Wprowadzenie w życie podziału zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej.

Monitor Polski

M.P.1990.21.164

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 czerwca 1990 r.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 24 maja 1990 r.
w sprawie wprowadzania w życie podziału zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej

1.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, uchwalając ustawę o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy administracji rządowej i organy gmin, przyjął za podstawę obowiązujący stan prawny, tworzony przez wiele lat na potrzeby innego, bo jednolitego systemu władzy i administracji państwowej, którego fragmentem były ówczesne władze gminy. Obecna pozycja ustrojowa gminy i jej władz wymaga pilnej nowelizacji znacznej części obowiązującego prawa materialnego, szczególnie regulacji prawnej gospodarki finansowej, polityki budowlanej, gospodarki gruntami. W tym zakresie Sejm oczekuje od Rządu niezbędnych inicjatyw ustawodawczych oraz dokonania pilnych zmian w tych aktach prawnych, które są rezultatem wypełnienia delegacji ustawowych.
2.
Odmienność ustrojowa samorządu gminy przesądziła o tym, że nie przejął on wszystkich kompetencji, które dotychczas należały do podstawowego szczebla władzy i administracji państwowej. Zadecydowała o tym również konieczność fachowego i obiektywnego rozstrzygania spraw publicznych, do czego nie zawsze gminy są przygotowane pod względem kadrowym, organizacyjnym i technicznym. Jednocześnie Sejm zaleca Radzie Ministrów, aby organy administracji rządowej przekazywały część swoich kompetencji, w trybie porozumień administracyjnych, tym gminom, które spełniają warunek profesjonalnego wykonywania zadań. Decydować tu powinny potrzeby obywateli oraz bliskość i sprawność obsługi administracyjnej.
3.
Sejm zaleca Radzie Ministrów stworzenie warunków do konsultacji z nowo wybranymi samorządami sprawy granic rejonów administracyjnych i obsady personalnej rejonowych organów administracji ogólnej. Zobowiązuje też Radę Ministrów do informowania Sejmu o trudnościach i niedomaganiach występujących w procesie tworzenia się samorządu terytorialnego oraz o wnioskach dotyczących podstaw prawnych jego działalności.