje się do umów zawartych po dniu jej wejścia w życie.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 496 Rady Ministrów z dnia 17 lipca 1954 r. w sprawie wysokości wynagrodzeń kompozytorskich i zasad zawierania umów przy zamawianiu dzieł muzycznych (Monitor Polski Nr A-73, poz. 891),
2)
zarządzenie nr 57 Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 lutego 1956 r. w sprawie zmiany stawek wynagrodzeń za twórczość kompozytorską (Monitor Polski Nr 17, poz. 246).
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1.  1

TABELA WYNAGRODZEŃ KOMPOZYTORSKICH ZA NAPISANIE I PIERWSZE PUBLICZNE WYKONANIE UTWORU MUZYCZNEGO

Obsada faktura

Forma

1-3 głosów bez fortepianu, organów i harfy

Faktura niekameralna

1-3 głosów z fortepianem, organami lub harfą

Faktura niekameralna

*

4-9 głosów bez fortepianu, organów i harfy

Faktura niekameralna

*

Fortepian, organy lub harfa solo

Faktura solowa niekoncertowa

4-9 głosów z fortepianem, organami lub harfą

Faktura niekamerlana

*

Od 9 głosów do małej orkiestry symfonicznej bez fortepianu, organów lub harfy

Mała orkiestra dęta (do 23 głosów)

Faktura niekameralna i niesymfoniczna

Od 9 głosów do małej orkiestry symfonicznej z fortepianem, organami lub harfą

Średnia orkiestra dęta (do 28 głosów)

Faktura niekameralna i niesymfoniczna

Mała orkiestra symfoniczna, tzn. 14-24 głosów

Wielka orkiestra dęta (do 39 głosów)

Faktura niesymfoniczna

abcde
min.taktmin.taktmin.taktmin.taktmin.takt
1.Małe utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym.

Forma artystycznie nie ustalona

60.-

90.-

120.-

1,50

2,25

3,00

72.-

108.-

144.-

1,80

2,70

3,60

84.-

126.-

168.-

2,10

3,15

4,20

96.-

144.-

192.-

2,40

3,60

4,80

108.-

162.-

216.-

2,70

4,05

5,40

2.Większe utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym.

Forma artystycznie nie ustalona

76.-114.-

152.-

1,90

2,85

3,80

92.-

138.-

184.-

2,30

3,45

4,60

104.-

156.-

208.-

2,60

3,90

5,20

116.-

174.-

232.-

2,90

4,35

5,80

132.-

198.-

264.-

3,30

4,95

6,60

3.Ilustracja muzyczna powstała w drodze improwizacji160.-

240.-

320.-

-

-

-

180.-

270.-

360.-

-

-

-

200.-

300.-

400.-

-

-

-

220.-

330.-

440.-

-

-

-

240.-

360.-

480.-

-

-

-

4.Ilustracja muzyczna swobodna96.-

144.-

192.-

2,40

3,60

4,80

112.-

168.-

224.-

2,80

4,20

5,60

124.-

186.-

248.-

3,10

4,15

6,20

140.-

210.-

280.-

3,50

5,25

7,00

156.-

234.-

312.-

3,90

5,85

7,00

5.Utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym.

Forma artystycznie ustalona.

Utwory o charakterze typowo pedagogicznym w formach artystycznie ustalonych. Małe utwory w małych formach artystycznie ustalonych.

Ilustracja muzyczna częściowo ograniczona elementami akcji - półsynchron

124.-

186.-

248.-

3,00

4,65

6,20

144.-

216.-

288.-

3,60

5,20

7,20

156.-

234.-

312.-

3,90

5,70

7,80

172.-

258.-

344.-

4,30

6,45

8,60

188.-

282.-

376.-

4,70

7,05

9,40

6.Większe utwory w małych formach ustalonych artystycznie, ale rozwiniętych.

Ilustracja muzyczna ściśle ograniczona elementami akcji - synchron

160.-

240.-

320.-

4,00

6,00

8,00

176.-

264.-

352.-

4,40

6,60

8,80

192.-

288.-

384.-

4,80

7,20

9,60

208.-

312.-

416.-

5,20

7,80

10,40

224.-

336.-

448.-

5,60

8,40

11,20

7.Wielkie utwory w wielkich formach artystycznie ustalonych z wyjątkiem wielkich form cyklicznych i sonatowych
8.Formy cykliczne (estradowe i sceniczne), z wyjątkiem wielkich form sonatowych
9.Wielkie formy sontowe nie mieszczące się w tradycyjnej nomenklaturze, zamknięte formy estradowe i sceniczne
10.Piosenka w formie typowej - głos z fortepianem900.-

1.350.-

1.800.-

ryczałt za cały utwór
Obsada i faktura

Forma

Wielka orkiestra symfoniczna, tzn. od 25 głosów wzwyż Wielka orkiestra dęta (od 40 głosów)

Faktura niesymfoniczna

*

1-3 głosów z fortepianem, organami lub harfą albo bez

Faktura kameralna

4-9 głosów z fortepianem, organami lub harfą albo bez

Faktura kameralna

*

Mała orkiestra dęta (do 23 głosów)

Faktura kameralna

*

Fortepian, organy lub harfa solo

Faktura solowa koncertowa

Od 9 głosów do małej orkiestry symfonicznej Średnia orkiestra dęta (do 28 głosów)

Faktura kameralna lub symfoniczna

Mała orkiestra symfoniczna, tzn. 14-24 głosów

Wielka orkiestra dęta (do 39 głosów)

Faktura symfoniczna

Wielka orkiestra symfoniczna, tzn. od 25 głosów wzwyż

Wielka orkiestra dęta (od 40 głosów wzwyż)

Faktura symfoniczna

fghij
min.taktmin.taktmin.taktmin.taktmin.takt
1.Małe utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym.

Forma artystycznie nie ustalona

120.-

180.-

240.-

3,00

4,50

6,00

2.Większe utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym.

Form artystycznie nie ustalona

144.-

216.-

288.-

3,60

5,40

7,20

3.Ilustracja muzyczna powstała w drodze improwizacji260.-

390.-

520.-

-

-

-

4.Ilustracja muzyczna swobodna168.-

252.-

336.-

4,20

6,30

8,40

180.-

270.-

360.-

4,50

6,75

9,00

212.-

318.-

424.-

5,30

7,95

10,60

244.-

366.-

488.-

6,10

9,15

12,20

280.-

420.-

560.-

7,00

10,50

14,00

5.Utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym.

Forma artystycznie ustalona.

Utwory o charakterze typowo pedagogicznym w formach artystycznie ustalonych.

Małe utwory w małych formach artystycznie ustalonych.

Ilustracja muzyczna częściowo ograniczona elementami akcji - półsynchron

200.-

300.-

400.-

5,00

7,50

10,00

224.-

336.-

448.-

5,60

8,15

11,20

264.-

396.-

528.-

6,60

9,90

13,20

300.-

450.-

600.-

7,50

11,25

14,00

336.-

504.-

672.-

8,40

12,60

16,80

6.Większe utwory w małych formach ustalonych artystycznie, ale rozwiniętych.

Ilustracja muzyczna ściśle ograniczona elementami akcji - synchron

240.-

360.-

480.-

6,00

9,00

12,00

250.-

390.-

520.-

6,50

9,75

13,00

304.-

456.-

608.-

7,60

11,40

15,20

352.-

528.-

704.-

8,30

12,45

16,60

400.-

600.-

800.-

10,00

15,00

20,00

7.Wielkie utwory w wielkich formach artystycznie ustalonych, z wyjątkiem wielkich form cyklicznych i sonatowych272.-

408.-

544.-

6,80

10,20

13,60

296.-

444.-

592.-

7,40

11,10

14,80

348.-

522.-

696.-

8,70

13,05

17,40

408.-

612.-

816.-

10,20

15,30

20,40

468.-

702.-

936.-

11,70

17,55

23,40

8.Formy cykliczne (estradowe i sceniczne), z wyjątkiem wielkich form sonatowych304.-

456.-

608.-

7,60

11,40

15,20

336.-

504.-

672.-

8,40

12,60

16,80

396.-

594.-

792.-

9,90

14,85

19,80

460.-

690.-

920.-

11,50

17,25

23,00

516.-

774.-

1.032.-

12,90

19,35

25,80

9.Wielkie formy sonatowe nie mieszczące się w tradycyjnej nomenklaturze, zamknięte formy estradowe i sceniczne360.-

540.-

720.-

9,00

13,50

18,00

400.-

600.-

800.-

10,00

15,00

20,00

508.-

762.-

1.016.-

12,70

19,05

25,40

540.-

810.-

1.080.-

13,50

20,25

27,00

600.-

900.-

1.200.-

15,00

22,50

30,00

10.Piosenka w formie typowej - głos z fortepianem

ZAŁĄCZNIK Nr  2.  2

TABELA WYNAGRODZEŃ KOMPOZYTORSKICH ZA WYDANIE I ROZPOWSZECHNIANIE UTWORU MUZYCZNEGO

Obsada i faktura

Forma

1-3 głosów bez fortepianu, organów i harfy

Faktura niekameralna

1-3 głosów z fortepianem, organami lub harfą

Faktura niekameralna

*

4-9 głosów bez fortepianu, organów i harfy

Faktura niekameralna

*

Fortepian, organy lub harfa solo

Faktura niekoncertowa

4-9 głosów z fortepianem, organami lub harfą

Faktura niekamerlana

*

Od 9 głosów do małej orkiestry symfonicznej bez fortepianu, organów lub harfy

Faktura niekameralna i niesymfoniczna

*

Mała orkiestra dęta

Od 9 głosów do małej orkiestry symfonicznej z fortepianem, organami lub harfą

Faktura niekameralna i niesymfoniczna

Mała orkiestra symfoniczna, tzn. 14-24 głosów

Faktura niesymfoniczna

*

Wielka orkiestra dęta

abcde
min.taktmin.taktmin.taktmin.taktmin.takt
1.Małe utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym.

Forma artystycznie nie ustalona

600.-

900.-

1.200.-

ryczałt

za cały utwór

800.-

1.200.-

1.500.-

ryczałt

za cały utwór

1.000.-

1.400.-

1.800.-

ryczałt

za cały utwór

96.-

160.-

230.-

2,40

4,00

5,80

108.-

180.-

260.-

2,70

4,50

6,50

2.Większe utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym.

Form artystycznie nie ustalona

76.-

125.-

180.-

1,90

3,15

4,60

92.-

155.-

220.-

2,30

3,80

5,60

104.-

175.-

250.-

2,60

4,30

6,30

116.-

195.-

280.-

2,90

4,80

7,00

132.-

220.-

320.-

3,30

5,50

8,00

3.Ilustracja muzyczna swobodna96.-

160.-

230.-

2,40

4,00

5,80

112.-

185.-

270.-

2,80

4,65

6,80

124.-

205.-

300.-

3,10

4,60

7,50

140.-

235.-

340.-

3,50

5,80

8,40

156.-

260.-

380.-

3,90

6,45

8,40

4.Utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym.

Forma artystycznie nie ustalona.

Utwory o charakterze typowo pedagogicznym w formach ustalonych artystycznie.

Małe utwory w małych formach ustalonych artystycznie.

Ilustracja muzyczna częściowo ograniczona elementami akcji - półsynchron

600.-

900.-

1.200.-

ryczałt za cały utwór1.000.-

2.000.-

3.600.-

ryczałt za cały utwór156.-

260.-

380.-

3,90

6,30

9,40

172.-

285.-

420.-

4,30

7,10

10,40

188.-

310.-

455.-

4,70

7,80

11,30

5.Większe utwory w małych formach ustalonych artystycznie, ale rozwinętych.

Ilustracja muzyczna ściśle ograniczona elementami akcji - synchron

160.-

265.-

390.-

4,00

6,60

9,60

176.-

290.-

410.-

4,40

7,20

10,60

192.-

320.-

460.-

4,00

8,00

11,60

208.-

345.-

500.-

5,20

8,60

12,50

224.-

370.-

540.-

5,60

9,30

13,50

6.Wielkie utwory w wielkich formach ustalonych artystycznie, z wyjątkiem wielkich form cyklicznych i sonatowych200.-

300.-

400.-

4,80

6,40

8,20

220.-

320.-

420.-

5,20

7,20

9,20

230.-

340.-

460.-

5,60

8,00

10,60

240.-

360.-

500.-

6,80

9,20

12,00

250.-

400.-

540.-

6,40

10,20

13,60

7.Formy cykliczne (estradowe i sceniczne), z wyjątkiem wielkich form sonatowych250.-

350.-

450.-

5,20

7,00

8,80

270.-

380.-

480.-

5,60

8,00

10,20

280.-

420.-

520.-

6,20

9,00

11,60

290.-

440.-

580.-

6,80

10,00

13,40

300.-

400.-

620.-

7,20

11,20

15,30

8.Wielkie formy sontowe oraz nie mieszczące się w tradycyjnej nomenklaturze zamknięte formy estradowe i sceniczne300.-

400.-

500.-

6,00

9,00

12,20

310.-

420.-

540.-

6,60

10,80

13,60

320.-

450.-

600.-

7,20

11,20

15,00

330.-

480.-

660.-

7,80

12,20

16,50

340.-

520.-

720.-

8,40

13,40

18,50

Obsada i faktura

Forma

Wielka orkiestra symfoniczna, tzn. od 25 głosów wzwyż

Faktura niesymfoniczna

*

1-3 głosów z fortepianem, organami lub harfą albo bez

Faktura kameralna

4-9 głosów z fortepianem, organami lub harfą albo bez

Faktura niekameralna

*

Fortepian, organy lub harfa solo

Faktura solowa koncertowa

Od 9 głosów do małej orkiestry symfonicznej

Faktura kameralna lub symfoniczna

Mała orkiestra symfoniczna, tzn. 14-24 głosów

Faktura symfoniczna

Wielka orkiestra symfoniczna, tzn. od 25 głosów wzwyż

Faktura symfoniczna

fghij
min.taktmin.taktmin.taktmin.taktmin.takt
1.Małe utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym.

Forma artystycznie nie ustalona

120.-

200.-

290.-

3,00

5,00

7,50

2.Większe utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym.

Forma artystycznie nie ustalona

144.-

240.-

340.-

3,60

6,00

8,70

3.Ilustracja muzyczna swobodna168.-

280.-

400.-

4,20

7,00

10,10

180.-

300.-

430.-

4,50

7,45

10,80

212.-

350.-

510.-

8,30

8,75

12,75

244.-

370.-

590.-

6,10

10,10

14,70

280.-

460.-

670.-

7,80

11,60

16,80

4.Utwory o charakterze użytkowo-rozrywkowym.

Forma artystycznie nie ustalona.

Utwory o charakterze typowo pedagogicznym w formach ustalonych artystycznie.

Małe utwory w małych formach ustalonych artystycznie.

Ilustracja muzyczna częściowo ograniczona elementami akcji - półsynchron

200.-

330.-

480.-

5,00

8,30

12,00

224.-

370.-

540.-

5,60

9,00

13,50

264.-

435.-

635.-

6,60

10,90

15,90

300.-

495.-

720.-

7,50

12,40

16,80

336.-

555.-

810.-

8,40

13,80

20,20

5.Większe utwory w małych formach ustalonych artystycznie, ale rozwiniętych.

Ilustracja muzyczna ściśle ograniczona elementami akcji - synchron

240.-

400.-

580.-

6,00

9,90

14,40

250.-

430.-

620.-

6,50

10,75

15,60

304.-

500.-

730.-

7,60

12,50

18,30

352.-

580.-

840.-

8,30

13,70

20,00

400.-

660.-

960.-

10,00

16,50

24,00

6.Wielkie utwory w wielkich formach ustalonych artystycznie, z wyjątkiem wielkich form cyklicznych i sonatowych272.-

450.-

655.-

6,80

11,25

16,40

296.-

490.-

710.-

7,40

12,20

17,80

348.-

570.-

840.-

8,70

13,40

20,90

408.-

670.-

980.-

10,20

16,85

24,50

468.-

770.-

1.120.-

11,70

19,30

28,00

7.Formy cykliczne (estradowe i sceniczne), z wyjątkiem wielkich form sonatowych304.-

505.-

730.-

7,60

12,60

18,50

336.-

610.-

810.-

8,40

13,90

20,20

396.-

650.-

950.-

9,90

16,30

23,80

460.-

760.-

1.110.-

11,50

19,00

27,60

516.-

850.-

1.240.-

12,90

21,30

31,00

8.Wielkie formy sontowe oraz nie mieszczące się w tradycyjnej nomenklaturze zamknięte formy estradowe i sceniczne360.-

595.-

860.-

9,00

14,90

21,60

400.-

660.-

960.-

10,00

16,50

24,00

508.-

840.-

1.200.-

12,70

16,35

30,50

540.-

890.-

1.300.-

13,50

22,30

32,40

600.-

990.-

1.400.-

15,00

24,80

36,00

OBJAŚNIENIA DO TABEL WYNAGRODZEŃ KOMPOZYTORSKICH

(załączniki nr 1 i nr 2)

1) Przez określenie "głos" należy rozumieć każdy samodzielnie występujący instrument w danym zespole. Fortepian, harfę, celestę, akordeon, fisharmonię, klawesyn uważa się za 2 głosy, organy za 3 głosy. W grupie instrumentów perkusyjnych za "głos" uważa się każdego wykonawcę. Kwintet smyczkowy w orkiestrze symfonicznej liczy się za 5 głosów, z wyjątkiem utworów, w których istnieje uzasadniony artystycznie inny podział zespołu smyczkowego. W tym ostatnim wypadku za "głos" liczy się, każdą samodzielnie występującą partię. W muzyce wokalnej za "głos" uważa się każdy głos solowy, jak również każdą partię chóralną. W muzyce wokalno-instrumentalnej sumuje się ilość głosów wokalnych i instrumentalnych.

2) Przez określenie "faktura solowa koncertowa" należy rozumieć utwory muzyczne, które mogą być samodzielnie wykonywane na estradzie koncertowej.

3) Przez określenie "faktura solowa niekoncertowa" należy rozumieć utwory muzyczne, które nie są pisane dla ich samodzielnego wykonywania na estradzie koncertowej, np. akompaniament do gimnastyki i ćwiczeń rytmicznych, niektóre łatwe utwory pedagogiczne, placówki itp.

4) Przez określenie "faktura kameralna" (małe zespoły wymienione w rubrykach f, g, h) należy rozumieć utwory muzyczne, w których poszczególne instrumenty lub głosy traktowane są samodzielnie. Należą tu również utwory chóralne polifoniczne lub polifonizujące w całości lub części.

5) Przez określenie "faktura niekameralna" (małe zespoły wymienione w rubrykach a, b, c, d) należy rozumieć utwory muzyczne, w których jeden instrument lub głos odgrywa rolę "prowadzącą", a pozostałe instrumenty me mają samodzielnych zadań muzycznych; należą tu również utwory chóralne, utrzymane w całości w typowo homofonicznym charakterze.

6) Przez określenie "faktura symfoniczna" (duże zespoły wymienione w rubrykach h, i, j) należy rozumieć utwory muzyczne, w których poszczególne partie instrumentalne lub wokalne traktowane są samodzielnie.

7) Przez określenie "faktura niesymfoniczna" (duże zespoły wymienione w rubrykach c, d, e, f) należy rozumieć utwory muzyczne, w których poszczególne partie instrumentalne lub wokalne - z wyjątkiem głosu prowadzącego - nie są traktowane samodzielnie (np. pieśni popularne na chór z orkiestrą, hymny, sygnały itp.). Należą tu także zespoły typu "odeonowskiego".

8) Za "instrumentację" uważa się przeniesienie istniejącego tekstu muzycznego na określony zespół instrumentalny bez wprowadzenia istotnych zmian.

9) Za "aranżację" uważa się przystosowanie tekstu muzycznego z zakresu muzyki rozrywkowej do wykonania przez określony zespół wykonawczy lub na określonym instrumencie.

10) za "opracowanie twórcze" uważa się przetworzenie istniejącego tekstu muzycznego w taki sposób, który nie naruszając jego istoty wprowadza do niego nowe elementy artystyczne będące indywidualnym wkładem twórczym.

ZAŁĄCZNIK Nr  3.  3

TABELA WYNAGRODZEŃ ZA OPRACOWANIA EDYTORSKIE

I.

Opracowania edytorskie o charakterze naukowym

A.

Edycje historyczno-muzykologiczne

Faktura utworu
1 głos2-4 głosów5-9 głosów10-24 głosówpow 24 głosów
instrument akordowy = 2 głosy; organy= 3 głosy; instrument melodyczny o fakturze akordowej lub polifonicznej = 2 glosy
płatne w złotych za 1 takt bieżący utworu (przy melodii beztaktowej liczy się 8 nut za 1 takt)
1) Opracowania naukowe źródłowo-

krytyczne

6-99-1912-2114-2417-28
a) za każde ponad 2 źródła*)zwyżka 20-40%*) uwzględnione w nutach lub komentarzu rewizyjnym
b) za specjalne trudności z

podłożeniem tekstu

zwyżka 10-40%dotyczy także trudności związanych z językami obcymi
2) Transkrypcja notacyjna:

a) z notacji neumatycznych

1-5----
b)z notacji modalnej-8-1610-18--
c) z notacji menzuralnej do XV

w. włącznie

-5-147-16--
d) z notacji menzuralnej - XVI i

pocz. XVII w.

-2-63-74-8-
e) z tabulatur lutniowych (metodą

Schradego) oraz tabulatur

organowych niemieckich i

włoskich

-2-63-7--
f) z innych tabulatur-5-147-16--
3) Realizacja historycznych konwencji

wykonawczych:

a) realizacja basso continuo

-10-24---
b) realizacja ozdobników w głosie

traktowanym solowo

3-8----
c) rekonstrukcja głosu zaginionego5-17----
d) sugestie wykonawcze2-64-94-116-138-15obsada, dynamika, agogika

B.

Edycje etnomuzykologiczne

Faktura utworu
jednogłosowawielogłosowa
płatne w złotych za 1 takt bieżący*)
1) Opracowanie źródłowo-krytyczne

na podstawie:

a) materiałów publikowanych

8-1212-18
b) materiałów archiwalnych

pisanych

10-1414-22
2) Transkrypcja i opracowanie

źródłowo-krytyczne na podstawie

nagrań

15-2520-35
3) Dokonanie wyboru z Materiałów

publikowanych

50-150 zł za 1 utwór

II.

Opracowania edytorskie o charakterze instruktywnym i użytkowym

A.

Szkoły, samouczki, zbiory ćwiczeń - płatne za arkusz wydawniczy

1) Opracowanie szkoły lub samouczka

na instrument lub głos

1.800-2.800 zł1 arkusz wydawniczy przeliczeniowy (= 3.000 cm2 przy pięciolinii 4 mm, 4.500 cm2 przy pięciolinii 6 mm)
2) Zbiory ćwiczeń o charakterze

pedagogicznym

1.200-2.500 złjak wyżej

B.

Antologie i wybory - płatne za utwór

1) Dokonanie wyboru utworów z

zakresu muzyki dawnej (do 1820

r.) lub utworów nowszych nie

publikowanych

a) jednego kompozytora

50-120 złŁącznie z dostarczeniem materiału
b) kilku kompozytorów75-200 złjak wyżej
2) Dokonanie wyboru utworów nowszych

(po 1820 r.) publikowanych

a) jednego kompozytora

25-75 złjak wyżej
b) kilku kompozytorów50-100 złjak wyżej

C.

Opracowania edytorskie utworów muzycznych - płatne w złotych za takt bieżący; przy muzyce beztaktowej 8 nut (liniowo) = 1 takt

Faktura utworu
1 głos2-4 głosów5-9 głosów10-20 głosówpow. 20 głosów
instrument melodyczny o fakturze akordowej lub polifonicznej = 2 głosy; organy = 2-3 głosy
1) opracowanie instruktywne

utworów muzycznych

3-84-94-106-127-14dynamika, agogika, artykulacja itp., frazowanie, palcowanie, pedalizacja
2) oznakowanie głosu

melodycznego funkcjami

harmonicznymi

3-5----dla gitary, akordeonu itp.
3) opracowanie wyciągu

fortepianowego

-5-108-169-1810-20liczy się według ilości głosów w utworze, z którego dokonuje się wyciągu
4) transkrypcja

instrumentalna

6-99-1812-21--z instrumentu lub zespołu kameralnego na inny instrument lub zespół kameralny
5) instrumentacja

(orkiestracja)

---14-2417-28z instrumentu lub zespołu kameralnego na zespół orkiestrowy
6) aranżacja--600-1.200900-1.8001.200-2.400stawka za cały utwór z zakresu muzyki rozrywkowej lub tanecznej

ZAŁĄCZNIK Nr  4.

WYSOKOŚĆ NAKŁADÓW PODSTAWOWYCH WYDAWNICTW NUTOWYCH

(w tysiącach egzemplarzy)

1. Fortepian

1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 15

2) Repertuar pedagogiczny i dziecięcy 10

3) Repertuar estradowy:

a) klasyczny 5

b) współczesny 2

4) Repertuar popularny, rozrywkowy, taneczny 10

2. Organy, fisharmonia, klawesyn

1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 5

2) Repertuar pedagogiczny 3

3) Repertuar estradowy:

a) klasyczny 3

b) współczesny 2

4) Repertuar popularny i rozrywkowy 3

3. Skrzypce

1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 10

2) Repertuar pedagogiczny i dziecięcy 5

3) Repertuar estradowy:

a) klasyczny 3

b) współczesny 1

4) Repertuar popularny i rozrywkowy 3

4. Inne instrumenty smyczkowe oraz harfa i lutnia

1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 5

2) Repertuar pedagogiczny 3

3) Repertuar estradowy:

a) klasyczny 2

b) współczesny 1

5. Instrumenty dęte i perkusyjne

1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 5

2) Repertuar pedagogiczny 3

3) Repertuar estradowy:

a) klasyczny 2

b) współczesny 1

6. Akordeon, gitara, mandolina

1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 15

2) Repertuar pedagogiczny i dziecięcy 10

3) Repertuar estradowy:

a) klasyczny 3

b) współczesny 2

4) Repertuar popularny, rozrywkowy, taneczny 10

7. Wokalistyka

1) Repertuar pedagogiczny 3

2) Solowy repertuar estradowy:

a) klasyczny 2

b) współczesny 1

3) Chóralny repertuar estradowy:

a) klasyczny 2

b) współczesny 1

4) Śpiewniki chóralne 5

8. Umuzykalnienie

1) Podręczniki, ćwiczenia i materiały 15

2) Repertuar dziecięcy 5

9. Partytury muzyki orkiestrowej, operowej, koncertowej i kameralnej

1) Repertuar klasyczny 2

2) Repertuar współczesny 1

ZAŁĄCZNIK Nr  5.

ZASADY OBLICZANIA WYNAGRODZENIA

1. Wynagrodzenie za dany utwór oblicza się przez dodanie należności za czas trwania utworu i należności za ilość taktów.

2. Wynagrodzenie za czas trwania utworu oblicza się mnożąc ilość minut przez stawkę minutową; stawka minutowa należy się za każdą rozpoczętą minutę.

3. Wynagrodzenie za ilość taktów oblicza się mnożąc ilość taktów w utworze przez stawkę za jeden takt.

4. Wynagrodzenie za ilustrację muzyczną powstałą w drodze improwizacji oblicza się wyłącznie na podstawie czasu trwania mnożąc podaną w tej rubryce stawkę za minutę przez ilość minut.

5. Wynagrodzenie za muzykę bez podziału taktowego oblicza się mnożąc należność za czas trwania utworu przez 2.

6. Za opracowanie twórcze przysługuje 50%-75% wynagrodzenia przypadającego za skomponowanie oryginalnego utworu tego samego rodzaju; wysokość procentowa ustalana jest w zależności od charakteru opracowania i jego wartości artystycznej.

7. Za instrumentację przysługuje 25%-50% wynagrodzenia przypadającego za skomponowanie oryginalnego utworu w tej samej instrumentacji; wysokość procentu ustalana jest w zależności od charakteru instrumentacji i jej wartości artystycznej.

8. Za sporządzenie wyciągu fortepianowego przysługuje 10%-20% wynagrodzenia przypadającego za skomponowanie utworu w jego oryginalnej instrumentacji; wysokość procentu ustalana jest w zależności od stopnia trudności sporządzenia wyciągu.

1 Z dniem 9 grudnia 1982 r. stawki wynagrodzeń podane w niniejszym załączniku podwyższa się o 100% zgodnie z § 1 uchwały nr 256 z dnia 3 grudnia 1982 r. (M.P.82.29.253).

Z dniem 1 lipca 1985 r. stawki wynagrodzeń podane w niniejszym załączniku podwyższa się o 50% zgodnie z § 1 uchwały nr 125 z dnia 19 lipca 1985 r. (M.P.85.21.161).

2 Z dniem 9 grudnia 1982 r. stawki wynagrodzeń podane w niniejszym załączniku podwyższa się o 100% zgodnie z § 1 uchwały nr 256 z dnia 3 grudnia 1982 r. (M.P.82.29.253).

Z dniem 1 lipca 1985 r. stawki wynagrodzeń podane w niniejszym załączniku podwyższa się o 50% zgodnie z § 1 uchwały nr 125 z dnia 19 lipca 1985 r. (M.P.85.21.161).

3 Z dniem 9 grudnia 1982 r. stawki wynagrodzeń podane w niniejszym załączniku podwyższa się o 100% zgodnie z § 1 uchwały nr 256 z dnia 3 grudnia 1982 r. (M.P.82.29.253).

Z dniem 1 lipca 1985 r. stawki wynagrodzeń podane w niniejszym załączniku podwyższa się o 50% zgodnie z § 1 uchwały nr 125 z dnia 19 lipca 1985 r. (M.P.85.21.161).