Utworzenie Instytutu Programów Szkolnych.

Monitor Polski

M.P.1972.32.175

Akt utracił moc
Wersja od: 23 czerwca 1972 r.

UCHWAŁA Nr 161
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 czerwca 1972 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Programów Szkolnych.

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 1961 r. o instytutach naukowo-badawczych (Dz. U. z 1965 r. Nr 19, poz. 129) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1.
Tworzy się Instytut Programów Szkolnych, zwany dalej "Instytutem".
2.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Oświaty i Wychowania.
3.
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa. Instytut może tworzyć oddziały terenowe.
Instytut prowadzi prace naukowo-badawcze w zakresie treści i metod kształcenia ogólnego oraz opracowuje odpowiednie dokumenty programowe w celu doskonalenia socjalistycznego systemu nauczania i wychowania w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach średnich ogólnokształcących, szkołach specjalnych, szkołach dla pracujących oraz w szkołach zawodowych w dziale kształcenia ogólnego.

Do podstawowych zadań Instytutu należy:

1)
opracowywanie:
a)
założeń dydaktyczno-wychowawczych szkół ogólnokształcących,
b)
modeli treściowych kształcenia ogólnego dla określonych wyżej szczebli i typów szkół oraz założeń dydaktyczno-wychowawczych poszczególnych przedmiotów nauczania,
c)
koncepcji pracy wychowawczej szkoły związanej z procesem dydaktycznym,
d)
planów i programów nauczania,
e)
form i metod realizacji programów nauczania z uwzględnieniem środków dydaktycznych,
f)
ogólnych koncepcji treściowych i metodycznych podręczników dla ucznia i nauczyciela; podejmowanie odpowiednich inicjatyw wydawniczych oraz dokonywanie oceny podręczników,
2)
występowanie z inicjatywą w sprawie szkolnych audycji radiowych i telewizyjnych oraz opiniowanie odnośnych programów.
Instytut wykonuje swoje zadania przez:
1)
prowadzenie badań i studiów w zakresie:
a)
koncepcji kształcenia ogólnego,
b)
teorii programów i podręczników oraz doboru i struktury treści kształcenia w programach poszczególnych przedmiotów nauczania,
c)
metod realizacji programów z uwzględnieniem środków dydaktycznych,
d)
funkcjonalności i efektywności dydaktyczno-wychowawczej programów, podręczników i pomocy naukowych,
2)
rozwijanie metodologii badań w zakresie treści, form i metod kształcenia ogólnego,
3)
prowadzenie eksperymentów w wybranych szkołach oraz współdziałanie we wdrażaniu wyników badań do pracy szkolnej,
4)
prowadzenie szkół - laboratoriów,
5)
współdziałanie z placówkami naukowo-badawczymi, szkołami wyższymi, odpowiednimi resortami, instytucjami wydawniczymi oraz z organami administracji szkolnej - celem koordynacji prac objętych działalnością merytoryczną Instytutu,
6)
współpracę z instytucjami zagranicznymi prowadzącymi prace w zakresie oświaty i wychowania,
7)
organizowanie sesji i konferencji naukowych, uczestniczenie w naradach i zjazdach krajowych i zagranicznych o tematyce wiążącej się z działalnością Instytutu,
8)
publikowanie programów nauczania, prac naukowo-badawczych oraz eksperymentalnych programów, podręczników, materiałów pomocniczych i czasopism,
9)
prowadzenie działalności dokumentacyjno-informacyjnej, gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie materiałów w dziedzinach objętych działalnością Instytutu.
1.
Organizację i szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut, nadany przez Ministra Oświaty i Wychowania.
2.
Wieloletnie i roczne plany pracy Instytutu zatwierdza Minister Oświaty i Wychowania.
Wydatki i dochody Instytutu objęte są budżetem Państwa w części dotyczącej Ministerstwa Oświaty i Wychowania.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Oświaty i Wychowania.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.