Używanie samochodów prywatnych w sprawach służbowych.

Monitor Polski

M.P.1956.59.723

Akt utracił moc
Wersja od: 16 lipca 1956 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 25 czerwca 1956 r.
w sprawie używania samochodów prywatnych w sprawach służbowych.

Na podstawie § 21 ust. 3 zarządzenia nr 44 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1955 r. w sprawie zasad używania samochodów osobowych jednostek organizacyjnych administracji państwowej, gospodarki uspołecznionej i organizacji społecznych oraz kontroli ich stosowania (Monitor Polski Nr 19, poz. 193, Nr 74, poz. 915 i Nr 116, poz. 1522) zarządza się, co następuje:
Przepisy niniejszego zarządzenia stosuje się do przypadków, w których z braku służbowych samochodów osobowych w jednostkach organizacyjnych administracji państwowej, gospodarki uspołecznionej i organizacji społecznych, zwanych dalej w skróceniu "jednostkami organizacyjnymi", używa się w sprawach służbowych samochodów osobowych lub motocykli, stanowiących własność osobistą pracowników tych jednostek, zwanych dalej w skróceniu "pojazdami prywatnymi".
Przy używaniu pojazdów prywatnych w sprawach służbowych mają odpowiednie zastosowanie przepisy §§ 5, 6 i 7 zarządzenia nr 44 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1955 r. (Monitor Polski Nr 19, poz. 193, Nr 74, poz. 915 i Nr 116, poz. 1522) oraz przepisy okólnika nr 40 Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 lutego 1952 r. w sprawie zasad używania środków lokomocji do przejazdów miejscowych we władzach, urzędach i przedsiębiorstwach państwowych (Monitor Polski Nr A-20, poz. 249), a ponadto przepisy niniejszego zarządzenia.
1.
Użycie pojazdu prywatnego w sprawach służbowych może nastąpić na podstawie karty drogowej samochodu osobowego, wydanej używającemu pojazd przez przełożonego jednostki organizacyjnej, a w przypadkach przejazdów na dalekich odcinkach - ponadto na podstawie delegacji służbowej na samochód, wydanej zgodnie z § 7 powołanego w § 2 zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1955 r.
2.
Przy przejazdach na dalekich odcinkach pojazd powinien być użyty do równoczesnego przewozu kilku pracowników, jeżeli udają się w tym samym kierunku w podróż służbową, chyba że z uzasadnionych powodów przełożony jednostki delegującej wyda inne polecenie.
3.
W karcie drogowej (ust. 1) w rubryce przeznaczonej do wpisywania numeru inwentarzowego pojazdu jednostka organizacyjna wpisuje słowo "prywatny"; rubryk dotyczących rozliczenia paliwa nie wypełnia się. W uzasadnionych przypadkach przełożony jednostki organizacyjnej może zaznaczyć na karcie drogowej limit przebiegu pojazdu w kilometrach, niezbędnego do wykonania danego zadania służbowego. Dane dotyczące poszczególnych jazd wpisuje do karty drogowej pracownik używający pojazdu prywatnego w sprawach służbowych. Jest on odpowiedzialny za właściwe i zgodne ze stanem faktycznym dokonanie tych wpisów.
1.
Dla celów kontroli wyjazdów w sprawach służbowych pojazdami prywatnymi jednostka organizacyjna obowiązana jest założyć i prowadzić osobną książkę "kontroli wydanych kart drogowych samochodu osobowego na pojazdy prywatne", w której powinny być kolejno wpisywane wydane karty drogowe. Stronice książki powinny być ponumerowane, przesznurowane, a końce sznurów opatrzone odciskiem pieczęci jednostki, pod którym powinien być zamieszczony podpis przełożonego.
2.
Książka (ust. 1) powinna zawierać następujące rubryki: liczbę porządkową, nazwisko i imię korzystającego z własnego pojazdu w sprawach służbowych, nr i datę wydanej karty drogowej, cel i miejsce docelowe jazdy oraz uwagi.
1.
Za użycie pojazdu prywatnego w sprawach służbowych właścicielowi pojazdu przysługuje od jednostki organizacyjnej zwrot kosztów użycia pojazdu w wysokości ustalonej osobnym zarządzeniem.
2.
Zwrot kosztów użycia pojazdu prywatnego przysługuje za przejazd drogą nadającą się do przejazdu samochodem, ustaloną przez przełożonego jednostki organizacyjnej, chyba że ze wskazań licznika kilometrowego wynika, iż faktyczny przejazd został wykonany drogą krótszą.
Używanie pojazdów prywatnych w sprawach służbowych może odbywać się tylko w ramach posiadanych przez jednostkę organizacyjną rocznych limitów finansowych na podróże służbowe.
Za niecelowe, niezgodne z przepisami i nieekonomiczne używanie pojazdu prywatnego w sprawach służbowych ponosi odpowiedzialność przełożony jednostki organizacyjnej.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.