Współdziałanie państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych.

Monitor Polski

M.P.1968.51.355

Akt utracił moc
Wersja od: 8 listopada 1971 r.

UCHWAŁA Nr 332
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 listopada 1968 r.
w sprawie współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych.

W celu zapewnienia ciągłości ruchu drogowego w okresie zimowym oraz usprawnienia robót związanych z odśnieżaniem i zwalczaniem gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Przez użyte w niniejszej uchwale określenia:
1)
zarząd drogi - należy rozumieć:
a)
rejony eksploatacji dróg publicznych - w odniesieniu do pozamiejskich dróg państwowych,
b)
powiatowe zarządy dróg lokalnych - w odniesieniu do pozamiejskich dróg lokalnych,
c)
organy do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów miejskich rad narodowych (w tym również prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw) oraz rad narodowych osiedli lub powołane przez te prezydia komitety (pełnomocnicy) do spraw akcji zimowej - w odniesieniu do odcinków dróg publicznych ważnych ze względu na potrzeby komunikacyjne w granicach administracyjnych miast i osiedli,
2) 1
państwowa jednostka gospodarcza - należy rozumieć państwową jednostkę gospodarczą, posiadającą transport zorganizowany i nie zorganizowany, w tym również przedsiębiorstwa i zakłady transportowe,
3)
pojazd samochodowy - należy rozumieć samochody ciężarowe zwykłe (uniwersalne) i terenowe o ładowności 4 ton i powyżej, ciągniki balastowe, ciągniki gąsienicowe o mocy 50 KM i większej z osprzętem spycharkowym lub bez osprzętu, ciągniki kołowe o mocy 25 KM i większej,
4)
sprzęt - należy rozumieć sprzęt do rozsypywania i rozpryskiwania środków do zwalczania gołoledzi.
1.
Jednostki nadrzędne nad zarządami dróg, po zebraniu danych od tych zarządów, obowiązane są w terminie do dnia 1 września każdego roku zgłosić organowi do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) ilościowe zapotrzebowanie dla każdego podległego zarządu drogi na pojazdy samochodowe i sprzęt do odśnieżania dróg państwowych i lokalnych oraz zwalczania gołoledzi w okresie od dnia 15 października do dnia 30 kwietnia.
2.
Organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), po przeanalizowaniu otrzymanych zapotrzebowań (ust. 1), ustala dla każdego zarządu drogi globalne ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, z tym że:
1)
dla rejonu eksploatacji dróg publicznych i powiatowego zarządu dróg lokalnych mogą być wyznaczone pojazdy samochodowe i sprzęt, które mają miejsce postoju na obszarze objętym działaniem tych zarządów lub na obszarze sąsiednich powiatów oraz na obszarze miast stanowiących powiaty miejskie, położonych w granicach wymienionych obszarów bądź powiatów,
2)
dla organów do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów miejskich rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie lub miast wyłączonych z województw) mogą być wyznaczone pojazdy samochodowe i sprzęt, mające miejsce postoju na obszarze tych miast.
3.
Ustalona przez organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) globalna ilość pojazdów samochodowych i sprzętu (ust. 2) nie może przekroczyć 10% ogólnej ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, znajdujących się na obszarze danego województwa, przydatnych do robót zimowych w poszczególnych grupach transportowych (samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki).
4.
Na podstawie ustaleń dokonanych zgodnie z przepisami ust. 2 organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) sporządza wykazy zawierające globalne ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, przewidzianych dla każdego zarządu drogi, i przekazuje je właściwym organom do spraw komunikacji prezydiów powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie, dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw).
5.
Organ do spraw komunikacji prezydium powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat miejski, dzielnicowej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) ustala w ramach wyznaczonej globalnej ilości (ust. 4) dla każdego zarządu drogi wykaz państwowych jednostek gospodarczych ze wskazaniem ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, które to jednostki obowiązane są dostarczać zarządowi drogi do wykonania zadań określonych w ust. 1.
6.
Przy ustalaniu wykazów, o których mowa w ust. 5, organ do spraw komunikacji powinien uwzględnić również potrzeby własne jednostek zobowiązanych do dostarczenia pojazdów samochodowych i sprzętu, a przede wszystkim potrzeby w zakresie transportu technologicznego.
7.
Organ do spraw komunikacji (ust. 5) doręcza w terminie do 14 dni od daty otrzymania wykazów, o których mowa w ust. 4:
1)
poszczególnym zarządom drogi - ustalone dla nich wykazy pojazdów samochodowych i sprzętu,
2)
zobowiązanym państwowym jednostkom gospodarczym - odpowiednie części (wycinki) wykazów dotyczące tych jednostek.
8.
W stosunku do zarządów dróg, których obszar działania przylega do miasta wyłączonego z województwa, jeżeli ustalone dla tych zarządów (rejonu eksploatacji dróg publicznych lub powiatowego zarządu dróg lokalnych) w wykazie, o którym mowa w ust. 5, ilości pojazdów samochodowych i sprzętu nie są wystarczające, jednostka nadrzędna nad zarządem drogi może zgłosić właściwemu organowi do spraw komunikacji prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa dodatkowe zapotrzebowanie na brakujące pojazdy i sprzęt (ust. 1). Przepisy ust. 2-7 mają odpowiednie zastosowanie.
1.
Zarządy dróg obowiązane są nieodpłatnie zaopatrzyć państwowe jednostki gospodarcze, zobowiązane do dostarczenia tym zarządom pojazdów samochodowych:
1)
w dokumentację techniczną przystosowania poszczególnych typów pojazdów do odśnieżania i zwalczania gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych,
2)
w odpowiednie pługi dostosowane do typów pojazdów samochodowych.
2.
Koszty związane z przystosowaniem poszczególnych typów pojazdów do zamontowania pługów i koszty montowania ich ponosi zarząd drogi.
1.
Państwowe jednostki gospodarcze obowiązane są ustalone w wykazach (§ 2 ust. 5) pojazdy samochodowe i sprzęt:
1)
przygotować "przed dniem 15 października każdego roku do użycia do odśnieżania i zwalczania gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych, w szczególności przystosować określone w wykazach pojazdy do umocowania pługów odśnieżnych,
2)
utrzymywać w stałej sprawności technicznej w okresie od dnia 15 października do dnia 30 kwietnia,
3)
dostarczać wraz z obsługą i materiałami pędnymi zarządowi drogi nie później niż w ciągu 2 godzin od otrzymania wezwania (§ 5 ust. 1) lub w terminie wyznaczonym przez zarząd drogi.
2.
Państwowe jednostki gospodarcze obowiązane są zaopatrzyć swych pracowników obsługujących pojazdy i sprzęt (§ 2 ust. 5) w zimową odzież ochronną.
1. 4
Państwowe jednostki gospodarcze dostarczają pojazdy samochodowe (§ 2 ust. 5) zarządom dróg na ich pisemne, telefoniczne lub ustne wezwania.
2. 5
Wezwanie może nastąpić tylko w godzinach pracy danej państwowej jednostki gospodarczej. W razie poważnego zagrożenia przejezdności dróg wezwanie może być doręczone kierownictwu państwowej jednostki gospodarczej również poza godzinami pracy, z tym że termin dostarczenia pojazdów samochodowych lub sprzętu (§ 4 ust. 1 pkt 3) powinien być uzgodniony z kierownictwem państwowej jednostki gospodarczej, przy wzięciu pod uwagę potrzeb własnych tej jednostki.
3.
Wezwanie ustne lub telefoniczne powinno być przez zarząd drogi w ciągu 3 dni potwierdzone pisemnie.
Pojazdy samochodowe i sprzęt mogą być używane tylko do odśnieżania i zwalczania gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych, należących do zarządu, dla którego ustalony został wykaz określony w § 2 ust. 5, lub należących do sąsiedniego zarządu drogi.
1.
Za pracę pojazdów samochodowych i sprzętu państwowych jednostek gospodarczych przy odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych wypłaca się tym jednostkom należności:
1)
w odniesieniu do pojazdów transportowych - według stawek przewidzianych w przepisach o dostarczaniu środków przewozowych na rzecz wojska w czasie pokoju,
2)
w odniesieniu do maszyn budowlanych (ciągniki gąsienicowe, spycharki) - według pomniejszonych o 50% stawek przewidzianych w cenniku pracy sprzętu dla celów kosztorysowania,
3)
w odniesieniu do sprzętu rolniczego (rozsypywacze i rozpryskiwacze) - według stawek stosowanych w resorcie rolnictwa.
2.
Należności wymienione w ust. 1 za prace wykonane na drogach określonych w § 1 pkt 1 lit. a) i b) pokrywają jednostki w tych przepisach powołane, a za prace wykonane na drogach określonych w § 1 pkt 1 lit. c) - jednostki gospodarki komunalnej, do których zadań należy oczyszczanie dróg w granicach administracyjnych miast i osiedli.
1.
Kierowcom oraz pomocnikom kierowców pojazdów samochodowych i sprzętu w okresie ich pracy przy odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych macierzysty zakład pracy wypłaca wynagrodzenie w pełnym zakresie składników płac za normalny czas pracy.
2.
Jednostki wymienione w § 7 ust. 2 wypłacają pracownikom, o których mowa w ust. 1, ponadto wynagrodzenie w pełnym zakresie składników płac za pracę w godzinach nadliczbowych, nocnych, w niedziele i święta według zasad obowiązujących w danym zakładzie pracy oraz dodatek specjalny za dodatkowe czynności związane z obsługą specjalnych urządzeń odśnieżających w wysokości:
1)
10 zł za pracę do 4 godzin dziennie,
2)
20 zł za pracę powyżej 4 godzin dziennie.
3.
Należności, o których mowa w ust. 2, pokrywa się:
1)
z osobowego funduszu płac - w odniesieniu do pracowników zarządu drogi,
2)
z bezosobowego funduszu płac - w odniesieniu do pracowników oddelegowanych z państwowych jednostek gospodarczych; przekroczenie limitu tego funduszu z powodu wypłaty tych należności nie podlega likwidacji.
4.
Czas pracy kierowców i ich pomocników przy odśnieżaniu dróg i zwalczaniu gołoledzi nie obciąża limitów godzin nadliczbowych w państwowej jednostce gospodarczej.
Jeżeli udział przedsiębiorstw i zakładów transportowych w świadczeniach na rzecz zarządu dróg spowoduje istotne pogorszenie wyników działalności tych przedsiębiorstw i zakładów, upoważnia się jednostki nadrzędne do dokonywania odpowiedniej korekty tych wyników dla celów obliczania funduszu zakładowego i premiowania pracowników.
Zarząd drogi obowiązany jest przeszkolić kierowców i pomocników kierowców państwowych jednostek gospodarczych, których pojazdy samochodowe i sprzęt mają być użyte do odśnieżania i zwalczania gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych, w zakresie obsługi tych pojazdów i sprzętu.
Uchwała niniejsza nie dotyczy pojazdów samochodowych i sprzętu:
1)
Sił Zbrojnych oraz jednostek podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem przedsiębiorstw podporządkowanych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych,
2)
jednostek organizacyjnych więziennictwa oraz zakładów dla nieletnich, podległych Ministrowi Sprawiedliwości,
3)
jednostek doświadczalnych (typu transportowego) resortu rolnictwa.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym stosowanie zasad określonych niniejszą uchwałą.
Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Komunalnej ustali dla zarządów dróg wytyczne w sprawie wzywania państwowych jednostek gospodarczych do odśnieżania i zwalczania gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych, naprawy i konserwacji używanych do wykonania tych zadań pojazdów samochodowych i sprzętu tych jednostek oraz szkolenia ich pracowników w zakresie obsługi sprzętu drogowego.
W razie niewywiązywania się państwowej jednostki gospodarczej (§ 2 ust. 5) z obowiązków wynikających z niniejszej uchwały, a w szczególności:
1)
niedostarczenia pojazdu samochodowego lub sprzętu (§ 4 ust. 1 pkt 3),
2)
niedotrzymania terminu dostarczenia pojazdu samochodowego lub sprzętu (§ 4 ust. 1 pkt 3),
3)
dostarczenia pojazdu samochodowego lub sprzętu w stanie niesprawnym technicznie (§ 4 ust. 1 pkt 2)

- należy pociągać winnych do odpowiedzialności służbowej.

Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Komunikacji i innym zainteresowanym ministrom (kierownikom urzędów centralnych) oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
3 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
4 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
5 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
6 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 6 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
7 § 14 dodany przez § 1 pkt 7 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
8 § 15 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 8 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.
9 § 16 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 8 uchwały nr 213 z dnia 8 października 1971 r. (M.P.71.52.334) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 listopada 1971 r.