Utworzenie Instytutu Pedagogiki.

Monitor Polski

M.P.1952.A-105.1626

Akt utracił moc
Wersja od: 29 grudnia 1952 r.

UCHWAŁA NR 1120
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 grudnia 1952 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Pedagogiki.

Na podstawie art. 41 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Tworzy się instytut naukowy pod nazwą "Instytut Pedagogiki" podległy Ministrowi Oświaty.
Do zadań instytutu należy: rozwijanie prac naukowo-badawczych w zakresie teorii i praktyki pedagogicznej oraz wszechstronne wykorzystanie zdobyczy naukowych w tej dziedzinie, a w szczególności zdobyczy przodującej nauki Związku Radzieckiego.
Siedzibą instytutu jest m. st. Warszawa.
Instytut posiada osobowość prawną.
Środki potrzebne do wykonania planowych zadań instytutu przydzieli mu Minister Oświaty w porozumieniu z Ministrem Finansów.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Oświaty.
Instytutowi nadaje się statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Oświaty.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU PEDAGOGIKI

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Instytut Pedagogiki zwany dalej w skróceniu "instytutem" działa na podstawie uchwały Nr 1120 Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 1952 r. w sprawie utworzenia Instytutu Pedagogiki (Monitor Polski Nr A-105, poz. 1626) oraz na podstawie niniejszego statutu.
§  2.
Siedzibą instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę instytutu w otoku.
§  5.
1.
Do zadań instytutu należy: rozwijanie prac naukowo-badawczych w zakresie teorii i praktyki pedagogicznej oraz wszechstronne wykorzystanie zdobyczy naukowych w tej dziedzinie, a w szczególności zdobyczy przodującej nauki Związku Radzieckiego.
2.
W szczególności instytut:
1)
prowadzi badania naukowe dotyczące podstawowych problemów w zakresie nauk pedagogicznych (teorii nauczania i wychowania, psychologii wychowawczej,; historii oświaty i wychowania, metodyki poszczególnych przedmiotów nauczania oraz zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych defektologii, higieny szkolnej);
2)
opracowuje projekty programów dla przedszkoli, szkół ogólnokształcących i zakładów kształcenia nauczycieli oraz bada ich przydatność;
3)
opracowuje projekty norm ocen w zakresie podstawowych przedmiotów nauczania;
4)
ustala zasady opracowywania podręczników szkolnych i bada ich przydatność;
5)
opracowuje projekty norm w zakresie pomocy naukowych i sprzętu szkolnego oraz bada ich przydatność;
6)
przedstawia Ministrowi Oświaty na jego żądanie opinie o projektach aktów normatywnych dotyczących organizacji, treści i metod pracy oświatowo-wychowawczej;
7)
gromadzi i upowszechnia doświadczenia pedagogiczne, opracowuje, uogólnia i upowszechnia dorobek wybitnych nauczycieli i przodujących szkół oraz instytucji wychowawczych;
8)
współpracuje z pokrewnymi instytucjami w Związku Radzieckim i w krajach demokracji ludowej oraz z instytucjami reprezentującymi postępową myśl pedagogiczną w innych krajach;
9)
współdziała z instytucjami wydawniczymi w zakresie planowania i oceny wydawnictw pedagogicznych;
10)
współdziała ze szkołami wyższymi i instytutami naukowymi w doskonaleniu pedagogicznych kadr naukowych oraz w prowadzeniu badań naukowych w zakresie niezbędnym do wykonania zadań, należących do kompetencji Ministra Oświaty;
11)
prowadzi dokumentację i informację w zakresie zagadnień pedagogicznych, prowadzi centralną bibliotekę pedagogiczną i muzeum oświatowe oraz współpracuje z terenowymi bibliotekami pedagogicznymi;
12)
prowadzi inne prace zlecone przez Ministra Oświaty w zakresie działalności instytutu.
§  6.
1.
W zakresie realizacji swoich zadań instytut współpracuje z ośrodkami doskonalenia kadr, z odpowiednimi katedrami uczelni wyższych, z państwowymi wyższymi szkołami pedagogicznymi oraz z instytucjami naukowymi i oświatowymi.
2.
Instytut może zlecać prace związane z jego działalnością szkołom i innym instytucjom podległym Ministrowi Oświaty, za jego zgodą.
3.
Zasady współpracy z placówkami nie podlegającymi Ministrowi Oświaty ustalają Minister Oświaty oraz ministrowie sprawujący nadzór nad tymi placówkami,

Rozdział  2.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza instytutem przy pomocy zastępcy dyrektora.
3.
Dyrektora i jego zastępcę powołuje i odwołuje Minister Oświaty.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora instytutu należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych, organizacyjno-administracyjnych i gospodarczych instytutu;
2)
przygotowywanie i przedstawianie do zatwierdzenia Ministrowi Oświaty planów pracy i preliminarzy dochodów i wydatków oraz sprawozdań z ich wykonania;
3)
wykonywanie uchwał Rady Naukowej.
§  9.
W instytucie czynna jest Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 14 członków, powoływanych przez Ministra Oświaty na okres lat 3 spośród pracowników nauki, jak również wybitnych praktyków i działaczy oświatowych.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
4.
W posiedzeniach Rady mogą brać udział przedstawiciele Ministrów: Oświaty, Szkolnictwa Wyższego, Kultury i Sztuki, Rolnictwa i Prezesa Centralnego Urzędu Szkolenia Zawodowego oraz przedstawiciele Związku Zawodowego Nauczycielstwa Polskiego i Związku Młodzieży Polskiej.
5.
Sekretariat Rady Naukowej prowadzi sekretarz naukowy instytutu.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
2)
opiniowanie planów prac naukowo-badawczych i ocena ich wykonania;
3)
opiniowanie wniosków w sprawach tworzenia lub zwijania poszczególnych działów i sekcyj instytutu oraz w sprawach tworzenia specjalnych zespołów naukowo-badawczych;
4)
rozpatrywanie innych spraw zleconych przez Ministra Oświaty bądź przedstawionych przez dyrektora instytutu.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje przewodniczący lub jego zastępca.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na polecenie Ministra Oświaty;
2)
na wniosek co najmniej sześciu członków Rady;
3)
na żądanie dyrektora instytutu.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor instytutu lub jego zastępca bez prawa udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Minister Oświaty może uchylić uchwałę Rady Naukowej w całości lub w części.
§  14.
Przewodniczący, jego zastępca i członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra Oświaty w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  3.

Organizacja instytutu.

§  15.
1.
Instytut spełnia swe zadania przy pomocy działów i samodzielnych sekcyj.
2.
W skład instytutu wchodzą:
1)
działy:
a)
teorii pedagogiki,
b)
psychologii,
c)
prac programowych,
d)
metodyk nauczania,
e)
pomocy naukowych,
f)
dokumentacji pedagogicznej;
2)
samodzielne sekcje:
a)
historii wychowania,
b)
upowszechniania wiedzy pedagogicznej,
c)
defektologii;
3)
sekretariat naukowy;
4)
referent do spraw personalnych;
5)
dział administracyjno-gospodarczy.
3.
W obrębie działów pracują stałe i zmienne zespoły naukowo-badawcze.
4.
Szczegółową organizację komórek instytutu ustala Minister Oświaty w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Prezesem Państwowej Komisji Etatów.
5.
Dyrektor instytutu ustala szczegółowe regulaminy pracy dla całego instytutu lub dla poszczególnych jego komórek. Regulaminy i ich zmiany podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Oświaty.

Rozdział  4.

Zasady gospodarki finansowej.

§  16.
1.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Oświaty.
2.
Instytut za swoje świadczenia może pobierać opłaty w wysokości i według zasad ustalonych przez Ministra Oświaty w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  17.
1.
Do składania w imieniu instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępca i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępca dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Oświaty ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  18.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami; jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydawania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i główny (starszy) księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  19.
Do wykonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich pełnomocnictwa. Udzielenie pełnomocnictw następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych instytutu.