Rozdział 6 - Używanie pojazdów samochodowych stanowiących własność osobistą pracowników jednostki do zaspokojenia potrzeb służbowych. - Używanie pojazdów samochodowych do celów służbowych.

Monitor Polski

M.P.1968.12.78

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1978 r.

Rozdział  6.

Używanie pojazdów samochodowych stanowiących własność osobistą pracowników jednostki do zaspokojenia potrzeb służbowych.

§  15.
1. 5
Z uwzględnieniem warunków określonych w §§ 11 i 12 do zaspokojenia służbowych potrzeb komunikacyjnych mogą być używane samochody osobowe, motocykle i motorowery stanowiące własność osobistą pracowników jednostki, za zgodą tych pracowników i na podstawie decyzji kierownika jednostki, a w odniesieniu do kierownika jednostki - za zgodą kierownika jednostki nadrzędnej.
2.
Za zaspokojenie potrzeb służbowych nie uważa się dojazdów z domu do miejsca pracy i z miejsca pracy do domu, z wyjątkiem wypadków określonych w § 11 ust. 5.
3.
Samochód osobowy powinien być użyty do równoczesnego przewozu kilku pracowników, jeżeli wyjeżdżają służbowo w tym samym kierunku.
§  16. 6
1.
Pracownikom, którzy do wykonywania zadań służbowych poza granicami miasta lub gminy, na których terenie znajduje się siedziba jednostki, używają stale własnych samochodów osobowych, może być przyznany miesięczny limit przebiegu wynoszący nie więcej niż 1.000 km. W wyjątkowych wypadkach limit przebiegu może być podwyższony najwyżej o 25%. Miesięczny limit przebiegu ustala kierownik jednostki, a w odniesieniu do kierownika jednostki - kierownik jednostki nadrzędnej.
2.
W ramach miesięcznego limitu przebiegu pracownicy otrzymują zwrot kosztów przejazdu na podstawie delegacji służbowej (polecenia wyjazdu służbowego). Koszty przejazdu oblicza się według odległości drogi do miejsca delegowania i z powrotem oraz stawki określonej w § 17.
3.
Kierownikom jednostek i ich zastępcom, zwanym dalej "kierownikami jednostek", może być przyznany w ramach miesięcznego limitu przebiegu ryczałt miesięczny na przejazdy lokalne w granicach miasta lub gminy, na których terenie znajduje się siedziba jednostki. Ryczałt wynosi 560 zł za 200 km przebiegu, a w wypadkach uzasadnionych częstotliwością przejazdów lokalnych - 700 zł za 250 km.
4.
Ryczałt przyznaje kierownik jednostki nadrzędnej na okres roku kalendarzowego, pod warunkiem że kierownicy jednostek nie używają służbowych samochodów osobowych do przejazdów lokalnych; w razie użycia samochodu służbowego do przejazdu lokalnego kierownik jednostki obowiązany jest zwrócić koszty przejazdu według stawek określonych w § 17.
5.
Miesięczny ryczałt, o którym mowa w ust. 3:
1)
nie przysługuje za okres urlopu wypoczynkowego, okolicznościowego, bezpłatnego oraz nieobecności w pracy z powodu choroby trwającej powyżej 6 dni,
2)
wypłaca się z dołu, na podstawie pisemnego oświadczenia pracownika o używaniu własnego samochodu osobowego w danym miesiącu, pomniejszony o 1/25 za każdy dzień, na który ryczałt nie przysługuje (pkt 1).
6.
Przepisów o ryczałtach nie stosuje się do pracowników ministerstw i urzędów centralnych, centralnych organizacji spółdzielczych oraz naczelnych organów organizacji społecznych.
7.
Ryczałty przyznawane pracownikom zatrudnionym na innych stanowiskach niż wymienione w ust. 3 regulują odrębne przepisy.
§  16a. 7
1.
Pracownikom, którzy do wykonywania zadań służbowych używają własnych motocykli lub motorowerów, może być przyznany miesięczny limit przebiegu, wynoszący nie więcej niż 600 km. W wyjątkowych wypadkach limit przebiegu może być podwyższony nie więcej niż o 25%. Miesięczny limit przebiegu ustala kierownik jednostki.
2.
W ramach miesięcznego limitu przebiegu pracownicy otrzymują zwrot kosztów przejazdu za używanie własnego motocykla lub motoroweru w danym miesiącu. Przepisy § 16 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§  17. 8
1.
Za użycie w sprawach służbowych pojazdu stanowiącego własność osobistą pracownik otrzymuje od jednostki zwrot kosztów przejazdu według następujących stawek:
1)
za użycie samochodu osobowego - 2,80 zł za 1 km przebiegu,
2)
za użycie motocykla - 1,00 zł za 1 km przebiegu,
3)
za użycie motoroweru - 0,70 zł za 1 km przebiegu.
2.
Jeżeli przejazdy odbywają się w wyjątkowo trudnych warunkach terenowych, właściwy minister (kierownik urzędu centralnego, wojewoda, zarząd centralnego związku spółdzielni, naczelny organ organizacji społecznej) może w ramach posiadanych środków finansowych ustalić odpowiednio wyższe stawki zwrotu kosztów przejazdu motocyklem lub motorowerem niż określone w ust. 1 pkt 2 i 3, nie więcej jednak niż o 20%.
3.
Zwrot kosztów użycia własnego pojazdu samochodowego w sprawach służbowych poza granicami Państwa określają odrębne przepisy.
5 § 15 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 22 listopada 1977 r. (M.P.77.31.153) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1978 r.
6 § 16 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 22 listopada 1977 r. (M.P.77.31.153) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1978 r.
7 § 16a dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 22 listopada 1977 r. (M.P.77.31.153) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1978 r.
8 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 22 listopada 1977 r. (M.P.77.31.153) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1978 r.