Włączenie kwalifikacji rynkowej "Piekarz - dyplom mistrzowski" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
M.P.2020.997
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 5 października 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Piekarz - dyplom mistrzowski" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ZAŁĄCZNIK
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PIEKARZ - DYPLOM MISTRZOWSKI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PIEKARZ - DYPLOM MISTRZOWSKI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
PIEKARZ - DYPLOM MISTRZOWSKI |
Dyplom mistrzowski |
Bezterminowy |
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację "Piekarz - dyplom mistrzowski" jest gotowa do samodzielnego wykonywania wyrobów piekarskich. Posiada szeroką wiedzę piekarską, w tym o procesach zachodzących w trakcie miesienia, fermentacji i pieczenia wyrobów piekarskich. Na bazie wiedzy piekarskiej i własnego doświadczenia tworzy autorskie receptury. Posługuje się zarówno tradycyjnym jak i nowoczesnym sprzętem piekarskim. Planuje wykonanie wyrobów piekarskich, w tym wykonuje nieszablonowe okolicznościowe zamówienia. Nadzoruje i kontroluje przebieg procesów piekarskich oraz w razie konieczności koryguje błędy współpracowników. W swojej pracy kieruje się zasadami GHP (ang. Good Hygiene Practice) oraz GMP (ang. Good Manufacturing Practice). Jest przygotowana do kontrolowania krytycznych punktów kontroli i wdrażania działań korygujących, zgodnie z wdrożonymi w firmie systemami zapewnienia jakości. Osoba posiadająca kwalifikację "Piekarz - dyplom mistrzowski" jest przygotowana do samodzielnego wykonywania zadań zawodowych oraz prowadzenia działalności gospodarczej, w tym stosowania odpowiednich przepisów prawa, planowania i wdrażania działań marketingowych, wdrażania usprawnień technicznych i organizacyjnych, prowadzenia dokumentacji firmy. Odpowiada za członków zespołu i za organizację pracy w zespole, tj. przede wszystkim planuje i nadzoruje pracę zespołu oraz ocenia jakość zadań wykonywanych przez poszczególnych pracowników. Dba o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska. Osoba posiadająca tę kwalifikację jest także przygotowana do udzielania instruktażu i doradztwa związanego z doskonaleniem zawodowym współpracowników. Stosuje zróżnicowane metody nauczania na bazie podstawy programowej, programów nauczania w zawodzie oraz uczenia w procesie pracy. |
Zestaw 1. Charakteryzowanie zagadnień związanych z wykonywaniem wyrobów piekarskich | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia przepisy związane z produkcją piekarską | - omawia przepisy prawa dotyczące produkcji wyrobów spożywczych; - rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji i służb działających w zakresie bezpieczeństwa żywności w Polsce. |
Identyfikuje grupy wyrobów piekarskich | - omawia różnice między surowcem, półproduktem i produktem; - omawia grupy wyrobów piekarskich; - klasyfikuje wyroby piekarskie pod względem zastosowanych surowców i technologii wytwarzania. |
Identyfikuje surowce potrzebne do wykonania wyrobów piekarskich | - omawia surowce, dodatki do żywności i materiały pomocnicze stosowane w piekarstwie; - omawia zastosowanie surowców piekarskich w zależności od ich właściwości fizykochemicznych; - omawia sposób oceny surowców, półproduktów i wyrobów piekarskich metodą organoleptyczną; - omawia zasady przechowywania surowców zgodnie z zachowaniem terminów przydatności do spożycia; - określa wartość odżywczą surowców i produktów piekarskich. |
Identyfikuje maszyny i urządzenia wykorzystywane w piekarstwie | - omawia działanie maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji wyrobów piekarskich; - charakteryzuje części oraz zespoły maszyn i urządzeń; - interpretuje rysunki techniczne, schematy maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji wyrobów piekarskich; - omawia instalacje techniczne stosowane w piekarniach; - charakteryzuje aparaturę kontrolo-pomiarową stosowaną w piekarstwie. |
Identyfikuje sposoby wykonywania wyrobów piekarskich | - charakteryzuje sposoby prowadzenia ciast pszennych, żytnich i mieszanych; - wyjaśnia rolę drobnoustrojów w produkcji wyrobów spożywczych; - charakteryzuje zmiany biochemiczne, fizykochemiczne i mikrobiologiczne zachodzące podczas produkcji i przechowywania wyrobów piekarskich; - charakteryzuje proces wypieku wyrobów piekarskich. |
Identyfikuje metody utrwalania żywności | - określa wpływ metod utrwalania żywności na jakość i trwałość wyrobów spożywczych; - charakteryzuje metody przedłużania trwałości wyrobów piekarskich. |
Identyfikuje zasady konfekcjonowania wyrobów piekarskich | - charakteryzuje zasady konfekcjonowania wyrobów piekarskich; - omawia maszyny i sprzęt pomocniczy stosowane podczas konfekcjonowania wyrobów piekarskich; - omawia materiały używane do konfekcjonowania wyrobów piekarskich. |
Charakteryzuje magazynowanie surowców, półproduktów i wyrobów piekarskich | - określa paramenty przechowywania surowców, półproduktów i wyrobów piekarskich; - omawia procedury stosowania podczas przyjmowania towarów do magazynu; - omawia zasady rozmieszczenia surowców w magazynie zgodnie z zasadami np. segregacji, BHP, terminu przydatności do spożycia; - omawia zasady ekspedycji i dystrybucji wyrobów piekarskich; - omawia zasady prowadzenia dokumentacji magazynowej. |
Zestaw 2. Planowanie wykonywania wyrobów piekarskich - tradycyjnych, okolicznościowych i według autorskiej receptury | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Dobiera surowce i maszyny do wykonywania wyrobów piekarskich | - dobiera surowce i dodatki do żywności do produkcji ciast przeznaczonych na wyroby piekarskie; - dobiera maszyny i urządzenia, narzędzia oraz materiały pomocnicze; - przygotowuje surowce, dodatki do żywności oraz materiały pomocnicze do produkcji ciast przeznaczonych na wyroby piekarskie. |
Dobiera metodę produkcji wyrobów piekarskich | - dobiera metody wytwarzania ciast na wyroby piekarskie; - planuje zabiegi technologiczne związane z wytwarzaniem wyrobów piekarskich; - ustala parametry technologiczne produkcji wyrobów piekarskich; - określa rodzaje dekoracji wyrobów okolicznościowych; - posługuje się instrukcjami obsługi maszyn stosowanych w produkcji oraz dokumentacją technologiczną; - organizuje stanowiska pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska. |
Proponuje autorskie receptury wyrobów piekarskich | - charakteryzuje prozdrowotne znaczenie wyrobów piekarskich; - omawia kierunki rozwoju wyrobów piekarskich w aspekcie odżywczym, zdrowotnym i smakowym; - planuje wytworzenie autorskich wyrobów piekarskich odpowiadających na potrzeby konsumentów. |
Zestaw 3. Wykonywanie wyrobów piekarskich - tradycyjnych, okolicznościowych i według autorskiej receptury | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Wykonuje ciasta na | - odważa i przygotowuje surowce; |
wyroby piekarskie | - sporządza ciasta na wyroby piekarskie; - dokonuje oceny organoleptycznej półproduktów piekarskich, np. stopień rozrostu ciasta, stopień wymiesienia; - dzieli i kształtuje ciasta; - wykonuje czynności związane z procesem fermentacji ciast; - obsługuje maszyny i urządzenia do przygotowania surowców, sporządzania, dzielenia, formowania, rozrostu ciast; - modyfikuje tradycyjny proces wykonywania ciasta na wyroby piekarskie w celu wdrożenia autorskiej receptury. |
Wypieka wyroby piekarskie | - wykonuje czynności przygotowawcze przed włożeniem wyrobów do pieca, np. nacinanie, smarowanie; - ustawia i kontroluje parametry wypieku wyrobów piekarskich; - określa czynności związane z wypiekiem wyrobów piekarskich, uwzględniając rodzaj pieca; - wypieka wyroby piekarskie z uwzględnieniem specyfiki opiekania wyrobów okolicznościowych; - w uzasadnionych przypadkach modyfikuje tradycyjny proces wypiekania wyrobów piekarskich wykonanych według autorskiej receptury; - posługuje się dokumentacją technologiczną w produkcji wyrobów piekarskich. |
Dekoruje okolicznościowe wyroby piekarskie | - dobiera rodzaj dekoracji, uwzględniając tematykę i przeznaczenie wyrobu okolicznościowego; - dobiera sposób i technikę wykonania dekoracji, w tym sposób łączenia elementów; - wykonuje dekoracje z użyciem martwego ciasta; - posługuje się sprzętem pomocniczym niezbędnym do wykonania dekoracji. |
Zestaw 4. Monitorowanie procesu wykonywania wyrobów piekarskich - tradycyjnych, okolicznościowych i według autorskiej receptury | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Kontroluje przebieg procesów produkcji wyrobów piekarskich pod kątem wydajności | - omawia zasady racjonalnej gospodarki surowcami w piekarstwie; - określa wydajność produkcji wyrobów piekarskich; - szacuje zużycie surowców, półproduktów, dodatków do żywności. |
Kontroluje przebieg procesów produkcji wyrobów piekarskich pod kątem jakości wyrobów | - posługuje się aparaturą kontrolno-pomiarową stosowaną w piekarstwie; - analizuje przebieg procesów produkcji wyrobów piekarskich i w przypadku konieczności podejmuje działania korygujące; - wykonuje badania organoleptyczne surowców, półproduktów i produktów piekarskich i interpretuje ich wynik; - ocenia jakość gotowych wyrobów piekarskich; - omawia wady wyrobów piekarskich; - omawia sposoby zapobiegania wadom wyrobów piekarskich. |
Omawia zasady bezpieczeństwa produkcji wyrobów piekarskich | - charakteryzuje zanieczyszczenia żywności, np. fizyczne, biologiczne, chemiczne; - identyfikuje zagrożenia bezpieczeństwa surowców, półproduktów i produktów piekarskich; - omawia zasady GHP (ang. Good Hygiene Practice) i zasady GMP (ang. Good Manufacturing Practice) stosowane w piekarstwie; - monitoruje przebieg produkcji wyrobów piekarskich z uwzględnieniem krytycznych punktów kontroli w procesach produkcji (np. zgodnie z systemem HACCP - ang. Hazard Analysis and Critical Control Points); - podejmuje działania korygujące zgodnie z zasadami GHP (ang. Good Hygiene Practice), zasadami GMP (ang. Good Manufacturing Practice). |
Zestaw 5. Prowadzenie działań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Nadzoruje przestrzeganie zasad BHP oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska | - wyjaśnia pojęcia związane z BHP, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią stosowane podczas wykonywanych zadań zawodowych; - objaśnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce; - omawia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie BHP; - wskazuje przykładowe zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z niewłaściwym wykonywaniem zadań zawodowych oraz z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy; - omawia skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka; - organizuje stanowiska pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami BHP, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; - organizuje proces technologiczny zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami BHP, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; - wyjaśnia zasady stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych; - wskazuje zasady udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia. |
Stosuje zasady prowadzenia działalności gospodarczej | - wyjaśnia pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej; - omawia przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego w zakresie wykonywanych zadań zawodowych; - wskazuje przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży związanej z wykonywanymi zadaniami zawodowymi oraz omawia powiązania między nimi; - wskazuje metody analizy skuteczności działań prowadzonych przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży; - uzasadnia znaczenie inicjowania wspólnych przedsięwzięć z różnymi przedsiębiorstwami z branży; - wyjaśnia zasady przygotowywania dokumentacji niezbędnej do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej i ilustruje je przykładami; - wyjaśnia zasady prowadzenia korespondencji związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej i ilustruje je przykładami; - wskazuje urządzenia biurowe oraz programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej; - uzasadnia znaczenie podejmowania działań marketingowych prowadzonej działalności gospodarczej; - objaśnia zależności w kosztach i przychodach prowadzonej działalności gospodarczej; - charakteryzuje sposoby monitorowania stanu zasobów materialnych (materiałów i urządzeń) oraz zasobów personalnych niezbędnych do wykonania produktów i świadczenia usług. |
Zestaw 6. Organizowanie pracy w zespole i doskonalenie zawodowe współpracowników | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Organizuje pracę zespołu | - uzasadnia znaczenie planowania i nadzorowania pracy zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań odwołując się do własnych doświadczeń; - omawia zasady doboru osób do wykonania przydzielonych zadań; - podaje przykłady właściwego i niewłaściwego kierowania wykonywaniem przydzielonych zadań; - omawia role osoby organizującej pracę w zespole (takie jak ocena jakości wykonania przydzielonych zadań, dążenie do poprawy warunków i jakości pracy); - wyjaśnia zasady komunikowania się ze współpracownikami oraz uzasadnia znaczenie przestrzegania zasad kultury i etyki. |
Organizuje instruktaż i doradztwo związane z doskonaleniem wewnątrzzakładowym | - wyjaśnia zagadnienia z obszaru psychologii i pedagogiki dotyczące uczenia się w procesie pracy, w tym motywowania współpracowników i uczniów do nauki oraz rozwiązywania problemów dydaktycznych i interpersonalnych; - określa cele kształcenia w procesie praktycznej nauki zawodu zgodnie z podstawą programową i programem nauczania; - określa zakres doskonalenia zawodowego; - omawia zasady doboru metod nauczania do treści nauczania; - dobiera środki dydaktyczne do treści nauczania; - omawia możliwe do zastosowania narzędzia pomiaru dydaktycznego oraz kryteria oceniania uczącego się; - wyjaśnia zasady prowadzenia dokumentacji niezbędnej do szkolenia zawodowego. |
Wymagania dotyczące metod stosowanych w walidacji. Weryfikacja efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji jest przeprowadzana w dwóch etapach. Etap praktyczny polega na samodzielnym wykonaniu przez kandydata zadań egzaminacyjnych sprawdzających umiejętności ujęte w zestawach efektów uczenia się 01-04. Etap teoretyczny (składający się z części pisemnej i ustnej) polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania sprawdzające umiejętności określone we wszystkich zestawach efektów uczenia się od 01 do 06. Zasoby kadrowe Wymagania dotyczące zasobów kadrowych. W skład komisji przeprowadzającej egzamin mistrzowski wchodzi co najmniej pięć osób: przewodniczący komisji lub jego zastępca, co najmniej trzech członków komisji oraz sekretarz, który sprawuje obsługę administracyjno-biurową komisji egzaminacyjnej i nie uczestniczy w przeprowadzaniu egzaminu oraz ocenianiu i ustalaniu jego wyniku. Przewodniczący komisji i jego zastępcy posiadają wykształcenie wyższe oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin. W przypadku braku możliwości powołania przewodniczącego komisji lub zastępcy, którzy posiadaliby wykształcenie wyższe oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, w szczególności w przypadku egzaminu przeprowadzanego w zawodzie unikatowym, przewodniczący komisji lub zastępcy przewodniczącego komisji posiadają: 1) wykształcenie średnie i tytuł mistrza w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza, albo 2) wykształcenie średnie i tytuł technika w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu technika, albo 3) wykształcenie zasadnicze zawodowe i tytuł mistrza w zawodzie unikatowym, którego dotyczy egzamin, oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza. |
Członkowie komisji posiadają: | |
1) | wykształcenie co najmniej zasadnicze zawodowe i tytuł mistrza w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, oraz co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza, albo |
2) | wykształcenie co najmniej średnie i tytuł technika w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu technika. Przewodniczący komisji, jego zastępcy oraz członkowie komisji posiadają przygotowanie pedagogiczne wymagane od nauczycieli, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215), lub ukończyły kurs pedagogiczny wymagany od instruktorów praktycznej nauki zawodu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378). Przewodniczącym komisji, zastępcami przewodniczącego komisji oraz członkami komisji mogą być także osoby, które są wpisane do ewidencji egzaminatorów, o której mowa w art. 9c ust. 3 i 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327), w zakresie przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Sekretarze komisji są wyznaczani spośród pracowników organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, posiadających co najmniej wykształcenie średnie i co najmniej 2-letni staż pracy w organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła. Osoby wchodzące w skład komisji są obowiązane ukończyć szkolenie zorganizowane przez izbę rzemieślniczą. |
Do egzaminu mistrzowskiego może być dopuszczona osoba, która posiada: | |
1) | świadectwo ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie oraz tytuł czeladnika lub równorzędny w zawodzie, w którym zdaje egzamin, a także: |
a) co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytułu zawodowego, albo | |
b) co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, łącznie przed i po uzyskaniu tytułu zawodowego, lub | |
2) | świadectwo ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej, lub |
3) | świadectwo ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie oraz tytuł czeladnika lub równorzędny w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym zdaje egzamin, oraz co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytułu zawodowego, lub |
4) | świadectwo ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie oraz tytuł mistrza w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym zdaje egzamin, oraz co najmniej roczny okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytułu mistrza, lub |
5) | świadectwo ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie lub szkół kształcących w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym zdaje egzamin, oraz tytuł zawodowy w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym zdaje egzamin, oraz co najmniej 2-letni okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytułu zawodowego, lub |
6) | dyplom ukończenia szkoły wyższej na kierunku lub w specjalności w zakresie wchodzącym w zakres zawodu, w którym zdaje egzamin, po uzyskaniu tytułu zawodowego. |
Sposób prowadzenia walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego prowadzenia walidacji | |
Weryfikacja efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji jest przeprowadzana w dwóch etapach: | |
1. Etap praktyczny polega na samodzielnym wykonaniu przez kandydata zadań egzaminacyjnych sprawdzających umiejętności ujęte w zestawach efektów uczenia się 01-04. Etap praktyczny przeprowadza się u pracodawców lub w warsztatach szkoleniowych, posiadających warunki organizacyjne i techniczne niezbędne do wykonania zadań egzaminacyjnych. Czas etapu praktycznego nie może być krótszy niż 120 minut i dłuższy niż 24 godziny, łącznie w ciągu 3 dni. Warunki organizacyjne i materialne niezbędne do przeprowadzenia egzaminu praktycznego - pracownia piekarska z wydzielonymi pomieszczeniami lub stanowiskami pracy wyposażona w odpowiednie surowce, maszyny i urządzenia, drobny sprzęt piekarski, stoły produkcyjne, zestawy pomiarowe. 2. Etap teoretyczny (składający się z części pisemnej i ustnej) polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania sprawdzające umiejętności określone we wszystkich zestawach efektów uczenia się. Czas części pisemnej nie może być krótszy niż 45 minut i dłuższy niż 210 minut. Czas części ustnej etapu teoretycznego nie może być dłuższy niż 30 minut. |
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »