Ustanowienie nieautomatycznej rejestracji przywozu w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny glin ogniotrwałych pochodzących z Ukrainy.
M.P.1999.29.449
Akt utracił mocDECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 30 sierpnia 1999 r.
w sprawie ustanowienia nieautomatycznej rejestracji przywozu w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny glin ogniotrwałych pochodzących z Ukrainy.
Uzasadnienie
Uzasadnienie
W toku badań prowadzonych w ramach postępowania ustalono:
Gliny ogniotrwałe | Ogólna wielkość importu w tonach | Wielkość importu z Ukrainy w tonach | Dynamika importu z Ukrainy (rok poprzedni = 100) |
1995 r. | 1.333,2 | 1.145,9 | - |
1996 r. | 6.313,4 | 2.003,1 | 175 |
1997 r. | 10.255,4 | 8.752,9 | 437 |
Udział importu z Ukrainy w krajowej konsumpcji glin ogniotrwałych w Polsce wykazywał systematyczny wzrost z poziomu 0,71% w roku 1995 do 1,4% w roku 1996 i 6,7% w roku 1997.
Również w udziale importu z Ukrainy w produkcji krajowej glin ogniotrwałych odnotowano wzrost z poziomu 0,7% w roku 1995 do 1,4% w roku 1996 oraz 7,25% w roku 1997.
Od 1995 r. stopień wykorzystania potencjału produkcyjnego w przedsiębiorstwie "Jaro" S.A. znacznie się obniżył z 33,1% dla glin palonych w 1995 r. do 28,3% w roku 1996 i 24,45% w roku 1997, natomiast dla glin surowych spadł z 25,7% w roku 1995 do 23,1% w roku 1996 i 19,1% w roku 1997.
W roku 1996 odnotowano spadek sprzedaży produkcji krajowej glin ogniotrwałych o 12,49% w stosunku do roku 1995, a w roku 1997 - o 14,8% w stosunku do roku 1996.
W roku 1996 odnotowany został wzrost zapasów glin palonych w stosunku do roku poprzedniego. W roku 1995 zapasy glin palonych stanowiły 0,6% produkcji krajowej, a w 1996 r. - ok. 1,3% produkcji krajowej. Natomiast w roku 1997 nastąpił spadek do 0,93% produkcji krajowej.
Udział eksportu glin ogniotrwałych w ogólnej sprzedaży produkcji krajowej wykazał spadek z 1,04% w roku 1995 do 0,36% w roku 1996. Natomiast w roku 1997 nieznacznie wzrósł i wyniósł 0,64%.
Stopa zysku netto spadła o 9,6 punktów procentowych w roku 1997 w porównaniu z rokiem 1995, przy odnotowanej stracie w 1996 r.
Od roku 1995 odnotowuje się utratę płynności finansowej Spółki "Jaro" S.A.
Powyższe wskaźniki znajdują logiczne rozwinięcie w spadku zatrudnienia. Stan zatrudnienia zmniejszył się o 55,6% we wrześniu 1998 r. w stosunku do roku 1995. W roku 1996 spadł o 3,2% w stosunku do roku poprzedniego, natomiast w roku 1997 spadł o 17,2% w porównaniu z rokiem 1996.
W świetle powyższych faktów dokonano ustalenia, że przywóz glin ogniotrwałych objętych postępowaniem był nadmierny w rozumieniu art. 3 ustawy, gdyż dokonany został w tak zwiększonych ilościach bezwzględnych oraz w stosunku do wielkości krajowej produkcji glin ogniotrwałych, jak również na takich warunkach, że wyrządził poważną szkodę przemysłowi krajowemu.
Jednym z powodów spadku sprzedaży glin ogniotrwałych produkcji krajowej była ogólna tendencja do znacznego i stałego spadku zużycia i zapotrzebowania na glinokrzemianowe materiały ogniotrwałe. Jednakże drugi czynnik, jakim jest nadmierny import glin ogniotrwałych z Ukrainy, wywarł silniejszy wpływ na trudną sytuację ekonomiczno-finansową wnioskodawcy - Spółki "Jaro" S.A., konsumpcja krajowa glin ogniotrwałych bowiem w latach 1995-1997 spadła o 19,4%, natomiast sprzedaż produkcji krajowej była niższa w 1997 r. o 25,4% w stosunku do roku 1995.
W związku z powyższym, w wyniku przeprowadzonego postępowania Minister Gospodarki uznał, że nadmierny przywóz na polski obszar celny glin ogniotrwałych pochodzących z Ukrainy wyrządził poważną szkodę przemysłowi krajowemu wytwarzającemu ten towar oraz - na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy - ustanowił ostateczny środek ochronny.
Przy wyborze środka Minister Gospodarki kierował się potrzebą zastosowania bariery najmniej zniekształcającej rynkowe warunki konkurencji. W związku z powyższym, zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy, ustanowił ostateczny środek ochronny w postaci nieautomatycznej rejestracji przywozu. W świetle zebranego materiału dowodowego wybór takiego środka był szczególnie istotny, ponieważ nie uniemożliwia on dostępu do glin ogniotrwałych pochodzących z Ukrainy pozostałym uczestnikom postępowania.
Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy, w związku z art. 10 ust. 3 oraz art. 15 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym (Dz. U. Nr 157, poz. 1026), pozwolenia na przywóz udzielane będą w wysokości nie niższej niż 10 ton i nie wyższej niż 250 ton. Podstawą wyliczeń wielkości środka była opinia wszystkich uczestników postępowania oraz Stowarzyszenia Producentów Materiałów Ogniotrwałych.
Na osoby dokonujące przywozu na polski obszar celny glin ogniotrwałych pochodzących z Ukrainy nałożono obowiązek składania sprawozdań z wykorzystania pozwoleń - zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym.
Pouczenie
Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego od niniejszej decyzji nie przysługuje odwołanie. Strona niezadowolona może zwrócić się do Ministra Gospodarki z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »