Rozdział 6 - Reklamacje - Warunki i zasady sprzedaży przez Narodowy Bank Polski monet, banknotów i numizmatów przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele.

Monitor Polski

M.P.2023.1336 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 5 grudnia 2023 r.

Rozdział  6

Reklamacje

§  13. 
1. 
W razie stwierdzenia przez odbiorcę instytucjonalnego lub odbiorcę indywidualnego, zwanych dalej "klientami", że nabyte wartości kolekcjonerskie posiadają wady jakościowe (w przypadku monet kolekcjonerskich - niedopuszczalne cechy produkcyjne, wymienione w Katalogu cech produkcyjnych), klient składa reklamację w miejscu ich wydania, wraz z wartościami kolekcjonerskimi, będącymi przedmiotem reklamacji, z paragonem fiskalnym albo fakturą VAT, stanowiącymi dowód zakupu, z pisemnym uzasadnieniem reklamacji oraz z informacją zawierającą dane do korespondencji.
2. 
Rozpatrzenie przez DES zasadności reklamacji następuje w terminie 14 dni od dnia jej wpływu do NBP.
3. 
W przypadku uznania reklamacji:
1)
NBP wymienia wartości kolekcjonerskie, będące przedmiotem reklamacji, na taką samą liczbę wartości kolekcjonerskich tego samego rodzaju, wolnych od wad, w terminie i miejscu określonych w zawiadomieniu o uznaniu reklamacji, albo
2)
jeżeli brak jest możliwości przekazania określonych wartości kolekcjonerskich wolnych od wad - NBP przekazuje należność za wartości kolekcjonerskie, będące przedmiotem reklamacji, na wskazany przez klienta rachunek bankowy, w terminie 14 dni od dnia uznania reklamacji.
4. 
W celu rozpatrzenia reklamacji wartości kolekcjonerskich zakupionych wysyłkowo poprzez sklep internetowy lub poprzez mobilne punkty sprzedaży NBP reklamowane wartości powinny być dostarczone na adres: Narodowy Bank Polski, Departament Emisyjno-Skarbcowy, ul. Świętokrzyska 11/21, 00-919 Warszawa, z dopiskiem "Sklep internetowy/reklamacja" lub "Mobilny punkt sprzedaży NBP/reklamacja", wraz z protokołem, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do uchwały, i paragonem fiskalnym albo kopią faktury VAT, stanowiącymi dowód zakupu. W przypadku uznania reklamacji:
1)
NBP wymienia wartości kolekcjonerskie, będące przedmiotem reklamacji, na taką samą liczbę wartości kolekcjonerskich tego samego rodzaju, wolnych od wad, w terminie określonym w zawiadomieniu o uznaniu reklamacji, przy czym ich ponowne doręczenie następuje na koszt NBP, albo
2)
jeżeli brak jest możliwości przekazania określonych wartości kolekcjonerskich wolnych od wad - NBP przekazuje równowartość zapłaconej ceny, wraz z ewentualnymi kosztami wysyłki i w przypadku wystawienia faktury VAT, z fakturą korygującą; należność zostanie przekazana na wskazany przez klienta rachunek bankowy, w terminie 14 dni operacyjnych od dnia uznania reklamacji za uzasadnioną, faktura korygująca, w przypadku wystawienia faktury VAT, zostanie wysłana w wyżej wymienionym terminie na podany w protokole reklamacyjnym adres korespondencyjny.
5. 
Reklamacje wartości kolekcjonerskich noszących ślady fizycznych uszkodzeń, powstałych w wyniku niewłaściwego obchodzenia się z nimi przez klientów, nie będą uwzględniane.
6. 
Przepisy ust. 1-4 nie naruszają uprawnień klientów z tytułu odpowiedzialności sprzedawcy za wady rzeczy, wynikających z przepisów powszechnie obowiązujących.