Używanie osobowych pojazdów mechanicznych.
M.P.1948.A-69.545
Akt utracił mocOKÓLNIK NR 19
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 22 maja 1948 r.
w sprawie używania osobowych pojazdów mechanicznych.
W przypadkach podyktowanych specjalną potrzebą może być osobowy pojazd mechaniczny wyjątkowo użyty i do innych celów.
Właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Komunikacji, a odnośnie władz zespolonych ponadto w porozumieniu z Ministrem Administracji Publicznej względnie Ministrem Ziem Odzyskanych, określi w przeciągu jednego miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego okólnika dla wszystkich osobowych pojazdów mechanicznych oddanych do obsługiwania podległych jednostek służbowych, jakie odległości od miejsca siedziby jednostki służbowej uważa się za dalekie odcinki (promień wyjazdów), biorąc pod uwagę gęstość sieci publicznych środków lokomocji. Określenie to będzie uwidocznione w sposób trwały na karcie kontrolnej pracy wozu każdego osobowego pojazdu mechanicznego według wzoru, opracowanego przez Ministerstwo Komunikacji.
Prezes Rady Ministrów na wniosek właściwego Ministra może zwolnić poszczególne osoby od ograniczeń przewidzianych w ust. 1.
W terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego okólnika właściwi ministrowie i kierownicy urzędów centralnych dokonają w swych resortach podziału samochodów osobowych według powyższej klasyfikacji.
Nie dotyczy to wyjazdów osób wymienionych w ostatnim ustępie § 2, lecz i w tych przypadkach nazwisko wyjeżdżającego winno być wpisane na karcie kontrolnej pracy wozu.
Inspektorzy ci wyznaczeni będą przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek Ministra Komunikacji.
Na podstawie delegacji Prezesa Rady Ministrów Komenda Główna Milicji Obywatelskiej wystawi inspektorom samochodowym odpowiednie zaświadczenia, upoważniające ich do żądania pomocy wszystkich organów Milicji Obywatelskiej.
Na żądanie Biura Kontroli przy Radzie Państwa Komenda Główna Milicji Obywatelskiej wystawi identyczne zaświadczenia dla inspektorów Biura Kontroli.
Inspektorzy samochodowi obowiązani są korzystać w pierwszym rzędzie z punktów kontrolnych Milicji Obywatelskiej (stałych, lotnych i doraźnych).
Raporty ze swych czynności składać będą inspektorzy samochodowi do Prezydium Rady Ministrów.
Centralne organy kontroli wewnętrznej uprawnienia swe w tym zakresie mogą przelać na podległe im jednostki kontroli.
Właściwy minister na wniosek organów kontroli wewnętrznej może odwołać powyższy tryb kontroli nie wcześniej jednak jak z dniem 1 stycznia 1949 r.
Minister Obrony Narodowej i Minister Bezpieczeństwa Publicznego wydadzą we własnym zakresie zarządzenia dotyczące używania osobowych pojazdów mechanicznych.
Samochody Prokuratury Rzeczypospolitej Polskiej nie podlegają kontroli wykonywanej przez inspektorów samochodowych. Rozciągają się natomiast na nie postanowienia niniejszego okólnika z tym, że Prokuratura Rzeczypospolitej Polskiej będzie stosowała kontrolę we własnym zakresie.
- zmieniony przez okólnik z dnia 12 stycznia 1949 r. (M.P.49.A-3.24) zmieniający nin. okólnik z dniem 25 stycznia 1949 r.
- zmieniony przez okólnik z dnia 27 listopada 1950 r. (M.P.50.A-128.1585) zmieniający nin. okólnik z dniem 4 grudnia 1950 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »