Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie ogólnodostępnego poradnictwa obywatelskiego niezależnego od systemu regulowanego przepisami" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
M.P.2020.1194
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 3 grudnia 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie ogólnodostępnego poradnictwa obywatelskiego niezależnego od systemu regulowanego przepisami" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ZAŁĄCZNIK
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE OGÓLNODOSTĘPNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO NIEZALEŻNEGO OD SYSTEMU REGULOWANEGO PRZEPISAMI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE OGÓLNODOSTĘPNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO NIEZALEŻNEGO OD SYSTEMU REGULOWANEGO PRZEPISAMI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej | ||
Prowadzenie ogólnodostępnego poradnictwa obywatelskiego niezależnego od systemu regulowanego przepisami | ||
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej | ||
Certyfikat | ||
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej | ||
5 lat | ||
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej | ||
5 | ||
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej | ||
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnego udzielania porad obywatelskich. W swoich działaniach wykorzystuje wiedzę z obszaru metodyki poradnictwa obywatelskiego, zapobiegania problemom społecznym i ich rozwiązywania oraz ustaw i rozporządzeń oraz aktów prawa miejscowego z zakresu przede wszystkim zadłużenia, spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego i wsparcia rodziny. Jest przygotowana do przeprowadzenia całego procesu poradnictwa obywatelskiego, począwszy od zawarcia wstępnego kontraktu z klientem poprzez identyfikację potrzeb i oczekiwań do zamknięcia sprawy. Opracowuje wspólnie z klientem sposoby rozwiązania problemu oraz wypracowuje możliwe strategie i harmonogram działania, oraz prowadzi dokumentację porady. Stosuje techniki komunikacyjne w rozmowie z klientem i wskazuje instytucje, organy i osoby kompetentne do udzielenia pomocy wyspecjalizowanej. | ||
Zestaw 1. Podstawy teoretyczne poradnictwa obywatelskiego | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Posługuje się wiedzą z obszaru poradnictwa obywatelskiego | - wyjaśnia różnicę pomiędzy poradnictwem prawnym a obywatelskim; - omawia historię kształtowania się poradnictwa obywatelskiego w Polsce; - omawia formy aktywizacji i partycypacji obywatelskiej; - omawia źródła prawa i określa ich hierarchię; - omawia źródła rzetelnej i aktualnej informacji prawnej; - wskazuje instytucje, organy i osoby kompetentne do udzielenia pomocy wyspecjalizowanej; - omawia kwestie regulowane prawem miejscowym i przepisami szczególnymi; | |
- wymienia obowiązujące akty prawne regulujące kwestie związane między innymi z zadłużeniem, sprawami mieszkaniowymi, zabezpieczeniem społecznym, wsparciem rodziny. | ||
Charakteryzuje obszar działalności zawodowej doradcy obywatelskiego | - omawia etapy porady obywatelskiej; - omawia zasady i standardy poradnictwa obywatelskiego, wskazując na nieodpłatność, szeroki dostęp do usługi, rzetelność udzielanych porad, zapewnienie jakości świadczonych usług, poufność, mobilizowanie klienta do samodzielnego działania, formę świadczonej pomocy; - omawia znaczenie wsparcia doradcy w procesie rozwiązywania sytuacji problemowej objętej poradą; - wskazuje sytuacje problemowe, jakie mogą wystąpić w pracy doradcy obywatelskiego; - omawia sposoby reagowania na sytuacje problemowe; - wskazuje sytuacje, w których doradca może odmówić udzielenia porady. | |
Zestaw 2. Świadczenie porady obywatelskiej | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Zawiera wstępny kontrakt z klientem | - informuje o zasadach udzielania porad obywatelskich; - przedstawia warunki udzielenia porady. | |
Identyfikuje potrzeby i oczekiwania klienta | - wymienia rodzaj informacji, które należy uzyskać od klienta; - uzyskuje informacje od klienta o jego problemach, zasobach, deficytach i sytuacji społeczno-ekonomicznej; - diagnozuje problemy; - ustala oczekiwania klienta; - wskazuje uprawnienia i obowiązki klienta, ustala stan faktyczny sytuacji klienta; - ustala wraz z klientem priorytety i obszary problemowe wymagające wsparcia. | |
Udziela porady obywatelskiej | - podaje możliwe sposoby rozwiązania problemu oraz jego skutki (np. negatywne i pozytywne następstwa); - wyjaśnia treść dokumentów, z jakimi przychodzi klient; - przygotowuje wraz z klientem pisma/dokumenty (np. pismo do urzędu); - edukuje w zakresie obowiązków i praw przysługujących klientowi, a także w zakresie sposobów, terminów i skutków działań lub zaniechań w zakresie ich realizacji; - aktywizuje klienta do samodzielnego działania poprzez zapewnienie jego udziału w wyborze celu i sposobu postępowania; - wskazuje instytucje, organy i osoby kompetentne do udzielenia pomocy wyspecjalizowanej; - podsumowuje rozmowę. | |
Opracowuje z klientem możliwe sposoby rozwiązania problemu i wypracowuje możliwe strategie i harmonogram działania | - omawia cel i zasady opracowywania możliwych sposobów rozwiązania problemu i wypracowania możliwych strategii i harmonogramu działania; - korzysta z baz danych aktów prawnych; - opracowuje z klientem możliwe rozwiązania problemu i wypracowuje strategie działania, w tym: - wskazuje podstawę prawną propozycji rozwiązań, - terminy, harmonogram, - obszary problemowe (spriorytetyzowane), - propozycje rozwiązań i ich konsekwencje, - sposoby monitorowania efektów, - inne zasoby wsparcia. | |
Prowadzi dokumentację udzielonej porady obywatelskiej | - wyjaśnia cele tworzenia dokumentacji; - omawia elementy karty sprawy klienta; - wypełnia kartę sprawy klienta w zakresie obejmującym opis problemu i opis udzielanej porady; - kategoryzuje poradę zgodnie z aktualnie obowiązującym systemem rejestracji danych (np. bazą spraw klientów zgodnie z wymogami wynikającymi z aktualnie obowiązujących regulacji dotyczących ochrony danych osobowych); - dokonuje anonimizacji danych; - omawia przepisy o ochronie danych osobowych. | |
Stosuje techniki komunikacyjne w rozmowie z klientem | - wita i żegna się z klientem; - w rozmowie z klientem stosuje techniki komunikacji interpersonalnej (np. parafrazowanie, pytania otwarte, pytania zamknięte, uzyskiwanie informacji zwrotnej, zachęty); - dostosowuje przekaz do klienta; - wyjaśnia rolę komunikacji niewerbalnej. | |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację | ||
Metody weryfikacji Efekt uczenia weryfikuje się z wykorzystaniem następujących metod: - test teoretyczny; - obserwacja w warunkach symulowanych; - rozmowa z komisją. Zasoby kadrowe Weryfikację efektów uczenia się dla kwalifikacji przeprowadza komisja weryfikacyjna składająca się z minimum trzech osób. Każdy z członków komisji musi spełniać następujące wymagania: - posiadać wykształcenie wyższe magisterskie; - posiadać 500 godz. udokumentowanego doświadczenia w obszarze poradnictwa obywatelskiego zdobytego w ciągu ostatnich 5 lat lub minimum 5-letnie doświadczenie w superwizji lub wprowadzaniu pracowników lub stażystów do pracy z wykorzystaniem metodyki pracy stosowanej w doradztwie obywatelskim; - posiadać pełną zdolność do czynności prawnych. Sposób organizacji walidacji oraz warunki przeprowadzenia weryfikacji Podczas walidacji instytucja certyfikująca ma obowiązek zapewnić warunki do przeprowadzenia walidacji. Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: pierwszej - teoretycznej i drugiej - praktycznej. Warunkiem podejścia do części drugiej jest pozytywny wynik części pierwszej. W części pierwszej wykorzystywana jest metoda testu teoretycznego, a sprawdzeniu podlegają efekty uczenia się w zakresie posługiwania się wiedzą z obszaru poradnictwa obywatelskiego i działalności zawodowej doradcy obywatelskiego. W części drugiej wykorzystywana jest metoda obserwacji w warunkach symulowanych (symulacja rozmowy z klientem, następnie przygotowanie zindywidualizowanego planu działania), a sprawdzeniu podlegają efekty uczenia się w zakresie zawierania wstępnego kontraktu z klientem, identyfikowania potrzeb i oczekiwań klienta, udzielania porady obywatelskiej oraz umiejętności opracowania z klientem możliwych sposobów rozwiązania problemu i wypracowania możliwej strategii i harmonogramu działania. Rozmowa z komisją jest stosowana komplementarnie do innych metod. Instytucja certyfikująca musi zapewnić: - dostęp dla uczestników walidacji do aktów prawnych; - osobę przygotowaną do odegrania scenek, np. aktora, statystę, członka komisji; - wzory kart spraw klienta; - urządzenie rejestrujące dźwięk i obraz do utrwalenia praktycznej części weryfikacji. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji Osoba przystępująca do walidacji musi posiadać kwalifikację pełną z minimum 6 poziomem PRK zgodnie z art. 8 ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Kwalifikacje na 6 poziomie PRK posiadają osoby, które ukończyły studia pierwszego stopnia. | ||
7. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji | ||
Nie rzadziej niż raz na 5 lat. |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »