Używanie samolotów sanitarnych lotnictwa cywilnego.
Monitor Polski
M.P.1950.A-101.1270
Akt utracił moc Wersja od: 29 stycznia 1951 r.
INSTRUKCJA
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 15 września 1950 r.
o używania samolotów sanitarnych lotnictwa cywilnego.
Na podstawie art. 8 ust. 1 oraz ust. 2 lit. a) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 marca 1928 r. o prawie lotniczym (Dz. U. R. P. z 1935 r. Nr 69, poz. 437 i z 1945 r. Nr 50, poz. 282), zarządza się, co następuje:
Instrukcja niniejsza dotyczy samolotów sanitarnych lotnictwa cywilnego, przekazanych stowarzyszeniu wyższej użyteczności "Liga Lotnicza", ufundowanych ze składek społeczeństwa, zebranych w drodze zbiórek publicznych i dobrowolnych opodatkowań.
1.
Po przyjęciu samolotów przez Ligę Lotniczą załatwia ona wszelkie formalności, związane z przekazaniem, przejęciem i dostawą samolotów na miejsce przeznaczenia oraz z ich rejestracją.2.
Samolotów tych Liga Lotnicza używa zgodnie z przeznaczeniem.
Jednostka organizacyjna Ligi Lotniczej, której przydzielono samolot sanitarny, sprawuje całkowitą obsługę pilotażowo-techniczną samolotu i przyjmuje go w stan zaopatrzenia.
1.
Samoloty sanitarne lotnictwa cywilnego są przeznaczone do obsługi sanitarnej terenów, ustalonych przez Ligę Lotniczą w porozumieniu z właściwymi władzami.2.
Użycie samolotu sanitarnego na innym terenie, niż ustalony według ust. 1, może nastąpić tylko w przypadku, gdy właściwy samolot sanitarny, przeznaczony dla danego terenu, nie może być użyty, lub w przypadkach, wymienionych w § 7 ust. 2.1.
Przewozy chorych (rannych) samolotami sanitarnymi odbywać się mogą na zlecenie ustne, pisemne, telegraficzne lub telefoniczne upoważnionych do tego delegatów Ministerstwa Zdrowia. Instrukcja Ministerstwa Zdrowia określi, jakie osoby są upoważnione do zlecania lotów sanitarnych i ustali dane, jakie powinno zawierać wezwanie samolotu sanitarnego.2.
Zlecenie na lot sanitarny powinno być skierowane do zawiadowcy najbliższego lotniska (portu lotniczego) względnie do kierownika aeroklubu Ligi Lotniczej w najbliższym mieście wojewódzkim. Zlecenie musi zawierać następujące dane:a)
miejscowość, gminę i powiat pobytu chorego (rannego),b)
przyczynę wezwania,c)
godzinę nadania zlecenia,d)
nazwisko dającego zlecenie i jego stanowisko służbowe,e)
miejscowość, do której ma być odtransportowany chory (ranny).3.
Przewóz samolotem sanitarnym ofiar wypadku lotniczego zarządzić może również delegat Ligi Lotniczej, zatwierdzony przez Ministerstwo Komunikacji dla każdego lotniska.4.
Koszty przewozu samolotami sanitarnymi i sposób ich pokrywania ustali Ministerstwo Zdrowia w porozumieniu z Ligą Lotniczą.
Przy wezwaniu albo zleceniu telefonicznym lub telegraficznym w sprawie wysłania samolotu sanitarnego należy podać hasło "Ratunek". Rozmowy telefoniczne zamawiane na hasło "Ratunek" oraz telegramy, oznaczone wskazówką "Lot-San" skierowane do właściwych władz lub organizacji, są załatwiane natychmiast przed wszystkimi innymi rozmowami względnie telegramami. Rozmowy te i telegramy są bezpłatne. Zlecenie winno być potwierdzone pisemnie w terminie trzydniowym.
1.
Samolot sanitarny odbywa loty w rejonie i po trasach, wyznaczonych dla jednostek Ligi Lotniczej, znajdujących się w poszczególnych terenach, określonych w § 4 ust. 1.2.
Jeżeli miejscowość, do której samolot ma być wezwany, leży bliżej miejsca postoju samolotu należącego do innego niż właściwy w myśl § 4 ust. 1 terenu, można w takim przypadku wezwać samolot z tego innego terenu.
Członków załóg samolotów sanitarnych zatwierdza Ministerstwo Komunikacji (Departament Lotnictwa Cywilnego) na wniosek Ligi Lotniczej.
1.
Użycie samolotów sanitarnych należy ograniczyć do przypadków, w których nie można przewieźć chorego (rannego) w porę innymi środkami komunikacyjnymi.2.
W razie stwierdzenia lekkomyślnego wezwania samolotu sanitarnego winny pokrywa koszt i może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej.
Za nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów oraz za używanie samolotów sanitarnych do celów nie związanych z obsługą sanitarną terenu, odpowiada kierownik jednostki organizacyjnej Ligi Lotniczej, do której samolot został przydzielony.
Przewozy chorych (rannych) samolotami sanitarnymi dokonywane są z zachowaniem przepisów i instrukcji, wydanych przez Ministerstwo Zdrowia.
1 § 6 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 8 stycznia 1951 r. (M.P.51.A-6.83) zmieniającego nin. instrukcję z dniem 29 stycznia 1951 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »