Włączenie kwalifikacji rynkowej "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
M.P.2022.827
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 6 lipca 2022 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ZAŁĄCZNIK
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "NAUCZANIE NARCIARSTWA ALPEJSKIEGO NA POZIOMIE REKREACYJNYM ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM DZIECI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "NAUCZANIE NARCIARSTWA ALPEJSKIEGO NA POZIOMIE REKREACYJNYM ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM DZIECI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny przez 3 lata. Warunkiem przedłużenia jest odbycie doszkolenia unifikującego w wymiarze minimum 15 godzin zajęć na śniegu i 5 godzin wykładów, prowadzonego przez Instytucje Certyfikujące kwalifikację "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" lub podmioty przez nie wskazane. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji. 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację planuje i prowadzi zajęcia, których celem jest przygotowanie uczestników zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, do bezpiecznego korzystania z infrastruktury narciarskiej i czerpania radości z uprawiania rekreacyjnego narciarstwa. Doskonali poziom ich sprawności fizycznej, narciarskich umiejętności ruchowych i przekazuje wiedzę na temat sposobów bezpiecznego korzystania ze sprzętu, urządzeń wyciągowych i terenów narciarskich oraz kształtuje postawy etyczne. Posiadacz kwalifikacji na podstawie zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczestników zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, przygotowuje plan szkolenia i konspekt zajęć. Organizuje, planuje, prowadzi i nadzoruje zajęcia. Wspomaga uczestników. m.in. udzielając wskazówek i korygując błędy. Zapewnia bezpieczną organizację zajęć, będąc świadomym odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczestników zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci. Posiada umiejętności swobodnej jazdy na nartach i demonstracji nauczanych technik narciarskich. Podejmowane czynności wykonuje z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa w górach, założeń metodyki nauczania oraz podstaw ontogenezy człowieka. |
Zestaw 1. Charakteryzowanie podstaw prowadzenia zajęć rekreacyjnych z narciarstwa | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Tłumaczy podstawy teorii i metodyki w procesie nauczania narciarstwa alpejskiego ze szczególnym uwzględnieniem dzieci | - omawia środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania narciarstwa, np. dobór i przygotowanie sprzętu, miejsce zajęć, ćwiczenia, gry i zabawy oraz pomoce dydaktyczne. - omawia strukturę i specyfikę zajęć narciarskich. - omawia dydaktyczne zasady nauczania. - opisuje metody nauczania ruchu i formy organizacyjne prowadzenia zajęć stosowane w procesie nauczania narciarstwa. |
Tłumaczy biologiczne podstawy wysiłku fizycznego podczas zajęć narciarskich ze szczególnym uwzględnieniem dzieci | - wymienia ruchy w stawach oraz ciała w trzech płaszczyznach, - omawia krzywą intensywności wysiłku fizycznego zajęć narciarskich, - opisuje specyficzne cechy rozwoju psychicznego, fizycznego lub motorycznego w różnych etapach ontogenezy. |
Wyjaśnia zasady diagnozowania, korekty i oceny w procesie nauczania/uczenia się narciarstwa ze szczególnym uwzględnieniem dzieci | - opisuje sposoby diagnozy, w tym uzyskiwania informacji na temat stanu psychofizycznego, potrzeb oraz oceny przebiegu procesu nauczania, - opisuje zasady udzielania informacji zwrotnej nt. przebiegu ruchu, w tym korygowania błędów, - wskazuje okoliczności, w których należy dokonać modyfikacji celów, metod lub środków w procesie nauczania. |
Wyjaśnia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podczas rekreacyjnego uprawiania narciarstwa ze szczególnym uwzględnieniem dzieci | - omawia zasady dekalogu Międzynarodowej Federacji Narciarskiej (FIS), - opisuje obiektywne lub subiektywne zagrożenia wynikające z uprawiania narciarstwa, - opisuje zagrożenia dla zdrowia i życia uczestnika zajęć wynikające z niewłaściwego prowadzenia zajęć, m.in. nieodpowiedniego wykorzystania przestrzeni i sprzętu, stosowania zbyt dużej intensywności i trudności ćwiczeń, a także niestosowania się do poleceń instruktora, - opisuje zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń wyciągowych, - wymienia najczęściej występujące urazy specyficzne dla narciarstwa, - opisuje zasady postępowania w razie wypadku na stoku, - wyjaśnia zasady doboru sprzętu lub ekwipunku narciarskiego, - opisuje zakres odpowiedzialności prawnej instruktora narciarstwa. |
Opisuje zagadnienia psychospołeczne dotyczące procesu nauczania/uczenia się w narciarstwie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci | - opisuje sposoby budowania pozytywnych relacji z uczestnikami zajęć lub w obrębie grupy, - opisuje techniki motywacji w procesie nauczania, - opisuje sposoby zarządzania stresem, redukcji lęku i strachu u ucznia, - opisuje style prowadzenia zajęć, np. autokratyczny, demokratyczny, liberalny. |
Zestaw 2. Wykonywanie technik narciarstwa alpejskiego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Demonstruje techniki narciarskie | - demonstruje wybraną technikę z obszaru ewolucji kątowych. - demonstruje wybraną technikę z obszaru skrętów równoległych ślizgowych, - demonstruje wybraną technikę skrętów równoległych ciętych. |
Demonstruje umiejętności sportowe | - przejeżdża trasę slalomu giganta (GS) zgodnie z limitem czasowym, - przejeżdża trasę slalomu (SL) zgodnie z limitem czasowym. |
Zestaw 3. Planowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Rozpoznaje potrzeby i możliwości uczestnika ze szczególnym uwzględnieniem dzieci | - gromadzi informacje uzyskane na podstawie obserwacji lub wywiadu niezbędne do planowania przebiegu zajęć, - obserwuje stan przygotowania psychofizycznego uczestników zajęć i poziom posiadanych przez nich umiejętności narciarskich. |
Przygotowuje plan zajęć narciarskich | - ustala cele dydaktyczne, - planuje proces dydaktyczny dobiera formy, metody i środki dydaktyczne do ustalonych celów w oparciu o wiek, możliwości psychofizyczne oraz posiadane umiejętności uczestnika, - przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający: cel zajęć, czas ich trwania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, wiek uczestników i liczebność grupy z zachowaniem obowiązującej w narciarstwie terminologii. |
Zestaw 4. Realizowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Organizuje proces nauczania/uczenia się jazdy na nartach ze szczególnym uwzględnieniem dzieci | - sprawdza przygotowanie uczestnika do zajęć, m.in. obserwuje stan psychofizyczny, kontroluje sprzęt i ubiór uczestników, - przygotowuje miejsce, sprzęt i pomoce dydaktyczne do realizacji zajęć. |
Realizuje zajęcia na stoku | - wyjaśnia cele i zadania zajęć, - prowadzi rozgrzewkę, - utrzymuje kontakt z grupą, np. reaguje na sygnały zmęczenia, na sygnały braku zrozumienia instrukcji, komunikuje się werbalnie i niewerbalnie z uczestnikami. - egzekwuje zgodne z kodeksem narciarskim ustawienie grupy uczestników podczas zajęć, - ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom obserwację prezentowanych ćwiczeń i słyszalność komunikatów, - stosuje metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne, dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestnika, - dobiera, opisuje i demonstruje ćwiczenia dostosowane do wieku, możliwości psychofizycznych oraz umiejętności uczestników, - nadzoruje, asekuruje i kontroluje wykonywanie ćwiczeń przez uczestników, - koryguje postawę ciała i błędne wykonywanie ruchów uczestników, - mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały, - demonstruje zgodną z kodeksem narciarskim postawę i zachowanie na stoku, - podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji dopuszczalne są następujące metody walidacji: test teoretyczny, obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych, rozmowa z komisją, analiza dowodów i deklaracji. Część lub całość walidacji może być sprawdzona metodą analizy dowodów i deklaracji. Dowodem potwierdzającym zestaw 2. efektów uczenia się "Wykonywanie technik narciarstwa alpejskiego" jest: - posiadanie minimum drugiej klasy sportowej w narciarstwie alpejskim, której okres ważności upłynął nie później niż w ciągu ostatnich 3 lat. Dowodem potwierdzającym wszystkie efekty uczenia się są: - ważna legitymacja Instruktora Stowarzyszenia Instruktorów i Trenerów Narciarskich PZN (SITN), wydana nie później niż w ciągu 2 lat kalendarzowych następujących po uzyskaniu przez kwalifikację o nazwie "Nauczanie narciarstwa alpejskiego na poziomie rekreacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" statusu włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), - dyplom instruktora sportu w narciarstwie alpejskim wy dany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, - dyplom instruktora rekreacji w narciarstwie zjazdowym wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja weryfikacyjna składa się z minimum 3 osób. Przewodniczący Komisji musi spełniać następujące warunki: - posiada co najmniej kwalifikację pełną Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) 7, - posiada ważny stopień Instruktora Wykładowcy SITN PZN narciarstwa zjazdowego, - posiada poświadczone doświadczenie w zakresie kształcenia i egzaminowania instruktorów narciarstwa zdobyte w ciągu ostatnich 5 lat, - posiada doświadczenie w zakresie nauczania narciarstwa, w tym w zakresie pracy z dziećmi, minimum 200 dni zdobytych w ciągu ostatnich 5 lat. |
Każdy z pozostałych członków komisji musi spełniać następujące wymagania: - posiada kwalifikację pełną PRK 7, - posiada współczynnik obliczeniowy dla ustalenia czasu wzorcowego w slalomie i slalomie gigancie równy lub większy niż 0.87, - posiada doświadczenie w zakresie nauczania narciarstwa, w tym w zakresie pracy z dziećmi, min. 200 dni zdobytych w ciągu ostatnich 5 lat. |
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki przeprowadzenia weryfikacji Weryfikacja składa się z 3 części. Część 1. Teoretyczna - test teoretyczny. Dotyczy zestawu 1. efektów uczenia się "Charakteryzowanie podstaw prowadzenia zajęć rekreacyjnych z narciarstwa" i zestawu 3. "Planowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich" - umiejętność "Przygotowuje plan zajęć narciarskich". Część 2. Praktyczna - obserwacja w warunkach rzeczywistych (zimowych, na stoku) połączona z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający). Dotyczy 2. zestawu efektów uczenia się "Wykonywanie technik narciarstwa alpejskiego". Dopuszczalne jest zastosowanie metody dowodów i deklaracji. Część praktyczna składa się z: demonstracji technik narciarskich oraz sprawdzianu sportowego. W ramach demonstracji technik narciarskich oceniane są: wybrana przez Komisję Walidującą a) jedna z technik z obszaru ewolucji kątowych, b) jedna z technik z obszaru skrętów równoległych ślizgowych, c) jedna z technik skrętów równoległych ciętych. Jazda techniczna oceniana jest w skali 1-10 pkt. Jazdę techniczną zalicza uzyskanie łącznie minimum 24 pkt. Przyjmuje się następujące kryteria oceny: 0-3,5 pkt - pokaz uniemożliwiający zidentyfikowanie demonstrowanej techniki, 4-5,5 pkt - demonstracja ewolucji obarczona wieloma błędami, np. niewłaściwa pozycja narciarska, złe ustawienie nart, niewłaściwy impuls skrętny. zaburzona sekwencja ruchów, niewłaściwy ślad itp., 6-6,5 pkt - prawidłowa demonstracja ewolucji, poprawna pozycja narciarska, dopuszczalne pojedyncze błędy asymetrii śladu i skrętu, 7-7,5 pkt - jak wyżej, jednakże obok poprawności technicznej swoboda demonstracji uwzględniająca świadomość czasu i przestrzeni, 8-8,5 pkt - jak wyżej, lecz z uwzględnieniem symetrii techniki skrętów (skręty w lewo i prawo równie swobodne i poprawne), pełna kontrola prędkości, pojedyncze skręty dynamiczne (dotyczy: śmigu. skrętu NW i skrętu równoległego), 9-9,5 pkt - dynamiczna jazda w optymalnym tempie, charakteryzująca się dużą powtarzalnością ruchów, pełna kontrola toru przejazdu, dozwolone małe błędy (asymetria rąk, pojedyncze odchylenie czy oderwanie nart od podłoża itp.), 10 pkt - bezbłędna, swobodna i dynamiczna demonstracja, skręty o dużej powtarzalności. Warunkiem zaliczenia sprawdzianu sportowego jest uzyskanie łącznie w GS i SL minimum 12 pkt z 20 możliwych (ale nie mniej niż 5 pkt w każdej konkurencji). W każdej konkurencji możliwe jest uzyskanie maksymalnie 10 pkt. Utrata do 4% czasu wzorcowego w GS i do 5% w SL nie skutkuje stratą punktów. Utrata do 6% w GS i do 7,5% w SL skutkuje obniżeniem wyniku końcowego o 0,5 pkt, do 8% w GS i do 10% w SL skutkuje obniżeniem wyniku końcowego o kolejny 0,5 pkt i tak dalej. Czas wzorcowy dla mężczyzn osobno dla każdego z dwóch przejazdów w konkurencjach GS i SL jest średnią z dwóch najlepszych czasów przejazdów osób (minimum 2 osoby) ustalających czas wzorcowy pomnożonych przez ich aktualne współczynniki korygujące i stanowi równoważnik 10 pkt. Czas wzorcowy dla kobiet wynosi 105% czasu wzorcowego dla mężczyzn. Ustalający czas musi przejechać trasę co najmniej 2 razy, w tym raz przed i raz po wszystkich uczestnikach walidacji. Aktualne współczynniki korygujące (przypisane na podstawie wyników uzyskanych w ogólnopolskim teście kalibracyjnym organizowanym w porozumieniu z Polskim Związkiem Narciarskim) osób ustalających czasy przejazdów, którymi mogą być członkowie komisji lub inne osoby posiadające aktualne współczynniki korygujące (nie niższe niż 0,87) w SL i GS, będą podawane przed rozpoczęciem tej części weryfikacji. Dopuszcza się możliwość zaliczenia sprawdzianu sportowego w przypadku uzyskania przez uczestnika walidacji wyniku w przedziale 10-11,5 pkt w jeździe sportowej przez nadrobienie brakujących punktów jazdą techniczną w stosunku 1:2 (0,5 brakującego pkt w jeździe sportowej należy nadrobić 1 pkt w jeździe technicznej). Dla uczestników walidacji w wieku 45 lat (kalendarzowo) lub starszych minimalna liczba punktów zaliczająca jazdę sportową (GS + SL) wynosi 10 (ale nie mniej niż 4 pkt w każdej konkurencji). W przypadku uzyskania przez uczestnika w jeździe sportowej wyniku w przedziale 8-9,5 pkt, dopuszcza się możliwość zaliczenia sprawdzianu sportowego przez nadrobienie brakujących punktów jazdą techniczną w stosunku 1:2 (0,5 brakującego pkt w jeździe sportowej należy nadrobić 1 pkt w jeździe technicznej). Informacja o czasach wzorcowych podawana jest kandydatom po zakończeniu przejazdów wszystkich uczestników i ustalających czasy (może być umieszczona na ogólnodostępnej tablicy). Asesorzy podają maksymalne czasy odpowiadające konkretnym punktom, osobno dla kobiet i mężczyzn. Bezpośrednio po przejeździć uczestnik poznaje swój rzeczywisty czas przejazdu. Część 3. Praktyczna - obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych połączona z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający). W trakcie części 3. walidacji weryfikowane są efekty uczenia się zawarte w zestawach: 3 "Planowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich" - umiejętność "Rozpoznaje potrzeby i możliwości uczestnika ze szczególnym uwzględnieniem dzieci" i 4 "Realizowanie rekreacyjnych zajęć narciarskich". Instytucja Certyfikująca musi zapewnić: - grupę dzieci umożliwiającą przeprowadzenie zajęć. - dostęp do zorganizowanego stoku narciarskiego o długości min. 500 m (przygotowanego i zabezpieczonego zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach na zorganizowanych terenach narciarskich), zapewniającego możliwość przeprowadzenia zawodów w slalomie (SL) i slalomie gigancie (GS), - dostęp do wyciągu narciarskiego, - 50 tyczek slalomowych, - wiertarkę, - klucz do tyczek, - 2 radiotelefony, - elektroniczny pomiar czasu, - komputer, - kamerę, - fladry do grodzenia trasy, - apteczkę pierwszej pomocy, - salę zapewniającą możliwość przeprowadzenia egzaminu teoretycznego. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie dokumentów poświadczających: - ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż na 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, zawierającego następujące treści: ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku; ocena stanu poszkodowanego; kontrola czynności życiowych; postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym; podstawowe czynności podtrzymujące życie; postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych: bólu w klatce piersiowej, drgawek; postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń oraz odmrożeń; postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa. Warunek ten spełniają: lekarze systemu, ratownicy medyczni, pielęgniarki systemu, - zaświadczenie od lekarza o braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia szkolenia narciarskiego, - ukończone 18 lat, - oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - posiadanie ważnego ubezpieczenia OC instruktora lub wychowawcy, - odbycie 14-dniowej praktyki w szkole narciarskiej, w tym min. 50 godzin w zakresie szkolenia dzieci. Ponadto wymagany jest dyplom ukończenia szkoły średniej. Osoba przystępująca do walidacji musi posiadać sprawny sprzęt narciarski (narty, buty i kije), kask narciarski i gogle, ochraniacze slalomowe oraz ubiór narciarski. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »