Włączenie kwalifikacji rynkowej "Określanie stanu technicznego oraz wycena rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Monitor Polski

M.P.2019.1176

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 maja 2021 r.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 5 grudnia 2019 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Określanie stanu technicznego oraz wycena rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534 i 1287) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Określanie stanu technicznego oraz wycena rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK 2  

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "OKREŚLANIE STANU TECHNICZNEGO ORAZ WYCENA REKREACYJNYCH JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH I SKUTERÓW WODNYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1.
Nazwa kwalifikacji rynkowej
Określanie stanu technicznego oraz wycena rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych
2.
Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat
3.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Dokument wydawany jest na 3 lata. Warunkiem przedłużenia jest przedstawienie dokumentacji poświadczającej przygotowanie co najmniej 6 opinii / operatów szacunkowych / wycen od uzyskania certyfikatu zarejestrowanych we właściwym związku sportowym (Polskim Związku Motorowodnym i Narciarstwa Wodnego; Polskim Związku Żeglarskim).
4.
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji
5.
Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnej oceny stanu technicznego, oceny szkód, wyceny napraw oraz ustalenia wartości jednostek pływających, takich jak rekreacyjne jednostki pływające i skutery wodne, oraz jednostek pływających zbudowanych na własny użytek. Osoba posiadająca kwalifikację analizuje stan techniczny jednostki pływającej na podstawie oględzin oraz dostarczonej dokumentacji. Sporządza dokumentację potwierdzającą podsumowanie prac. Posiadacz kwalifikacji jest gotowy do sporządzania kosztorysów amatorskiej budowy łodzi. W pracy posługuje się wiedzą techniczną z zakresu budowy jednostek pływających, jednostek napędowych oraz prawa regulującego poruszanie się po akwenach. Pracę wykonuje w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. Samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność. W swojej pracy kieruje się zasadami poszanowania prawa, etyki oraz poszanowaniem norm, praw i obowiązków społecznych.
Zestaw 1. Charakteryzowanie budowy i eksploatacji silników napędowych jednostek pływających
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje zasady działania silnika* omawia budowę, wykonanie i materiały podzespołów oraz elementów silnika spalinowego;

* omawia budowę, wykonanie i materiały podzespołów oraz elementów silnika elektrycznego.

2. Charakteryzuje systemy napędu i układy przeniesienia napędu na jednostce pływającej* omawia budowę silników wbudowanych;

* omawia budowę silników przyczepnych;

* omawia układy przeniesienia napędu dla każdego z silników;

* omawia podstawy doboru układu silnik-pędnik-kadłub oraz omawia pojęcia śruba lekka, śruba ciężka;

* omawia zasady przeprowadzania korekt geometrii oraz doraźnych napraw pędników;

* omawia podstawy obliczeń wytrzymałościowych układów przeniesienia napędu oraz zjawisko wiotkości wału napędowego.

3. Charakteryzuje postępowanie z silnikami* omawia zasady bezpiecznej eksploatacji silników;

* omawia typowe błędy w obsłudze silników;

* omawia tryby postępowań awaryjnych przy silnikach;

* omawia procedury oceny po wystąpieniu uszkodzeń;

* omawia podstawy diagnostyki silników;

* omawia skutki stosowania wody zaburtowej w otwartych układach chłodzenia oraz pracy silnika z niesprawnym układem chłodzenia;

* omawia zasady dobom olejów smarowych oraz wpływ niewłaściwego dobom olejów na żywotność silnika;

* omawia obowiązujące normy emisji hałasu dopuszczalne dla jednostek pływających oraz sposoby pomiaru;

* omawia zasady eksploatacji, konserwacji i naprawy silników elektrycznych oraz ogniw elektrycznych.

Zestaw 2. Charakteryzowanie budowy i eksploatacji kadłubów jednostek pływających
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje teoretyczne podstawy budowy kadłuba okrętowego* omawia typy kadłubów;

* omawia geometrię kadłuba i konstrukcję;

* omawia materiały konstrukcyjne;

* wyjaśnia pojęcia: stateczność, pływalność i niezatapialność.

2. Charakteryzuje praktykę eksploatacji kadłuba* omawia stopnie zużycia konstrukcji kadłuba w zależności od zastosowanych materiałów konstrukcyjnych;

* omawia konstrukcyjne sposoby przeciwdziałania awariom kadłuba;

* omawia najczęściej występujące uszkodzenia kadłuba oraz metodologię ich napraw;

* omawia procedury oceny uszkodzeń oraz metodologię badań nieniszczących poszycia i spoin;

* omawia wpływ sposobu użytkowania jednostki pływającej na żywotność kadłuba oraz odporność wybranych materiałów konstrukcyjnych (metal, drewno, kompozyty) na zużycie zmęczeniowe oraz udarowe przebiegi sił obciążających;

* omawia metodykę stosowania klejów w montażach i naprawach;

* omawia metodykę połączeń metali trudno spawalnych i niespawalnych.

Zestaw 3. Charakteryzowanie skutera wodnego jako szczególnego przypadku jednostki pływającej
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje skuter wodny jako jednostkę pływającą* omawia definicję skutera wodnego oraz czynniki różniące go od rekreacyjnej jednostki pływającej;

* omawia ogólną konstrukcję skutera wodnego;

* omawia teoretyczne podstawy eksploatacji skutera wodnego.

2. Charakteryzuje konstrukcję skutera wodnego* omawia konstrukcję kadłuba w zależności od zastosowanych materiałów konstrukcyjnych;

* omawia zastosowane układy napędu;

* omawia wyposażenie eksploatacyjne skutera wodnego;

* omawia najczęściej występujące usterki i uszkodzenia skutera wodnego.

3. Charakteryzuje sposoby użytkowania skutera wodnego* omawia zasady bezpieczeństwa podczas użytkowania skutera wodnego;

* omawia procedury w przypadku wystąpienia awarii;

* omawia procedury oceny poawaryjnej.

Zestaw 4. Wykonywanie wycen i kosztorysów jednostek pływających
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wycenia wartość jednostki pływającej* wycenia wartość łodzi z silnikiem, skutera wodnego lub innej jednostki rekreacyjnej;

* ocenia szkodę odniesioną przez jednostkę pływającą lub jej wyposażenie;

* sporządza pisemne orzeczenie stanu technicznego kadłuba, silnika i osprzętu, z uwzględnieniem dostępnej dokumentacji;

* sporządza wycenę jednostki pływającej zgodną z obowiązującymi przepisami prawa lub wycenę niezbędnej naprawy.

2. Sporządza kosztorys amatorskiej budowy jednostki pływającej* przeprowadza analizę prawną budowy jednostki pływającej lub jej doposażenia;

* przygotowuje kosztorys budowy łodzi z silnikiem, skutera wodnego lub innej jednostki rekreacyjnej, w tym łodzi bez silnika;

* przygotowuje kosztorys zainstalowania osprzętu i/lub silnika.

3. Nadzoruj e budowę i przebudowę jednostek pływających* ocenia stopień zaawansowania prac w stosunku do harmonogramu;

* ocenia wydatkowanie środków w stosunku do założonego budżetu;

* ocenia prawidłowość wykonanych czynności konstrukcyjnych lub przebudowy;

* wykonuje pomiary łodzi.

6.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

W czasie walidacji dopuszczalne jest stosowanie następujących metod:

- test teoretyczny,

- rozmowa z komisją (wywiad swobodny),

- obserwacja w warunkach symulowanych,

- obserwacja w warunkach rzeczywistych,

- analiza dowodów i deklaracji.

Dopuszcza się możliwość zaliczenia części lub całości efektów uczenia się na podstawie analizy dowodów i deklaracji. Analiza dowodów i deklaracji musi być połączona z rozmową z komisją. Dowodem potwierdzającym wszystkie zestawy efektów uczenia się jest posiadanie aktualnej legitymacji rzeczoznawcy technicznego wydanej przez właściwy związek sportowy i udokumentowania działań w zakresie wykonywania obowiązków rzeczoznawcy w okresie dwóch lat poprzedzających przystąpienie do walidacji. W przypadku gdy osoba przystępująca do walidacji nie spełnia opisanych powyżej warunków pozwalających na potwierdzenie wszystkich zestawów efektów uczenia się, zestawy 01 i 02 mogą zostać potwierdzone jedynie na podstawie świadectwa ukończenia szkoły średniej w kierunku okrętowym lub dyplomu ukończenia uczelni morskiej lub innej uczelni technicznej na kierunkach związanych z kształceniem w zakresie okrętownictwa i budowy jachtów.

Dowody, w zależności od ich zakresu przedmiotowego, mogą pozwolić na potwierdzenie posiadania części efektów uczenia się przypisanych do części teoretycznej lub praktycznej.

1.2. Zasoby kadrowe

Komisja walidacyjna składa się z minimum 3 osób. Każdy z członków komisji musi mieć:

- co najmniej wykształcenie średnie,

- minimum 5-letni staż jako rzeczoznawca techniczny właściwego związku sportowego,

- w okresie 5 lat poprzedzających zasiadanie w komisji walidacyjnej wykonał minimum 5 wycen lub innych czynności rzeczoznawcy zarejestrowanych we właściwym związku sportowym.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Etap weryfikacji składa się z dwóch części. W pierwszej części za pomocą metody testu teoretycznego lub rozmowy z komisją sprawdzana jest wiedza teoretyczna zawarta w zestawach efektów uczenia się 01, 02 i 03. Osoby, które zaliczyły pierwszą część weryfikacji, mogą podejść do części praktycznej. Część praktyczna prowadzona jest za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych lub obserwacji w warunkach rzeczywistych. Każdorazowo metody te połączone są z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym).

Instytucja certyfikująca musi zapewnić:

- salę do przeprowadzenia walidacji,

- komputer z dostępem do Internetu oraz rzutnik, ekran, tablicę oraz środki do pisania na tablicy,

- jednostki pływające z silnikiem napędowym zaburtowym lub wbudowanym.

2. Etap identyfikowania dokumentowania - nie określa się wymagań dla tego etapu.

6a.
Warunki, jakie musi spełnić osoba przystępująca do walidacji
Posiadanie kwalifikacji pełnej na poziomie 4 PRK:

- dokument poświadczający posiadanie uprawnień inspektora technicznego właściwego związku portowego,

- patent sternika motorowodnego lub wyższy. ".

7.
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat.
1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).
2 Załącznik zmieniony przez obwieszczeniem z dnia 15 kwietnia 2021 r. (M.P.2021.420) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 4 maja 2021 r.