Włączenie kwalifikacji rynkowej "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Monitor Polski

M.P.2021.628

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 lipca 2021 r.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 25 czerwca 2021 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "OBSŁUGA PLATFORMY DO NAUCZANIA ZDALNEGO" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Obsługa platformy do nauczania zdalnego

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej (ewentualnie odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji)

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" pracuje na platformie e-leamingowej lub do nauczania zdalnego, np. Moodle, Google Classroom, Microsoft Teams. Zakłada kursy na platformie, ustawia ich parametry oraz umieszcza aktywności i zasoby. Ustawia właściwości narzędzi oraz ich składowych, zarządza ustawieniami kursów na platformie. Komunikuje się za pomocą różnych kanałów (komunikatorów internetowych, telefonicznie, e-mailowo oraz osobiście) z użytkownikami, diagnozuje i udziela im wsparcia w zakresie zgłaszanych problemów. Diagnozuje i rozwiązuje problemy techniczne kursu na platformie.
Zestaw 1. Tworzenie i porządkowanie kursów na platformie
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Tworzy kursy na platformie- zakłada kursy na platformie;

- uruchamia kurs na platformie zamówiony przez użytkownika;

- kopiuje gotowe kursy na platformie lub treści;

- importuje wybraną zawartość z jednego kursu na platformie do drugiego.

Opisuje kurs na platformie- nadaje nazwę spełniającą wybrane wymogi proceduralne, np. obowiązujące w danej organizacji/instytucji;

- przypisuje kurs na platformie do kategorii/koszyków grupujących kursy, np. rok i semestr akademicki, dział firmy, dziedzina wiedzy.

Wprowadza podstawowe ustawienia do kursu na platformie- dopisuje uczestników do kursu;

- przypisuje uczestnikom role w kursie;

- ustawia klucz dostępu do kursu;

- ustawia widoczność kursu dla uczestników;

- ustawia limit wielkości plików umieszczonych na platformie;

- ustawia uprawnienia dla uczestników kursu, np. czasowy dostęp tylko do odczytu.

Zestaw 2. Tworzenie narzędzi oraz składowych w kursach na platformie
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Dodaje zasoby do kursu na platformie- dodaje pliki w wybranych formatach tekstowych i graficznych;

- dodaje składową umożliwiającą umieszczenie na głównej stronie następujących elementów: ikony, tekstu, zdjęcia/grafiki, pliku audio, pliku wideo, np. zasób Etykieta;

- dodaje link do zasobów zewnętrznych;

- dodaje składową umożliwiającą załączenie wielu plików tekstowych w przejrzysty i uporządkowany sposób, np. Folder;

- kopiuje zasoby w ramach oraz pomiędzy kursami na platformie.

Zamieszcza aktywności w kursie na platformie- zamieszcza składową umożliwiającą zbieranie, ocenienie prac pisemnych uczestników kursu na platformie wraz z zamieszczeniem spersonalizowanej wiadomości zwrotnej, np. aktywność Zadanie;

- zamieszcza składową służącą do asynchronicznej komunikacji w kursie na platformie, np. aktywność Forum;

- zamieszcza składową służącą do synchronicznej komunikacji w kursie na platformie, np. aktywność Czat;

- zamieszcza składową umożliwiającą użycie co najmniej 3 rodzajów pytań do stworzenia ćwiczenia, np. aktywność Test;

- zamieszcza składową umożliwiającą przeprowadzenie głosowania na poziomie całej grupy, np. wybór godziny egzaminu, podzielenie studentów na grupy, np. aktywność Głosowanie;

- ustawia parametry składowych zamieszczonych w kursie: czas dostępu, liczbę podejść, punktację za wykonanie przez uczestników aktywności.

Zestaw 3. Rozwiązywanie problemów technicznych użytkowników platformy do nauczania zdalnego
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Diagnozuje i proponuje rozwiązania problemów użytkowników kursu na platformiePrzygotowuje pytania do zgłoszonego przez użytkownika problemu obejmującego m.in.:

- grupowe klucze dostępu;

- udostępnianie kursu dla studentów;

- dostęp czasowy do zasobów;

- ustawienia kursów;

- logowanie do platformy;

- wyszukiwanie kursów;

- pracę na forum;

- oceny uczestników.

Wykorzystując różne formy komunikacji on-line (np. e-mail, czat, aplikację), przekazuje użytkownikowi propozycje rozwiązań zgłoszonego przez niego problemu obejmującego m.in.:

- grupowe klucze dostępu;

- udostępnianie kursu dla studentów;

- dostęp czasowy do zasobów;

- ustawienia kursów;

- logowanie do platformy;

- wyszukiwanie kursów;

- pracę na forum;

- oceny uczestników.

Diagnozuje i rozwiązuje problemy techniczne kursu na platformieDiagnozuje błędy techniczne dotyczące m.in.:

- grupowych kluczy dostępu;

- załączania plików;

- ustawień kursowych;

- dostępu czasowego do zasobów;

- ustawień aktywności kursowych;

- ocen uczestników.

Usuwa błędy techniczne dotyczące m.in.:

- grupowych kluczy dostępu;

- załączania plików;

- ustawień kursowych;

- dostępu czasowego do zasobów;

- ustawień aktywności kursowych;

- ocen uczestników.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

Wszystkie zestawy efektów uczenia się są wyłącznie sprawdzane za pomocą następującej metody: obserwacji w warunkach symulowanych (symulacji), w trakcie której kandydat wykonuje zadania na platformie w czasie rzeczywistym, w obecności komisji.

1.2. Zasoby kadrowe

Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna składająca się z dwóch członków. Każdy z członków komisji musi posiadać dyplom magistra oraz udokumentowane co najmniej 18-miesięczne doświadczenie w pracy polegającej na wykorzystaniu narzędzi on-line platformy e-leamingowej do nauczania zdalnego osób dorosłych lub 18-miesięczne doświadczenie w pracy przy obsłudze kursów e-leamingowych. Ponadto co najmniej jedna osoba wchodząca w skład komisji powinna posiadać udokumentowane doświadczenie w weryfikacji efektów uczenia się dorosłych (egzaminowaniu).

1.3. Warunki organizacyjne i materialne

Instytucja certyfikująca musi zapewnić komputer z aktualnym oprogramowaniem niezbędnym do przeprowadzenia egzaminu, dostępem do Internetu oraz aktualnej wersji platformy e-leamingowej / narzędzia on-line, np. Moodle, Google Classroom, Microsoft Teams. Minister właściwy może wyrazić zgodę na przeprowadzenie całości lub części procesu walidacji zdalnie (on-line). Warunkiem uzyskania zgody jest zapewnienie przez instytucję certyfikującą procedur umożliwiających pełną weryfikację wszystkich efektów uczenia się.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Nie dotyczy

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).