Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny ciągników rolniczych (oprócz ciągników kierowanych przez pieszego) i używanych w leśnictwie, kołowych, używanych, z krajów członkowskich Unii Europejskiej, Republiki Czeskiej, Słowacji, Rosji i Białorusi.

Monitor Polski

M.P.1999.39.597

Akt indywidualny
Wersja od: 14 grudnia 1999 r.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 26 listopada 1999 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny ciągników rolniczych (oprócz ciągników kierowanych przez pieszego) i używanych w leśnictwie, kołowych, używanych, z krajów członkowskich Unii Europejskiej, Republiki Czeskiej, Słowacji, Rosji i Białorusi.

Na postawie art. 11 ust. 1 pkt 1 oraz art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027) wszczyna się na wniosek Zakładów Przemysłu Ciągnikowego "URSUS" S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Czerwca 1976 r. nr 1, 02-495 Warszawa, występujących na rzecz przemysłu krajowego, postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem poważnej szkody przemysłowi krajowemu nadmiernym przywozem ciągników rolniczych używanych z krajów członkowskich Unii Europejskiej, Republiki Czeskiej, Słowacji, Rosji i Białorusi, oznaczonych w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego kodem: PCN 8701 90 50 0 Ciągniki rolnicze (oprócz ciągników kierowanych przez pieszego) i używane w leśnictwie, kołowe, używane.
W latach 1996-1998 import ciągników używanych poważnie wzrastał. Jednocześnie wzrastał jego udział w produkcji i sprzedaży krajowej. W stosunku do produkcji krajowej ogółem wyniósł on w 1996 r. 14,5%, w 1997 r. 20,6%, a w 1998 r. 22,2%. W stosunku do sprzedaży krajowej relacja ta wynosiła 15,3% w 1996 r., 21,9% w 1997 r. i 23,6% w 1998 r.

W omawianym okresie kraje członkowskie Unii Europejskiej były największym dostawcą ciągników używanych. Udział ich importu w produkcji ciągników ogółem wynosił w 1996 r. 9%, w 1997 r. 11,7%, w 1998 r. zaś 12,3%. W analogicznym okresie relacja ta wynosiła odpowiednio w przypadku Republiki Czeskiej: 3,8% - 6,2% - 7,1%, Słowacji: 0,1% - 0,2% - 0,3%, Rosji: 0,7% - 1,4% - 1,3%, Białorusi: 0,6% - 0,9% - 0,8%.

Udział importu ciągników używanych pochodzących z krajów członkowskich Unii Europejskiej w sprzedaży krajowej ciągników wynosił w 1996 r. 9,5%, w 1997 r. 12,4% i w 1998 r. 13,0%. Relacja ta w tym samym okresie kształtowała się następująco w przypadku Republiki Czeskiej: 4,1% - 6,6% - 7,5%, Słowacji: 0,1% - 0,2% - 0,3%, Rosji: 0,5% - 1,4% - 1,3% i Białorusi: 0,6% - 0,9% - 0,8%.

W 1998 r. nastąpił poważny spadek sprzedaży na rynku krajowym wynoszący 65,9%. Spadek krajowego popytu odczuli najbardziej producenci krajowi. Ich łączny udział w rynku spadł bowiem z 69,3% w 1997 r. do 68,0% w 1998 r.

Wzrósł natomiast udział sprzedaży ciągników importowanych, o czym zdecydował głównie przywóz ciągników używanych, których udział w rynku krajowym wzrósł z 21,9% w 1997 r. do 23,6% w 1998 r.

Rosnący udział sprzedaży ciągników używanych po cenach znacznie niższych od cen ciągników nowych spowodował pogorszenie się większości wskaźników ekonomicznych producentów krajowych: spadek produkcji, stopnia wykorzystania mocy produkcyjnych, wydajności pracy, stopy zysku, ograniczenie zatrudnienia oraz wzrost zapasów.

Istnieje zatem domniemanie, że nadmierny przywóz ciągników używanych spowodował znaczące i ogólne pogorszenie sytuacji przemysłu krajowego.

Strony zainteresowane powinny zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 21 dni od daty ogłoszenia niniejszego postanowienia i dostarczyć informacje oraz wyrazić opinie w ciągu 30 dni od daty ogłoszenia postanowienia.

Na niniejsze postanowienie nie służy zażalenie.

Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 1999 r. został złożony wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny ciągników rolniczych (oprócz ciągników kierowanych przez pieszego) i używanych w leśnictwie, kołowych, używanych, oznaczonych kodem PCN 8701 90 50 0. Wniosek o wszczęcie postępowania złożyły Zakłady Przemysłu Ciągnikowego "URSUS" S.A.

Produkcja przedmiotowych ciągników wnioskodawcy w latach 1996-1998 stanowiła (licząc wolumenowo) przeszło 60% produkcji krajowej tych ciągników (tj. 66,6% w 1996 r., 63,6% w 1997 r., 67,5% w 1998 r.).

Ilość i struktura sprzedaży ciągników na rynku krajowym w latach 1996-1998 w podziale na ciągniki krajowe oraz pochodzące z importu kształtowała się następująco:

RokOgółem w sztukachSprzedaż krajowa ciągnikówCiągniki nowe z importuCiągniki używane z importu
w sztukach%w sztukach%w sztukach%
199623.74017.32173,02.77911,73.64015,3
199721.50714.90269,31.891 8,84.71421,9
199814.170 9.63668,01.198 8,53.33623,6

W latach 1996-1998 import ciągników używanych utrzymywał się na wysokim poziomie, a ich udział w sprzedaży krajowej wzrastał: w 1996 r. wynosił 15,3%, w 1997 r. 21,9%, a w 1998 r. 23,6%. Jednocześnie wzrastał jego udział w produkcji krajowej i wyniósł w 1996 r. 14,5%, w 1997 r. 20,6%, a w 1998 r. 22,2%.

W analizowanym okresie kraje członkowskie Unii Europejskiej były największym dostawcą ciągników używanych. Udział ich importu w produkcji ciągników ogółem wynosił w 1996 r. 9%, w 1997 r. 11,7%, w 1998 r. zaś 12,3%. W analogicznym okresie relacja ta wynosiła odpowiednio dla Republiki Czeskiej: 3,8% - 6,2% - 7,1%, Słowacji: 0,1% - 0,2% - 0,3%, Rosji: 0,7% - 1,4% - 1,3%, Białorusi: 0,6% - 0,9% - 0,8%.

Udział importu ciągników używanych pochodzących z krajów członkowskich Unii Europejskiej w sprzedaży krajowej ciągników wynosił w 1996 r. 9,5%, w 1997 r. 12,4% i w 1998 r. 13,0%.

Relacja ta w tym samym okresie kształtowała się następująco w przypadku Republiki Czeskiej: 4,1% - 6,6% - 7,5%, Słowacji: 0,1% - 0,2% - 0,3%, Rosji: 0,5% - 1,4% - 1,3% i Białorusi: 0,6% - 0,9% - 0,8%.

W 1998 r. na rynku krajowym nastąpił poważny spadek sprzedaży ciągników, wynoszący 65,9%. Spadek popytu krajowego odczuli najmocniej producenci krajowi. Ich łączny udział w rynku spadł bowiem z 69,3% w 1997 r. do 68,0% w 1998 r.

W 1998 r. w porównaniu z 1997 r. wzrósł natomiast udział sprzedaży ciągników importowanych odpowiednio z 30,7% do 32,0%. O wzroście udziału importu w krajowym rynku zadecydował głównie przywóz z zagranicy ciągników używanych, których udział w rynku krajowym wzrósł o 1,7 pkt, osiągając 23,6%.

Czynnikiem decydującym o wzroście udziału na rynku krajowym ciągników używanych były ich wyjątkowo niskie ceny.

Średnie ceny ciągników na rynku krajowym w latach 1996-1998 przedstawiały się następująco:

RokŚrednia cena ciągników wnioskodawcy w zł/szt.Średnia cena ciągników importowanych używanych w zł/szt.Relacja średnich cen ciągników używanych z importu do średnich cen wnioskodawcy w %
199630.2954.40514,5
199736.0496.31017,5
199839.6737.91119,9

O ile na rynku krajowym średnie ceny nowych importowanych ciągników były zdecydowanie wyższe niż średnie ceny wnioskodawcy, o tyle średnie ceny ciągników używanych importowanych w 1996 r. stanowiły 14,5% ceny ciągników sprzedawanych na rynku krajowym przez wnioskodawcę. Proporcja tych cen w 1997 r. wynosiła 17,5%, a w 1998 r. nie przekraczała 20% ceny ciągników krajowych.

W latach 1996-1998 ciągniki rolnicze używane były przywożone na polski obszar celny z Niemiec, Niderlandów, Danii, Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji, Belgii, Szwecji, Austrii, Hiszpanii, Luksemburga, Finlandii, Republiki Czeskiej, Słowacji, Rosji i Białorusi.

Rosnący udział importowanych ciągników używanych sprzedawanych na rynku krajowym po wyjątkowo niskich cenach powodował znaczące i ogólne pogarszanie się sytuacji przemysłu krajowego.

W przypadku wnioskodawcy jego spadek udziału na rynku krajowym w latach 1996-1998 wyniósł 5,7 pkt, a w przypadku drugiego i trzeciego, pod względem wielkości, producenta krajowych ciągników Pronar-Narew i Leda-Brzeźno spadek ten wyniósł odpowiednio 10 pkt i 5 pkt.

Straty w udziale w rynku producentów krajowych na rzecz importowanych ciągników używanych powodowały pogorszenie się ich sytuacji ekonomicznej. Wyrażało się to w niekorzystnych zmianach podstawowych wskaźników ekonomicznych, takich jak: spadek sprzedaży, stopnia wykorzystania mocy produkcyjnych, wydajności pracy, stopy zysku, w ograniczeniu zatrudnienia oraz wzroście zapasów.

W przypadku wnioskodawcy pogorszenie się większości wskaźników ekonomicznych wyraziło się w:

1)
spadku udziału ilości sprzedanych ciągników na rynku krajowym: w 1998 r. wynosił on 36,0% w porównaniu z 43,9% w 1997 r.,
2)
spadku wolumenu produkcji w 1998 r., który obniżył się w stosunku do roku 1996 o ponad 44% (w stosunku do 1997 r. o 35%),
3)
spadku wykorzystania mocy produkcyjnych do 31,3% w 1998 r. z 48,3% w 1997 r.,
4)
wzroście zapasów o 48% w 1998 r. w porównaniu z rokiem 1997,
5)
ograniczeniu zatrudnienia: w 1998 r. zmniejszyła się liczba zatrudnionych o 18% w stosunku do roku 1996, w tym o około 16% pracowników bezpośrednio związanych z produkcją,
6)
niekorzystnych zmianach wskaźnika stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału (w roku 1997 była ona dodatnia, podczas gdy w 1998 r. - ujemna).

Nadmienić należy, że import ciągników używanych utrudnia restrukturyzację krajowego przemysłu ciągnikowego. Największy polski producent ciągników ZPC "URSUS" S.A. realizuje program restrukturyzacji, polegający na obniżeniu kosztów własnych, zmniejszeniu zatrudnienia oraz zmianach organizacyjno-technicznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, uznać należy, iż dane zawarte we wniosku uzasadniają domniemanie, że znaczące i ogólne pogorszenie sytuacji przemysłu krajowego spowodowane zostało w istotnym stopniu nadmiernym importem ciągników używanych, wyrządzającym poważną szkodę przemysłowi krajowemu.