Ustanowienie i zakres działania inspektorów gospodarki samochodowej.

Monitor Polski

M.P.1951.A-11.171

Akt utracił moc
Wersja od: 16 lutego 1951 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 21 stycznia 1951 r.
w sprawie ustanowienia i zakresu działania inspektorów gospodarki samochodowej.

Na podstawie art. 1 i art. 2 pkt 4 i 5 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. R. P. Nr 7, poz. 58) oraz w wykonaniu uchwały Prezydium Rządu z dnia 14 grudnia 1950 r. w sprawie powołania inspektorów gospodarki samochodowej (Monitor Polski Nr A-133, poz. 1698) zarządza się, co następuje:
Przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) ustanawia się w oddziałach gospodarki samochodowej wydziałów komunikacyjnych stanowiska inspektorów gospodarki samochodowej.
Inspektorów gospodarki samochodowej powołuje i odwołuje Minister Komunikacji na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) w ramach etatów osobowych, zatwierdzonych na jego wniosek przez Prezesa Rady Ministrów.
Do zakresu działania inspektorów gospodarki samochodowej należy kontrola gospodarki samochodowej urzędów, przedsiębiorstw państwowych, spółdzielczych, central spółdzielczo-państwowych, spółek prawnych, w których udział Skarbu Państwa jest większy niż 50%, i nie uspołecznionych przedsiębiorstw transportu samochodowego oraz instruowanie zatrudnionych w tej gospodarce kierowców i innych pracowników samochodowych.
Określone w § 3 zadania wykonują inspektorzy gospodarki samochodowej przez:
1)
badanie ewidencji i dokumentacji dotyczącej eksploatacji i obsługi technicznej pojazdów samochodowych pod względem prawidłowości i terminowości ich prowadzenia;
2)
badanie sprawozdawczości z zakresu eksploatacji i obsługi technicznej pojazdów samochodowych pod względem ich prawidłowości i terminowości;
3)
kontrolę zużycia materiałów pędnych, smarów, ogumienia i innych materiałów eksploatacyjnych oraz sposobu gospodarowania nimi;
4)
kontrolę gospodarki częściami zamiennymi i zespołami pojazdów samochodowych pod względem prawidłowości ich magazynowania i użytkowania;
5)
badanie stanu technicznego pojazdów samochodowych oraz dokonywanych przy nich zabiegów obsługi technicznej i napraw pod względem ich planowości, terminowości, celowości i jakości;
6)
badanie garaży, zajezdni, stacyj obsługi i warsztatów samochodowych pod względem:
a)
właściwego wykorzystania ich pomieszczeń i zabudowań,
b)
właściwego wykorzystania ich urządzeń obsługowych i naprawczych zarówno co do ich ilości jak i rodzaju,
c)
właściwego rozplanowania urządzeń obsługowych i naprawczych co do przebiegu procesów technologicznych zabiegów, którym służą;
7)
badanie gotowości technicznej pojazdów samochodowych;
8)
badanie prawidłowości wykorzystania taboru pod względem:
a)
stosowania do transportu pojazdów samochodowych o właściwościach technicznych odpowiadających rodzajowi transportu,
b)
wykorzystania ładowności pojazdów samochodowych;
9)
kontrolę stosowania przepisów o używaniu pojazdów samochodowych;
10)
kontrolę właściwego zatrudnienia kierowców i praktykantów na kierowców zawodowych;
11)
instruowanie kierowców i innych pracowników zatrudnionych przy eksploatacji pojazdów samochodowych przy sposobności wykonywania czynności wyliczonych w poprzednich punktach z wyjątkiem pkt 6;
12)
inne czynności zlecone przez Ministerstwo Komunikacji.
1.
Inspektorzy gospodarki samochodowej wykonują swoje zadania:
1)
przez wizytację garaży, zajezdni, stacyj obsługi, warsztatów i wszelkich innych miejsc eksploatacji pojazdów samochodowych;
2)
przez doraźną kontrolę przeprowadzaną na drogach publicznych.
2.
Inspektorzy gospodarki samochodowej wykonują swoje czynności według planów miesięcznych zatwierdzanych przez kierownika wydziału komunikacyjnego prezydium właściwej rady narodowej.
1.
W przypadku ustanowienia w oddziale gospodarki samochodowej wydziału komunikacyjnego dwóch lub więcej stanowisk inspektorów gospodarki samochodowej, tworzą oni zespół pracy pod kierownictwem jednego z nich, którego wyznacza prezydium wojewódzkiej rady narodowej na wniosek kierownika wydziału komunikacyjnego.
2.
Inspektor gospodarki samochodowej kierujący zespołem, o którym mowa w ust. 1, odpowiedzialny jest za wykonanie planu kontroli i za terminowe składanie sprawozdań z kontroli przez cały zespół.
Sposób wykonywania kontroli przez inspektorów gospodarki samochodowej, składania przez nich sprawozdań oraz ich wykorzystania i dalszego traktowania określi instrukcja Ministerstwa Komunikacji.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.