Utworzenie Instytutu Programów Szkolnych.
Monitor Polski
M.P.1972.32.175
Akt utracił moc Wersja od: 23 czerwca 1972 r.
UCHWAŁA Nr 161
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 czerwca 1972 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Programów Szkolnych.
Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 1961 r. o instytutach naukowo-badawczych (Dz. U. z 1965 r. Nr 19, poz. 129) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1.
Tworzy się Instytut Programów Szkolnych, zwany dalej "Instytutem".2.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Oświaty i Wychowania.3.
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa. Instytut może tworzyć oddziały terenowe.
Instytut prowadzi prace naukowo-badawcze w zakresie treści i metod kształcenia ogólnego oraz opracowuje odpowiednie dokumenty programowe w celu doskonalenia socjalistycznego systemu nauczania i wychowania w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach średnich ogólnokształcących, szkołach specjalnych, szkołach dla pracujących oraz w szkołach zawodowych w dziale kształcenia ogólnego.
Do podstawowych zadań Instytutu należy:
1)
opracowywanie:a)
założeń dydaktyczno-wychowawczych szkół ogólnokształcących,b)
modeli treściowych kształcenia ogólnego dla określonych wyżej szczebli i typów szkół oraz założeń dydaktyczno-wychowawczych poszczególnych przedmiotów nauczania,c)
koncepcji pracy wychowawczej szkoły związanej z procesem dydaktycznym,d)
planów i programów nauczania,e)
form i metod realizacji programów nauczania z uwzględnieniem środków dydaktycznych,f)
ogólnych koncepcji treściowych i metodycznych podręczników dla ucznia i nauczyciela; podejmowanie odpowiednich inicjatyw wydawniczych oraz dokonywanie oceny podręczników, 2)
występowanie z inicjatywą w sprawie szkolnych audycji radiowych i telewizyjnych oraz opiniowanie odnośnych programów.
Instytut wykonuje swoje zadania przez:
1)
prowadzenie badań i studiów w zakresie:a)
koncepcji kształcenia ogólnego,b)
teorii programów i podręczników oraz doboru i struktury treści kształcenia w programach poszczególnych przedmiotów nauczania,c)
metod realizacji programów z uwzględnieniem środków dydaktycznych,d)
funkcjonalności i efektywności dydaktyczno-wychowawczej programów, podręczników i pomocy naukowych, 2)
rozwijanie metodologii badań w zakresie treści, form i metod kształcenia ogólnego, 3)
prowadzenie eksperymentów w wybranych szkołach oraz współdziałanie we wdrażaniu wyników badań do pracy szkolnej, 4)
prowadzenie szkół - laboratoriów, 5)
współdziałanie z placówkami naukowo-badawczymi, szkołami wyższymi, odpowiednimi resortami, instytucjami wydawniczymi oraz z organami administracji szkolnej - celem koordynacji prac objętych działalnością merytoryczną Instytutu, 6)
współpracę z instytucjami zagranicznymi prowadzącymi prace w zakresie oświaty i wychowania, 7)
organizowanie sesji i konferencji naukowych, uczestniczenie w naradach i zjazdach krajowych i zagranicznych o tematyce wiążącej się z działalnością Instytutu, 8)
publikowanie programów nauczania, prac naukowo-badawczych oraz eksperymentalnych programów, podręczników, materiałów pomocniczych i czasopism, 9)
prowadzenie działalności dokumentacyjno-informacyjnej, gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie materiałów w dziedzinach objętych działalnością Instytutu.1.
Organizację i szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut, nadany przez Ministra Oświaty i Wychowania.2.
Wieloletnie i roczne plany pracy Instytutu zatwierdza Minister Oświaty i Wychowania.
Wydatki i dochody Instytutu objęte są budżetem Państwa w części dotyczącej Ministerstwa Oświaty i Wychowania.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »