Włączenie kwalifikacji rynkowej "Projektowanie i prowadzenie badań dostępności informacji elektronicznej z udziałem użytkowników-testerów z indywidualnymi potrzebami" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
M.P.2020.1117
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 16 listopada 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Projektowanie i prowadzenie badań dostępności informacji elektronicznej z udziałem użytkowników-testerów z indywidualnymi potrzebami" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ZAŁĄCZNIK
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROJEKTOWANIE I PROWADZENIE BADAŃ DOSTĘPNOŚCI INFORMACJI ELEKTRONICZNEJ Z UDZIAŁEM UŻYTKOWNIKÓW -TESTERÓW Z INDYWIDUALNYMI POTRZEBAMI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROJEKTOWANIE I PROWADZENIE BADAŃ DOSTĘPNOŚCI INFORMACJI ELEKTRONICZNEJ Z UDZIAŁEM UŻYTKOWNIKÓW -TESTERÓW Z INDYWIDUALNYMI POTRZEBAMI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
Projektowanie i prowadzenie badań dostępności informacji elektronicznej z udziałem użytkowników-testerów z indywidualnymi potrzebami |
Certyfikat |
Okres ważności dokumentu: 5 lat. W sytuacji przedłużania ważności certyfikatu stosuje się metodę analizy dowodów i deklaracji oraz wywiadu swobodnego (rozmowy z komisją). Przedłużenie ważności certyfikatu wymaga przedstawienia dowodów na samodzielne zaprojektowanie i przeprowadzenie 10 badań AUX dostępności informacji elektronicznej z użytkownikami w ciągu 5 lat od czasu uzyskania certyfikatu. Przeprowadzana jest również rozmowa z komisją walidacyjną dotycząca przedstawionych dowodów. |
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się. Osoba posiadająca kwalifikację odpowiada za przygotowanie oraz przeprowadzenie badania elementów takich jak: strony internetowe, aplikacje mobilne czy dokumenty elektroniczne, zgodnie z AUX - Accessibility & User experience, z udziałem użytkowników-testerów z indywidualnymi potrzebami. Posługuje się wiedzą dotyczącą regulacji prawnych w obszarze dostępności cyfrowej, standardu WCAG, prawa pracy wobec osób z niepełnosprawnościami. Organizuje, czyli planuje, analizuje, przygotowuje, zleca i podejmuje decyzje związane z zakresem badania, użyciem technologii asystujących itp., koordynuje pracę zespołu, wskazuje kompetencje użytkowników-testerów z indywidualnymi potrzebami właściwe do wykonania zadania, asystuje użytkownikom-testerom podczas badania oraz sporządza raport z badania. |
Zestaw 1. Posługiwanie się wiedzą w zakresie regulacji prawnych w obszarze dostępności informacji elektronicznej oraz prawa pracy osób z niepełnosprawnościami | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Posługuje się wiedzą z zakresu dostępności informacji elektronicznej zgodnie z WCAG | - charakteryzuje potrzeby użytkowników informacji elektronicznej w zakresie dostępności (m.in. osób z niepełnosprawnością fizyczną, wzroku, słuchu, intelektualną, osób starszych), - wymienia i definiuje różne formy dostępności treści (m.in. audiodeskrypcja, język migowy, napisy, audionapisy, audiowstęp), omawia kryteria sukcesu w odniesieniu do stron internetowych, dokumentów elektronicznych i aplikacji mobilnych, - wymienia i definiuje podstawowe pojęcia z zakresu włączenia cyfrowego i dostępności informacji elektronicznej. |
02. Wymienia wybrane przepisy prawa w zakresie dostępności | - wskazuje obowiązujący w Polsce standard dostępności cyfrowej oraz omawia zawarte w nich wymagania, - wskazuje obowiązujące w Polsce przepisy i akty prawne regulujące kwestie dostępności informacji elektronicznej oraz omawia zawarte w nich wymagania, - wymienia międzynarodowe przepisy i akty prawne regulujące kwestie dostępności cyfrowej, - wskazuje międzynarodowe przepisy i akty prawne związane z dostępnością w Polsce. |
03. Omawia wybrane przepisy dotyczące warunków pracy i zatrudniania osób z niepełnosprawnościami | - omawia zapisy ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, - omawia zapisy Kodeksu pracy odnoszące się do warunków zatrudniania osób z niepełnosprawnościami, - omawia warunki czasu pracy osób z niepełnosprawnościami. |
Zestaw 2. Projektowanie zadań dla użytkowników-testerów | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Analizuje otrzymane zlecenie | - określa wymagania i oczekiwania zleceniodawcy na podstawie treści zlecenia, - formułuje cele badania, - proponuje metody wykonania zleconego zadania. |
02. Określa zakres badania | - określa zakres badania w odniesieniu do treści badanego elementu, - określa czas trwania badania z uwzględnieniem warunków czasu pracy osób z niepełnosprawnościami, - określa wymagania techniczne umożliwiające przeprowadzenie badania, - określa rodzaje oraz wersje środowisk systemowych do wykorzystania w badaniu, - określa liczbę użytkowników-testerów niezbędną do przeprowadzenia badania, - określa miejsce przeprowadzania badania - zdalnie, stacjonarnie. |
03. Określa zapotrzebowanie na urządzenia i oprogramowanie dla testerów | - wymienia technologie asystujące wykorzystywane przez osoby z niepełnosprawnościami do zapoznawania się z informacją elektroniczną, - wymienia natywne technologie asystujące występujące na najpopularniejszych platformach systemowych, - określa rodzaj i zakres wykorzystywania technologii asystujących w badaniu. |
04. Przygotowuje narzędzia do badania | - przygotowuje scenariusz badania, - przygotowuje zadania do wykonania przez użytkowników-testerów. |
Zestaw 3. Dobieranie użytkowników-testerów z określonymi potrzebami pod kątem celu badania | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Określa zapotrzebowanie na użytkowników-testerów | - wskazuje instytucje mogące pomóc w rekrutacji użytkowników-testerów (np. Polski Związek Głuchych, Polski Związek Niewidomych, fundacje, organizacje, zrzeszenia), - określa warunki miejsca badania (m.in. architektoniczne, logistyczne, związane z porozumiewaniem się) z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb użytkowników-testerów. |
02. Określa kompetencje użytkowników-testerów niezbędne do przeprowadzenia badania | - dobiera użytkowników-testerów z rodzajem niepełnosprawności umożliwiającym przeprowadzenie badania, - określa zakres i poziom umiejętności cyfrowych użytkowników-testerów, - weryfikuje zakres i poziom umiejętności cyfrowych użytkowników-testerów, - szacuje liczbę zadań dla użytkowników-testerów z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb oraz fizycznych możliwości użytkowników-testerów. |
Zestaw 4. Przeprowadzanie badania z użytkownikami-testerami | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Koordynuje prace zespołu użytkowników - testerów | - formułuje wytyczne i wskazówki do badania, - określa efektywne kanały komunikacji z użytkownikami-testerami, - obserwuje użytkowników-testerów w trakcie wykonywania zadań (przy badaniu wykonywanym na miejscu, stacjonarnie), - wspiera użytkowników-testerów w trakcie badania. |
02. Przygotowuje formę informacji zwrotnej od użytkowników-testerów | - przygotowuje dostępny formularz informacji zwrotnej, - określa format i rodzaje materiałów obrazujących określony problem (m.in. nagrania, zrzuty ekranu). |
Zestaw 5. Przygotowanie raportu z badania | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
01. Analizuje informacje zwrotne od użytkowników-testerów | - klasyfikuje pod względem istotności problemy w dostępie do informacji, - przygotowuje opis problemów wskazanych przez użytkowników-testerów, - określa z czego wynikają wskazane problemy (braku dostępności, niewystarczającej znajomości technologii asystujących, oprogramowania lub urządzenia), - formułuje wnioski z informacji zwrotnych od użytkowników-testerów. |
02. Przygotowuje wyniki z raportów użytkowników-testerów w edytorze tekstowym umożliwiającym formatowanie tekstu | - stosuje zestawy stylów, - ustala krój i rozmiar czcionki tekstu, - ustala kolorystykę kluczowych elementów, jak np. wygląd tytułu, nagłówków, tabel itp., - określa kolejność informacji w raporcie. |
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się wyłącznie metody: test teoretyczny, zadanie praktyczne uzupełnione rozmową z komisją, obserwacja w warunkach symulowanych. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja walidacyjna składa się z minimum 2 członków, którzy spełniają następujące wymagania: Przewodniczący komisji walidacyjnej: - posiada minimum pięcioletnie doświadczenie na stanowisku specjalisty ds. dostępności cyfrowej lub równoważnym związanym z prowadzeniem badań nad dostępnością cyfrową z udziałem osób z indywidualnymi potrzebami, - w ciągu trzech ostatnich lat przeprowadził minimum 100 audytów dostępności stron internetowych, w tym co najmniej 50 z udziałem użytkowników-testerów z indywidualnymi potrzebami. |
Wszyscy członkowie komisji walidacyjnej muszą posiadać udokumentowane doświadczenie (minimum 100 godzin szkoleniowych) w prowadzeniu szkoleń z zakresu dostępności cyfrowej. |
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne |
Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna obejmuje test teoretyczny z zakresu znajomości standardu WCAG i przepisów prawa (zestaw 1). Może być przeprowadzana elektronicznie (np. na platformie internetowej wyposażonej w moduł egzaminacyjny) lub w wersji papierowej. Każda wersja testu teoretycznego musi spełniać standardy dostępności. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest pozytywna weryfikacja części teoretycznej walidacji. Praktyczna część walidacji polega na wykonaniu zadań zgodnie z poleceniami zawartymi w arkuszu walidacyjnym. Dotyczą one przygotowania zadań dla użytkowników-testerów, przeprowadzenia badania z użytkownikami-testerami oraz przygotowania raportu z badania. Osoba biorąca udział w walidacji wykazuje się umiejętnością koordynacji pracy zespołu użytkowników-testerów, którzy biorą bezpośredni udział w procesie walidacji (instytucja certyfikująca zapewnia rekrutację i udział użytkowników-testerów) (zestaw 4). Ocenie podlega przebieg i efekt zadań praktycznych. Rozmowa z komisją walidacyjną odbywa się tuż po wykonaniu zadań praktycznych i je uzupełnia. Praktyczną część walidacji przeprowadza się w pomieszczeniu wyposażonym w stanowisko komputerowe z systemem operacyjnym (np. Windows), edytorem tekstowym (np. MS Word) i przeglądarkami internetowymi (np. Firefox i Chrome) oraz z dostępem do połączenia internetowego i słuchawki. Stanowisko zaopatrzone jest również w urządzenie mobilne, typu smartfon lub tablet. W czasie walidacji powinna być możliwość zainstalowania innego oprogramowania lub dodatków do przeglądarek. Pomieszczenie egzaminacyjne powinno być dostępne dla osób niepełnosprawnych, a platforma internetowa spełniać standard WCAG 2.0 na poziomie AA. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. |
Nie rzadziej niż raz na 10 lat. |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »