Rozdział 4 - Warunki techniczne pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych. - Warunki poruszania się po drogach pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych, Milicji Obywatelskiej i Służby Więziennej oraz innych pojazdów Sił Zbrojnych i Milicji Obywatelskiej poruszających się w kolumnach, jak również warunki techniczne pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych.

Monitor Polski

M.P.1984.11.79

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1998 r.

Rozdział  4

Warunki techniczne pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych.

§  7.
Przepisy niniejszego rozdziału określają warunki techniczne pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych, które ze względu na swe przeznaczenie nie mogą być zbudowane i wyposażone w całości zgodnie z warunkami określonymi w dziale III ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35) oraz w rozporządzeniu.
§  8.
Do ruchu na drogach publicznych dopuszcza się tylko takie pojazdy specjalne Sił Zbrojnych, które są zbudowane i utrzymane w ten sposób, że nie będą zagrażać bezpieczeństwu publicznemu i porządkowi ruchu drogowego oraz w miarę możliwości nie będą niszczyć nawierzchni dróg.
§  9.
1.
Pojazd specjalny powinien być wyposażony w pewnie i skutecznie działające urządzenia, przede wszystkim do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlania drogi.
2.
Dopuszcza się użycie przyczep bez hamulców, jeżeli ich masa całkowita:
1)
nie przekracza 750 kg i nie jest większa niż połowa masy własnej pojazdu ciągnącego;
2)
przekracza 750 kg, ale nie przekracza 25% masy własnej pojazdu ciągnącego;
3)
przekracza 750 kg i przekracza 25% masy własnej pojazdu ciągnącego, pod warunkiem ograniczenia prędkości do 25 km/h.
3.
Przyczepa bez hamulców lub z hamulcem, który nie zapewnia samoczynnego zatrzymania jej w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym, powinna być wyposażona, niezależnie od urządzenia łączącego, w dodatkowe zabezpieczenie (łańcuch, linę), aby w razie zerwania głównego urządzenia łączącego nie doszło do zetknięcia dyszla z powierzchnią jezdni i zapewniało niezbędną kierowalność przyczepy.
4.
Ograniczenie prędkości określone w ust. 2 pkt 3 nie dotyczy pojazdów specjalnych biorących udział w ćwiczeniach (zajęciach) wojskowych.
5.
Przepis ust. 3 nie dotyczy dział artyleryjskich i urządzeń montowanych na podwoziach tych dział.
§  10.
1.
Pojazd specjalny powinien być wyposażony w następujące światła zewnętrzne, w liczbie określonej w rozporządzeniu:
1)
drogowe - pojazd samochodowy, którego konstrukcja

umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej

40 km/h;

2)
mijania - pojazd samochodowy i pojazd wolno bieżny;
3)
kierunkowskazy - pojazd samochodowy kołowy;
4)
hamowania "stop" - pojazd samochodowy kołowy;
5)
pozycyjne przednie - pojazd samochodowy i pojazd wolno bieżny;
6)
pozycyjne tylne - pojazd samochodowy, pojazd wolno bieżny

i przyczepa;

7)
odblaskowe tylne inne niż trójkątne - pojazd samochodowy kołowy;
8)
odblaskowe tylne trójkątne - przyczepa (urządzenie przyczepne);
9)
odblaskowe przednie - przyczepa (urządzenie przyczepne).
2.
Dopuszcza się wyposażenie w światła:
1)
jedno światło drogowe i mijania - pojazdów samochodowych gąsienicowych i pojazdów wolnobieżnych;
2)
obrysowe zamiast pozycyjnych - pojazdów samochodowych gąsienicowych, pojazdów wolnobieżnych i przyczep;
3)
odblaskowe zamiast pozycyjnych - przyczep (urządzeń przyczepnych)

- jeżeli ze względu na konstrukcję lub przeznaczenie tych pojazdów wyposażenie ich w światła drogowe i mijania w liczbie określonej w rozporządzeniu oraz w światła pozycyjne jest niemożliwe.

§  11.
1.
Pojazd specjalny powinien być wyposażony:
1)
w lusterko (lusterka) umożliwiające kierowcy obserwację drogi za pojazdem, chyba że względy konstrukcyjne lub potrzeby wojskowe uniemożliwiają umieszczenie jednego lub obydwu lusterek;
2)
w sygnał dźwiękowy o ciągłym i nieprzeraźliwym tonie.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy przyczep.
§  12.
1.
Pojazd specjalny powinien być oznakowany z przodu i z tyłu w sposób widoczny dla innych użytkowników drogi znakiem sporządzonym z materiału odblaskowego o barwie żółtej samochodowej, a czerwonej z tyłu pojazdu.
2.
Znak określony w ust. 1 powinien być umieszczony z przodu i z tyłu pojazdu po lewej stronie w odległości do 40 cm od bocznej płaszczyzny jego obrysu, a wyjątkowo - na środku, oraz nie wyżej niż 180 cm i nie niżej niż 60 cm od powierzchni jezdni. Przyczepy powinny być oznaczone tylko jednym znakiem umieszczonym z tyłu.
3.
Wzór oznakowania (ust. 1) określa załącznik do zarządzenia.