Utworzenie Zjednoczenia Przemysłu Taboru i Sprzętu Kolejowego.

Monitor Polski

M.P.1948.A-83.789

Akt indywidualny
Wersja od: 14 grudnia 1948 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 15 września 1943 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania o utworzeniu ZJEDNOCZENIA PRZEMYSŁU TABORU I SPRZĘTU KOLEJOWEGO.

Na podstaw;e art. 1 i 16 dekretu z dnia 3.01.1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) zarządza się, co następuje:
Utworzone na podstawie zarządzeni Ministra Przemysłu Nr Z/Ch/93/100 dnia 5 czerwca 1945 r. Zjednoczenie Przemysłu Taboru i Sprzętu Kolejowego działać będzie nadal w ramach narodowych planów gospodarczych według zasad gospodarki handlowej i postanowień niniejszego zarządzenia pod nazwą ".ZJEDNOCZENIE PRZEMYSŁU TABORU I SPRZĘTU KOLEJOWEGO - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione", zwane dalej "Zjednoczenie".
Zjednoczenie ma siedzibę w Poznaniu.
Przedmiotem działalności Zjednoczeni« jest koordynowanie. nadzorowanie, kontrolowanie oraz ogólne kierownictwo działalności gospodarczej przedsiębiorstw państwowych lub będących pod zarządem państwowym, wymienionych w dołączonym do niniejszego zarządzenia wykazie.
Wytyczne Zjednoczenia wydane w zakresie jego kompetencji są wiążące dla przedsiębiorców nadzorowanych.
Zjednoczenie podlega nadzorowi Centralnego Zarządu Przemysłu Metalowego, którego wytyczne są dla. Zjednoczenia wiążące.
Zwierzchni nadzór państwowy nad Zjednoczeniem sprawuje Minister Przemysłu i Handlu.
Przy Zjednoczeniu powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania powierzonych czynności określi rozporządzenie Rady Ministrów.
Organem zarządzającym Zjednoczenia jest Dyrekcja powoływana i zwalniania przez Ministra Przemysłu i Handlu 1 składająca się z Dyrektora Naczelnego, reprezentującego Dyrekcję samodzielnie oraz z podległych Dyrektorowi Naczelnemu dwóch Dyrektorów.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez Zjednoczenie wymagane jest współdziałanie, zgodnie z uprawnieniami przewidzianymi w statucie:
a)
dwóch członków Dyrekcji łącznie, albo
b)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
c)
dwóch pełnomocników handlowych łącznie w granicach ich pełnomocnictw.
Przekazaniu na rzecz Zjednoczenia ulega majątek Skarbu Państwa, oznaczony przez Ministra Przemysłu i Handlu.

Minister Przemysłu i Handlu zarządzi protokólarne przekazanie Zjednoczeniu przydzielonego majątku nieruchomego w zarząd i użytkowani, a ruchomego na własność,

Szczegółowe zasady organizacji i zakres działania Zjednoczenia usiali statut nadany przez Ministra Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania ogłoszony w Monitorze Polskim.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

WYKAZ

PRZEDSIĘBIORSTW NADZOROWANYCH

przez

Zjednoczenie Przemysłu Taboru i Sprzętu Kolejowego w Poznania.

1. Zakłady Przemysłowe H. Cegielski - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Poznań.

2. Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Chrzanów,

3. Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Chorzów II.

4. Fabryka Wagonów Pafawag - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Wrocław,

5. Zaodrzańskie Zakłady Konstrukcji Stalowych - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Zielona Góra,

6. Sanocka Fabryka Wagonów - przedsiębiorstwa państwowe wyodrębnione - Sanok.

7. Krakowska Fabryka Sygnałów Kolejowych - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Kraków,

8. Bydgoska Fabryka Sygnałów Kolejowych - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Bydgoszcz.

9. Gotartowicka Fabryka Sygnałów Kolejowych - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Gotartowice.

10. Centralne Biuro Konstrukcyjne Nr 1 - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Poznań