Włączenie kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
M.P.2023.76
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ZAŁĄCZNIK
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE ZAJĘĆ ZE WSPINACZKI SPORTOWEJ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE ZAJĘĆ ZE WSPINACZKI SPORTOWEJ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny 5 lat. Warunkiem przedłużenia są: |
- odbycie doszkolenia unifikującego w wymiarze minimum 12 godzin zajęć na obiektach wspinaczkowych i 4 godzin wykładów, prowadzonego przez instytucje certyfikujące kwalifikację "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" lub podmioty przez nie wskazane, |
- przedstawienie zaświadczenia o ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do recertyfikacji, zawierającego następujące tematy: |
- ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku, |
- ocena stanu poszkodowanego, |
- kontrola czynności życiowych, |
- postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym, |
- podstawowe czynności podtrzymywania życia, |
- postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek, |
- postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń, |
- postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa, |
- przedstawienie aktualnego zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki i prowadzenia zajęć, |
- przedstawienie wykazu potwierdzającego przejście przynajmniej 20 dróg o trudności minimum 7a w trakcie posiadania kwalifikacji. |
Odnowienie jest możliwe w okresie do 24 miesięcy od upłynięcia terminu ważności certyfikatu. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnego planowania, organizowania i przeprowadzenia zajęć ze wspinaczki sportowej na drogach ubezpieczonych. Wspomaga uczestników w procesie nauczania/uczenia się, m.in. udzielając wskazówek i korygując błędy. Posiadacz kwalifikacji na podstawie zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczestników, wykorzystując wiedzę z zakresu dydaktyki oraz teorii prowadzenia zajęć sportowych, przygotowuje plan szkolenia i konspekt zajęć. W trakcie realizowanych zajęć doskonali poziom sprawności fizycznej, umiejętności ruchowych uczestników i przekazuje wiedzę na temat sposobów bezpiecznego korzystania ze sprzętu. Podejmowane czynności wykonuje z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa na/w obiektach wspinaczkowych. Osoba posiadająca kwalifikację swobodnie porusza się po obiektach wspinaczkowych i demonstruje nauczane techniki. |
Zestaw 1. Wspinaczka jako dyscyplina sportowa | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje dyscyplinę | - omawia historię wspinaczki, - opisuje rolę i zadania instruktora wspinaczki, - omawia skale wspinaczkowe, - omawia style i taktyki pokonywania dróg wspinaczkowych (np. w skałach, na boulderach, w czasie zawodów), - omawia aktualne możliwości uprawiania wspinaczki w Polsce i na świecie, - omawia różne formacje skalne i techniki ich pokonywania, - charakteryzuje wspinaczkę jako dyscyplinę sportu oraz formę rekreacji, - omawia prawa fizyki występujące w czasie uprawiania wspinaczki, - opisuje zasady utrzymania stabilności ciała w czasie wspinaczki, - omawia przeciwwskazania do uprawiania wspinaczki, - omawia przepisy prawne regulujące kwestie dostępu do rejonów wspinaczkowych, - omawia ścieżki rozwoju umiejętności wspinaczkowych. |
Opisuje strukturę organizacyjną dyscypliny | - omawia organizację systemu współzawodnictwa sportowego we wspinaczce w Polsce i na świecie, - omawia zasady organizacji współzawodnictwa młodzieży, - omawia zasady rozgrywania konkurencji wspinaczkowych. |
Charakteryzuje sprzęt wspinaczkowy | - omawia rodzaje uprzęży wspinaczkowych, - omawia rodzaje butów wspinaczkowych, - omawia rodzaje sprzętu asekuracyjnego i ich zastosowania, w tym przyrządów, lin, taśm, karabinków asekuracyjnych i ekspresów. |
Charakteryzuje zasady bezpieczeństwa | - omawia sposoby oceny stanu sprzętu wspinaczkowego, - omawia sposoby konserwacji sprzętu wspinaczkowego, - omawia zasady użycia sprzętu wspinaczkowego, w tym automatów do autoasekuracji typu trublue, |
- omawia zagrożenia naturalne w trakcie wspinaczki w terenie (np. kruszyzna skalna, wyładowania atmosferyczne) i sposoby reagowania na nie, - omawia zagrożenia w trakcie wspinaczki na sztucznych obiektach (np. łączenie między materacami, dziura w materacu), - omawia najczęściej występujące urazy w czasie wspinaczki, - omawia zasady bezpiecznego przebywania w/na obiektach wspinaczkowych, - omawia bezpieczeństwo własne, - omawia sygnały alarmowe i reakcje na nie, - omawia komendy wspinaczkowe, - omawia zakres odpowiedzialności prawnej instruktora wspinaczki, - omawia rodzaje oraz wymogi dotyczące ubezpieczeń wspinaczy w krajach europejskich. |
Zestaw 2. Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Pokonuje drogę wspinaczkową o trudności 6c z dolną asekuracją | - przygotowuje i zakłada własny sprzęt wspinaczkowy, - przywiązuje linę do uprzęży, - stosuje kontrolę partnerską: sprawdza prawidłowość założenia uprzęży i sprzętu asekuracyjnego u partnera, - maksymalnie w drugiej próbie pokonuje drogę wspinaczkową, w sposób bezpieczny i poprawny, bez odpadnięcia, stosując w czasie prowadzenia poprawne komendy, - bezpieczne przewiązuje się przez stanowisko asekuracyjne. |
Wiąże węzły | - demonstruje techniki wiązania węzłów na linie: ósemka, kluczka, flagowy oraz omawia zasady ich użycia, - demonstruje techniki wiązania węzłów samozaciskowych: bloker, stoper i prusik oraz omawia zasady ich użycia. |
Zakłada stanowisko asekuracyjne | - buduje stanowisko dla "wędki" z dwóch punktów asekuracyjnych bez punktu centralnego, - buduje stanowisko dla "wędki" z wykorzystaniem stałego stanowiska z punktem centralnym w sposób oszczędzający kolucho stanowiska, - buduje prawidłowe stanowisko kierunkowe (np. motylek, pajączek). |
Demonstruje techniki wspinaczkowe | - demonstruje technikę frontalną, - demonstruje technikę wspinaczki w przewieszeniu (boczną/skrętną), - demonstruje technikę stabilizacji ciała (efekt zawiasu), - demonstruje technikę rozpierania, - demonstruje technikę odpoczynku. |
Asekuruje wspinającego się | - przygotowuje i zakłada własny sprzęt wspinaczkowy, - wpina karabinek zakręcany z przyrządem asekuracyjnym do uprzęży i linę do przyrządu asekuracyjnego w sposób niwelujący możliwość zgubienia sprzętu, - stosuje kontrolę partnerską: sprawdza prawidłowość założenia uprzęży i przywiązania się partnera, - asekuruje wspinającego się przed wpięciem pierwszego punktu asekuracyjnego, - asekuruje wspinającego się z wykorzystaniem przyrządu nieautomatycznego i półautomatycznego lub automatycznego, - wiąże węzeł flagowy w czasie asekuracji z nieautomatycznego przyrządu asekuracyjnego, - reaguje na komendy wspinającego się, - opuszcza wspinającego się na ziemię, - klaruje linę i przygotowuje ją do transportu. |
Demonstruje techniki zjazdu | - demonstruje technikę samodzielnego zjazdu ze stanowiska w wysokim przyrządzie, - omawia technikę bezpiecznego wycofania się z drogi wspinaczkowej przed jej ukończeniem z różnego rodzaju punktów asekuracyjnych (ring, spit), - demonstruje technikę podchodzenia (prusikowania) z użyciem repsznurów. |
Demonstruje techniki bezpiecznego odzyskiwania sprzętu z drogi wspinaczkowej | - demonstruje techniki odzyskiwania sprzętu z drogi wspinaczkowej przewieszonej, - demonstruje techniki odzyskiwania sprzętu z drogi wspinaczkowej przebiegającej trawersem. |
Zestaw 3. Teoretyczne podstawy planowania zajęć ze wspinaczki sportowej | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Charakteryzuje teorię i metodykę sportu stosowane w planowaniu zajęć ze wspinaczki | - opisuje metody nauczania ruchu i formy organizacyjne prowadzenia zajęć stosowane w procesie nauczania wspinaczki, - omawia zasady nauczania technik stosowanych we wspinaczce, - klasyfikuje i omawia środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania wspinaczki w różnych grupach wiekowych, w tym: dobór i przygotowanie sprzętu, miejsce zajęć, ćwiczenia, gry i zabawy oraz pomoce dydaktyczne, - charakteryzuje cykle treningowe (makrocykle, mezocykle, mikrocykle), - charakteryzuje etapy szkolenia sportowego, - opisuje cele i zadania poszczególnych części jednostki treningowej, - omawia zasady przygotowania miejsca do zajęć ze wspinaczki. | |
Opisuje zagadnienia psychospołeczne dotyczące procesu nauczania - uczenia się | - opisuje sposoby budowania pozytywnych relacji z uczestnikami w grupie, - opisuje techniki motywacji w procesie nauczania, - opisuje sposoby zarządzania stresem. |
Zestaw 4. Planowanie i realizowanie zajęć ze wspinaczki sportowej | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Przygotowuje zajęcia ze wspinaczki | - określa cel główny szkolenia, - przygotowuje, w odniesieniu do celu, plan szkoleniowy, - wyznacza cele jednostki szkoleniowej, - dobiera ćwiczenia do tematu zajęć, - dobiera sprzęt w zależności od wieku, budowy i umiejętności uczestnika, - planuje przebieg zajęć, uwzględniając elementy takie jak: treści zajęć, dozowanie ćwiczeń, wykorzystanie miejsca ćwiczeń, ustawienie uczestników zajęć itd., - uzasadnia dobór komponentów planu treningowego (treść, intensywność, objętość, częstotliwość) oraz uzasadnia ich dobór do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań uczestników, jak również innych warunków (np. pogodowych, infrastruktury), - przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający: cel zajęć i czas ich trwania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, prognozowane warunki atmosferyczne, wiek i liczebność grupy, z zachowaniem obowiązującej we wspinaczce terminologii. | |
Organizuje zajęcia | - przygotowuje sprzęt do prowadzenia zajęć, w tym sprawdza jego stan techniczny i kompletność, - przygotowuje miejsce zajęć (np. sprawdza homologację ściany, ułożenie materaców lub crashpadów, natężenie ruchu), - zakłada stanowiska i przygotowuje liny do wspinaczki z górną asekuracją, - ustala poziom umiejętności wspinaczkowych oraz warunki psychofizyczne uczestników szkolenia, - dokonuje podziału uczestników na zespoły, - dobiera sprzęt dla uczestników zajęć. | |
Prowadzi zajęcia | - omawia temat i cel zajęć z uczestnikami, - omawia zasady bezpiecznego korzystania z obiektów szkoleniowych, - prowadzi rozgrzewkę, - utrzymuje kontakt z grupą (np. nawiązuje kontakt wzrokowy, reaguje na sygnały zmęczenia, na sygnały braku zrozumienia instrukcji, komunikuje się z uczestnikami z zachowaniem obowiązującej terminologii), - egzekwuje prawidłowe ustawienie i poruszanie się uczestników podczas zajęć, - ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom dobrą widoczność prezentowanych ćwiczeń, - stosuje zróżnicowane metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestnika, - naucza technik wspinaczkowych, - dobiera, opisuje i demonstruje stosowane ćwiczenia, - nadzoruje i kontroluje wykonywanie ćwiczeń przez uczestników, - koryguje błędy techniczne i taktyczne, - mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały, | |
- reaguje w sytuacjach niebezpiecznych, - omawia zgodne z etyką wspinaczkową postawę i zachowanie, - przygotowuje i prowadzi zajęcia teoretyczne, - podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji |
1.1. Metody |
W czasie weryfikacji możliwe jest stosowanie następujących metod: |
- analiza dowodów i deklaracji, |
- test teoretyczny, |
- rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny), |
- obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych. |
1.2. Zasoby kadrowe |
Komisja składa się z minimum 2 osób. |
Każdy z członków komisji musi spełniać następujące wymagania: |
- posiada co najmniej tytuł instruktora wspinaczki Polskiego Związku Alpinizmu (PZA) lub kwalifikację "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" lub legitymację instruktora sportu o specjalności wspinaczka sportowa wydaną przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829), |
- odbył w ciągu ostatnich 3 lat unifikację w zakresie wiedzy i umiejętności zawartych w kwalifikacji, zorganizowaną przez instytucję certyfikującą lub podmiot przez nią wskazany, - przeprowadził minimum 180 dni szkoleniowych ze wspinaczki sportowej, |
- posiada umiejętności związane z egzaminowaniem/ocenianiem (poświadczone zaświadczeniem, oświadczeniem, umową o pracę, kontraktami itp.). |
Ponadto co najmniej 1 z członków komisji spełnia jeden z poniższych warunków: |
- posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, |
- uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji. |
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne |
Za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 2 "Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych". |
Za pomocą testu teoretycznego połączonego z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym) potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 1 "Wspinaczka jako dyscyplina sportowa" i 3 "Teoretyczne podstawy planowania zajęć ze wspinaczki sportowej". |
Pozytywne potwierdzenie efektów uczenia się zawartych w zestawach 1, 2 i 3 dopuszcza do odbycia 8-dniowej praktyki (minimum 64 godziny) w minimum 1 rejonie wspinaczkowym na naturalnych obiektach oraz na sztucznym obiekcie wspinaczkowym. W trakcie praktyki potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 "Planowanie i realizowanie zajęć ze wspinaczki sportowej". Praktyka musi odbywać się u asesora walidacyjnego z listy określonej przez instytucję certyfikującą. Instytucja certyfikująca określa wymagania dla asesora. |
Warunkiem potwierdzenia efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 jest przedstawienie komisji dowodów i deklaracji, które zawierają: |
- plan szkoleń wraz z wyznaczonymi celami, |
- konspekty poszczególnych zajęć, |
- kartę praktyk, |
- pozytywną opinię asesora walidacyjnego. |
Karta praktyk wypełniana przez praktykanta musi zawierać następujące elementy/zagadnienia: |
- miejsce realizacji zajęć, |
- rodzaje wykonywanych ćwiczeń, |
- ocenę postępów uczestników zajęć. |
Opinia asesora musi zawierać ocenę: |
- znajomości zagadnień technicznych, |
- znajomości terenu działania, |
- dostrzegania i korygowania błędów popełnianych przez kursantów, |
- bezpieczeństwa szkolenia, |
- umiejętności dydaktycznych, w tym sposobu przekazywania informacji. |
Instytucja certyfikująca zapewnia: |
- dostęp do obiektu wspinaczkowego z drogami wspinaczkowymi o trudności 6c wymaganymi do przeprowadzenia weryfikacji, |
- warunki umożliwiające przeprowadzenie testu teoretycznego, |
- warunki umożliwiające przeprowadzenie rozmowy z kandydatem, |
- listę asesorów walidacyjnych, u których możliwe jest odbycie praktyki, |
- apteczkę pierwszej pomocy, |
- urządzenie do wideorejestracji obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych. |
Sprzęt służący do asekuracji na drodze ubezpieczonej: atestowane liny pojedyncze, przyrządy asekuracyjne nieautomatyczne, półautomatyczne i automatyczne, ekspresy - są zapewniane zgodnie z osobnymi ustaleniami. |
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania |
Nie określa się. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie dokumentów poświadczających: |
- pełną zdolność do czynności prawnych, |
- prowadzenie 20 dróg w stopniu trudności minimum 7a, w minimum dwóch różnych rejonach skalnych (wykaz przejść), |
- ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, zawierającego następujące tematy: |
- ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku, |
- ocena stanu poszkodowanego, |
- kontrola czynności życiowych, |
- postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym, |
- podstawowe czynności podtrzymywania życia, |
- postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek, |
- postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń, |
- postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa, |
- wykształcenie średnie lub średnie branżowe, |
- niekaralność związaną z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją (oświadczenie o niekaralności), |
- brak przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki i prowadzenia zajęć (zaświadczenie lekarskie), |
- ubezpieczenie OC na czas weryfikacji na kwotę nie mniejszą niż 200 tys. zł, |
- inne ubezpieczenia wymagane przez prawo lokalne obowiązujące w miejscu i czasie prowadzenia walidacji. |
Dodatkowo, każdy kandydat posiada: własną atestowaną uprząż wspinaczkową i nieautomatyczny przyrząd asekuracyjny, 3 karabinki zakręcane typu HMS oraz 2 pętle z repsznura o średnicy 5-6 mm i długości minimum 60 cm. Asesor walidacyjny ocenia i dopuszcza sprzęt do użycia w trakcie weryfikacji. |
Sprzęt służący do asekuracji na drodze ubezpieczonej (ekspresy, liny, atestowane taśmy wspinaczkowe, przyrządy asekuracyjne półautomatyczne i automatyczne) jest zapewniany zgodnie z osobnymi ustaleniami. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »