Ustalenie występowania nadmiernego przywozu na polski obszar celny zapałek.
M.P.2003.48.737
Akt jednorazowyPOSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 29 września 2003 r.
w sprawie ustalenia występowania nadmiernego przywozu na polski obszar celny zapałek
I.
Opis stanu faktycznego
Opis stanu faktycznego
Po dokonaniu analizy zawartych we wniosku danych, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej uznał wniosek za zasadny i postanowieniem z dnia 29 kwietnia 2003 r. wszczął postępowanie ochronne przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny zapałek (M. P. Nr 23, poz. 338).
II.
Towar objęty postępowaniem
Towar objęty postępowaniem
Zapałki są klasyfikowane w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN) według kodu 3605 00 00 0 i opisane jako: "Zapałki, inne niż artykuły pirotechniczne objęte pozycją 3604".
III.
Metoda oraz czynniki, które uwzględniono przy dokonaniu ustaleń w przedmiocie wyrządzenia poważnej szkody przez wzrost przywozu towaru objętego postępowaniem ochronnym
Metoda oraz czynniki, które uwzględniono przy dokonaniu ustaleń w przedmiocie wyrządzenia poważnej szkody przez wzrost przywozu towaru objętego postępowaniem ochronnym
Wskaźnik | Wyjaśnienie |
Konsumpcja krajowa (kilogramy) | Sprzedaż krajowa wszystkich producentów + import |
Import (kilogramy) | Wielkość importu towaru (wg CIHZ) |
Dynamika importu (rok poprzedni = 100) | Procentowy wzrost importu w stosunku do poprzedniego okresu |
Udział importu w konsumpcji krajowej (%) | (Import/konsumpcja krajowa) * 100 % |
Cena jednostkowa importu (PLN/kilogram) | Wartość importu/wielkość importu + cło + marża |
Udział importu w produkcji krajowej (%) | (Import/produkcja krajowa) * 100 % |
Wykorzystanie mocy produkcyjnych (%) | (Produkcja/wielkość mocy produkcyjnych) * 100 % |
Produkcja krajowa (kilogramy) | Wielkość produkcji przemysłu krajowego (wg GUS) |
Sprzedaż krajowa (kilogramy) | Wielkość sprzedaży przemysłu krajowego na rynek krajowy |
Sprzedaż eksportowa | Wielkość sprzedaży na eksport |
Stopa zysku | Rzeczywista stopa zysku lub straty zarówno w ogólnej produkcji, jak i w produkcji towaru krajowego |
Wydajność | Wielkość produkcji (tys. szt.) przypadająca na 1 zatrudnionego |
W analizie relacji cen towarów importowanych i krajowych towarów podobnych lub bezpośrednio konkurencyjnych zastosowano następujące wskaźniki:
Podcięcie cenowe liczone jako relacja różnicy między średnią ceną krajowego towaru podobnego a średnią ceną towaru objętego postępowaniem do ceny krajowego towaru podobnego wyrażone jest w procentach.
Podcięcie cenowe obliczone zgodnie z wzorem:
[cena krajowego towaru podobnego - cena towaru objętego]
[ postępowaniem ]
[------------------------------------------------------] x 100
[ cena krajowego towaru podobnego ]
Cena towaru objętego postępowaniem = wartość towaru (PLN) dzielona przez jego ilość (kg) + cło + marża
Zaniżenie ceny obliczone zgodnie z wzorem:
[cena konstruowana krajowego towaru podobnego - cena ]
[ towaru objętego postępowaniem ]
[----------------------------------------------------] * 100
[ cena konstruowana krajowego towaru podobnego ]
Cena konstruowana towaru krajowego = koszty produkcji + rozsądny zysk
IV.
Okres badany
Okres badany
V.
Ustalenia faktyczne dotyczące wielkości i cen przywozu towaru objętego postępowaniem
Ustalenia faktyczne dotyczące wielkości i cen przywozu towaru objętego postępowaniem
W toku postępowania ustalono, że w latach 1999, 2000, 2001, 2002 nastąpił zwiększony przywóz zapałek na polski obszar celny.
W ujęciu bezwzględnym, w okresie badanym, przywóz zapałek kształtował się następująco:
w 1999 r. - 44.688 kg,
w 2000 r. - 255.558 kg,
w 2001 r. - 510.009 kg,
w 2002 r. - 1.078.826 kg.
Import zapałek w 2002 r. był ponad 24-krotnie większy niż w 1999 r. Ponadto import zapałek na polski obszar celny w pierwszym kwartale 2003 r. wzrósł o 55,4 % w porównaniu do pierwszego kwartału 2002 r.
I kwartał 2002 r. - 217.894 kg,
I kwartał 2003 r. - 338.504 kg.
Z powyższego wynika, iż trend wzrostowy w przywozie jest kontynuowany.
Wielkość przywozu zapałek ogółem w odniesieniu do produkcji i konsumpcji krajowej systematycznie wzrastała.
W okresie badanym udział importu zapałek w produkcji krajowej wynosił:
w 1999 r. - 0,48 %,
w 2000 r. - 2,99 %,
w 2001 r. - 6,45 %,
w 2002 r. - 15,80 %.
Udział importu zapałek w produkcji krajowej w 2000 r. w porównaniu z 1999 r. był większy o 2,51 punktu procentowego; w 2001 r. w porównaniu z 2000 r. był większy o 3,46 punktu procentowego, a w 2002 r. w porównaniu z 2001 r. był większy o 9,35 punktu procentowego.
Udział importu zapałek w konsumpcji krajowej wynosił:
w 1999 r. - 0,54 %,
w 2000 r. - 3,34 %,
w 2001 r. - 7,08 %,
w 2002 r. - 15,58 %.
Udział importu zapałek w konsumpcji krajowej w 2000 r. w porównaniu z 1999 r. był większy o 2,8 punktu procentowego; w 2001 r. w porównaniu z 2000 r. był większy o 3,74 punktu procentowego, a w 2002 r. w porównaniu z 2001 r. był większy o 8,5 punktu procentowego.
Powyższe dane wskazują, iż w okresie badanym przywóz na polski obszar celny towaru, w stosunku do którego wszczęte zostało postępowanie ochronne, wzrósł znacząco zarówno w ilościach bezwzględnych, jak i w odniesieniu do produkcji i konsumpcji krajowej towaru podobnego.
W toku postępowania Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej ustalił, że od 2000 r. ceny importowanych zapałek były niższe od cen towaru podobnego wytwarzanego w Polsce i kształtowały się następująco:
w 1999 r. - 10,25 zł/kg,
w 2000 r. - 3,92 zł/kg,
w 2001 r. - 3,84 zł/kg,
w 2002 r. - 3,39 zł/kg.
Ceny zapałek produkcji krajowej w okresie badanym wynosiły (rok poprzedni = 100):
w 1999 r. - 100,
w 2000 r. - 96,9,
w 2001 r. - 104,4,
w 2002 r. - 97,7.
Od 2000 r. wystąpiło podcięcie cenowe, które w 2002 r. przekroczyło znacznie 18 %. Uniemożliwiło to przemysłowi krajowemu konkurowanie z zapałkami z importu.
Wskaźnik zaniżenia cen zapałek produkcji krajowej wystąpił od 2000 r. W 2002 r. wskaźnik zaniżenia ceny przekroczył znacznie 25 %.
Powyższe wskazuje, iż import zapałek na polski obszar celny ma charakter importu nadmiernego w rozumieniu art. 3 ustawy. Świadczy o tym przede wszystkim stały wzrost importu, zwiększenie się jego udziału w rynku krajowym i krajowej produkcji. Świadczą o tym także ceny, po jakich import ten jest realizowany: od 2000 r. występuje podcięcie cenowe i zaniżenie ceny, które najwyższy poziom osiągnęło w ostatnim roku okresu badanego.
VI.
Analiza szkody wyrządzonej przemysłowi krajowemu
Analiza szkody wyrządzonej przemysłowi krajowemu
W okresie badanym produkcja krajowa zapałek stale spadała i kształtowała się następująco:
w 1999 r. - 9.220.500 kg,
w 2000 r. - 8.555.000 kg,
w 2001 r. - 7.908.000 kg,
w 2002 r. - 6.829.000 kg.
Produkcja krajowa w 2000 r. w stosunku do 1999 r. spadła o 7,2 %; w 2001 r. w stosunku do 2000 r. o 7,6 %, a w 2002 r. w stosunku do 2001 r. o 13,64 %. W 2002 r. produkcja krajowa była niższa o 26 % niż w 1999 r.
Stopień wykorzystania zdolności produkcyjnych w okresie badanym kształtował się następująco:
w 1999 r. - 41,6 %,
w 2000 r. - 42,5 %,
w 2001 r. - 46 %,
w 2002 r. - 41,8 %.
Utrzymywanie stopnia wykorzystania mocy produkcyjnych na tym samym poziomie przy spadku poziomu produkcji jest wynikiem ograniczania mocy produkcyjnych przez przemysł krajowy.
W okresie badanym wydajność na jednego pracownika wynosiła (rok poprzedni = 100):
w 1999 r. - 100,
w 2000 r. - 106,7,
w 2001 r. - 100,9,
w 2002 r. - 93.
w 1999 r. - 4,5 %,
w 2000 r. - 4,6 %,
w 2001 r. - 3,5 %,
w 2002 r. - 4,2 %.
Udział zapasów w produkcji krajowej utrzymywał się zasadniczo na tym samym poziomie. W ilościach bezwzględnych zapasy zmniejszały się wraz ze spadkiem produkcji.
Zatrudnienie w przemyśle krajowym zmniejszało się w okresie badanym. Spadek tego wskaźnika kształtował się następująco (rok poprzedni = 100):
w 1999 r. - 100,
w 2000 r. - 91,2,
w 2001 r. - 100,
w 2002 r. - 94,5.
Zatrudnienie pracowników bezpośrednio związanych z produkcją towaru podobnego wynosiło (rok poprzedni = 100):
w 1999 r. - 100,
w 2000 r. - 88,2,
w 2001 r. - 99,5,
w 2002 r. - 90,4.
W okresie badanym liczba pracowników zatrudnionych w przemyśle krajowym zmniejszyła się o 13,8 %. Spadek zatrudnienia bezpośrednio przy produkcji towaru podobnego wyniósł 20,7 %.
W okresie badanym stopa zysku netto w produkcji towaru podobnego zmniejszała się. W ostatnim roku tego okresu krajowa produkcja zapałek zaczęła przynosić straty.
W okresie badanym sprzedaż na kraj przemysłu krajowego wynosiła:
w 1999 r. - 8.193.426 kg,
w 2000 r. - 7.397.315 kg,
w 2001 r. - 6.706.666 kg,
w 2002 r. - 5.845.929 kg.
Sprzedaż krajowa w 2000 r. w stosunku do 1999 r. spadła o 9,7 %; w 2001 r. w stosunku do 2000 r. o 9,3 %, zaś w 2002 r. w stosunku do 2001 r. o 12,8 %. W 2002 r. sprzedaż krajowa była niższa o 28,7 % niż w 1999 r.
Sprzedaż eksportowa wynosiła:
w 1999 r. - 964.244 kg,
w 2000 r. - 1.031.021 kg,
w 2001 r. - 1.306.721 kg,
w 2002 r. - 1.292.085 kg.
W okresie badanym odnotowano znaczący spadek udziału sprzedaży krajowej produktu w krajowym rynku. Udział sprzedaży przemysłu krajowego w konsumpcji krajowej zapałek w okresie badanym wynosił:
w 1999 r. - 99,46 %,
w 2000 r. - 96,66 %,
w 2001 r. - 92,93 %,
w 2002 r. - 84,42 %.
Powyższa analiza wskazuje na pogorszenie się sytuacji przemysłu krajowego. W okresie badanym pogorszyła się większość wskaźników obrazujących stan przemysłu krajowego.
VII.
Analiza związku przyczynowego pomiędzy importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy
Analiza związku przyczynowego pomiędzy importem a szkodą, jaką poniósł przemysł krajowy
Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przeprowadził również analizę czynników innych niż import, które mogły mieć wpływ na pogorszenie się sytuacji przemysłu krajowego, a mianowicie spadku konsumpcji krajowej spowodowanego m.in. importem zapalniczek oraz spadkiem populacji palących. Analiza ta wykazała, iż pomimo spadającej konsumpcji - udział importu w konsumpcji wzrastał systematycznie w całym okresie badanym.
VIII.
Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia
Proponowany środek ochronny i przewidywane skutki jego wprowadzenia
Jednocześnie proponuje się ustanowienie wielkości przywozu nieobjętego opłatą celną dodatkową w wysokości średniej z trzech ostatnich lat. Proponowany środek ochronny umożliwi przemysłowi krajowemu pomyślne zakończenie realizacji programu dostosowawczego mającego na celu zapewnienie konkurencyjności tego przemysłu, przy zachowaniu konkurencji na rynku zapałek. W dotychczasowym postępowaniu nie stwierdzono istnienia żadnych okoliczności, z których wynikałoby, że wprowadzenie środka ochronnego będzie sprzeczne z interesem publicznym.
IX.
Ocena programu dostosowawczego przemysłu krajowego
Ocena programu dostosowawczego przemysłu krajowego
Ponadto przemysł krajowy w ramach zapewnienia konkurencyjności dąży do zaprzestania zakupów energii cieplnej z zewnątrz w drodze modernizacji zakładowej sieci cieplnej oraz procesu spalania. W trakcie realizacji są również działania mające na celu obniżenie kosztów robocizny poprzez zmechanizowanie fazy przesyłu pudełek zapałek do zespołu pakującego w opakowania zbiorcze oraz zakup i zainstalowanie urządzenia pakującego zapałki w opakowania zbiorcze z folii termokurczliwej.
Dzięki podjętym działaniom oszczędnościowym przemysł krajowy obniża sukcesywnie ceny zapałek, jednakże stale rośnie import zapałek oferowanych po coraz niższych cenach.
Zahamowanie nadmiernego przywozu zapałek i tym samym umożliwienie krajowemu producentowi ww. towaru uzyskiwania lepszych wyników ekonomicznych wraz z prowadzonymi równolegle procesami oszczędnościowymi pozwoli na utworzenie w Polsce konkurencyjnego przemysłu zapałczanego, spełniającego wymagania odbiorców tych wyrobów zarówno pod względem jakościowym, jak i cenowym.
X.
Lista znanych przedsiębiorców stanowiących przemysł krajowy wytwarzający zapałki
Lista znanych przedsiębiorców stanowiących przemysł krajowy wytwarzający zapałki
- Częstochowskie Zakłady Przemysłu Zapałczanego S.A.,
- "POLMATCH" Zakłady Przemysłu Zapałczanego w Sianowie,
- Bystrzyckie Zakłady Przemysłu Zapałczanego (w likwidacji).
XI.
Podstawy prawne dokonanych ustaleń
Podstawy prawne dokonanych ustaleń
- wielkości produkcji,
- stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych,
- wydajności,
- stanu zapasów,
- zatrudnienia,
- zysków i strat,
- poziomu sprzedaży,
- udziału w rynku krajowym,
- cen krajowego towaru podobnego.
W wyniku analizy Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej stwierdził, że w całym okresie badanym nastąpił gwałtowny wzrost przywozu zapałek na polski obszar celny. Wzrost ten jest nadmierny w rozumieniu art. 3 ustawy. Przywóz towaru objętego postępowaniem przyczynił się do pogorszenia sytuacji przemysłu krajowego, który znalazł się w stanie krytycznym.
Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy zbadał również inne niż przywóz czynniki, które mogły wyrządzić poważną szkodę przemysłowi krajowemu, i nie stwierdził istnienia takich czynników.
Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej nie stwierdził istnienia żadnych okoliczności, z których wynikałoby, że wprowadzenie ostatecznego środka ochronnego wobec towaru objętego postępowaniem będzie sprzeczne z interesem publicznym.
W związku z powyższym Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej postanowił jak w sentencji.
Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie stronie nie służy zażalenie.
Na podstawie art. 27 ust. 3 ustawy na niniejsze postanowienie stronie zainteresowanej służy skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego, którą zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368, z późn. zm.) należy wnieść w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego postanowienia. Skargę w podanym terminie należy wnieść bezpośrednio do Sądu. Wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania zaskarżonego postanowienia.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »