Wykorzystywanie wpisów w pracowniczych legitymacjach ubezpieczeniowych przez wydziały zatrudnienia prezydiów rad narodowych i zakłady pracy oraz tryb postępowania w razie zagubienia legitymacji ubezpieczeniowej.

Monitor Polski

M.P.1968.18.118

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 1968 r.

PISMO OKÓLNE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU PRACY I PŁAC
z dnia 16 kwietnia 1968 r.
w sprawie wykorzystywania wpisów w pracowniczych legitymacjach ubezpieczeniowych przez wydziały zatrudnienia prezydiów rad narodowych i zakłady pracy oraz trybu postępowania w razie zagubienia legitymacji ubezpieczeniowej.

W wykonaniu przepisu ust. 7 pisma okólnego nr 8 Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1968 r. w sprawie właściwego wykorzystywania pracowniczych legitymacji ubezpieczeniowych (Monitor Polski Nr 7, poz. 41) ustala się, co następuje:
1.
Wydziały zatrudnienia prezydiów rad narodowych i zakłady pracy wykorzystują wpisy w legitymacjach ubezpieczeniowych, w szczególności dotyczące przebiegu pracy zawodowej i rodzaju wykonywanej pracy (stanowisko, specjalność, grupa zaszeregowania), w celu właściwego doboru pracy dla osoby poszukującej pracy oraz ustalenia, czy osoba ta posiada kwalifikacje przewidziane dla proponowanego stanowiska pracy.
2.
Wydziały zatrudnienia prezydiów rad narodowych przy kierowaniu do pracy osób poszukujących pracy, a zakłady pracy przy przyjmowaniu do pracy obowiązane są żądać okazania legitymacji ubezpieczeniowej w celu sprawdzenia, czy dokonany został w poprzednim miejscu pracy wpis dotyczący rodzaju wykonywanej pracy (stanowisko, specjalność, grupa zaszeregowania), wysokości zarobków oraz ustania zatrudnienia. Jednocześnie należy sprawdzić, czy ostatni wpis w legitymacji ubezpieczeniowej, dotyczący ustania zatrudnienia, jest zgodny z takim wpisem w dowodzie osobistym osoby poszukującej pracy.
3.
Przepisy ust. 2 nie dotyczą osób, które nie posiadają legitymacji ubezpieczeniowej z następujących przyczyn:
1)
podejmują pracę po raz pierwszy,
2)
nie były objęte przepisami o ubezpieczeniu społecznym ze względu na charakter poprzedniej pracy (np. niektórzy agenci, kioskarze lub osoby wykonujące pracę nakładczą),
3)
nie ubiegały się o wydanie legitymacji ubezpieczeniowej w zakładzie pracy przed 1 stycznia 1968 r.
4.
W wypadkach określonych w ust. 3 wydział zatrudnienia prezydium rady narodowej lub zakład pracy powinien żądać złożenia odpowiedniego oświadczenia. Nie należy żądać oświadczenia, jeżeli przyczyny nieposiadania legitymacji ubezpieczeniowej określone w ust. 3 wynikają z przedstawionych dokumentów.
5.
W razie stwierdzenia, że w legitymacji ubezpieczeniowej osoby poszukującej pracy brak jest wpisu, o którym mowa w ust. 2, wydział zatrudnienia prezydium rady narodowej wydaje skierowanie do pracy, zawiadamiając zakład pracy o obowiązku zażądania od pracownika uzupełnienia wpisu w poprzednim miejscu pracy i - gdy zajdzie potrzeba - udzielenia pomocy w jego uzyskaniu (ust. 1 pkt 1 pisma okólnego nr 8 Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1968 r.).
6.
Jeżeli osoba poszukująca pracy często zmienia miejsce pracy i nie posiada w legitymacji ubezpieczeniowej wpisu, o którym mowa w ust. 2, wydział zatrudnienia może uwarunkować wydanie skierowania do pracy od uprzedniego uzyskania wpisu w legitymacji ubezpieczeniowej.
7.
Jeżeli osoba poszukująca pracy nie posiada legitymacji ubezpieczeniowej z powodu zagubienia lub zniszczenia, wydział zatrudnienia prezydium rady narodowej może wydać jej skierowanie do pracy, a zakład pracy może ją przyjąć do pracy po przedstawieniu przez nią zaświadczenia odpowiedniego zakładu pracy (oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych), ustalającego datę wystawienia, serię i numer poprzednio wydanej legitymacji ubezpieczeniowej.
8.
W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych pilną potrzebą obsadzenia danego stanowiska pracy bądź warunkami materialnymi lub rodzinnymi osoby poszukującej pracy, wydział zatrudnienia prezydium rady narodowej może wydać skierowanie do pracy, a zakład pracy przyjąć do pracy osobę, która nie posiada legitymacji ubezpieczeniowej z powodu zagubienia lub zniszczenia, bez żądania przedstawienia zaświadczenia, o którym mowa w ust. 7.
9.
Wydział zatrudnienia prezydium rady narodowej powinien umieścić na tablicy ogłoszeń w widocznym miejscu zawiadomienie, że oprócz innych dokumentów wymaganych przy kierowaniu do pracy niezbędne jest okazywanie przez poszukującą pracy osobę, która uprzednio pozostawała w stosunku pracy, legitymacji ubezpieczeniowej zawierającej wpis, o którym mowa w ust. 2.
10.
Wydział zatrudnienia prezydium rady narodowej, udzielając zakładom pracy zezwolenia na przyjmowanie pracowników we własnym zakresie, zobowiązany jest każdorazowo zwracać uwagę na obowiązek przestrzegania przepisów niniejszego pisma okólnego. Jeżeli wydział zatrudnienia stwierdzi, że zakład nie przestrzega przepisów niniejszego pisma okólnego, zobowiązany jest cofnąć udzielone zezwolenie.
11.
Niniejsze pismo okólne stosuje się od dnia 1 lipca 1968 r.