Włączenie kwalifikacji rynkowej "Wspieranie osób doświadczających kryzysów psychicznych w procesie zdrowienia przez osoby z doświadczeniem psychozy (asystent zdrowienia)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Monitor Polski

M.P.2022.581

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 czerwca 2022 r.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 26 maja 2022 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Wspieranie osób doświadczających kryzysów psychicznych w procesie zdrowienia przez osoby z doświadczeniem psychozy (asystent zdrowienia)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Wspieranie osób doświadczających kryzysów psychicznych w procesie zdrowienia przez osoby z doświadczeniem psychozy (asystent zdrowienia)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "WSPIERANIE OSÓB DOŚWIADCZAJĄCYCH KRYZYSÓW PSYCHICZNYCH W PROCESIE ZDROWIENIA PRZEZ OSOBY Z DOŚWIADCZENIEM PSYCHOZY (ASYSTENT ZDROWIENIA)" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Wspieranie osób doświadczających kryzysów psychicznych w procesie zdrowienia przez osoby z doświadczeniem psychozy (asystent zdrowienia)

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację "Wspieranie osób doświadczających kryzysów psychicznych w procesie zdrowienia przez osoby z doświadczeniem psychozy (asystent zdrowienia)"

jest przygotowana do wspierania osób z doświadczeniem kryzysu psychicznego. W swojej pracy posługuje się wiedzą i własnymi doświadczeniami z zakresu zdrowia psychicznego i procesu zdrowienia. Dzieli się z osobą, którą wspiera, wnioskami płynącymi z osobistego doświadczenia kryzysu psychicznego. Komunikuje się z osobą w kryzysie, członkami rodziny i innymi osobami z sieci oparcia społecznego oraz personelem terapeutycznym, stosując techniki aktywnego słuchania. Motywuje osobę doświadczającą kryzysu psychicznego do zdrowienia, w tym zachęcają do szukania własnych sposobów na powrót do zdrowia i dobrego samopoczucia. Udziela wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego zarówno przez informowanie na temat dostępnych form wsparcia w kryzysie, jak i towarzyszenie osobie doświadczającej kryzysu w rozmaitych sytuacjach życiowych.

Zestaw 1. Posługiwanie się wiedzą i własnymi doświadczeniami z zakresu zdrowia psychicznego i procesu zdrowienia
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje zagadnienia z zakresu zdrowia psychicznego, zdrowienia i choroby1) omawia definicje zdrowia, odporności psychicznej, zdrowienia, dobrostanu;

2) omawia definicję choroby psychicznej i zaburzeń psychicznych;

3) rozróżnia podstawowe objawy chorobowe;

4) omawia rolę i zadania asystenta zdrowienia;

5) omawia definicje trialogu, otwartego dialogu, stygmatyzacji;

6) omawia zasady zachowania tajemnicy lekarskiej, tajemnicy zawodowej psychologa, psychoterapeuty;

7) omawia zasadę zachowania poufności w kontakcie indywidualnym i grupowym z osobami doświadczającymi kryzysu i ich rodzinami oraz wyjątki od tej zasady.

Korzysta z wiedzy płynącej z własnych doświadczeń związanych z przeżyciem kryzysu psychicznego1) opisuje strategie wypływające z własnego doświadczenia choroby służące poprawie zdrowia psychicznego oraz poprawie relacji z rodziną i siecią społeczną;

2) opowiada i spisuje swoje doświadczenia zdrowienia w sposób spójny, zrozumiały i ustrukturyzowany;

3) omawia sposoby monitorowania swojego stanu zdrowia;

4) wskazuje na silne i słabe strony swojego procesu zdrowienia.

Zestaw 2. Współpraca z osobą doświadczającą kryzysu psychicznego i jej siecią oparcia społecznego (np. z członkami rodzin, z zespołem terapeutycznym)
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Komunikuje się z osobą w kryzysie, członkami rodziny oraz personelem terapeutycznym1) stosuje techniki aktywnego słuchania;

2) zbiera informacje od osoby doświadczonej kryzysem i jej sieci oparcia społecznego w formie wywiadu;

3) omawia swoją rolę w relacji z personelem terapeutycznym, w tym ograniczenia tej roli;

4) dzieli się swoimi doświadczeniami, w tym emocjonalnymi, w sposób zrozumiały dla osoby doświadczającej kryzysu;

5) na podstawie rozmowy z osobą doświadczającą kryzysu i jej siecią oparcia społecznego formułuje informacje zwrotne dla zespołu terapeutycznego.

Motywuje osoby doświadczające kryzysu psychicznego do zdrowienia1) omawia sposoby motywowania osoby doświadczającej kryzysu do podjęcia aktywności w kierunku zdrowienia, w tym podejmowania ról społecznych i zawodowych;

2) omawia czynniki ułatwiające i utrudniające aktywizację oraz zdrowienie;

3) zna metody motywowania osoby doświadczającej kryzysu do szukania własnych sposobów na powrót do zdrowia i dobrego samopoczucia;

4) przygotowuje scenariusz zajęć rozwojowych dla różnych grup odbiorców (np. osób doświadczających kryzysu, członków rodzin) w oparciu o własne doświadczenia chorowania i zdrowienia.

Udziela wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego1) udziela informacji na temat dostępnych form wsparcia w kryzysie psychicznym;

2) omawia zasady udzielania empatycznego wsparcia;

3) omawia specyficzne potrzeby i oczekiwania osób doświadczających kryzysu korzystających ze wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego (np. pacjentów oddziałów psychiatrycznych, klientów domów pomocy społecznej);

4) na podstawie własnego doświadczenia omawia przykłady intencjonalnego towarzyszenia osobom doświadczającym kryzysu;

5) omawia własny styl wspierania innych;

6) przygotowuje plan kryzysowy dla osoby doświadczającej kryzysu psychicznego.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Weryfikacja
1.1. Metody
Na etapie weryfikacji efektów uczenia się dla niniejszej kwalifikacji stosuje się następujące metody:
1) analizę dowodów i deklaracji;
kandydat opracowuje materiał dotyczący własnych doświadczeń kryzysu psychicznego według kryteriów określonych przez instytucję certyfikującą; przedstawiony dokument będzie oceniany pod kątem następujących kryteriów:
a) wyciągania wniosków na podstawie własnych doświadczeń z przebytego kryzysu psychicznego,
b) znajomości terminologii związanej ze zdrowiem psychicznym,
c) prezentacji osobistych umiejętności i kompetencji,
d) umiejętności opracowania planów kryzysowych;
2) obserwację w warunkach symulowanych;
w ramach tej metody instytucja certyfikująca zaprojektuje i przeprowadzi z kandydatem scenki symulujące sytuacje z pracy osoby pełniącej zadania asystenta zdrowienia;
wykorzystane będą również studia przypadków osób doświadczających kryzysu psychicznego;
3) rozmowę z komisją (wywiad swobodny lub wywiad ustrukturyzowany) na temat dostarczonych przez kandydata dokumentów.
1.2. Zasoby kadrowe
Weryfikację efektów uczenia się przeprowadza komisja składająca się z 3 osób. Członkowie komisji mają wykształcenie wyższe i doświadczenie zawodowe w obszarze wspierania osób z doświadczeniami kryzysów psychicznych (lekarz psychiatra, psycholog, psychoterapeuta) w wymiarze co najmniej 5 lat.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Zadaniem instytucji certyfikującej jest zapewnienie warunków poufności omawianych podczas walidacji historii chorowania i zdrowienia zarówno kandydatów do uzyskania kwalifikacji, jak i osób doświadczających kryzysu psychicznego wspieranych przez asystenta zdrowienia, jeśli będą omawiane prawdziwe przypadki.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się
Nie określa się wymogów dla etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Kwalifikacja pełna na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz przedstawienie zaświadczenia o odbyciu psychoterapii (prowadzonej przez osobę spełniającą wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (Dz. U.

poz. 1285, z późn. zm.)), która jest niezbędna do pełnienia roli asystenta zdrowienia, w wymiarze co najmniej 75 godzin. Psychoterapia ma na celu przepracowanie osobistych doświadczeń kryzysu psychicznego, rozwój osobisty i budowanie świadomości własnych zasobów w kontekście pracy z innymi. Akceptowane będą zaświadczenia o odbyciu

psychoterapii indywidualnej w warunkach pozaszpitalnych w wymiarze co najmniej 75 godzin.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).