Wykonywanie planu inwestycyjnego.

Monitor Polski

M.P.1964.63.293

Akt utracił moc
Wersja od: 17 września 1964 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 19 sierpnia 1964 r.
w sprawie wykonywania planu inwestycyjnego.

Na podstawie postanowień § 59 uchwały nr 84 Rady Ministrów z dnia 27 marca 1964 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych (Monitor Polski Nr 23, poz. 100) ustala się, co następuje:
1.
Wprowadzenie do planu inwestycyjnego poślizgu rzeczowego z roku ubiegłego oraz inne zmiany określone w uchwale o narodowym planie gospodarczym (NPG) na dany rok powinny być dokonane najpóźniej w terminie do dnia 26 lutego roku planowego.
2.
Po wprowadzeniu zmian, o których mowa w ust. 1, zadania i wskaźniki zawarte w planie mają charakter obowiązujący przez cały okres realizacji planu rocznego.
3.
Przez zadania i wskaźniki, o których mowa w ust. 2, rozumie się:
1)
ogólne rozmiary nakładów i robót budowlano-montażowych określone w NPG dla poszczególnych ministerstw (plan centralny) i prezydiów wojewódzkich rad narodowych (plan terenowy),
2)
rozmiary przyrostów zdolności produkcyjnych lub usługowych i oddawanie obiektów objętych zadaniami lub ich częściami do użytku, zawarte w zbiorczych planach resortowych i wojewódzkich,
3)
spisy zadań polegających na budownictwie inwestycyjnym i zawarte w ich ramach wskaźniki, zatwierdzone przez właściwy organ zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4.
W zatwierdzonych spisach zadań (ust. 3 pkt 3) jako obowiązujące w toku realizacji planu rocznego traktuje się następujące wskaźniki:
1)
planowany przyrost zdolności produkcyjnych lub usługowych w poszczególnych zadaniach inwestycyjnych,
2)
terminy oddawania obiektów objętych zadaniami lub ich częściami do użytku,
3)
rozmiary nakładów na zadanie inwestycyjne w danym roku planowym.
1.
Zwiększenie lub zmniejszenie w ciągu roku ogólnych rozmiarów nakładów inwestycyjnych oraz robót budowlano-montażowych w planie ministerstwa lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej może następować tylko na podstawie uchwał Rady Ministrów lub Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów albo decyzji Prezesa Rady Ministrów zgodnie z przepisami o wykonaniu budżetu Państwa i postanowieniami zawartymi w uchwale o NPG.
2.
Włączenie do planu (spisu zadań) dodatkowych nowych zadań inwestycyjnych, polegających na budownictwie inwestycyjnym - z wyjątkiem zadań, o których mowa w §§ 9 i 10, może następować w ciągu roku wyłącznie na podstawie decyzji:
1)
Rady Ministrów (KERM),
2)
Prezesa Rady Ministrów - w zakresie zadań o wartości kosztorysowej do 10 mln zł zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. z 1958 r. Nr 45, poz. 221 i z 1963 r. Nr 28, poz. 164) - z rezerwy budżetu centralnego, ze środków własnych dysponowanych przez właściwych inwestorów planu centralnego i terenowego lub w drodze zmian w planie inwestycyjnym z równoczesnym zapewnieniem środków realizacyjnych,
3)
właściwego ministra lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej - w zakresie zadań (poza inwestycjami centralnymi) o wartości kosztorysowej do 3 mln zł i wartości robót budowlano-montażowych do 1 mln zł, pod warunkiem skreślenia innego nie rozpoczętego zadania, z wyjątkiem skreślenia zadań produkcyjnych na rzecz zadań nieprodukcyjnych.
3.
W zakresie budownictwa mieszkaniowego nowe zadania (obiekty) mogą być wprowadzone do planu (spisów zadań) na podstawie decyzji właściwego ministra lub prezydiów wojewódzkiej rady narodowej, tylko pod warunkiem równoczesnego skreślenia innego zadania (obiektu) o tym samym przeznaczeniu i uprzedniego uzyskania zgody właściwego zjednoczenia budownictwa.
4.
W ramach ogólnych nakładów inwestycyjnych resortu lub województwa ministrowie i prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą wprowadzać do planu w ciągu roku - kosztem pozostałości rezerw poślizgowych lub skreślenia innego nie rozpoczętego zadania - nowe zadania, polegające na zakupach: gotowych dóbr inwestycyjnych, opracowaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz inne zadania nie związane z budownictwem inwestycyjnym pod warunkiem nie zmniejszania nakładów na inwestycje centralne oraz zapewnienia możliwości realizacyjnych.
5.
Zmiany nakładów pomiędzy obiektami w ramach jednego zadania inwestycyjnego - dokonuje inwestor pod warunkiem zachowania zgodności z zatwierdzoną dokumentacją projektowo-kosztorysową i nienaruszenia ustaleń wynikających z zatwierdzonych spisów zadań.
1.
W razie zaistnienia w drugiej połowie roku w toku realizacji planu możliwości zwiększenia wykonania zakresu nakładów i robót budowlano-montażowych w poszczególnych zadaniach inwestycyjnych w stosunku do nakładów i robót określonych na dany rok w spisach zadań (po wprowadzeniu zmian, o których mowa w § 1 ust. 1) - inwestorzy w porozumieniu z właściwym wykonawcą robót lub dostawcą mogą wystąpić z wnioskiem do jednostki nadrzędnej (zjednoczenia lub innej jednostki równorzędnej) o rozszerzenie rocznego zakresu nakładów i robót i o przydzielenie na ten cel dodatkowych środków finansowych.
2.
Wystąpienia, o których mowa w ust. 1, powinny być udokumentowane oświadczeniem wykonawcy co do możliwości zwiększonego wykonania zakresu robót, zatwierdzonym przez właściwe nadzorujące zjednoczenie budownictwa, z zaznaczeniem, że zwiększony zakres robót w danym zadaniu będzie mógł być wykonany w ramach posiadanej mocy produkcyjnej przedsiębiorstwa wykonawczego.
3.
Jednostki nadrzędne inwestorów (zjednoczenia i jednostki równorzędne) po rozpatrzeniu przedłożonych wniosków, o których mowa w ust. 1, przedstawiają je wraz z opinią co do celowości zwiększonego wykonania nakładów do właściwych ministerstw (w zakresie inwestycji centralnych i jednostek budżetowych - plan centralny) lub prezydiów rad narodowych (plan terenowy).
4.
Ministerstwa - w zakresie inwestycji centralnych i jednostek budżetowych, zjednoczenia - w zakresie inwestycji zjednoczeń, prezydia, rad narodowych - w zakresie inwestycji rad narodowych - po rozpatrzeniu, wniosków, o których mowa w ust. 1 do 3, mogą w granicach przewidywanego niewykonania planu i zwolnionych środków finansowych w ramach innych zadań inwestycyjnych (§ 5) upoważnić inwestorów do zwiększenia rocznego zakresu nakładów i robót w poszczególnych zadaniach ponad limit roczny i przydzielić zainteresowanym inwestorom dodatkowe środki finansowe, ze środków, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1. Upoważnienia te mogą być wydane nie później niż do dnia 30 listopada roku planowego.
5.
Przepisy ust. 1-4 mają również zastosowanie do zwiększenia kosztów planowego zakresu rzeczowego w tych wypadkach, gdy zwiększenie wartości kosztorysowej zostało dokonane przez powołany do tego organ, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
1.
Wnioski inwestorów o rozszerzenie rocznego zakresu nakładów i robót (dostaw) i o przydzielenie na ten cel dodatkowych środków finansowych powinny być opracowywane według wzoru załączonego do niniejszego zarządzenia.
2.
Jednostki określone w § 3 ust. 4, po rozpatrzeniu przedstawionych im wniosków i podjęciu decyzji, powinny je przesłać do:

- zainteresowanego inwestora.

- wykonawcy robót budowlano-montażowych (dostawcy) i jego jednostki zwierzchniej,

- oddziału banku finansującego inwestycje.

3.
Uzyskanie przez inwestora dodatkowych środków finansowych na przyśpieszenie realizacji inwestycji upoważnia inwestora do rozszerzenia w porozumieniu z wykonawcą (lub dostawcą) zakresu nakładów i robót (dostawy) na dany rok realizacji i wykonania ich ponad pierwotnie ustalony roczny limit nakładów.
1.
W razie niemożności wykonania nakładów i robót w zakresie przewidzianym w planie (w spisach zadań oraz w planach przyrostu zdolności produkcyjnych (usługowych) i oddawania obiektów objętych zadaniami do użytku) - inwestorzy niezwłocznie po stwierdzeniu braku możliwości realizacyjnych zobowiązani są sporządzić w porozumieniu z wykonawcą robót (dostawcą, wykonawcą dokumentacji) - protokół z przewidywanego niewykonania zadań planu, padając w nim:
1)
zakres przewidywanego niewykonania nakładów i robót w danym zadaniu inwestycyjnym (według obiektów i pozycji zadania) i przewidywane niewykorzystanie środków finansowych według źródeł finansowania,
2)
przyczyny braku możliwości wykonawczych (braki wykonawstwa, braki lub opóźnienia dokumentacyjne, opóźnienia lub brak możliwości dostaw itp.),
3)
skutki gospodarcze (opóźnienia terminu oddania do użytku efektów gospodarczych itp.),
4)
wnioski.
2.
Protokoły (ust. 1) powinny być przesłane do:
1)
oddziału banku finansującego,
2)
jednostki nadrzędnej inwestora (w planie centralnym - zjednoczenia, ministerstwa, w planie terenowym - prezydium rady narodowej),
3)
wykonawców i ich jednostek nadrzędnych.

Protokoły powyższe mogą być sporządzone wyłącznie do dnia 31 października roku planowego.

3.
Jednostki nadrzędne inwestorów (§ 3 ust. 4) opierając się na protokołach, o których mowa w ust. 1, badają w porozumieniu z jednostkami nadrzędnymi wykonawców lub dostawców możliwości usunięcia występujących trudności i opóźnień, a w razie stwierdzenia niemożliwości ich usunięcia mogą zamknąć kredyty budżetowe bądź ograniczyć lub wycofać przelewy środków w ramach planu sfinansowania danej inwestycji bez zmniejszenia limitu rzeczowego i zadań planowych, przenosząc zwolnione środki finansowe na swój rachunek.
4.
Zwolnione środki finansowe, o których mowa w ust. 3, mogą być przeznaczone na przyśpieszenie realizacji innych inwestycji, dla których istnieją realne warunki zwiększonego wykonania zakresu robót i skrócenia cyklu realizacji. Zmiana kredytów budżetowych, jak też zmiana wskaźników podziału amortyzacji powinna być dokonana w trybie określonym przepisami o wykonywaniu budżetu.
5.
Zmniejszenie środków finansowych, o których mowa w ust. 4, nie stanowi zmiany planu i legalizacji jego niewykonania i nie zwalnia stron od odpowiedzialności i zobowiązań umownych.
1.
Wszelkie zmiany dokonywane na podstawie niniejszego zarządzenia (z wyjątkiem zmian określonych w § 2 ust. 1 i 2 pkt 1 i 2 oraz w § 9) nie mogą powodować zmniejszenia nakładów i środków w zakresie inwestycji centralnych na rzecz inwestycji zakwalifikowanych do pozostałych grup inwestycji.
2.
Zmiany objęte zakazem, o którym mowa w ust. 1, mogą być dokonywane na podstawie zgody Prezesa Rady Ministrów.
3.
Zwolnione środki finansowe, o których mowa w § 5 ust. 3, w zakresie inwestycji rolniczych nie mogą być przenoszone na dofinansowanie inwestycji jednostek nie podległych lub nie nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa.
Ministrowie i prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą przekazać w określonym zakresie uprawnienia wynikające z niniejszego zarządzenia zjednoczeniom lub innym jednostkom, z wyjątkiem uprawnień, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 3.
Ministerstwa i prezydia wojewódzkich rad narodowych powinny przedstawić:
1)
w ramach kwartalnych analiz przedstawianych przy sprawozdaniach z przebiegu realizacji planu inwestycyjnego:
a)
przewidywane niewykonanie nakładów i robót budowlano-montażowych (na podstawie protokołów, o których mowa w § 5) wraz z podaniem ważniejszych zadań inwestycyjnych, które nie będą wykonane, oraz przyczyn ich niewykonania,
b)
rozmiary nakładów, o które zezwolono w trybie §§ 3 i 4 przekroczyć pierwotnie planowane nakłady, ze wskazaniem ważniejszych inwestycji, których realizacja została przyśpieszona, oraz podaniem skutków gospodarczych tego przyśpieszenia (np. skrócenie cyklu realizacji, wcześniejsze oddanie inwestycji do użytku itp.),
2)
w ramach rocznych sprawozdań opisowych z wykonania planu inwestycyjnego - odchylenia realizacji od wskaźników ustalonych w planie wraz z podaniem zakresu niewykonania planowanych nakładów oraz robót i efektów, jak również ze wskazaniem dokonanych nakładów, wykonanych robót i uzyskanych efektów ponad pierwotnie planowane wskaźniki dzięki przyśpieszeniu realizacji inwestycji.
1.
Zmiany formalne, wynikające ze zmian organizacyjnych lub z przekazywania zadań rzeczowych pomiędzy inwestorami, a także z przeniesień nakładów inwestycyjnych z tytułu np. budowy obiektów zastępczych, izb zastępczych itp., dokonywane są:
1)
w zakresie planu centralnego:

- przez ministra, gdy zainteresowani inwestorzy nadzorowani są przez różne jednostki podległe ministrowi,

- przez właściwą jednostkę nadrzędną, jeśli zmiany są dokonywane pomiędzy nadzorowanymi inwestorami,

- przez właściwych ministrów, gdy zainteresowani inwestorzy podlegają różnym ministrom,

2)
w zakresie planu terenowego:

- przez prezydium właściwej rady narodowej, jeśli zmiany dotyczą podległych inwestorów,

- przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej w pozostałych wypadkach.

2.
Zmiany formalne pomiędzy planem centralnym a panami terenowymi są dokonywane na podstawie uzgodnień właściwych ministrów i zainteresowanych prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
3.
Zmiany formalne pomiędzy województwami dokonywane są na podstawie zgody zainteresowanych prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
4.
Za zmianę formalną planu uważa się również:

- przenoszenie udziałów w kosztach budowy urządzeń komunalnych oraz inwestycji wspólnych,

- skorygowanie błędnego zakwalifikowania zadań inwestycyjnych do poszczególnych kategorii inwestycji, dokonane przez resort, w porozumieniu z centralą banku finansującego inwestycje.

1.
Włączenie do spisów zadań nakładów z celowych rezerw resortowych lub wojewódzkich zgodnie z ich przeznaczeniem następuje na podstawie decyzji właściwego ministra lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej. W razie zmiany przeznaczenia rzeczowego nakładów i środków uruchamianych z tych rezerw - zmiany takie wymagają zgody Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.

Przepisy zdania pierwszego i drugiego nie dotyczą rezerw poślizgowych. Tryb postępowania z pozostałością nie wykorzystanej rezerwy po włączeniu poślizgu określa § 2 ust. 4.

2.
Określoną w NPG rezerwą planu terenowego, wydzieloną w ramach rezerwy budżetu centralnego, dysponują właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Finansów, po uzgodnieniu z zainteresowanym prezydium wojewódzkiej rady narodowej - zgodnie z przeznaczeniem rzeczowym.
3.
Rezerwą zawartą w resortowym planie centralnym przeznaczoną na potrzeby planów terenowych, dysponuje właściwy minister w porozumieniu z właściwym prezydium wojewódzkiej rady narodowej oraz Ministrem Finansów.
1.
Wszelkie zmiany w budżecie centralnym i między budżetem centralnym a budżetami terenowymi, związane z wykonywaniem postanowień niniejszego zarządzenia przeprowadza Minister Finansów na podstawie wniosków zainteresowanych ministrów i prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
2.
Zmiany w budżetach terenowych, wynikające ze zmiany w planach terenowych, przeprowadzają rady narodowe lub ich prezydia zgodnie z kompetencjami wynikającymi z prawa budżetowego.
1.
Przepisy niniejszego zarządzenia nie dotyczą inwestycji przedsiębiorstw oraz innych drobnych inwestycji realizowanych ze środków własnych zgodnie z przepisami uchwały nr 84 Rady Ministrów z dnia 27 marca 1964 r. w sprawie zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów jednostek państwowych (Monitor Polski Nr 23, poz. 100), a także inwestycji spółdzielczości.
2.
Zasady dokonywania zmian w zakresie inwestycji spółdzielczości określają odrębne przepisy.
3.
Przepis § 2 ust. 2 pkt 3 nie ma zastosowania do inwestycji objętych planem Ministerstwa Obrony Narodowej, w których zakresie obowiązują odrębne przepisy.
4.
W odniesieniu do inwestycji rolniczych nie mają zastosowania przepisy § 2 ust. 2 pkt 2 i 3. Zasady podejmowania inwestycji rolniczych w planie centralnym i w planach terenowych reguluje zarządzenie nr 3 Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 1964 r. w sprawie zasad rozpoczynania nowych inwestycji rolniczych oraz terminów przekazywania dokumentacji technicznej jednostkom wykonawstwa robót budowlano-montażowych.
1.
Przepisy §§ 3-6 nie dotyczą inwestycji centralnych priorytetowych.
2.
Zasady wykonywania i przyśpieszenia realizacji inwestycji priorytetowych określa uchwała nr 290 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 13 września 1962 r. w sprawie zasad projektowania, planowania, finansowania i realizacji inwestycji priorytetowych.
3.
W szczególnie uzasadnionych wypadkach, w razie braku możliwości wykonania inwestycji towarzyszących związanych z realizacją inwestycji priorytetowych - środki finansowe zwolnione wskutek niewykonania tych zadań mogą być przeniesione na dofinansowanie innych zadań wyłącznie po uprzednim uzyskaniu zgody inwestora prowadzącego inwestycję priorytetową.
1.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1965 r.
2.
W 1964 r. w zakresie dokonywania zmian w planie inwestycyjnym należy stosować tryb postępowania ustalony zarządzeniem nr 18 Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 lutego 1961 r. w sprawie zasad realizacji i zmian w planie inwestycyjnym na 1961 r. (Monitor Polski z 1961 r. Nr 13, poz. 69 i Nr 28, poz. 134, z 1962 r. Nr 6, poz. 20 i z 1963 r. Nr 37, poz. 182).

ZAŁĄCZNIK 

WNIOSEK O ROZSZERZENIE ROCZNEGO ZAKRESU NAKŁADÓW I ROBÓT (DOSTAW) I PRZYDZIELENIE DODATKOWYCH ŚRODKÓW FINANSOWYCH