Włączenie kwalifikacji rynkowej "Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
M.P.2021.564
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1
z dnia 4 czerwca 2021 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ZAŁĄCZNIK
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROJEKTOWANIE PROCESÓW DYDAKTYCZNYCH W KSZTAŁCENIU ZDALNYM
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROJEKTOWANIE PROCESÓW DYDAKTYCZNYCH W KSZTAŁCENIU ZDALNYM
Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych |
Certyfikat |
Ważny bezterminowo |
6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się |
Osoba posiadająca kwalifikację "Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych" posługuje się wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do tworzenia kursów online na podstawie materiałów dostarczonych przez eksperta merytorycznego. Przy projektowaniu kursu pracuje samodzielnie i ponosi odpowiedzialność za jego konstrukcję, wybierając środowisko technologiczne najlepiej pasujące do wymogów kursu. W zakresie zawartości kursu współpracuje z ekspertem merytorycznym/ekspertami merytorycznymi i pozostałymi członkami zespołu. Na podstawie informacji o potrzebach adresatów kursu i jego celach projektuje funkcjonalności i rozwiązania techniczne oraz przygotowuje makietę kursu dla deweloperów. W swojej pracy posługuje się zasadami andragogiki i metodyki nauczania zdalnego. Stosuje niestandardowe rozwiązania, korzystając z różnych dziedzin wiedzy i najnowszych trendów edukacyjnych i technologicznych. |
Zestaw 1. Posługiwanie się wiedzą dotyczącą metod i kluczowych aspektów kształcenia zdalnego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje założenia kształcenia zdalnego | - omawia specyfikę uczenia się osób dorosłych (procesy poznawcze, motywacja, rola uczenia się w cyklu życia); - omawia specyfikę nauczania i uczenia się zdalnego; - omawia korzyści i ograniczenia płynące z nauczania zdalnego; - omawia zasady dydaktyczne niezbędne przy projektowaniu kursów, np. zasadę aktywnego udziału w procesach uczenia się i nauczania, zasadę systematyczności i wewnętrznej regulacji uczenia się, zasadę trwałości zdobytych wiadomości; - omawia sposoby organizacji procesu dydaktycznego w nauczaniu zdalnym (kurs samokształceniowy, kurs z instruktorem); - omawia różnorodne środki nauczania zdalnego, np. webinaria, film, forum, ćwiczenia interaktywne, screencast, ankietę; - omawia aktualne tendencje w nauczaniu zdalnym, np. mikronauczanie, personalizację, atomizację, fabularyzację wiedzy; - omawia narzędzia platformy do nauczania zdalnego służące realizacji dydaktyki zdalnej; - omawia zasady i sposoby wykorzystania pracy zespołowej (projektów grupowych) w kształceniu zdalnym. |
Posługuje się wiedzą dotyczącą społecznego kontekstu kształcenia zdalnego | - omawia procesy zachodzące w grupach pracujących zdalnie, w tym m.in. konsekwencje anonimowości, komunikacji synchronicznej i asynchronicznej; - omawia sposoby wykorzystania procesów zachodzących w grupach i zespołach do zwiększenia efektywności nauczania; - omawia znaczenie formalnych i nieformalnych zasad obowiązujących podczas nauczania zdalnego; - przedstawia przykładowe zapisy, które powinny być zawarte w kontrakcie z uczestnikiem kursu; - omawia strategie zapobiegania nieetycznym i niekulturalnym zachowaniom podczas kursu; - przedstawia strategie reagowania na łamanie tych zasad. |
Posługuje się wiedzą dotyczącą praw własności intelektualnej | - omawia szeroko rozumiane prawa własności intelektualnej w kontekście nauczania zdalnego; - wskazuje na przyczyny naruszania praw własności intelektualnej w Internecie; - omawia zagrożenia i sposoby zapobiegania zagrożeniom związanym z wykorzystaniem wizerunku; - omawia strategie wykorzystywane w celu przestrzegania szeroko rozumianych praw własności intelektualnej przy tworzeniu zasobów do kursów; - omawia różne wolne licencje; - wymienia źródła zagregowanych zasobów online udostępniane na wolnych licencjach; - omawia narzędzia służące weryfikacji materiałów, w tym treści, zamieszczonych w zasobach kursu pod kątem wystąpienia plagiatu. |
Zestaw 2. Projektowanie zajęć i szkoleń online
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Współtworzy założenia dydaktyczne kursu online | - analizuje potrzeby odbiorcy kursu, biorąc pod uwagę m.in. jego wcześniejsze doświadczenia, motywację, potrzeby edukacyjne i cele kursu; - wspiera eksperta merytorycznego w identyfikacji celów szkoleniowych i funkcjonalności kursu; - precyzuje główne założenia kursu w porozumieniu z ekspertem merytorycznym, w tym m.in. program kursu, wykorzystywane technologie, działania merytoryczne; - omawia z ekspertem merytorycznym zasady przygotowania materiałów dla dewelopera kursu; - planuje proces ewaluacji kursu w porozumieniu z ekspertem merytorycznym; - wykorzystuje do weryfikacji treści kursu metody uczenia opartego na dowodach. | |
Przygotowuje scenariusz kursu na podstawie sylabusa kursu oraz materiałów przekazanych przez eksperta merytorycznego | - wybiera odpowiednie elementy kursu, uwzględniając cele kursu oraz specyfikę wiedzy i umiejętności, które mają być pozyskane w procesie kursu; - określa kształt kursu, w tym wykorzystanie multimediów i elementów interaktywnych, elementów tekstowych, ewentualnie elementów komunikacji i pracy w grupie; - w porozumieniu z ekspertem merytorycznym opisuje jednostki szkoleniowe, takie jak moduły lub lekcje; - konstruuje układ powiązań pomiędzy poszczególnymi treściami; - przyporządkowuje materiał szkoleniowy do jednostek szkoleniowych w porozumieniu z ekspertem merytorycznym; - dzieli materiał szkoleniowy na mniejsze części w obrębie wybranych jednostek szkoleniowych, takich jak moduły lub lekcje; - uwzględnia w scenariuszu kursu zadania i ćwiczenia mające na celu utrwalenie opanowanych wcześniej treści; - uwzględnia w scenariuszu kursu użycie narzędzi do pracy grupowej (projekty zespołowe); - ustala wygląd i treść poszczególnych elementów kursu na podstawie materiałów przekazanych przez eksperta merytorycznego; - ustala, w porozumieniu z ekspertem merytorycznym, sposoby weryfikacji zakładanych efektów uczenia się. | |
Przygotowuje wizualizację kursu dla dewelopera | - dobiera elementy graficzne do założeń kursu i jego celów dydaktycznych; - tworzy opis wizualizacji zajęć online na podstawie przygotowanego przez siebie scenariusza; - określa założenia stylu graficznego używanego do przygotowania kursu, m.in. spójność graficznej identyfikacji poszczególnych elementów kursu. |
1. Etap weryfikacji |
1.1. Zestawy efektów uczenia się są sprawdzane wyłącznie za pomocą następujących metod: swobodny wywiad - rozmowa z komisją walidacyjną (zestaw 1 i 2) oraz obserwacja w warunkach symulowanych (symulacja) lub analiza dowodów i deklaracji (zestaw 2). |
1.2. Zasoby kadrowe |
Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna składająca się z co najmniej 3 członków. Każdy z członków komisji walidacyjnej musi posiadać dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich oraz spełniać jedno z następujących kryteriów: |
- udokumentowane co najmniej 18-miesięczne doświadczenie w pracy w zakresie wykorzystywania narzędzi online w kształceniu zdalnym osób dorosłych (np. samodzielne projektowanie kursów z wykorzystaniem narzędzi online) w ciągu ostatnich 5 lat lub |
- udokumentowane co najmniej 18-miesięczne doświadczenie w zakresie kierowania zespołem zajmującym się kształceniem zdalnym osób dorosłych w ciągu ostatnich 5 lat. |
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne |
Instytucja certyfikująca musi zapewnić komputer z aktualnym oprogramowaniem oraz z dostępem do Internetu i narzędzi online, np. Moodle, Microsoft Teams, Google Classroom. W zakresie wykorzystania metody obserwacji w warunkach symulowanych (walidacja efektu uczenia się "Współtworzy założenia dydaktyczne kursu online" w zestawie 2) jeden z członków komisji walidacyjnej pełni rolę eksperta merytorycznego. Walidacja może być w całości lub w części prowadzona zdalnie (online) pod warunkiem stosowania przez instytucję certyfikującą narzędzi online zapewniających wiarygodne sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie kwalifikacji rynkowej osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się. Narzędzia i metody stosowane w walidacji zdalnej powinny umożliwiać w szczególności identyfikację osoby przystępującej do walidacji, samodzielność pracy tej osoby i zabezpieczenie przebiegu walidacji przed ingerencją osób trzecich. |
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania |
Nie określa się wymagań w odniesieniu do tych etapów. |
Kwalifikacja pełna z 6 poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji lub ukończone studia pierwszego stopnia |
Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »