Utworzenie Centralnego Zarządu Przemysłu Motoryzacyjnego.

Monitor Polski

M.P.1949.A-45.596

Akt indywidualny
Wersja od: 1 stycznia 1950 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU CIĘŻKIEGO
z dnia 30 czerwca 1949 r.
o utworzenia CENTRALNEGO ZARZĄDU PRZEMYSŁU MOTORYZACYJNEGO.

Na podstawie art. 1 i 2 dekretu z dnia 3.I. 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) zarządza się w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego co następuje:
Tworzy się Centralny Zarząd Przemysłu Motoryzacyjnego jako przedsiębiorstwo państwowe, prowadzone w ramach narodowych planów gospodarczych według zasad rozrachunku gospodarczego pod nazwą "CENTRALNY ZARZĄD PRZEMYSŁU MOTORYZACYJNEGO", zwany dalej w skrócie "C. Z. P. Mot.".
C.
Z.
P.
Mot. ma siedzibę w Warszawie.
Przedmiotem działalności C. Z. P. Mot. jest koordynowanie, nadzorowanie i kontrolowanie oraz ogólne kierownictwo działalności gospodarczej przedsiębiorstw państwowych lub będących pod zarządem państwowym, wymienionych w dołączonym do niniejszego zarządzenia wykazie.
Wytyczne C. Z. P. Mot. wydane w zakresie jego kompetencji są wiążące dla przedsiębiorstw nadzorowanych.
Nadzór państwowy nad C. Z. P. Mot. sprawuje Minister Przemysłu Ciężkiego.
Przy C. Z. P. Mot. powołana będzie Rada Nadzoru Społecznego, której zakres działania, sposób powoływania i odwoływania jej członków, organizację i sposób wykonywania powierzonych czynności określi rozporządzenie Rady Ministrów.
Organem zarządzającym C. Z. P. Mot. jest Dyrekcja powoływana i zwalniana przez Ministra Przemysłu Ciężkiego i składająca się z Dyrektora Naczelnego reprezentującego Dyrekcję samodzielnie, oraz z podległych Dyrektorowi Naczelnemu 3-ch Dyrektorów.
Do ważności zobowiązań zaciąganych przez C. Z. P. Mot. wymagane jest współdziałanie, zgodnie z uprawnieniami przewidzianymi w statucie:
a)
dwóch członków Dyrekcji łącznie, albo
b)
jednego członka Dyrekcji łącznie z pełnomocnikiem handlowym w granicach jego pełnomocnictwa, albo
c)
dwóch pełnomocników handlowych łącznie w granicach ich pełnomocnictw.
Przekazaniu na rzecz C. Z. P. Mot. ulega majątek Skarbu Państwa oznaczony przez Ministra Przemysłu Ciężkiego.

Minister Przemysłu Ciężkiego zarządzi protokólarne przekazanie C. Z. P. Mot. przydzielonego majątku nieruchomego w zarząd i użytkowanie, a ruchomego na własność.

Szczegółowe zasady organizacji i zakres działania C. Z. P. Mot. ustali statut nadany przez Ministra Przemysłu Ciężkiego w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego ogłoszony w Monitorze Polskim.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 1949 r.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 1

WYKAZ

przedsiębiorstw nadzorowanych przez Centralny Zarząd Przemysłu Motoryzacyjnego []
1.
Zjednoczone Zakłady Wyrobów Metalowych - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Radom.
2.
Wytwórnie Sprzętu Komunikacyjnego - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Warszawa.
3.
Zakłady Mechaniczne "Ursus" - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Ursus.
4.
Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Łódź.
5.
Zakłady Sprzętu Transportowego - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Warszawa.
6.
Zjednoczone Zakłady Rowerowe - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Bydgoszcz.
7.
Zakłady Starachowickie - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Starachowice.
8.
Kuźnia Ustroń - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Ustroń.
9.
Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Kielce.
10.
Centralne Biuro Konstrukcyjne Nr 5 - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Warszawa.
11.
Fabryka Samochodów Osobowych - przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione - Warszawa.
1 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 17 stycznia 1950 r. (M.P.50.A-26.305) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1950 r.