Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie rekreacyjnym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Monitor Polski

M.P.2023.1127

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 października 2023 r.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 12 września 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie rekreacyjnym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie rekreacyjnym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE ZAJĘĆ Z JEŹDZIECTWA NA POZIOMIE REKREACYJNYM" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie rekreacyjnym

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 3 lata. Warunki odnowienia certyfikatu: obowiązek odbycia 3 szkoleń recertyfikujących - 2 specjalistycznych i 1 konferencji metodyczno-szkoleniowej prowadzonych przez instytucję certyfikującą lub podmioty przez nią wskazane. Pod koniec roku, w którym wygasa ważność certyfikatu, należy złożyć dokumenty o wydanie certyfikatu na kolejny okres. W przypadku niedotrzymania ww. terminu, należy przedstawić certyfikaty uczestnictwa w 3 szkoleniach recertyfikacyjnych (2 specjalistycznych i 1 konferencji metodyczno-szkoleniowej prowadzonych przez instytucję certyfikującą lub podmioty przez nią wskazane), które odbyły się nie później niż w okresie 2 lat od daty złożenia wniosku.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako "PRK"), 3 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie rekreacyjnym" jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania, realizowania i monitorowania zajęć jeździeckich. Posługuje się metodami i narzędziami pracy charakterystycznymi dla jeździectwa, dostosowując je do uwarunkowań rozwoju ontogenetycznego uczniów, celów i postępów zajęć. Przygotowuje konspekty zajęć, dobierając ćwiczenia do tematu zajęć, poziomu umiejętności oraz wieku jeźdźca. Prezentuje umiejętności jeździeckie, wykonując poprawnie technicznie przejazdy parkurowe oraz terenowe, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Demonstruje i objaśnia ćwiczenia, nauczając zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, stosując zasady teorii i metodyki sportu oraz wykorzystując narzędzia komunikacji i motywacji. Rozpoznaje i samodzielnie rozwiązuje typowe problemy pojawiające się w procesie nauczania. Nadzoruje technikę i sposób wykonywania ćwiczeń przez uczniów. Wykonuje czynności związane z pielęgnacją i żywieniem konia, a w razie konieczności jest gotowa do udzielenia pierwszej pomocy przedweterynaryjnej. Osoba posiadająca kwalifikację ponosi odpowiedzialność za rzetelną realizację procesu nauczania, w tym jakość i bezpieczeństwo realizowanych zajęć oraz za zdrowie i bezpieczeństwo uczestników. Osoba ta jest gotowa do zorganizowania wyjazdu grupowego w teren, jak również rozwijania aktywności sportowej przez planowanie i prowadzenie imprez towarzysko-rekreacyjnych. W trakcie wykonywania zadań zawodowych realizuje działania edukacyjno-informacyjne oraz promuje aktywność fizyczną przez własną postawę.
Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych podstaw jeździectwa
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Posługuje się wiedzą z zakresu jeździectwa- opisuje historię jeździectwa w Polsce,

- charakteryzuje dyscyplinę pod względem wysiłku fizycznego,

- omawia kompetencje sprzyjające funkcjonowaniu w grupie,

- omawia rolę etycznego postępowania z uczniami w realizacji procesu nauczania/uczenia się w jeździectwie,

- opisuje zasady etycznego postępowania z koniem w realizacji procesu treningowego w jeździectwie na podstawie kodeksu postępowania z koniem oraz regulacji Polskiego Związku Jeździeckiego (dalej jako "PZJ"),

- omawia zasady rekreacyjnego wykorzystania konia w sporcie dla wszystkich,

- posługuje się specjalistycznym słownictwem jeździeckim,

- omawia możliwości zabezpieczenia instruktora oraz uczniów od odpowiedzialności cywilnej i następstw nieszczęśliwych wypadków.

Opisuje system odznak i certyfikacji- omawia system zdobywania odznak jeździeckich, - omawia system certyfikacji ośrodków jeździeckich.
Opisuje podstawy teorii i metodyki w nauczaniu jeździectwa- charakteryzuje obszar zawodowy instruktora jazdy konnej,

- omawia treść zajęć oraz uzasadnia ich dobór do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań kursantów, jak również innych warunków (np. pogodowych, infrastruktury),

- charakteryzuje strukturę zajęć oraz rozróżnia cele i zadania dla ich poszczególnych części,

- omawia metody stosowane w realizacji zajęć w rekreacji ze szczególnym uwzględnieniem jeździectwa (w tym: metody nauczania ruchu, metody prowadzenia zajęć),

- wskazuje i omawia komponenty zajęć w odniesieniu do planu zajęć (w tym: treść, intensywność, częstotliwość),

- charakteryzuje środki stosowane w nauczaniu jeździectwa (m.in. ćwiczenia, środki metodyczne, w tym nowości technologiczne),

- opisuje podstawowe pojęcia i procesy z zakresu fizjologii wysiłku fizycznego człowieka (w tym: wydolność fizyczna, zmęczenie, wypoczynek),

- omawia zasady organizacji zajęć z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, w tym wskazuje różnice pomiędzy nimi.

Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia jeźdźca- wymienia najczęściej występujące urazy i zagrożenia, specyficzne dla uczestnictwa w różnych formach jeździectwa, - wymienia przeciwwskazania do uczestnictwa w jeździectwie,

- omawia cechy zalecanego stroju, obuwia i sprzętu, w tym dostępne środki ochrony zdrowia w jeździectwie.

Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia konia- wymienia najczęściej występujące urazy i zagrożenia w czasie uprawiania jeździectwa,

- wskazuje sytuacje, które wymagają pilnej interwencji lekarza weterynarii,

- opisuje problem nieprawidłowych warunków stajennych,

- wymienia przeciwwskazania do uczestnictwa w jeździectwie,

- wymienia sytuacje wymagające zastosowania owijek, żelów, maści i derek,

- opisuje dostępne ochraniacze dla konia,

- opisuje zabiegi dotyczące pielęgnacji kopyt i prawidłowego podkuwania konia.

Zestaw 2. Charakteryzowanie zasad obchodzenia się z koniem
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Omawia zasady BHP w szkoleniu jeździeckim- omawia zachowania konia, np. okazywanie niepokoju, zdenerwowania, stresu,

- opisuje zasady BHP w stajni i podczas zajęć,

- opisuje zasady postępowania z koniem w trakcie ubierania i rozbierania do zajęć,

- wymienia zagrożenia związane z niewłaściwą obsługą konia przed, w trakcie i po zajęciach, - omawia zasady bezpiecznego transportu koni.

Charakteryzuje konia jako gatunek- opisuje zastosowanie użytkowe typów ras koni,

- omawia pokrój, umaszczenie koni i odmiany koni,

- określa topografię części ciała koni,

- charakteryzuje parametry fizjologiczne konia, tzw. TTO (temperatura, tętno, oddechy), - charakteryzuje rodzaje chodów konia.

Omawia żywienie konia- charakteryzuje rodzaje paszy, w tym podział na pasze objętościowe i treściwe,

- omawia zasady prawidłowego żywienia z uwzględnieniem ilości, rodzaju pracy oraz wieku i kondycji konia.

Prezentuje zasady pierwszej pomocy, opieki i pielęgnacji koni- zabezpiecza rany i urazy konia,

- demonstruje zabiegi pielęgnacyjne, m.in. czyszczenie i pielęgnację grzywy i ogona.

Zestaw 3. Wykonywanie technik jeździeckich
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje elementy jazdy konnej- omawia skalę szkoleniową,

- omawia pomoce jeździeckie,

- omawia rodzaje dosiadu,

- omawia figury na ujeżdżalni,

- wymienia elementy ujeżdżeniowe wykonywane na czworoboku,

- omawia rolę dostosowania trudności zadania do umiejętności konia i jeźdźca,

- omawia pracę na różnych rodzajach przeszkód parkurowych,

- omawia umiejętność jazdy w terenie.

Demonstruje umiejętności ujeżdżeniowe na poziomie konkursów klasy "L"- utrzymuje stabilną i prawidłową postawę jeździecką w trzech chodach,

- demonstruje prawidłowe działanie pomocy jeździeckich,

- zachowuje równowagę i koordynację ruchów (zarówno w strzemionach, jak i bez), - demonstruje przejścia pomiędzy chodami.

Demonstruje umiejętności skokowe (przeszkody parkurowe 0.90 - 1.00; przeszkody terenowe)- utrzymuje stabilną postawę jeździecką podczas pokonywania przeszkód przenośnych oraz terenowych,

- dostosowuje tempo i chód konia do warunków atmosferycznych i podłoża,

- dostosowuje tempo i chód konia do dystansu między przeszkodami,

- pokonuje kombinację przeszkód.

Zestaw 4. Planowanie procesu nauczania w jeździectwie
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Rozpoznaj e potrzeby i możliwości uczestnika zajęć rekreacyjnych z jeździectwa- analizuje informacje uzyskane na podstawie obserwacji, wywiadu z uczniem lub wywiadu przeprowadzonego z opiekunem prawnym,

- diagnozuje stan przygotowania psychofizycznego ucznia/ów do zajęć,

- diagnozuje poziom posiadanych umiejętności jeździeckich ucznia/ów.

Przygotowuje plan nauczania jeździectwa na poziomie rekreacyjnym- ustala cele dydaktyczne w zakresie wyszkolenia jeździeckiego na poziomie rekreacyjnym,

- planuje proces dydaktyczny zajęć, a także dłuższych cykli szkoleniowych w jeździectwie rekreacyjnym,

- dobiera formy, metody i środki dydaktyczne do ustalonych celów w oparciu o wiek, możliwości psychofizyczne, posiadane umiejętności oraz częstotliwość uczestnictwa w zajęciach,

- przygotowuje konspekt zajęć jeździeckich uwzględniający: cel zajęć, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, czas trwania zajęć, wiek i liczebność grupy z zachowaniem obowiązującej w jeździectwie terminologii.

Zestaw 5. Realizowanie procesu nauczania jeździectwa
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Organizuje proces nauczania w jeździectwie na poziomie rekreacyjnym- sprawdza przygotowanie uczestnika do zajęć, w tym: zadaje pytania o samopoczucie, kontroluje stan sprzętu i ubiór uczestników,

- przygotowuje miejsce, sprzęt i pomoce dydaktyczne do przeprowadzenia zajęć,

- przygotowuje i ubiera lub instruuje, jak przygotować i ubrać konia do zajęć,

- ustawia drągi, cavaletti oraz przeszkody z zachowaniem bezpieczeństwa jeźdźca i konia.

Prowadzi zajęcia zjazdy konnej- wyjaśnia cele i zadania zajęć,

- stosuje zasady etycznego postępowania jeźdźca z koniem,

- prowadzi zajęcia dla jeźdźca na lonży,

- utrzymuje kontakt z jeźdźcem lub grupą (np. wita, żegna, nawiązuje kontakt wzrokowy, reaguje na sygnały zmęczenia, na sygnały braku zrozumienia instrukcji, komunikuje się werbalnie i niewerbalnie z uczestnikami),

- ustawia się względem jeźdźca lub grupy w sposób umożliwiający uczestnikowi lub uczestnikom słyszalność komunikatów,

- stosuje zróżnicowane metody, formy organizacyjne i środki dydaktyczne dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestnika,

- stosuje ćwiczenia gimnastyczne oraz rozluźniające podczas zajęć,

- nadzoruje lub asekuruje wykonywanie ćwiczeń przez jeźdźców,

- koryguje błędy jeźdźców,

- mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały,

- podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania.

Ocenia efekty nauczania w jeździectwie na poziomie rekreacyjnym- diagnozuje opanowanie efektów uczenia się (wiedzy oraz umiejętności),

- odnosi diagnozę umiejętności ucznia do planu nauczania,

- formułuje informację zwrotną dla ucznia oraz opiekuna prawnego,

- planuje kolejne zajęcia w oparciu o ocenę postępów.

Organizuje zajęcia zjazdy konnej w terenie- dobiera konie do jeźdźców z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i specyfiki zajęć przeprowadzanych poza ujeżdżalnią, - dobiera strój dla jeźdźca, w tym uwzględnia elementy bezpieczeństwa (np. kask, kamizelkę, odblaski, oświetlenie), - instruuje uczestników zajęć o zasadach poruszania się po drogach publicznych w oparciu o kodeks drogowy, - instruuje uczestników zajęć o komendach głosowych oraz gestach stosowanych w czasie zajęć w terenie, - instruuje uczestników zajęć o zasadach zachowania w czasie jazdy w zastępie w terenie.
Zestaw 6. Rozwijanie aktywności fizycznej przez uprawianie jeździectwa
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Planuje imprezę towarzysko-rekreacyjną dotyczącą koni i jeździectwa- omawia organizację imprezy towarzysko-rekreacyjnej z uwzględnieniem obowiązujących wymagań i regulacji prawnych,

- przygotowuje plan imprezy towarzysko-rekreacyjnej (np. określa adresatów wydarzenia, miejsce, scenariusz, liczbę uczestników, program imprezy, zadania organizatora, wytyczenie i zabezpieczenie terenu) z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,

- omawia gry i zabawy stosowane podczas imprez oraz zajęć jeździeckich,

- sporządza kosztorys wydarzenia,

- omawia zasady współpracy z otoczeniem oraz podział obowiązków przed i w czasie imprezy,

- omawia sposoby pozyskiwania partnerów i sponsorów na organizację wydarzenia.

Promuje zdrowy styl życia- omawia przykłady działań promujących aktywność fizyczną,

- prezentuje profesjonalny wizerunek (np. zakłada odpowiedni strój i obuwie, przestrzega zasad higieny i kultury osobistej),

- przekazuje informacje o prozdrowotnym celu aktywności fizycznej i korzyściach wychowawczych wynikających z uczestnictwa w zajęciach oraz obcowania ze zwierzętami.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji
1.1. Metody
W czasie procesu walidacji dopuszczalne jest stosowanie następujących metod:
- test teoretyczny,
- rozmowa z komisją walidacyjną, dalej zwaną "komisją",
- wywiad swobodny,
- analiza dowodów i deklaracji,
- obserwacja w warunkach symulowanych,
- obserwacja w warunkach rzeczywistych.
Część lub całość walidacji może być przeprowadzona za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Metoda analizy dowodów i deklaracji musi być każdorazowo połączona z rozmową z komisją.
Dowodem potwierdzającym wszystkie efekty uczenia się jest posiadanie uprawnień Instruktora Szkolenia PZJ i aktualnej licencji szkoleniowca PZJ, wydanej nie później niż
w ciągu dwóch lat kalendarzowych następujących po uzyskaniu przez kwalifikację "Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie rekreacyjnym" statusu funkcjonującej w systemie
Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK).
Efekty uczenia się "Demonstruje umiejętności ujeżdżeniowe na poziomie konkursów klasy "L"" oraz "Demonstruje umiejętności skokowe (przeszkody parkurowe 0.90 - 1.00;
przeszkody terenowe)" (z zestawu 3) mogą być weryfikowane za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Dopuszcza się m.in. następujące dowody:
- posiadanie w karierze trzeciej lub wyższej klasy sportowej w ujeżdżeniu lub skokowej zwalnia odpowiednio z części weryfikacji skokowej lub ujeżdżeniowej,
- posiadanie w karierze trzeciej klasy sportowej w WKKW (Wszechstronnym Konkursie Konia Wierzchowego) zwalnia z weryfikacji części skokowej i ujeżdżeniowej.
Inne dowody, w zależności od ich zakresu przedmiotowego, mogą pozwolić na potwierdzenie posiadania części efektów uczenia się przypisanych do części teoretycznej lub praktycznej.
1.2. Zasoby kadrowe
Weryfikację przeprowadza komisja. Komisja składa się z minimum 3 osób. Przewodniczący komisji musi spełniać następujące warunki:
- posiadać minimum kwalifikację pełną na poziomie PRK 6 (licencjat),
- posiadać minimum uprawnienia instruktora sportu w jeździectwie, wydane przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub wydane na kursach przeprowadzonych przez PZJ po wejściu w życie ww. ustawy, lub posiadać inną kwalifikację potwierdzającą analogiczne kompetencje zawodowe, nadaną przez wiarygodną instytucję z obszaru jeździectwa,
- posiadać co najmniej dziesięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowaniu) w zakresie szkolenia instruktorów jeździectwa w Polsce.
Każdy z pozostałych członków komisji musi spełniać następujące warunki:
- posiadać minimum kwalifikację pełną na poziomie PRK 4,
- posiadać minimum uprawnienia instruktora sportu w jeździectwie,
- posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowaniu) w zakresie szkolenia instruktorów jeździectwa w Polsce.
Co najmniej 1 z członków komisji ma doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem ZSK.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
W pierwszej części weryfikacji sprawdzana jest wiedza teoretyczna kandydata za pomocą testu teoretycznego lub rozmowy z komisją. Sprawdzane są:
- wszystkie efekty uczenia się zestawu 1,
- efekty uczenia się z zestawu 2 z wyjątkiem efektu uczenia się "Prezentuje zasady pierwszej pomocy, opieki i pielęgnacji koni",
- efekt uczenia się "Charakteryzuje elementy jazdy konnej" z zestawu 3,
- wszystkie efekty uczenia się z zestawu 6.
Zaliczenie części teoretycznej dopuszcza do części praktycznej weryfikacji, która prowadzona jest za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych lub rzeczywistych (w miejscu pracy). Każdorazowo metody te połączone są z wywiadem swobodnym. W części praktycznej sprawdzane są:
- efekt uczenia się "Prezentuje zasady pierwszej pomocy, opieki i pielęgnacji koni" z zestawu 2,
- wszystkie efekty uczenia się z zestawu 3 z wyjątkiem umiejętności "Charakteryzuje elementy jazdy konnej",
- wszystkie efekty uczenia się z zestawu 4 i zestawu 5.
Kandydat może przyjechać z własnym koniem. W przypadku braku konia instytucja certyfikująca zapewnia konia o możliwościach: ujeżdżeniowych - klasa L, skokowych -
klasa L, pozwalających na pokonanie przeszkód terenowych do 80 cm.
Pozostałe warunki materialne:
- plac jeździecki o powierzchni minimum 1000 mkw lub hala o wymiarach minimum 20m x 40m,
- zestaw przeszkód przenośnych pozwalający na ustawienie toru składającego się z minimum 6 przeszkód/7 skoków,
- przeszkody terenowe (minimum 2 rodzaje),
- sprzęt jeździecki (kompletne ogłowie, siodło wraz z osprzętem, ochraniacze, sprzęt do lonżowania),
- sprzęt do pielęgnacji koni,
- materiały opatrunkowe (gaza opatrunkowa, bandaż, bandaż elastyczny, taśma).
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się wymogów dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Osoba przystępująca do walidacji musi posiadać:
- wykształcenie średnie,
- ukończone 18 lat,
- oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją,
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania jeździectwa,
- ukończony kurs pierwszej pomocy, minimum 8-godzinny, w ostatnich 3 latach.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).