Włączenie kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Monitor Polski

M.P.2023.76

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 stycznia 2023 r.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE ZAJĘĆ ZE WSPINACZKI SPORTOWEJ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 5 lat. Warunkiem przedłużenia są:
- odbycie doszkolenia unifikującego w wymiarze minimum 12 godzin zajęć na obiektach wspinaczkowych i 4 godzin wykładów, prowadzonego przez instytucje certyfikujące kwalifikację "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" lub podmioty przez nie wskazane,
- przedstawienie zaświadczenia o ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do recertyfikacji, zawierającego następujące tematy:
- ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku,
- ocena stanu poszkodowanego,
- kontrola czynności życiowych,
- postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym,
- podstawowe czynności podtrzymywania życia,
- postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek,
- postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń,
- postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa,
- przedstawienie aktualnego zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki i prowadzenia zajęć,
- przedstawienie wykazu potwierdzającego przejście przynajmniej 20 dróg o trudności minimum 7a w trakcie posiadania kwalifikacji.
Odnowienie jest możliwe w okresie do 24 miesięcy od upłynięcia terminu ważności certyfikatu.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnego planowania, organizowania i przeprowadzenia zajęć ze wspinaczki sportowej na drogach ubezpieczonych. Wspomaga uczestników w procesie nauczania/uczenia się, m.in. udzielając wskazówek i korygując błędy. Posiadacz kwalifikacji na podstawie zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczestników, wykorzystując wiedzę z zakresu dydaktyki oraz teorii prowadzenia zajęć sportowych, przygotowuje plan szkolenia i konspekt zajęć. W trakcie realizowanych zajęć doskonali poziom sprawności fizycznej, umiejętności ruchowych uczestników i przekazuje wiedzę na temat sposobów bezpiecznego korzystania ze sprzętu. Podejmowane czynności wykonuje z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa na/w obiektach wspinaczkowych. Osoba posiadająca kwalifikację swobodnie porusza się po obiektach wspinaczkowych i demonstruje nauczane techniki.
Zestaw 1. Wspinaczka jako dyscyplina sportowa
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje dyscyplinę- omawia historię wspinaczki,

- opisuje rolę i zadania instruktora wspinaczki,

- omawia skale wspinaczkowe,

- omawia style i taktyki pokonywania dróg wspinaczkowych (np. w skałach, na boulderach, w czasie zawodów),

- omawia aktualne możliwości uprawiania wspinaczki w Polsce i na świecie,

- omawia różne formacje skalne i techniki ich pokonywania,

- charakteryzuje wspinaczkę jako dyscyplinę sportu oraz formę rekreacji,

- omawia prawa fizyki występujące w czasie uprawiania wspinaczki,

- opisuje zasady utrzymania stabilności ciała w czasie wspinaczki,

- omawia przeciwwskazania do uprawiania wspinaczki,

- omawia przepisy prawne regulujące kwestie dostępu do rejonów wspinaczkowych,

- omawia ścieżki rozwoju umiejętności wspinaczkowych.

Opisuje strukturę organizacyjną dyscypliny- omawia organizację systemu współzawodnictwa sportowego we wspinaczce w Polsce i na świecie, - omawia zasady organizacji współzawodnictwa młodzieży,

- omawia zasady rozgrywania konkurencji wspinaczkowych.

Charakteryzuje sprzęt wspinaczkowy- omawia rodzaje uprzęży wspinaczkowych,

- omawia rodzaje butów wspinaczkowych,

- omawia rodzaje sprzętu asekuracyjnego i ich zastosowania, w tym przyrządów, lin, taśm, karabinków asekuracyjnych i ekspresów.

Charakteryzuje zasady bezpieczeństwa- omawia sposoby oceny stanu sprzętu wspinaczkowego,

- omawia sposoby konserwacji sprzętu wspinaczkowego,

- omawia zasady użycia sprzętu wspinaczkowego, w tym automatów do autoasekuracji typu trublue,

- omawia zagrożenia naturalne w trakcie wspinaczki w terenie (np. kruszyzna skalna, wyładowania atmosferyczne) i sposoby reagowania na nie,

- omawia zagrożenia w trakcie wspinaczki na sztucznych obiektach (np. łączenie między materacami, dziura w materacu),

- omawia najczęściej występujące urazy w czasie wspinaczki,

- omawia zasady bezpiecznego przebywania w/na obiektach wspinaczkowych,

- omawia bezpieczeństwo własne,

- omawia sygnały alarmowe i reakcje na nie,

- omawia komendy wspinaczkowe,

- omawia zakres odpowiedzialności prawnej instruktora wspinaczki,

- omawia rodzaje oraz wymogi dotyczące ubezpieczeń wspinaczy w krajach europejskich.

Zestaw 2. Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Pokonuje drogę wspinaczkową o trudności 6c z dolną asekuracją- przygotowuje i zakłada własny sprzęt wspinaczkowy,

- przywiązuje linę do uprzęży,

- stosuje kontrolę partnerską: sprawdza prawidłowość założenia uprzęży i sprzętu asekuracyjnego u partnera,

- maksymalnie w drugiej próbie pokonuje drogę wspinaczkową, w sposób bezpieczny i poprawny, bez odpadnięcia, stosując w czasie prowadzenia poprawne komendy,

- bezpieczne przewiązuje się przez stanowisko asekuracyjne.

Wiąże węzły- demonstruje techniki wiązania węzłów na linie: ósemka, kluczka, flagowy oraz omawia zasady ich użycia,

- demonstruje techniki wiązania węzłów samozaciskowych: bloker, stoper i prusik oraz omawia zasady ich użycia.

Zakłada stanowisko asekuracyjne- buduje stanowisko dla "wędki" z dwóch punktów asekuracyjnych bez punktu centralnego,

- buduje stanowisko dla "wędki" z wykorzystaniem stałego stanowiska z punktem centralnym w sposób oszczędzający kolucho stanowiska,

- buduje prawidłowe stanowisko kierunkowe (np. motylek, pajączek).

Demonstruje techniki wspinaczkowe- demonstruje technikę frontalną,

- demonstruje technikę wspinaczki w przewieszeniu (boczną/skrętną),

- demonstruje technikę stabilizacji ciała (efekt zawiasu),

- demonstruje technikę rozpierania,

- demonstruje technikę odpoczynku.

Asekuruje wspinającego się- przygotowuje i zakłada własny sprzęt wspinaczkowy,

- wpina karabinek zakręcany z przyrządem asekuracyjnym do uprzęży i linę do przyrządu asekuracyjnego w sposób niwelujący możliwość zgubienia sprzętu,

- stosuje kontrolę partnerską: sprawdza prawidłowość założenia uprzęży i przywiązania się partnera,

- asekuruje wspinającego się przed wpięciem pierwszego punktu asekuracyjnego,

- asekuruje wspinającego się z wykorzystaniem przyrządu nieautomatycznego i półautomatycznego lub automatycznego,

- wiąże węzeł flagowy w czasie asekuracji z nieautomatycznego przyrządu asekuracyjnego,

- reaguje na komendy wspinającego się,

- opuszcza wspinającego się na ziemię,

- klaruje linę i przygotowuje ją do transportu.

Demonstruje techniki zjazdu- demonstruje technikę samodzielnego zjazdu ze stanowiska w wysokim przyrządzie,

- omawia technikę bezpiecznego wycofania się z drogi wspinaczkowej przed jej ukończeniem z różnego rodzaju punktów asekuracyjnych (ring, spit),

- demonstruje technikę podchodzenia (prusikowania) z użyciem repsznurów.

Demonstruje techniki bezpiecznego odzyskiwania sprzętu z drogi wspinaczkowej- demonstruje techniki odzyskiwania sprzętu z drogi wspinaczkowej przewieszonej,

- demonstruje techniki odzyskiwania sprzętu z drogi wspinaczkowej przebiegającej trawersem.

Zestaw 3. Teoretyczne podstawy planowania zajęć ze wspinaczki sportowej
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje teorię i metodykę sportu stosowane w planowaniu zajęć ze wspinaczki- opisuje metody nauczania ruchu i formy organizacyjne prowadzenia zajęć stosowane w procesie nauczania wspinaczki,

- omawia zasady nauczania technik stosowanych we wspinaczce,

- klasyfikuje i omawia środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania wspinaczki w różnych grupach wiekowych, w tym: dobór i przygotowanie sprzętu, miejsce zajęć, ćwiczenia, gry i zabawy oraz pomoce dydaktyczne,

- charakteryzuje cykle treningowe (makrocykle, mezocykle, mikrocykle),

- charakteryzuje etapy szkolenia sportowego,

- opisuje cele i zadania poszczególnych części jednostki treningowej,

- omawia zasady przygotowania miejsca do zajęć ze wspinaczki.

Opisuje zagadnienia psychospołeczne dotyczące procesu nauczania - uczenia się- opisuje sposoby budowania pozytywnych relacji z uczestnikami w grupie, - opisuje techniki motywacji w procesie nauczania,

- opisuje sposoby zarządzania stresem.

Zestaw 4. Planowanie i realizowanie zajęć ze wspinaczki sportowej
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Przygotowuje zajęcia ze wspinaczki- określa cel główny szkolenia,

- przygotowuje, w odniesieniu do celu, plan szkoleniowy,

- wyznacza cele jednostki szkoleniowej,

- dobiera ćwiczenia do tematu zajęć,

- dobiera sprzęt w zależności od wieku, budowy i umiejętności uczestnika,

- planuje przebieg zajęć, uwzględniając elementy takie jak: treści zajęć, dozowanie ćwiczeń, wykorzystanie miejsca ćwiczeń, ustawienie uczestników zajęć itd.,

- uzasadnia dobór komponentów planu treningowego (treść, intensywność, objętość, częstotliwość) oraz uzasadnia ich dobór do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań uczestników, jak również innych warunków (np. pogodowych, infrastruktury),

- przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający: cel zajęć i czas ich trwania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, prognozowane warunki atmosferyczne, wiek i liczebność grupy, z zachowaniem obowiązującej we wspinaczce terminologii.

Organizuje zajęcia- przygotowuje sprzęt do prowadzenia zajęć, w tym sprawdza jego stan techniczny i kompletność,

- przygotowuje miejsce zajęć (np. sprawdza homologację ściany, ułożenie materaców lub crashpadów, natężenie ruchu),

- zakłada stanowiska i przygotowuje liny do wspinaczki z górną asekuracją,

- ustala poziom umiejętności wspinaczkowych oraz warunki psychofizyczne uczestników szkolenia,

- dokonuje podziału uczestników na zespoły,

- dobiera sprzęt dla uczestników zajęć.

Prowadzi zajęcia- omawia temat i cel zajęć z uczestnikami,

- omawia zasady bezpiecznego korzystania z obiektów szkoleniowych,

- prowadzi rozgrzewkę,

- utrzymuje kontakt z grupą (np. nawiązuje kontakt wzrokowy, reaguje na sygnały zmęczenia, na sygnały braku zrozumienia instrukcji, komunikuje się z uczestnikami z zachowaniem obowiązującej terminologii),

- egzekwuje prawidłowe ustawienie i poruszanie się uczestników podczas zajęć,

- ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom dobrą widoczność prezentowanych ćwiczeń,

- stosuje zróżnicowane metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestnika,

- naucza technik wspinaczkowych,

- dobiera, opisuje i demonstruje stosowane ćwiczenia,

- nadzoruje i kontroluje wykonywanie ćwiczeń przez uczestników,

- koryguje błędy techniczne i taktyczne,

- mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały,

- reaguje w sytuacjach niebezpiecznych,

- omawia zgodne z etyką wspinaczkową postawę i zachowanie,

- przygotowuje i prowadzi zajęcia teoretyczne,

- podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji
1.1. Metody
W czasie weryfikacji możliwe jest stosowanie następujących metod:
- analiza dowodów i deklaracji,
- test teoretyczny,
- rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny),
- obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych.
1.2. Zasoby kadrowe
Komisja składa się z minimum 2 osób.
Każdy z członków komisji musi spełniać następujące wymagania:
- posiada co najmniej tytuł instruktora wspinaczki Polskiego Związku Alpinizmu (PZA) lub kwalifikację "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" lub legitymację instruktora sportu o specjalności wspinaczka sportowa wydaną przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829),
- odbył w ciągu ostatnich 3 lat unifikację w zakresie wiedzy i umiejętności zawartych w kwalifikacji, zorganizowaną przez instytucję certyfikującą lub podmiot przez nią wskazany, - przeprowadził minimum 180 dni szkoleniowych ze wspinaczki sportowej,
- posiada umiejętności związane z egzaminowaniem/ocenianiem (poświadczone zaświadczeniem, oświadczeniem, umową o pracę, kontraktami itp.).
Ponadto co najmniej 1 z członków komisji spełnia jeden z poniższych warunków:
- posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji,
- uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 2 "Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych".
Za pomocą testu teoretycznego połączonego z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym) potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 1 "Wspinaczka jako dyscyplina sportowa" i 3 "Teoretyczne podstawy planowania zajęć ze wspinaczki sportowej".
Pozytywne potwierdzenie efektów uczenia się zawartych w zestawach 1, 2 i 3 dopuszcza do odbycia 8-dniowej praktyki (minimum 64 godziny) w minimum 1 rejonie wspinaczkowym na naturalnych obiektach oraz na sztucznym obiekcie wspinaczkowym. W trakcie praktyki potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 "Planowanie i realizowanie zajęć ze wspinaczki sportowej". Praktyka musi odbywać się u asesora walidacyjnego z listy określonej przez instytucję certyfikującą. Instytucja certyfikująca określa wymagania dla asesora.
Warunkiem potwierdzenia efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 jest przedstawienie komisji dowodów i deklaracji, które zawierają:
- plan szkoleń wraz z wyznaczonymi celami,
- konspekty poszczególnych zajęć,
- kartę praktyk,
- pozytywną opinię asesora walidacyjnego.
Karta praktyk wypełniana przez praktykanta musi zawierać następujące elementy/zagadnienia:
- miejsce realizacji zajęć,
- rodzaje wykonywanych ćwiczeń,
- ocenę postępów uczestników zajęć.
Opinia asesora musi zawierać ocenę:
- znajomości zagadnień technicznych,
- znajomości terenu działania,
- dostrzegania i korygowania błędów popełnianych przez kursantów,
- bezpieczeństwa szkolenia,
- umiejętności dydaktycznych, w tym sposobu przekazywania informacji.
Instytucja certyfikująca zapewnia:
- dostęp do obiektu wspinaczkowego z drogami wspinaczkowymi o trudności 6c wymaganymi do przeprowadzenia weryfikacji,
- warunki umożliwiające przeprowadzenie testu teoretycznego,
- warunki umożliwiające przeprowadzenie rozmowy z kandydatem,
- listę asesorów walidacyjnych, u których możliwe jest odbycie praktyki,
- apteczkę pierwszej pomocy,
- urządzenie do wideorejestracji obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych.
Sprzęt służący do asekuracji na drodze ubezpieczonej: atestowane liny pojedyncze, przyrządy asekuracyjne nieautomatyczne, półautomatyczne i automatyczne, ekspresy - są zapewniane zgodnie z osobnymi ustaleniami.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie dokumentów poświadczających:
- pełną zdolność do czynności prawnych,
- prowadzenie 20 dróg w stopniu trudności minimum 7a, w minimum dwóch różnych rejonach skalnych (wykaz przejść),
- ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, zawierającego następujące tematy:
- ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku,
- ocena stanu poszkodowanego,
- kontrola czynności życiowych,
- postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym,
- podstawowe czynności podtrzymywania życia,
- postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek,
- postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń,
- postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa,
- wykształcenie średnie lub średnie branżowe,
- niekaralność związaną z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją (oświadczenie o niekaralności),
- brak przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki i prowadzenia zajęć (zaświadczenie lekarskie),
- ubezpieczenie OC na czas weryfikacji na kwotę nie mniejszą niż 200 tys. zł,
- inne ubezpieczenia wymagane przez prawo lokalne obowiązujące w miejscu i czasie prowadzenia walidacji.
Dodatkowo, każdy kandydat posiada: własną atestowaną uprząż wspinaczkową i nieautomatyczny przyrząd asekuracyjny, 3 karabinki zakręcane typu HMS oraz 2 pętle z repsznura o średnicy 5-6 mm i długości minimum 60 cm. Asesor walidacyjny ocenia i dopuszcza sprzęt do użycia w trakcie weryfikacji.
Sprzęt służący do asekuracji na drodze ubezpieczonej (ekspresy, liny, atestowane taśmy wspinaczkowe, przyrządy asekuracyjne półautomatyczne i automatyczne) jest zapewniany zgodnie z osobnymi ustaleniami.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).