Wprowadzenie granicznych odległości transportu zewnętrznego oraz dwukrotnego transportu materiałów przy kosztorysowaniu robót budowlano-montażowych.

Monitor Polski

M.P.1961.53.232

Akt utracił moc
Wersja od: 11 lipca 1961 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU BUDOWNICTWA, URBANISTYKI I ARCHITEKTURY
z dnia 17 czerwca 1961 r.
w sprawie wprowadzenia granicznych odległości transportu zewnętrznego oraz dwukrotnego transportu materiałów przy kosztorysowaniu robót budowlano-montażowych.

Wobec stwierdzenia w wielu przypadkach ustalania w danych wyjściowych dotyczących kosztorysów nie uzasadnionych zbyt długich odległości transportu zewnętrznego materiałów budowlanych oraz szerokiego stosowania indywidualnie wyliczonych, wyższych niż normatywne, wskaźników dwukrotnego transportu, co powoduje sztuczne podrożenie robót budowlanych oraz nadmierne obciążenie taboru kolejowego i samochodowego, w celu usunięcia tych niewłaściwości, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 6 lit. e) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 1960 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury (Dz. U. Nr 38, poz. 225) zarządza się, co następuje:
1.
Dla materiałów wymienionych w § 1 ust. 1 oraz § 2 ust. 1 lit. b) zarządzenia Przewodniczącego Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury z dnia 23 listopada 1960 r. w sprawie ustalenia odległości transportu zewnętrznego materiałów dla celów kosztorysowania robót budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 89, poz. 404) przy ustalaniu na podstawie przedstawionych przez wykonawcę robót wyliczeń średnich odległości transportu - danych wyjściowych do kosztorysów zakazuje się wprowadzania odległości transportu zewnętrznego większych niż:

a. transport kolejowy:

– piasek 100 km

– prefabrykaty małowymiarowe 200 "

– prefabrykaty wielkowymiarowe i cegła 300 "

– żwir, pospółka 350 "

– kamień, kostka i krawężniki, grys, tłuczeń i klińce 400 "

– żużel 500 "

b. transport samochodowy:

– wszystkie materiały 50 km

2.
Opłata za transport kolejowy lub za wydłużenie transportu samochodowego przy pobieraniu materiału bezpośrednio od dostawcy nie może przekraczać 60 zł od tony przewożonego materiału. Za wydłużenie transportu samochodowego uważa się całkowitą odległość transportu samochodowego pomniejszoną o odległość od najbliższej stacji kolejowej.
3.
Zarządzenie niniejsze nie obejmuje wyjątków podanych w § 2 ust. 1 lit. a), c), d) oraz § 2 ust. 2 zarządzenia wymienionego w ust. 1.
1.
Jednostki nadrzędne inwestora i wykonawcy ograniczą do najniezbędniejszego minimum wydawanie zezwoleń wynikających z uprawnień omówionych w pkt 9.2.3 instrukcji o kosztorysowaniu robót budowlano-montażowych, a dotyczących stosowania szczegółowej kalkulacji cen materiałów masowych w odniesieniu do budów prowadzonych w warunkach znacznie odbiegających od przeciętnych W szczególności ograniczenia powinny dotyczyć udzielania zgody na stosowanie wyższych "wskaźników dwukrotnego transportu" niż to jest przewidziane w obowiązujących normatywach.
2.
Jednostki nadrzędne inwestora i wykonawcy zaprowadzą rejestry udzielanych zezwoleń, w których należy szczegółowo uzasadnić każdorazowo wydane zezwolenie.
3.
Inwestorzy centralni oraz ministerstwa i urzędy centralne bądź prezydia wojewódzkich rad narodowych nadzorujące przedsiębiorstwa budowlano-montażowe będą dokonywali systematycznej kontroli rejestrów, o których mowa, i w razie stwierdzenia faktów wydania nieuzasadnionych zezwoleń wyciągną odpowiednie konsekwencje w stosunku do podległych im jednostek.
1.
Ograniczenia wymienione w § 1 ust. 1 dotyczą wszystkich kosztorysów, których wycena nie została rozpoczęta przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia lub których termin umowny dostarczenia inwestorom upływa po dniu 30 września 1961 r.
2.
Wszystkie kosztorysy poprzednio opracowane podlegają aktualizacji, jeżeli termin rozpoczęcia realizacji obiektu lub części obiektu objętego danym kosztorysem przypada później niż 1 stycznia 1962 r.
3.
Obowiązek aktualizacji kosztorysów spoczywa na inwestorze.
Stosowanie innych zasad niż podane w niniejszym zarządzeniu może nastąpić jedynie wyjątkowo w szczególnie uzasadnionych przypadkach za zgodą Przewodniczącego Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.