Warunki, na jakich następuje przekazanie środków publicznych do samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, oraz sposób kontroli ich wykorzystania.

Monitor Polski

M.P.1995.29.341

Akt utracił moc
Wersja od: 19 czerwca 1995 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 18 maja 1995 r.
w sprawie warunków, na jakich następuje przekazanie środków publicznych do samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, oraz sposobu kontroli ich wykorzystania.

Na podstawie art. 54 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 63, poz. 315 oraz z 1994 r. Nr 121, poz. 591) zarządza się, co następuje:
Zarządzenie reguluje warunki, na jakich następuje przekazanie środków publicznych przez organ, który utworzył zakład, lub inny określony w art. 8 pkt 1-3 ustawy podmiot będący dysponentem środków publicznych, zwany dalej "zleceniodawcą", samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, zwanemu dalej "zleceniobiorcą", w celu udzielania świadczeń zdrowotnych, oraz określa sposób kontroli wykorzystania tych środków.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 63, poz. 315 i z 1994 r. Nr 121, poz. 591),
2)
świadczeniach zdrowotnych - należy przez to rozumieć świadczenia w rozumieniu art. 3 ustawy,
3)
umowie - należy przez to rozumieć umowę o przekazanie środków publicznych przez zleceniodawcę na rzecz zleceniobiorcy w celu udzielania świadczeń zdrowotnych,
4)
zakładzie - należy przez to rozumieć samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, będący zleceniobiorcą w rozumieniu art. 49 pkt 2 ustawy.
1.
Przekazanie przez zleceniodawcę środków publicznych na rzecz zleceniobiorcy następuje na podstawie umowy.
2.
Strony mogą w umowie zastrzec, że zleceniobiorca będzie udzielał świadczeń zdrowotnych tylko na rzecz zleceniodawcy określonego w umowie.
3.
Umowa, o której mowa w ust. 1, może również przewidzieć, że zleceniobiorca udzielał będzie tylko określonego rodzaju świadczeń zdrowotnych objętych umową.
Umowa może być zawarta tylko z zakładem wpisanym do rejestru samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, prowadzonego przez sąd rejestrowy.
1.
Zleceniobiorca przed podpisaniem umowy przedstawia zleceniodawcy plan rzeczowo-finansowy zakładu, uwzględniając w nim przewidywane nakłady na wykonanie zadań objętych umową.
2.
Plan rzeczowo-finansowy, o którym mowa w ust. 1, sporządzany na okres ustalony przez strony umowy, zawiera w szczególności:
1)
liczbę przewidywanych świadczeń zdrowotnych,
2)
koszt jednostkowy świadczenia zdrowotnego,
3)
zestawienie kosztów w układzie kalkulacyjnym oraz rachunek wyników według sposobu określonego w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591).
3.
Na wniosek zleceniodawcy, będącego organem założycielskim danego zakładu, zleceniobiorca przedkłada informacje o swych planach inwestycyjnych i kredytowych.
1.
Suma należności, jaką zleceniodawca zobowiązany będzie przekazać zleceniobiorcy z tytułu zawieranej umowy, ustalana jest na podstawie negocjacji między stronami.
2.
Zleceniodawca powinien w trakcie negocjacji dążyć do ustalania sumy należności, o której mowa w ust. 1, w takiej wysokości, która zapewni wydatkowanie środków publicznych w sposób najbardziej oszczędnych i celowy, a jednocześnie umożliwi wykonanie zadań stanowiących przedmiot umowy.
1.
Umowę zawiera się na czas nie oznaczony lub na czas oznaczony, nie krótszy jednak niż jeden rok, z możliwością jej przedłużenia, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Umowa może być zawarta na okres krótszy niż jeden rok, jeżeli wynika to z rodzaju i zakresu świadczeń zdrowotnych będących przedmiotem umowy.
3.
Złożenie oświadczenia woli o przedłużeniu umowy zawartej na czas oznaczony, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w ust. 2, powinno nastąpić nie później niż na 6 miesięcy przed upływem terminu, na który umowa została zawarta.
Zakład zawierający umowę lub wnioskujący o jej przedłużenie powinien przedstawić zleceniodawcy - jako warunek wstępny zawarcia umowy - informacje określone w załączniku do zarządzenia.
1.
Umowa określa w szczególności:
1)
strony umowy,
2)
rodzaj świadczeń zdrowotnych i przewidywaną ich liczbę,
3)
osoby uprawnione do świadczeń zdrowotnych oraz obszar, którego mieszkańcy będą mogli z nich korzystać,
4)
zasady rejestracji pacjentów, organizację udzielania świadczeń, dni i godziny ich udzielania, maksymalny czas oczekiwania na świadczenie i sposób podania tych informacji do wiadomości osobom uprawnionym,
5)
przyjęcie przez zleceniobiorcę obowiązku poddania się kontroli przeprowadzanej przez zleceniodawcę w zakresie objętym umową, w tym również kontroli przeprowadzanej przez upoważnione przez niego osoby,
6)
uprawnienia kontrolne zleceniodawcy z tytułu realizacji umowy,
7)
zobowiązanie się zleceniobiorcy do ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej,
8)
sumę należności, jaką zleceniodawca przekazuje zleceniobiorcy z tytułu realizacji umowy, oraz sposób i termin jej przekazywania, z uwzględnieniem § 16 ust. 5,
9)
zadania objęte stałym monitorowaniem ze strony zleceniodawcy ,
10)
ilościowe i jakościowe wskaźniki wykonania umowy
11)
rodzaje i sposoby przekazywania informacji wynikających z realizacji umowy, w tym o zadaniach objętych stałym monitorowaniem ze strony zleceniodawcy,
12)
warunki, w których może nastąpić renegocjacja umowy,
13)
zastrzeżenie, że przekazane na realizację umowy środki publiczne nie mogą być przekazywane na cele inne niż określone w umowie,
14)
wysokość i terminy naliczania odsetek z tytułu zwłoki w uiszczeniu przez zleceniodawcę na rzecz zleceniobiorcy kwot należności wynikających z umowy.
2.
Umowa powinna określać wysokość kar umownych z tytułu niezgodnego z nią wydatkowania przez zleceniobiorcę środków publicznych albo niewywiązywania się lub nieterminowego realizowania innych postanowień umowy, sposób ich uiszczania, a także okoliczności, których wystąpienie powoduje wyłączenie odpowiedzialności odszkodowawczej stron umowy.
Prawa i obowiązki stron umowy nie mogą być przenoszone na osoby trzecie, chyba że strony wyrażą na to zgodę w umowie.
Zleceniobiorca nie może udzielać odpłatnie świadczeń zdrowotnych objętych umową, chyba że odpłatność ta wynika w odrębnych przepisów.
Zleceniodawca obowiązany jest do:
1)
analizy zapotrzebowania na świadczenia zdrowotne na obszarze podlegającym jego działaniu,
2)
analizy kosztów świadczeń zdrowotnych udzielanych w oparciu o zawierane umowy oraz kosztów analogicznych świadczeń udzielanych przez inne zakłady opieki zdrowotnej, lekarzy lub inne osoby wykonujące zawody medyczne poza zakładami opieki zdrowotnej - jeżeli są one finansowane ze środków publicznych (art. 35 ust. 1 ustawy),
3)
analizy i oceny liczby, rodzaju i jakości świadczeń zdrowotnych udzielanych w oparciu o umowę, a w szczególności: liczby osób objętych świadczeniami, trybu rejestracji pacjentów, czasu udzielania i oczekiwania na świadczenia, częstości zakażeń wewnątrzszpitalnych, nie planowanych ponownych hospitalizacji, zgonów pacjentów nie będących w stanach terminalnych, liczby pacjentów o okresie pobytu przekraczającym średni czas pobytu w danym zakładzie, jak również stopnia satysfakcji pacjentów z udzielanych świadczeń zdrowotnych,
4)
kontroli wykonania umowy i wydawania zaleceń pokontrolnych,
5)
inicjowania w razie potrzeby zmiany warunków umowy.
1.
Kontrola, o której mowa w § 12 pkt 4, może być przeprowadzana przez zleceniodawcę lub inne upoważnione przez niego osoby.
2.
Celem kontroli jest w szczególności:
1)
badanie sposobu udzielania świadczeń zdrowotnych oraz ich jakości w oparciu o ustalone w umowie wskaźniki,
2)
sprawdzenie prawidłowości wydatkowania środków publicznych,
3)
wykrywanie nieprawidłowości w wykonywaniu zadań określonych umową,
4)
wskazanie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości oraz sposobów i środków umożliwiających zapobieganie im oraz ich usunięcie.
1.
Umowa wygasa:
1)
z upływem terminu określonego w umowie,
2)
w przypadku gdy zajdą okoliczności, za które strony nie ponoszą odpowiedzialności, a które uniemożliwiają wykonanie umowy.
2.
Umowa może zostać rozwiązana bez wypowiedzenia w przypadku niedopełnienia przez zleceniobiorcę obowiązku określonego w § 9 ust. 1 pkt 7 i 13.
3.
Umowa może zostać rozwiązana za wypowiedzeniem w szczególności:
1)
gdy zleceniobiorca nie dopełnia obowiązków wynikających z § 9 ust. 1 pkt 5, 10 i 11,
2)
gdy nie realizuje ustaleń wynikających z § 3 ust. 2 i 3 oraz § 11,
3)
w razie niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy przez zleceniobiorcę z innych przyczyn niż wymienione w pkt 1 i 2, a w szczególności ograniczania dostępności świadczeń, zawężenia ich zakresu lub udzielania świadczeń nieodpowiedniej jakości,
4)
w razie niewypłacenia lub nieterminowego wypłacenia należności przez zleceniodawcę.
4.
Ustalony w umowie okres wypowiedzenia nie może być dłuższy niż 6 miesięcy.
5.
Strony mogą postanowić, że rozwiązanie umowy z przyczyn, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, następuje po upływie terminu wyznaczonego do wyeliminowania dających się usunąć uchybień.
6.
Podstawę do rozwiązania umowy z przyczyn, o których mowa w ust. 5, powinny stanowić wyniki kontroli wykonania umowy i sposobu realizacji zaleceń pokontrolnych albo kontroli przeprowadzonej w trybie określonym w przepisach odrębnych.
Umowa nie może być rozwiązana przed upływem ustalonego terminu, chyba że zachodzą przyczyny określone w § 14 ust. 2 i 3 lub inne przyczyny wskazane przez strony w umowie.
1.
Zleceniobiorca rozlicza się ze zleceniodawcą z wykonania zakresu rzeczowego i finansowego realizowanej umowy.
2.
Rozliczenie, o którym mowa w ust. 1, następuje w terminie do 15 dni po wygaśnięciu lub rozwiązaniu umowy, a w przypadku umów zawartych na czas nie oznaczony lub oznaczony dłuższy niż jeden rok - w terminie do 15 dni po zakończeniu roku obrachunkowego.
3.
Zatwierdzenie rozliczenia przez zleceniodawcę powinno nastąpić nie później niż do 15 lutego następnego roku kalendarzowego.
4.
W przypadku umów podpisywanych na czas nie oznaczony lub czas oznaczony dłuższy niż jeden rok, określenie sumy należności oraz planu rzeczowo-finansowego i wskaźników wykonania umowy dokonywane jest nie rzadziej niż corocznie w aneksie do umowy.
5.
W razie braku odmiennych postanowień należność z tytułu wykonywania umowy wypłacana jest zaliczkowo w terminach miesięcznych. Zaliczka stanowi 80% kwoty miesięcznej należności. Wypłata pozostałej kwoty należności miesięcznej następuje po przedstawieniu przez zleceniobiorcę informacji o wykonanych zadaniach wynikających z umowy.
6.
Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
W razie niewykonania lub częściowego wykonania umowy, kwoty należności już wypłacone podlegają zwrotowi w wysokości proporcjonalnej do zakresu niewykonania zobowiązania.
Zleceniobiorca obowiązany jest do sporządzania i przekazywania zleceniodawcy informacji określonych w umowie, a także sprawozdań wynikających z innych przepisów.
W sprawach nie uregulowanych w umowie stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

DOKUMENTACJA, KTÓRĄ POWINIEN PRZEDSTAWIĆ PUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ ZAWIERAJĄCY UMOWĘ Z DYSPONENTEM ŚRODKÓW PUBLICZNYCH ORAZ ZAKŁAD WNIOSKUJĄCY O PRZEDŁUŻENIE UMOWY

I. Informacja na temat dotychczasowej i obecnej działalności zakładu lub działalności planowanej - w przypadku nowo utworzonego zakładu

1. Wielkość i struktura zasobów kadrowych i zasobów rzeczowych będących w dyspozycji zakładu, wartość funduszu założycielskiego i funduszu zakładu.

2. Wielkość i struktura świadczeń zdrowotnych dostarczanych przez zakład dla osób uprawnionych. Rejony obsługi wyznaczone statutem oraz struktura pacjentów według miejsc zamieszkania.

3. Informacja o dotychczasowych działaniach na rzecz doskonalenia gospodarki zasobami (kadrami, majątkiem, finansami, informacją), na rzecz sprawnego zarządzania zakładem oraz o skutkach tych działań (a w szczególności takich działań, jak gospodarka lekiem, tworzenie standardów postępowania medycznego).

4. Informacja o dotychczasowych działaniach na rzecz jakości świadczeń oraz o skutkach tych działań, w tym w szczególności o działaniach na rzecz jakości zasobów, wdrażania procedur mających na celu poprawę jakości, i systematycznym ocenianiu porównawczym wyników działalności zakładu, z uwzględnieniem ocen medycznych i innych (np. ocen dokonywanych przez pacjentów i ich rodziny).

5. Kwalifikacje i doświadczenie zawodowe osób pracujących na stanowiskach kierowniczych w zakładzie.

II. Strategiczny plan rozwoju zakładu

1. Główne cele działania zakładu.

2. Czynniki decydujące o możliwości realizacji głównych celów zakładu.

3. Ewentualne zagrożenia w realizacji głównych celów zakładu i planowane sposoby przeciwdziałania im.

4. Organizacja prac mających na celu rozpoznanie otoczenia, w którym działa zakład, w tym analiza popytu na świadczenia zdrowotne dostarczane przez zakład, rozpoznanie warunków współpracy z innymi zakładami opieki zdrowotnej dostarczającymi świadczeń dla osób uprawnionych, rozpoznanie zainteresowania ewentualnych dodatkowych zleceniodawców.

5. Projektowane działania na rzecz rozwoju kwalifikacji kadr zatrudnionych w zakładzie, w tym projektowana zmiana wielkości i struktury zatrudnionych, plany szkoleń, systemy motywacji na rzecz podnoszenia kwalifikacji już zatrudnionych oraz projektowane działania na rzecz zatrudnienia nowych pracowników.

6. Projektowane działania na rzecz rozwoju systemów informacji, obiegu i udostępniania informacji, z uwzględnieniem informacji medycznych i ekonomicznych, wskaźników jakości oraz skal punktowych użytecznych dla oceny złożoności świadczeń i ich kosztów.

7. Analiza czynników, które mogą powodować wzrost kosztów świadczeń, w tym wskazanie sposobów przeciwdziałania takiemu wzrostowi.

8. Rozpoznanie finansowych skutków planów inwestycyjnych i planów kredytowych, szczególnie ewentualnych skutków dla tej działalności zakładu, która miałaby być realizowana w ramach umowy podpisanej ze zleceniodawcą na warunkach określonych w tym zarządzeniu.

9. Projektowane działania związane ze zmianą wielkości, struktury i własności majątku trwałego (np. budynków, budowli, gruntów, aparatury) z oceną skutków tych działań.

10. Projektowane działania na rzecz podnoszenia jakości świadczeń zdrowotnych, z uwzględnieniem oceny medycznych i niemedycznych wskaźników jakości oraz działań na rzecz ochrony i realizacji praw pacjenta.