Włączenie kwalifikacji rynkowej "Montowanie drewnianych posadzek i okładzin ściennych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
M.P.2020.1045
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU, PRACY I TECHNOLOGII 1
z dnia 2 listopada 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Montowanie drewnianych posadzek i okładzin ściennych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ZAŁĄCZNIK
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "MONTOWANIE DREWNIANYCH POSADZEK I OKŁADZIN ŚCIENNYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "MONTOWANIE DREWNIANYCH POSADZEK I OKŁADZIN ŚCIENNYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
Montowanie drewnianych posadzek i okładzin ściennych |
Certyfikat |
Bezterminowo |
3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Montowanie drewnianych posadzek i okładzin ściennych" samodzielnie planuje oraz przygotowuje stanowisko pracy. Posługuje się wiedzą dotyczącą rodzajów drewnianych posadzek i okładzin ściennych, wskazując ich wady i zalety. Identyfikuje potrzeby klienta, a następnie samodzielnie sporządza kosztorys oraz ustala harmonogram prac. Montuje drewniane posadzki i okładziny ścienne, posługując się dokumentacją projektową. Swoją pracę wykonuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w samodzielnie zorganizowanych warunkach z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb zleceniodawcy bądź przełożonego. |
Zestaw 1. Posługiwanie się wiedzą dotyczącą montażu drewnianych posadzek i okładzin ściennych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Posługuje się dokumentacją projektową | - czyta i omawia rysunki wykonawcze, - rozpoznaje oznaczenia materiałów dopuszczonych do stosowania w praktyce. |
Posługuje się wiedzą dotyczącą rodzajów drewnianych posadzek oraz materiałów i narzędzi stosowanych do ich montażu | - wymienia rodzaje posadzek drewnianych oraz omawia ich wady i zalety, - wymienia materiały pomocnicze stosowane do montażu posadzek drewnianych (np. klamry, kliny, podkładki) i omawia potrzebę ich stosowania, - omawia zasadność stosowania i funkcje legarów, - wymienia narzędzia i elektronarzędzia stosowane przy montażu drewnianych posadzek, - wskazuje podstawowe różnice między posadzkami drewnianymi a drewnopochodnymi. |
Posługuje się wiedzą dotyczącą rodzajów drewnianych okładzin ściennych | - wymienia rodzaje drewnianych okładzin ściennych oraz omawia ich wady i zalety, - omawia gatunki drzew stosowane do wykonania okładzin w zależności od miejsca montażu i przeznaczenia pomieszczenia, - opisuje wymiary przekroju listew oraz stosowane przestrzenie pomiędzy listwami w zależności od rodzaju okładziny, - wskazuje podstawowe różnice między okładzinami drewnianymi a drewnopochodnymi. |
Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas montowania drewnianych posadzek i okładzin ściennych | - wymienia zasady stosowania oraz rodzaje środków ochrony indywidualnej, - omawia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią, odpowiednie dla prac związanych z montowaniem drewnianych posadzek i okładzin ściennych, - omawia sposoby zapobiegania wystąpieniu niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, np. wypadek przy pracy, uszkodzenie sprzętu itp. |
Zestaw 2. Określenie założeń do wykonania drewnianych posadzek i okładzin ściennych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Identyfikuje potrzeby klienta | - formułuje pytania dotyczące rodzaju posadzki i okładziny, - dokonuje pomiaru ilości materiału niezbędnego do wykonania posadzki i okładziny ściennej. |
Przygotowuje kosztorys i harmonogram prac | - ustala termin wykonania prac, - określa koszt montażu posadzki i okładziny ściennej, - przygotowuje umowę na wykonanie zleconych prac. |
Zestaw 3. Montowanie drewnianych posadzek na legarach | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Przygotowuje stanowisko do montowania drewnianych posadzek | - sprawdza zgodność dostarczonych elementów oraz ich jakość, - dobiera narzędzia i elektronarzędzia do montażu drewnianych posadzek (wiertarka, wkrętarka, młotek gumowy, młotek metalowy), - dobiera sprzęt pomocniczy (poziomica, taśma miernicza, kątownik). |
Wykonuje prace związane z montażem legarów do podłoża | - określa sposób układania legarów w stosunku do ściany okiennej i bocznej, - wyznacza odległości między legarami, - znaczy miejsca pod kolki rozporowe, - wierci otwory i mocuje kołki w podłożu, - układa izolację pod legary, - mocuje legary do podłoża, - zachowuje właściwe luzy na długości legaru. |
Mocuje deski do legarów | - ustala mocowanie pierwszej deski do ściany, - montuje posadzki z zastosowaniem narzędzi pomocniczych do dociskania desek na szerokości, - montuje listwy przypodłogowe, - sprawdza jakość wykonanej pracy, - porządkuje miejsce wykonywanej pracy. |
Zestaw 4. Montowanie drewnianych okładzin ściennych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Przygotowuje stanowisko do montowania drewnianych okładzin ściennych | - sprawdza zgodność dostarczonych elementów oraz ich jakość, - dobiera narzędzia i elektronarzędzia do montażu drewnianych okładzin (wiertarka, wkrętarka, młotek gumowy, młotek metalowy), - dobiera sprzęt pomocniczy (poziomica, taśma miernicza, kątownik, drabina), - rozróżnia rodzaje podłoży oraz określa sposoby ich przygotowania pod okładziny ścienne, - dobiera izolacje oraz wypełnienia akustyczne zgodnie z wymogami danego pomieszczenia. |
Montuje okładziny ścienne | - rozmierza na ścianie miejsca mocowania listew nośnych, - znaczy miejsca pod kolki rozporowe, - wierci otwory i mocuje kołki w ścianie, - mocuje elementy nośne, - mocuje izolacje i wypełnienia akustyczne, - mocuje pierwszą dolną listwę okładzinową, - mocuje pozostałe listwy okładzinowe, - wykonuje szczeliny wentylacyjne, - montuje naroża okładzin oraz listwy wykończeniowe, - sprawdza jakość wykonanej pracy, - porządkuje miejsce wykonywanej pracy. |
Metody Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się wyłącznie metody: - test teoretyczny, - obserwacja w warunkach symulowanych (symulacja) lub rzeczywistych uzupełniona swobodnym wywiadem (rozmową z komisją). Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej wykorzystuje się test teoretyczny. W części praktycznej stosuje się metodę obserwacji w warunkach symulowanych lub metodę obserwacji w warunkach rzeczywistych uzupełnionej swobodnym wywiadem (rozmowa z komisją). Pozytywny wynik z części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej. Zasoby kadrowe W skład komisji weryfikacyjnej musi wchodzić co najmniej 2 asesorów, z których jeden pełni funkcję przewodniczącego komisji z głosem decydującym. Aby weryfikować efekty uczenia się określone w kwalifikacji rynkowej "Montowanie drewnianych posadzek i okładzin ściennych", każdy członek komisji musi znać zasady przeprowadzania walidacji i stosowane metody. Każdy członek komisji weryfikacyjnej musi spełniać przynajmniej jedno z poniższych kryteriów: - mieć udokumentowane pięcioletnie doświadczenie w wykonywaniu prac w zakresie montowania drewnianych posadzek i okładzin ściennych, - mieć udokumentowane co najmniej trzyletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć dydaktycznych na poziomie szkoły ponadpodstawowej lub studiów wyższych na kierunku budownictwo, architektura lub technologia drewna. Warunkiem jest, aby oba te kryteria były spełnione przez osoby wchodzące w skład komisji weryfikacyjnej. W części praktycznej walidacji może być zapewniona obecność asystenta, który organizuje zaplecze techniczne do przeprowadzenia weryfikacji, w tym poszczególne stanowiska egzaminacyjne. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikująca, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226), musi zapewnić warunki organizacyjne i techniczne niezbędne do przeprowadzenia walidacji. Należy zapewnić co najmniej 4 m2 powierzchni utwardzonego podłoża oraz pionową ściankę o wysokości min. 1,0 m. Do przeprowadzenia walidacji niezbędne będą: - materiały drewniane niezbędne do montażu posadzki i okładzin ściennych, - urządzenia do cięcia drewna, ręczne narzędzia stolarskie, podstawowe elektronarzędzia, - sprzęt pomocniczy (poziomica, taśma miernicza, kątownik, drabina), - materiały pomocnicze (kołki rozporowe, śruby, gwoździe, klamry), - materiały izolacyjne, - projekt aranżacji wnętrz/szkic, - środki ochrony indywidualnej, - apteczka. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań. |
Do walidacji może przystąpić osoba, która ma ukończone 18 lat. |
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »