Wprowadzenie do ewidencji gruntów zmian we władaniu gruntami oraz ustalanie w związku z tymi zmianami wymiaru podatku gruntowego i obowiązkowych dostaw.

Monitor Polski

M.P.1956.95.1052

Akt utracił moc
Wersja od: 20 listopada 1956 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW: ROLNICTWA, GOSPODARKI KOMUNALNEJ, FINANSÓW I SKUPU
z dnia 31 października 1956 r.
w sprawie wprowadzenia do ewidencji gruntów zmian we władaniu gruntami oraz ustalania w związku z tymi zmianami wymiaru podatku gruntowego i obowiązkowych dostaw.

Na podstawie art. 7 ust. 1 dekretu z dnia 2 lutego 1955 r. o ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 6, poz. 32), art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 49, poz. 452) oraz art. 2 ust. 3 pkt 1 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1950 r. Nr 56, poz. 506 i z 1953 r. Nr 9, poz. 27) zarządza się, co następuje:
1.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 dekretu z dnia 2 lutego 1955 r. o ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 6, poz. 32) w ewidencji gruntów podaje się osobę właściciela oraz inne osoby, w których władaniu znajdują się grunty, jak również miejsce zamieszkania tych osób.
2.
Do ewidencji gruntów wpisuje się wszelkie zmiany co do osoby właściciela i osób władających gruntami. Zmiany te wpisuje się do ewidencji gruntów w wyniku ich zgłoszenia przez osoby zainteresowane lub z urzędu stosownie do przepisów rozporządzenia Ministrów Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej z dnia 28 czerwca 1955 r. w sprawie trybu postępowania przy zgłaszaniu i dokonywaniu zmian w danych objętych ewidencją gruntów i budynków (Dz. U. Nr 27, poz. 159).
1.
Zgłoszone przez zainteresowane strony zmiany we władaniu gruntami w wyniku faktycznego (nienotarialnego lub niesądowego) działu spadku lub faktycznych działów rodzinnych na rzecz krewnych, w szczególności w związku z zawarciem przez krewnych związku małżeńskiego, uwzględnia się w ewidencji gruntów, jeżeli zachodzą równocześnie następujące warunki:
1)
krewnemu wydzielono grunt o ściśle określonym obszarze, oznaczonym widocznymi znakami granicznymi (np. rowami, miedzami, słupkami itp.),
2)
krewny na wydzielonym mu gruncie prowadzi odrębną gospodarkę rolną bądź wydzielone mu grunty oddaje do gospodarowania osobie trzeciej nie będącej jego krewnym lub powinowatym i nie pozostającej z nim we wspólnym gospodarstwie domowym.
2.
Gospodarkę rolną uważa się za odrębnie prowadzoną, gdy krewny na wydzielonych gruntach osobiście lub przy pomocy członków najbliższej rodziny (mąż, żona, dzieci) gospodaruje (oddzielne siewy, oddzielne zbiory, oddzielny inwentarz i oddzielne korzystanie z pożytków) i gdy krewny prowadzi odrębne gospodarstwo domowe; używanie wspólnych budynków mieszkalnych i zabudowań gospodarczych oraz korzystanie z wzajemnej pomocy krewnych przy uprawie gruntów nie stoi na przeszkodzie do uznania gospodarki rolnej za odrębnie prowadzoną.
3.
Jeżeli zostanie ustalone w sposób bezsporny, że na wydzielonych gruntach krewny gospodaruje sam lub przy pomocy członków najbliższej rodziny, natomiast stwierdzenie w sposób niewątpliwy prowadzenia odrębnego gospodarstwa domowego jest w danym konkretnym wypadku niemożliwe, przyjmuje się, że na wydzielonych gruntach prowadzona jest odrębna gospodarka rolna.
1.
W razie wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym zgłoszonych przez strony prywatnych umów, skutkujących zmianę w osobach władających gruntami, a w szczególności prywatnych umów w sprawie działu spadków lub działów rodzinnych (§ 2) oraz w każdym przypadku zawarcia umów dzierżawnych - powzięcie przez prezydium powiatowej rady narodowej decyzji co do wpisu zmiany do ewidencji gruntów powinno być poprzedzone komisyjnym zbadaniem całokształtu sprawy i w razie potrzeby zbadaniem stanu faktycznego na gruncie.
2.
W skład komisji wchodzą:
1)
kierownik zarządu rolnictwa prezydium powiatowej rady narodowej lub wyznaczony przez niego pracownik jako przewodniczący oraz
2)
przedstawiciel powiatowego pełnomocnika Ministerstwa Skupu i przedstawiciel wydziału finansowego prezydium powiatowej rady narodowej jako członkowie.
3.
Przed wydaniem opinii komisja zasięga opinii prezydium gromadzkiej rady narodowej oraz pełnomocnika wiejskiego. Może ona zasięgnąć również opinii komisji budżetowo-finansowej gromadzkiej rady narodowej (właściwej dla spraw finansowych komisji miejskiej rady narodowej lub rady narodowej osiedla) i komisji rolnej.
4.
O ostatecznej decyzji (nie zaskarżonej decyzji prezydium powiatowej rady narodowej lub decyzji prezydium wojewódzkiej rady narodowej) zarząd rolnictwa prezydium powiatowej rady narodowej zawiadamia w każdym przypadku wydział finansowy tego prezydium i powiatowego pełnomocnika Ministerstwa Skupu.
1.
W razie gdy po wprowadzeniu do ewidencji gruntów zmian we władaniu gruntami zostanie stwierdzone, że:
1)
na gruntach, które zostały podzielone na podstawie aktów notarialnych lub sądowych, prowadzona jest wspólna gospodarka rolna w rozumieniu przepisów o podatku gruntowym i o obowiązkowych dostawach
2)
działy gruntów, dokonane na podstawie umów prywatnych, dzierżawy itp., zostały zlikwidowane dalszymi umowami lub były fikcyjne,
3)
zaszły jakiekolwiek inne zmiany we władaniu gruntami

- do ewidencji gruntów wpisuje się zmiany zgodnie z aktualnym stanem faktycznym.

2.
Wprowadzenie do ewidencji gruntów zmian zgodnie z aktualnym stanem faktycznym (ust. 1) następuje na podstawie decyzji prezydium powiatowej rady narodowej. Przepisy § 3 stosuje się odpowiednio.
1.
Zmiany w stanie posiadania gruntów, dokonane w trybie §§ 1-3, oraz zmiany w klasyfikacji gruntów, dokonane na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1956 r. w sprawie klasyfikacji gruntów (Dz. U. Nr 19, poz. 97), wniesione do ewidencji gruntów do dnia 30 kwietnia każdego roku, stanowią podstawę do ustalenia wysokości:
1)
obowiązkowych dostaw zbóż i ziemniaków - ze zbiorów danego roku,
2)
obowiązkowych dostaw zwierząt rzeźnych oraz podatku gruntowego - na bieżący rok kalendarzowy.
2.
Zmiany, o których mowa w ust. 1, wniesione do ewidencji gruntów po dniu 30 kwietnia każdego roku, stanowią podstawę do ustalenia wysokości:
1)
obowiązkowych dostaw zbóż i ziemniaków - ze zbiorów następnego roku,
2)
obowiązkowych dostaw zwierząt, rzeźnych oraz podatku gruntowego - na następny rok kalendarzowy.
3.
W razie ujawnienia po dniu 30 kwietnia danego roku gruntów ukrytych, opuszczonych, zagospodarowanych a figurujących jako odłogi lub gospodarstw fikcyjnie rozdrobnionych itp. (§ 4), dokonuje się ponownie wymiaru podatku gruntowego i obowiązkowych dostaw na dany rok, uwzględniając przy zastosowaniu podstawy wymiaru ujawnione dane.
4.
Zasady określone w ust. 3 stosuje się odpowiednio do zmian w stanie posiadania gruntów, ujawnionych po dniu 30 kwietnia danego roku:
1)
jeżeli zmiany te zostały spowodowane przez:
a)
przekazanie nieruchomości na rzecz wykonawcy narodowych planów gospodarczych, wymianę, scalenie lub przejęcie gruntów pod place budowlane itp.,
b)
założenie nowych spółdzielni produkcyjnych i wstępowanie nowych członków do istniejących spółdzielni produkcyjnych oraz
c)
wykonanie dekretu z dnia 9 lutego 1953 r. o całkowitym zagospodarowaniu użytków rolnych (Dz. U. Nr 11, poz. 40),
2)
jeżeli zmiany te - z wyjątkiem zmian wynikających z działów rodzinnych - zostały dokonane przed żniwami danego roku.
1.
Zgłoszenia zmian we władaniu gruntami, dotyczących zarówno podziału, jak i połączenia (kumulacji) gruntów, nie rozpatrzone w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia, powinny być załatwione w trybie tego zarządzenia.
2.
Zgłoszenia z lat ubiegłych, które wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej oraz powiatowy pełnomocnik Ministerstwa Skupu uwzględnili przy wymiarze podatku gruntowego i obowiązkowych dostaw, a które nie zostały wniesione cło ewidencji gruntów, prezydium powiatowej rady narodowej powinno rozpatrzyć i wydać decyzję stosownie do §§ 1-3.
Przepisy zarządzenia dotyczące prezydium powiatowej rady narodowej stosuje się odpowiednio do prezydium rady narodowej miasta stanowiącego powiat oraz Prezydiów Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.