Ustanowienie rządowego programu "Dofinansowanie wynagrodzeń w postaci dodatku motywacyjnego oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w samorządowych instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na lata 2024-2027".
M.P.2024.506
Akt obowiązującyUCHWAŁA Nr 64
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 czerwca 2024 r.
w sprawie ustanowienia rządowego programu "Dofinansowanie wynagrodzeń w postaci dodatku motywacyjnego oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w samorządowych instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na lata 2024-2027"
ZAŁĄCZNIK
Rządowy program "Dofinansowanie wynagrodzeń w postaci dodatku motywacyjnego oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w samorządowych instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na lata 2024-2027"
Rządowy program "Dofinansowanie wynagrodzeń w postaci dodatku motywacyjnego oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w samorządowych instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na lata 2024-2027"
WSTĘP
I. Podstawa prawna Programu
II. Cel Programu
III. Adresaci Programu
IV. Finansowanie Programu i zasady przyznania dodatku motywacyjnego
V. Warunki dofinansowania w ramach Programu
VI. Zasady i tryb przyznania dotacji
VII. Realizatorzy i beneficjenci Programu oraz ich działania
WSTĘP
Zadaniem własnym gminy jest organizacja opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. To niezwykle ważne zadanie umożliwiające rodzicom godzenie życia zawodowego z życiem prywatnym. Kadra zatrudniona w żłobkach, klubach dziecięcych oraz jako dzienny opiekun jest odpowiedzialna za rozwój małego dziecka. Rząd dostrzega skalę odpowiedzialności i wkład pracy opiekunów. Wsłuchuje się również w głos pracowników instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, którzy od wielu lat wskazują na potrzebę podniesienia rangi tego zawodu. Rodzicom zależy na tym, aby ich dzieci przebywały pod opieką wykwalifikowanej kadry, a opieka świadczona w żłobkach, klubach dziecięcych oraz u dziennego opiekuna odznaczała się wysoką jakością.
Zadaniem własnym gminy jest organizacja opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. To niezwykle ważne zadanie umożliwiające rodzicom godzenie życia zawodowego z życiem prywatnym. Kadra zatrudniona w żłobkach, klubach dziecięcych oraz jako dzienny opiekun jest odpowiedzialna za rozwój małego dziecka. Rząd dostrzega skalę odpowiedzialności i wkład pracy opiekunów. Wsłuchuje się również w głos pracowników instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, którzy od wielu lat wskazują na potrzebę podniesienia rangi tego zawodu. Rodzicom zależy na tym, aby ich dzieci przebywały pod opieką wykwalifikowanej kadry, a opieka świadczona w żłobkach, klubach dziecięcych oraz u dziennego opiekuna odznaczała się wysoką jakością.
I.
Podstawa prawna Programu
Podstawa prawna Programu
II.
Cel Programu
Cel Programu
III.
Adresaci Programu
Adresaci Programu
1) prowadzą instytucje opieki w formie żłobka, klubu dziecięcego lub zespołu żłobków lub klubów dziecięcych lub zatrudniają dziennego opiekuna w dniu wejścia w życie Programu i poniosą w okresie od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. oraz w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia w kolejnych latach realizacji Programu wydatki związane z zatrudnieniem osób na umowę o pracę w tych instytucjach;
2) utworzą instytucje opieki w formie żłobka, klubu dziecięcego lub zespołu żłobków lub klubów dziecięcych lub dziennego opiekuna w 2024 r. lub kolejnych latach realizacji Programu i poniosą w okresie od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. oraz odpowiednio od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia w kolejnych latach realizacji Programu wydatki związane z zatrudnieniem osób na umowę o pracę w tych instytucjach.
Jednostka samorządu terytorialnego, która utworzyła i prowadzi miejsca opieki dla dzieci w wieku do lat 3, może ubiegać się o dotację z budżetu państwa, w ramach której otrzymane środki przeznaczy na dodatki motywacyjne dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w jej jednostce budżetowej, którą jest żłobek lub klub dziecięcy, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, lub zespół żłobków i klubów dziecięcych, zgodnie z art. 9 ustawy, albo dla zatrudnianego przez siebie dziennego opiekuna, zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy, oraz pokrycie kosztów składek od tego dodatku. Dofinansowanie dotyczy wszystkich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w ww. jednostkach.
IV.
Finansowanie Programu i zasady przyznania dodatku motywacyjnego
Finansowanie Programu i zasady przyznania dodatku motywacyjnego
1. Łączna kwota środków przeznaczona na realizację Programu w całym okresie jego realizacji wynosi 2 079 200 000 zł, z tego w roku 2024 wynosi 231 400 000 zł, w roku 2025 - 539 300 000 zł, w roku 2026 - 615 900 000 zł, w roku 2027 - 692 600 000 zł.
2. Dofinansowanie wynagrodzeń oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń w zakresie dofinansowania zadań własnych będzie udzielane zgodnie z art. 63a ustawy.
3. Udzielenie dotacji nastąpi na podstawie zapotrzebowania jednostki samorządu terytorialnego składanego do właściwego wojewody.
4. Środki z Programu przeznacza się w całości na zwiększenie wynagrodzeń pracowników oraz pokrycie kosztów składek od tych wynagrodzeń.
5. Dofinansowanie z Programu będzie wypłacane pracownikom jednostek samorządu terytorialnego za okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. W kolejnych latach realizacji Programu dodatek będzie wypłacany za okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.
6. Dofinansowanie może stanowić 100% kosztów dodatku motywacyjnego wraz z kosztami składek od tego dodatku.
V.
Warunki dofinansowania w ramach Programu
Warunki dofinansowania w ramach Programu
2. Dofinansowanie otrzymują osoby zatrudnione na umowę o pracę w jednostkach samorządu terytorialnego, o których mowa w części IV Programu.
3. W przypadku zatrudnienia w mniejszym lub większym wymiarze czasu pracy dofinansowanie przysługuje w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy.
4. Dofinansowanie przysługuje za okres zatrudnienia, za który przysługuje wynagrodzenie (z wyjątkiem okresów czasowej niezdolności do pracy).
5. Dofinansowanie wypłaca się w wysokości proporcjonalnej do okresu zatrudnienia, o którym mowa w ust. 4.
6. Dofinansowanie otrzymane w ramach Programu nie stanowi podstawy naliczania świadczeń, odszkodowań i innych wypłat wynikających z odrębnych przepisów, w tym dodatkowego wynagrodzenia rocznego i nagród rocznych.
7. Przyznane środki nie mogą pomniejszać dotychczas pobieranego wynagrodzenia ani zastąpić innych przyznanych dodatków przez pracodawcę.
8. Podstawą zatrudnienia osoby uprawnionej do dofinansowania może być wyłącznie umowa o pracę.
9. Jednostka samorządu terytorialnego w ramach otrzymanych środków pokrywa koszty pracodawcy związane z przyznaniem dodatku motywacyjnego.
VI.
Zasady i tryb przyznania dotacji
Zasady i tryb przyznania dotacji
2. Wojewoda przekaże do ministra właściwego do spraw rodziny zbiorcze zapotrzebowanie na środki dotacji celowej z budżetu państwa na realizację Programu za pośrednictwem Centralnej Aplikacji Statystycznej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do Programu.
3. Jednostka samorządu terytorialnego składa oświadczenie do właściwego wojewody o przyjęciu dofinansowania.
4. Wojewoda przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rodziny zbiorczą informację o środkach w ujęciu klasyfikacji budżetowej.
5. Wojewoda przekazuje jednostce samorządu terytorialnego środki na realizację Programu niezwłocznie od daty wpływu środków na rachunek właściwego wojewody.
6. W przypadku rezygnacji z udziału w Programie jednostka samorządu terytorialnego będąca beneficjentem Programu jest obowiązana do złożenia niezwłocznie do właściwego wojewody rezygnacji.
7. Na rozstrzygnięcie w sprawie udzielenia dofinansowania nie przysługuje odwołanie.
8. Z realizacji Programu jednostka samorządu terytorialnego składa właściwemu wojewodzie sprawozdanie do dnia 31 stycznia 2028 r., według wzoru ustalonego przez właściwego wojewodę.
9. Wojewoda składa ministrowi właściwemu do spraw rodziny zbiorcze sprawozdanie z realizacji Programu do dnia 14 lutego 2028 r., według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Programu.
VII.
Realizatorzy i beneficjenci Programu oraz ich działania
Realizatorzy i beneficjenci Programu oraz ich działania
1) weryfikacja i podział kwoty zaplanowanej na Program w ramach środków dotacji celowej z budżetu państwa w oparciu o zapotrzebowanie na realizację Programu przekazane przez właściwego wojewodę;
2) wskazanie właściwemu wojewodzie kwoty, w ramach dokonanego podziału środków, o którą może wnioskować w ramach Programu 1 ;
3) złożenie wniosku do ministra właściwego do spraw budżetu w zakresie podziału środków, o których mowa w pkt 2, w podziale na poszczególne województwa z przeznaczeniem na realizację Programu;
4) sporządzenie przez ministra właściwego do spraw rodziny informacji o realizacji Programu na podstawie sprawozdań wojewódzkich w terminie:
a) do dnia 31 marca 2025 r. - sprawozdanie za 2024 r.,
b) do dnia 31 marca 2026 r. - sprawozdanie za 2025 r.,
c) do dnia 31 marca 2027 r. - sprawozdanie za 2026 r.,
d) do dnia 31 marca 2028 r. - sprawozdanie za 2027 r.
VII. 2. Szczebel wojewódzki - właściwy wojewoda:
1) udzielanie informacji jednostkom samorządu terytorialnego o zasadach Programu;
2) ocena złożonego przez jednostki samorządu terytorialnego zapotrzebowania na środki finansowe;
3) składanie do ministra właściwego do spraw rodziny zapotrzebowania na środki finansowe na realizację Programu;
4) złożenie wniosku do ministra właściwego do spraw budżetu o przyznanie środków z budżetu państwa z przeznaczeniem na realizację Programu w kwocie wskazanej przez ministra właściwego do spraw rodziny; -
5) przekazanie środków jednostce samorządu terytorialnego, a następnie rozliczenie tych środków;
6) przekazanie do ministra właściwego do spraw rodziny sprawozdania z realizacji Programu na terenie danego województwa w terminie:
a) do dnia 14 lutego 2025 r. - sprawozdanie za 2024 r.,
b) do dnia 14 lutego 2026 r. - sprawozdanie za 2025 r.,
c) do dnia 14 lutego 2027 r. - sprawozdanie za 2026 r.,
d) do dnia 14 lutego 2028 r. - sprawozdanie za 2027 r.;
7) kontrola i nadzór nad realizacją Programu przez jednostki samorządu terytorialnego.
VII. 3. Jednostki samorządu terytorialnego:
1) składanie do właściwego wojewody zapotrzebowania na środki z budżetu państwa na realizację Programu na formularzu zgodnym ze wzorem określonym przez właściwego wojewodę;
2) realizacja zadań zgodnie z Programem;
3) przekazanie właściwemu wojewodzie sprawozdania z realizacji Programu w terminie:
a) do dnia 31 stycznia 2025 r. - sprawozdanie za 2024 r.,
b) do dnia 31 stycznia 2026 r. - sprawozdanie za 2025 r.,
c) do dnia 31 stycznia 2027 r. - sprawozdanie za 2026 r.,
d) do dnia 31 stycznia 2028 r. - sprawozdanie za 2027 r.
Załącznik Nr 1
WZÓR
Zapotrzebowanie1) na środki z dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie wynagrodzeń w postaci dodatku motywacyjnego oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w samorządowych instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
WZÓR
Zapotrzebowanie1) na środki z dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie wynagrodzeń w postaci dodatku motywacyjnego oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w samorządowych instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
Lp. | Nazwa gminy, powiatu, samorządu, której oferta dotyczy2' | Kod terytorialny jednostki samorządu terytorialnego, której dotyczy oferta 3) | Liczba instytucji prowadzonych przez samorząd, objętych Programem | Dane do obliczenia dofinansowania | Kwota zapotrzebowania na dodatki, w tym: | dla opiekunów | ||||||||||
Liczba osób | w tym opiekunów | Liczba etatów, ogółem | w tym etatów opiekunów | |||||||||||||
WK | PK | GK | typ gminy | ogółem, z tego: | żłobki | kluby dziecięce | dzienny opiekun | zespoły | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | e | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
1 | ||||||||||||||||
2 | ||||||||||||||||
3 | ||||||||||||||||
4 | ||||||||||||||||
5 | ||||||||||||||||
6 | ||||||||||||||||
7 | ||||||||||||||||
8 | ||||||||||||||||
9 | ||||||||||||||||
10 | ||||||||||||||||
11 | ||||||||||||||||
12 | ||||||||||||||||
RAZEM dla województwa | X | X | X | X | X | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Każdą jednostkę samorządu terytorialnego należy wpisać w osobnym wierszu.
3) Kod terytorialny wg rejestru TERYT prowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny (7 cyfr w formacie 9999999), gdzie: pierwsze dwie to WK (kod województwa), trzecia i czwarta to PK (kod powiatu), piąta i szósta to GK (kod gminy) i siódma to kod rodzaju gminy (1 - miejska, 2 - wiejska, 3 - miejsko-wiejska).
Załącznik Nr 2
Sprawozdanie 1) z realizacji rządowego programu "Dofinansowanie wynagrodzeń w postaci dodatku motywacyjnego oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w samorządowych instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na lata 2024-2027"
Sprawozdanie 1) z realizacji rządowego programu "Dofinansowanie wynagrodzeń w postaci dodatku motywacyjnego oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w samorządowych instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na lata 2024-2027"
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (13)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (13)
- Czy dodatek motywacyjny dla pracowników klubów dziecięcych wlicza się do podstawy dodatkowego wynagrodzenia rocznego?
- Czy w okresie wakacji pracownikom klubów dziecięcych przysługuje dodatek motywacyjny?
- Czy dodatek motywacyjny w wysokości 1000 zł dla pracowników żłobków gminnych, klubów dziecięcych, wlicza się do podstawy nagrody jubileuszowej?