Ustalenie terminów składania Najwyższej Izbie Kontroli zamknięć rachunkowych i sprawozdań z działalności finansowo-gospodarczej za rok 1951, szczegółowa forma tych zamknięć i sprawozdań oraz zakres dokumentacji.

Monitor Polski

M.P.1952.A-64.985

Akt utracił moc
Wersja od: 30 lipca 1952 r.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 2 lipca 1952 r.
w sprawie ustalenia terminów składania Najwyższej Izbie Kontroli zamknięć rachunkowych i sprawozdań z działalności finansowo-gospodarczej za rok 1951, szczegółowej formy tych zamknięć i sprawozdań oraz zakresu dokumentacji.

Na podstawie art. 37 ustawy z dnia 9 marca 1949 r. o kontroli państwowej (Dz. U. Nr 13, poz. 74) oraz art. 26 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. Nr 14, poz. 130) Rada Państwa na wniosek Kolegium Najwyższej Izby Kontroli, uzgodniony z Prezesem Rady Ministrów, ustala, co następuje:

Zamknięcia budżetowe.

Budżet centralny.

§  1.
1.
Władze naczelne oraz urzędy centralne, posiadające odrębną część w układzie wykonawczym budżetu centralnego, sporządzą i prześlą Najwyższej Izbie Kontroli w 2 egzemplarzach i Ministerstwu Finansów w 1 egzemplarzu do dnia 15 września 1952 r. zbiorcze zamknięcia rachunkowe.
2.
Zamknięcia powinny być sporządzone według wzorów i zasad, podanych w §§ 2–4.
§  2.
1.
Władze naczelne i urzędy centralne, posiadające odrębną część w układzie wykonawczym budżetu centralnego, sporządzą zbiorcze bilanse środków budżetowych, obejmujące daną część budżetu, według wzoru Nr 1. Środki podstawowe nie wycenione mogą być w bilansie pominięte.
2.
Władze i urzędy, wymienione w ust. 1, sporządzą zbiorcze zamknięcia dochodów i wydatków budżetowych według schematu układu wykonawczego budżetu centralnego, a mianowicie z podziałem:
1)
dochodów – na grupy, działy, tytuły i paragrafy;
2)
wydatków – na działy, tytuły i paragrafy.
3.
Zamknięcia dochodów budżetowych sporządza się według wzoru Nr 2.
4.
Zamknięcia wydatków budżetowych sporządza się według wzoru Nr 3.
5.
Zamknięcia dochodów budżetowych i zamknięcia wydatków budżetowych powinny być uzgodnione:
1)
z Ministerstwem Finansów – co do wszystkich kwot preliminowanych dochodów oraz kwot preliminowanych kredytów i dokonanych zmian w tych kredytach;
2)
z centralą Narodowego Banku Polskiego – co do ogólnych sum wpłaconych na daną część budżetu dochodów i co do ogólnych sum wydatków dokonanych z danej części budżetu.
6.
Na każdym egzemplarzu zamknięć (ust. 5) powinny być zamieszczone klauzule Ministerstwa Finansów oraz Narodowego Banku Polskiego o uzgodnieniu zamknięć.
7.
Zamknięcie wydatków części 31 "Środki rezerwowe" sporządza Ministerstwo Finansów.
§  3.
1.
Oprócz bilansów i zamknięć, wymienionych w § 2, władze naczelne i urzędy centralne sporządzą i prześlą Najwyższej Izbie Kontroli w terminie przewidzianym w § 1 w 2 egzemplarzach:
1)
zbiorcze bilanse pozabudżetowych środków specjalnych (wzór Nr 4) i zbiorcze zamknięcia rachunkowe tych środków (wzór Nr 5);
2)
zbiorcze zaniknięcia rachunkowe sum na zlecenie (wzór Nr 6);
3)
zbiorcze zamknięcia rachunkowe sum depozytowych (wzór Nr 6).
2.
Po 1 egzemplarzu bilansów i zamknięć rachunkowych, wymienionych w ust. 1, władze i urzędy przesyłają Ministerstwu Finansów.
§  4.
1.
Do zamknięć, przesyłanych zgodnie z postanowieniami §§ 2 i 3, władze naczelne (urzędy centralne) dołączają sprawozdania z działalności finansowo-gospodarczej oraz z wykonania zadań planowych.
2.
Sprawozdania te powinny obejmować omówienie:
1)
organizacji resortu i ewentualnie zaszłych w niej zmian;
2)
wykonania podstawowych zadań resortu;
3)
specyficznych zagadnień resortu oraz rozwiązania zadań, stawianych przez Narodowy Plan Gospodarczy;
4)
trudności, na jakie resort napotykał w swej działalności, oraz środków, stosowanych przy zwalczaniu tych trudności;
5)
innych ważniejszych spraw i spostrzeżeń.
3.
Ponadto w sprawozdaniach należy podać kwoty uznanych za nie wyliczone z końcem roku sprawozdawczego subwencji, udzielonych w okresach poprzednich, przyczyny niewyliczenia się i podjęte ku ich wyliczeniu środki.
§  5.
Władze naczelne oraz urzędy centralne, posiadające odrębną część w układzie wykonawczym budżetu centralnego, prześlą Najwyższej Izbie Kontroli i Ministerstwu Finansów w 1 egzemplarzu w terminie do dnia 15 września 1952 r. zbiorcze bilanse i zbiorcze rachunki wyników podległych przedsiębiorstw, rozliczających się z budżetem centralnym, sporządzone według przedmiotowego układu działalności, zawartego w § 22 ust. 1 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 1951 r. (Monitor Polski Nr A-106, poz. 1555) z dołączeniem sprawozdania opisowego z wykonania zadań planowych, a w szczególności: osiągniętych wskaźników w zakresie produkcji, obrotu towarowego, akumulacji, kosztów własnych, środków obrotowych, zatrudnienia i płac, wydajności pracy itp.
§  6.
Ministerstwo Finansów prześle Najwyższej Izbie Kontroli w 1 egzemplarzu w terminie do dnia 15 września 1952 r. bilanse i rachunki wyników banków państwowych wraz z objaśnieniami pozycji bilansowych, zatwierdzone przez Ministra Finansów.
§  7.
Ministerstwo Finansów sporządzi i prześle Najwyższej Izbie Kontroli w 1 egzemplarzu w terminie do dnia 15 października 1952 r. :
1)
bilans zbiorczy środków budżetowych (wzór Nr 1);
2)
zbiorcze zestawienie dochodów według części budżetu (wzór Nr 2);
3)
zestawienie dochodów według grup i działów budżetu (wzór Nr 7);
4)
zbiorcze zestawienie wydatków według części budżetu (wzór Nr 3);
5)
zestawienie wydatków według grup i działów budżetu (wzór Nr 8);
6)
bilans zbiorczy pozabudżetowych środków specjalnych (wzór Nr 4);
7)
zbiorcze zestawienie pozabudżetowych środków specjalnych (wzór Nr 5);
8)
zbiorcze zestawienie sum na zlecenie (wzór Nr 6);
9)
zbiorcze zestawienie sum depozytowych (wzór Nr 6).
§  8.
Centrala Narodowego Banku Polskiego prześle Najwyższej Izbie Kontroli w terminie do dnia 15 września 1952 r. ostateczne dane cyfrowe:
1)
o sumach dochodów i wydatków budżetowych roku sprawozdawczego według części budżetu;
2)
o sumach przychodu i rozchodu roku sprawozdawczego na rachunkach pozabudżetowych środków specjalnych według części budżetu;
3)
o sumach pozostałości z końcem roku sprawozdawczego na rachunkach sum na zlecenie według władz naczelnych i urzędów centralnych;
4)
o sumach pozostałości z końcem roku sprawozdawczego na rachunkach sum depozytowych według tychże władz (pkt 3).

Budżety terenowe.

§  9.
1.
Prezydia gminnych rad narodowych i miejskich rad narodowych miast nie stanowiących powiatów, wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych, prezydiów miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty oraz prezydiów wojewódzkich rad narodowych sporządzają z wykonania własnego budżetu jednostkowego:
1)
bilanse środków budżetowych (wzór Nr 1);
2)
zamknięcia rachunkowe dochodów budżetowych (wzór Nr 9);
3)
zamknięcia rachunkowe wydatków budżetowych (wzór Nr 10)

oraz dotyczące tegoż budżetu:

4)
bilanse pozabudżetowych środków specjalnych (wzór Nr 4);
5)
zamknięcia pozabudżetowych środków specjalnych (wzór Nr 5);
6)
zamknięcia sum na zlecenie (wzór Nr 6);
7)
zamknięcia sum depozytowych (wzór Nr 6).
2.
Zamknięcia, wymienione w ust. 1 pkt 2 i 3, powinny być uzgodnione co do ogólnych sum tak dochodów jak i wydatków z właściwymi oddziałami Narodowego Banku Polskiego.
3.
Bilanse i zamknięcia, wymienione w ust. 1, podlegają rozpatrzeniu i zatwierdzeniu przez właściwą dla danego budżetu radę narodową.
4.
Bilanse i zamknięcia, dotyczące budżetów jednostkowych gmin wiejskich i miast nie stanowiących powiatów, wraz z odpisami uchwał rad narodowych, zatwierdzających te bilanse i zamknięcia, przesyła się w 1 egzemplarzu do wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych do dnia 31 lipca 1952 r., bilanse zaś i zamknięcia, dotyczące budżetów miast stanowiących powiaty, wraz z odpisami uchwał odnośnych rad narodowych, przesyła się w 1 egzemplarzu do wydziałów finansowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych w terminie do dnia 31 sierpnia 1952 r.
§  10.
1.
W oparciu o zatwierdzone przez rady narodowe bilanse i zamknięcia, dotyczące jednostkowych budżetów terenowych (§ 9), objętych budżetem zbiorczym powiatu, wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych sporządzają bilanse i zamknięcia w zakresie zbiorczych budżetów powiatowych.
2.
Bilanse i zamknięcia, o których mowa w ust. 1, sporządza się według wzorów podanych w § 9, przy czym bilanse i zamknięcia podlegają rozpatrzeniu i zatwierdzeniu przez właściwe powiatowe rady narodowe i przesłaniu w 1 egzemplarzu wraz z odpisami uchwał wydziałowi finansowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej w terminie do dnia 31 sierpnia 1952 r.
§  11.
1.
W oparciu o zatwierdzone przez rady narodowe miast stanowiących powiaty bilanse i zamknięcia, dotyczące jednostkowych budżetów terenowych (§ 9), oraz bilanse i zamknięcia, dotyczące powiatowych budżetów zbiorczych (§ 10), tudzież bilans i zamknięcia jednostkowego budżetu wojewódzkiego wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych sporządzają bilanse i zamknięcia w zakresie zbiorczych budżetów województw.
2.
Zamknięcia wydziałów finansowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych w zakresie zbiorczych budżetów województw, wymienione w § 9 ust. 1 pkt 2, 3, 5, 6 i 7, sporządza się na oddzielnych dla każdego rozdziału (wydziału fachowego) arkuszach według wzorów podanych we właściwych punktach § 9 ust. 1.
3.
Do bilansów i zamknięć (ust. 1) powinny być dołączone sprawozdania opisowe wojewódzkiej rady narodowej z działalności terenowych jej organów, sporządzone oddzielnie dla każdego z wydziałów fachowych.
4.
Bilanse, zamknięcia i sprawozdania opisowe w zakresie zbiorczych budżetów województw podlegają rozpatrzeniu i zatwierdzeniu przez właściwe wojewódzkie rady narodowe i powinny być przesłane do Ministerstwa Finansów w 3 egzemplarzach wraz z odpisami zatwierdzających je uchwał rady narodowej w terminie do dnia 30 września 1952 r.
5.
Postanowienia § 9 ust. 1, 2 i 3 mają analogiczne zastosowanie do budżetów jednostkowych m. st. Warszawy i m. Łodzi z uwzględnieniem ponadto postanowień niniejszego paragrafu (ust. 2, 3 i 4) z tym, że bilanse, zamknięcia i sprawozdania są zatwierdzane przez Rady Narodowe m. st. Warszawy i m. Łodzi.
§  12.
Władze naczelne prześlą Najwyższej Izbie Kontroli i Ministerstwu Finansów w 1 egzemplarzu w terminie do dnia 31 października 1952 r. zbiorcze bilanse i zbiorcze rachunki wyników przedsiębiorstw, rozliczających się z budżetami terenowymi, sporządzone według przedmiotowego układu działalności, zawartego w § 22 ust. 1 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 1951 r. (Monitor Polski Nr A-106, poz. 1555) z dołączeniem sprawozdania opisowego z wykonania zadań planowych, a w szczególności: osiągniętych wskaźników w zakresie produkcji, obrotu towarowego, akumulacji, kosztów własnych, środków obrotowych, zatrudnienia i płac, wydajności pracy itp.
§  13.
1.
Ministerstwo Finansów sporządzi i prześle Najwyższej Izbie Kontroli w 1 egzemplarzu do dnia 15 listopada 1952 r.:
1)
bilans zbiorczy środków budżetowych (wzór Nr 1);
2)
zbiorcze zestawienie dochodów według rozdziałów budżetu (wzór Nr 9);
3)
zbiorcze zestawienie wydatków według rozdziałów budżetu (wzór Nr 10);
4)
zestawienie dochodów według grup i paragrafów budżetu (wzór Nr 11);
5)
zestawienie wydatków według grup i działów budżetu (wzór Nr 12);
6)
bilans zbiorczy pozabudżetowych środków specjalnych (wzór Nr 4);
7)
zbiorcze zestawienie pozabudżetowych środków specjalnych (wzór Nr 5);
8)
zbiorcze zestawienie sum na zlecenie (wzór Nr 6);
9)
zbiorcze zestawienie sum depozytowych (wzór Nr 6).
2.
Do zbiorczych bilansów i zestawień, o których mowa w ust. 1, Ministerstwo Finansów dołącza w 2 egzemplarzach otrzymane z wydziałów finansowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych i Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi bilanse, zamknięcia i sprawozdania, dotyczące budżetów zbiorczych województw i budżetu jednostkowego m. st. Warszawy i m. Łodzi, wraz z odpisami uchwał rad narodowych.
§  14.
Centrala Narodowego Banku Polskiego prześle Najwyższej Izbie Kontroli w terminie do dnia 31 października 1952 r. ostateczne dane cyfrowe:
1)
o sumach dochodów i wydatków według województw (m. st. Warszawy i m. Łodzi);
2)
o sumach przychodu i rozchodu roku sprawozdawczego na rachunkach pozabudżetowych środków specjalnych według województw (m. st. Warszawy i m. Łodzi);
3)
o sumach pozostałości z końcem roku sprawozdawczego na rachunkach sum na zlecenie według województw (m. st. Warszawy i m. Łodzi);
4)
o sumach pozostałości z końcem roku sprawozdawczego na rachunkach sum depozytowych według województw (m. st. Warszawy i m. Łodzi).

Ogólne zestawienia dochodów i wydatków budżetu Państwa.

§  15.
Ministerstwo Finansów sporządzi i prześle Najwyższej Izbie Kontroli w 1 egzemplarzu w terminie do dnia 25 listopada 1952 r. zestawienie ogólne dochodów budżetu Państwa według grup i działów (wzór Nr 7) i zestawienie ogólne wydatków budżetu Państwa według grup i działów (wzór Nr 8).

Sprawozdania z wykonania Planu Inwestycyjnego.

§  16.
1.
Władze naczelne (inwestorzy centralni) prześlą Najwyższej Izbie Kontroli w 2 egzemplarzach i Ministerstwu Finansów w 1 egzemplarzu w terminie do dnia 15 września 1952 r. sprawozdania z wykonania Planu Inwestycyjnego, sporządzone według instrukcji opracowanej przez Główny Urząd Statystyczny i zatwierdzonej przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli.
2.
Sprawozdania te powinny być uzgodnione z centralami banków finansujących i zaopatrzone w klauzule tych central o ich uzgodnieniu.
§  17.
Władze naczelne (inwestorzy centralni) dołączają do sprawozdań, przesyłanych zgodnie z postanowieniami § 16, sprawozdania opisowe w ujęciu analitycznym z omówieniem w szczególności następujących zagadnień:
1)
wykonanie planów inwestycyjnych pod względem finansowym i rzeczowym w zakresie wskaźników, przewidzianych instrukcją, przygotowanie i stan dokumentacji technicznej oraz procenty objętych nią robót, kwoty oszczędności osiągniętych w projektowaniu i wykonawstwie inwestycyjnym, rytmiczność w wykonaniu robót inwestycyjnych, kolaudacje i oddanie zakończonych inwestycji do użytku;
2)
realizacja specyficznych zagadnień inwestycyjnych resortu i wykonanie zadań stawianych w tym zakresie przez Narodowy Plan Gospodarczy, wyjaśnienie przyczyn naruszenia planów inwestycyjnych oraz trudności, na jakie napotykano w działalności inwestycyjnej, środki stosowane przy zwalczaniu tych trudności oraz inne ważniejsze uwagi i spostrzeżenia.
§  18.
Ministerstwo Finansów sporządzi i prześle Najwyższej Izbie Kontroli w 2 egzemplarzach w terminie do dnia 30 września 1952 r. zbiorcze zestawienie sprawozdań z wykonania Planu Inwestycyjnego, oddzielnie dla budżetu centralnego i oddzielnie dla budżetów terenowych.

Przewodniczący Rady Państwa,

Prezydent Rzeczypospolitej: B. Bierut

ZAŁĄCZNIKI

Wzór Nr 1

Dotyczy budżetu centralnegoZBIORCZY BILANS ŚRODKÓW BUDŻETOWYCH
^Ministerstwa ....................
Dotyczy budżetów terenowychBILANS ŚRODKÓW BUDŻETOWYCH
^w zakresie własnego budżetu jednostkowego ....................
^BILANS ŚRODKÓW BUDŻETOWYCH
^w zakresie zbiorczego budżetu ....................
za 1951 rok+
TreśćSumy na początku roku+Sumy na dzień 31 grudnia 1951 r.+
Aktywa++++
Należności (nie wyliczone zaliczki i inne) razem:
w tym:^^^^
dział .......... rozdział .......... tytuł ..........^^^^
dział .......... rozdział .......... tytuł ..........^^^^
itd.^^^^
Materiały razem:
w tym:^^^^
dział .......... rozdział .......... tytuł ..........^^^^
dział .......... rozdział .......... tytuł ..........^^^^
itd.^^^^
Inwestycje rozpoczęte
Kapitalne remonty rozpoczęte
Środki podstawowe
Suma bilansowa
Pasywa++++
Zobowiązania razem:
w tym:^^^^
dział .......... rozdział .......... tytuł ..........^^^^
dział .......... rozdział .......... tytuł ..........^^^^
itd.^^^^
Fundusz własny
Suma bilansowa

Wzór Nr 2

ZBIORCZE ZAMKNIĘCIE RACHUNKOWE

dochodów budżetu centralnego Ministerstwa .................... za 1951 r.

GrupaDziałTytułParagrafWyszczególnienie (nazwa grupy, działu, tytułu i paragrafu)
Należności (zaległości początkowe minus nadpłaty początkowe oraz przypisy roku sprawozdawczego minus odpisy)Dochody wpłacone minus zwroty+Zaległości z końcem roku sprawozdawczego minus nadpłaty+
Dochody preliminowane++++
+W porównaniu z dochodami preliminowanymi ostatecznie ustalonymi (kolumna 11) wpłacono (kolumna 7)+++
Uwagi
^^^^^
^^^^^
według układu wykonawczego do ustawy budżetowej+dodatkowo+ostatecznie ustalone (kolumna 9 plus kolumna 10)
+więcej+mniej+
^
12345
67+8+
9+10+11
+12+13+
14
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^

Wskazówki:

1.
W razie braku uprzedniego przypisu sama wpłata stanowi podstawę do dokonania przypisu.
2.
Co do dochodów preliminowanych dodatkowo (kolumna 10) należy podać podstawy prawne ich wykazania.
3.
W zamknięciu należy wyprowadzić sumy ogólne danej części oraz sumy łączne w grupach, działach i tytułach.

Wzór Nr 3

ZBIORCZE ZAMKNIĘCIE RACHUNKOWE

wydatków budżetu centralnego Ministerstwa .................... za 1951 rok

DziałTytułParagrafWyszczególnienie (nazwa działu, tytułu i paragrafu)Kredyty według układu wykonawczego do ustawy budżetowej z uwzględnieniem w tym układzie
+Kredyty dodatkowe+Przeniesienia kredytów na mocy uchwały Nr 81 Rady Ministrów (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-21, poz. 261)+
+++++
+Stan kredytu po dokonaniu zmian+Wydatkowano (netto)+
Kredyty nie wyczerpane+Przekroczenia kredytów+Uwagi
^^^^^
^^^zwiększenia kredytów+
++zmniejszenia kredytów++
+^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^z innych części+
w obrębie części+na inne części+w obrębie części
+^^^^
^^^^^
12345
+6+7+
8+9+10
+11+12+
13+14+15
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^

Wskazówki:

1.
Dane do wypełnienia kolumn 5 – 10 władza naczelna uzyskuje z księgowości własnej.
2.
Co do poszczególnych kwot kredytów dodatkowych (kolumna 6) należy podać w kolumnie 15 "Uwagi" podstawy prawne ich przyznania.
3.
W kolumnach 13 i 14 należy w tytułach, działach i w sumach ogólnych całej części podać rzeczywiste kwoty, wynikające z podsumowania tych kolumn, nie pomniejszając kwot kredytów nie wyczerpanych o kwoty przekroczeń kredytów.
4.
W zamknięciu należy wyprowadzić sumy ogólne danej części oraz sumy łączne w tytułach i działach.

Wzór Nr 4

Dotyczy budżetu centralnegoZBIORCZY BILANS POZABUDŻETOWYCH ŚRODKÓW SPECJALNYCH
^Ministerstwa ....................
Dotyczy budżetów terenowych, BILANS POZABUDŻETOWYCH ŚRODKÓW SPECJALNYCH
^w zakresie własnego budżetu jednostkowego ....................
^BILANS POZABUDŻETOWYCH ŚRODKÓW SPECJALNYCH
^w zakresie zbiorczego budżetu ....................
za 1951 rok+
TreśćSumy na początku roku+Sumy na dzień 31 grudnia 1951 r.+
Aktywa++++
Środki pieniężne na rachunkach bankowych i w kasach własnych razem:
w tym:*)^^^^
....................^^^^
Należności (nie wyliczone zaliczki i inne) razem:
w tym: *)^^^^
....................^^^^
Materiały razem:
w tym: *)^^^^
....................^^^^
Inwestycje rozpoczęte
Kapitalne remonty rozpoczęte
Środki podstawowe
Suma bilansowa
Pasywa++++
Zobowiązania razem:
w tym: *)^^^^
....................^^^^
Fundusz własny
Suma bilansowa

*) Wskazówki: W kolumnie "Treść" należy wymienić rodzaje (typy) pozabudżetowych środków specjalnych, a w kolumnach kwotowych odnośne sumy.

Wzór Nr 5

Dotyczy budżetu centralnegoZBIORCZE ZAMKNIĘCIE RACHUNKOWE
^pozabudżetowych środków specjalnych Ministerstwa ....................
Dotyczy budżetów terenowychZAMKNIĘCIE RACHUNKOWE
^pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie własnego budżetu jednostkowego ....................
^ZAMKNIĘCIE RACHUNKOWE
^pozabudżetowych środków specjalnych w zakresie zbiorczego budżetu ....................
za 1951 rok+
Rodzaj (typ) środkówSaldo na rachunku bankowym na początku roku+Wpływy+
++++Razem wpływy wraz z sadem (kolumna 2 plus 4, plus 5)
+Rozchody+++
++++Saldo na rachunku bankowym w końcu roku sprawozdawczego
+Uwagi
^^^według zatwierdzonego planu+
wpływy własne+dopłata z budżetu+^
^według zatwierdzonego planu+wydatki+
wpłata do budżetu+razem rozchody (kolumna 8 plus 9)+^
^^
12+3+
4+5+6
+7+8+
9+10+11
+12
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^

Sumy ogólne

Wskazówki:

1.
Prezydia rad narodowych i wydziały finansowe prezydiów rad narodowych, wymienione w § 9 ust. 1 uchwały, sporządzają zamknięcia w zakresie własnego budżetu jednostkowego na jednym arkuszu, a w miarę potrzeby na większej ilości połączonych arkuszy w kolejnym porządku wydziałów fachowych, podając ich nazwy poniżej numeracji kolumn przez szerokość kolumn 2–11; w ten sam sposób wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych (§ 10 uchwały) sporządzają zamknięcia w zakresie zbiorczych budżetów powiatowych.
2.
Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych w zakresie zbiorczych budżetów województw oraz wydziały finansowe Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi w zakresie budżetów jednostkowych tych miast sporządzają zamknięcia na oddzielnych dla każdego rozdziału (wydziału fachowego) arkuszach (§11 ust. 2 i 5 uchwały).

Wzór Nr 6

Dotyczy budżetu centralnegoZBIORCZE ZAMKNIĘCIE RACHUNKOWE
^sum na zlecenie – sum depozytowych Ministerstwa ....................
Dotyczy budżetów terenowychZAMKNIĘCIE RACHUNKOWE
^sum na zlecenie – sum depozytowych w zakresie własnego budżetu jednostkowego ....................
^ZAMKNIĘCIE RACHUNKOWE
^sum na zlecenie – sum depozytowych w zakresie zbiorczego budżetu ....................
za 1951 rok+
WyszczególnieniePozostałość na dzień 1 stycznia 1951 r.+Przychody+
Rozchody+Pozostałość w dniu 31 grudnia 1951 r.+Uwagi
12+3+
4+5+6
w gotówce
w papierach wartościowych*)^^^^
^^^^*) dotyczy sum depozytowych

Razem:

Wskazówki:

1.
Należy sporządzić oddzielne zamknięcie sum na zlecenie i oddzielne sum depozytowych.
2.
Prezydia rad narodowych i wydziały finansowe prezydiów rad narodowych, wymienione w § 9 ust. 1 uchwały, sporządzają zamknięcia w zakresie własnego budżetu jednostkowego na jednym arkuszu, a w miarę potrzeby na większej ilości połączonych arkuszy w kolejnym porządku rozdziałów (wydziałów fachowych), podając ich nazwy poniżej numeracji kolumn przez szerokość kolumn 2–5; w ten sam sposób wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych (§ 10 uchwały) sporządzają zamknięcia w zakresie zbiorczych budżetów powiatowych.
3.
Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych w zakresie zbiorczych budżetów województw oraz wydziały finansowe Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi w zakresie budżetów jednostkowych tych miast sporządzają zamknięcia na oddzielnych dla każdego rozdziału (wydziału fachowego) arkuszach (§ 11 ust. 2 i 5 uchwały).

Wzór Nr 7

ZESTAWIENIE DOCHODÓW BUDŻETU CENTRALNEGO WEDŁUG GRUP I DZIAŁÓW ZA 1951 R.

GrupaDziałNazwaNależności (zaległości początkowe minus nadpłaty początkowe oraz przypisy roku sprawozdawczego minus odpisy)+
Dochody wpłacone minus zwroty+Zaległości z końcem roku sprawozdawczego minus nadpłaty+Dochody według zestawienia dołączonego do ustawy budżetowej)
+Dochody preliminowane po dokonaniu zmian+W porównaniu z sumami preliminowanymi po dokonaniu zmian (kolumna 8) wpłacono (kolumna 5)+
++Uwagi
^^^^^
^^^^^
^^^więcej+
mniej+^
1234+
5+6+7
+8+9+
10+11
IGospodarka uspołeczniona
^1.Wpływy podatkowe^^
^^^^^
^^^^^
^^^
^2.Dochody niepodatkowe^^
^^^^^
^^^^^
^^^
^^itd.^^
^^^^^
^^^^^
^^^
^^Razem dochody budżetu centralnego

Wskazówki:

1.
Zestawienie sporządza Ministerstwo Finansów na podstawie zamknięć rachunkowych dochodów poszczególnych części budżetu centralnego.
2.
Nazwy grup i działów należy dostosować do zestawienia, stanowiącego załącznik do art. 5 ustawy budżetowej (Dz. U. z 1951 r. Nr 18, poz. 145, str. 166).
3.
W zestawieniu należy wyprowadzić sumy ogólne i sumy razem w grupach.

Wzór Nr 8

ZESTAWIENIE WYDATKÓW BUDŻETU CENTRALNEGO WEDŁUG GRUP I DZIAŁÓW ZA 1951 R.

GrupaDziałNazwaKredyty według zestawienia dołączonego do ustawy budżetowej+
Kredyty po dokonaniu zmian+Wydatki+Kredyty nie wyczerpane
+Przekroczenie kredytu+Uwagi
1234+
5+6+7
+8+9
Suma ogólna:
^^w tym bieżące^^
^^^^^
^^^^
^^w tym inwestycyjne^^
^^^^^
^^^^
I.Gospodarka narodowa:
^^w tym bieżące^^
^^^^^
^^^^
^^w tym inwestycyjne^^
^^^^^
^^^^
^1Gospodarka narodowa:
^^w tym bieżące^^
^^^^^
^^^^
^^w tym inwestycyjne^^
^^^^^
^^^^
^^itd.^^
^^^^^
^^^^

Wskazówki:

1.
Zestawienie sporządza Ministerstwo Finansów na podstawie zamknięć rachunkowych wydatków poszczególnych części budżetu centralnego.
2.
Nazwy grup i działów należy dostosować do zestawienia, stanowiącego załącznik do art. 5 ustawy budżetowej (Dz. U. z 1951 r. Nr 18, poz. 145. str. 167).
3.
W zestawieniu należy wyprowadzić sumy ogólne i sumy razem w grupach i działach bieżące plus inwestycyjne.

Wzór Nr 9

ZAMKNIĘCIE RACHUNKOWE

dochodów budżetowych w zakresie własnego budżetu jednostkowego .................... – w zakresie zbiorczego budżetu .................... za 1951 rok

TytułParagrafWyszczególnienie (nazwa tytułu i paragrafu)Należności (zaległości początkowe minus nadpłaty początkowe oraz przypisy roku sprawozdawczego minus odpisy)Dochody wpłacone minus zwroty
Zaległości z końcem roku sprawozdawczego minus nadpłatyDochody preliminowane++W porównaniu z dochodami preliminowanymi ostatecznie ustalonymi (kolumna 9) wpłacono (kolumna 5)
+Uwagi
^^^^^
^według budżetu zatwierdzonego przez właściwą radę narodowądodatkowoostatecznie ustalone (kolumna 7 plus kolumna 8)więcej
mniej^
12345
678910
1112
^^^^^
^^^^^
^^
^^^^^
^^^^^
^^

Wskazówki:

1.
Prezydia rad narodowych i wydziały finansowe prezydiów rad narodowych, wymienione w § 9 ust. 1 uchwały, sporządzają zamknięcia w zakresie własnego budżetu jednostkowego na jednym arkuszu, a w miarę potrzeby na większej ilości połączonych arkuszy w kolejnym porządku rozdziałów (wydziałów fachowych), podając ich numery i nazwy poniżej numeracji kolumn przez szerokość kolumn 4 – 11; w ten sam sposób wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych (§ 10 uchwały) sporządzają zamknięcia w zakresie zbiorczych budżetów powiatowych.
2.
Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych w zakresie zbiorczych budżetów województw oraz wydziały finansowe Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi w zakresie budżetów jednostkowych tych miast sporządzają zamknięcia na oddzielnych dla każdego rozdziału (wydziału fachowego) arkuszach (§ 11 ust. 2 i 5 uchwały).
3.
W razie braku uprzedniego przypisu sama wpłata stanowi podstawę do dokonania przypisu.
4.
Co do poszczególnych kwot dochodów preliminowanych dodatkowo (kolumna 8) należy podać w kolumnie "Uwagi" podstawy prawne ich wykazania;
5.
W zamknięciu należy wyprowadzić sumy razem w tytułach oraz sumy ogólne rozdziału.

Wzór Nr 10

ZAMKNIĘCIE RACHUNKOWE

wydatków budżetowych w zakresie własnego budżetu jednostkowego .................... – w zakresie zbiorczego budżetu .................... za 1951 rok

DziałTytułParagrafWyszczególnienie (nazwa działu, tytułu i paragrafu)Kredyty według budżetu zatwierdzonego przez właściwą radę narodową
+Kredyty dodatkowe+Przeniesienia kredytów na mocy uchwały Nr 81 Rady Ministrów (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-21, poz. 261)+
+++++
+Stan kredytu po dokonaniu zmian+Wydatkowano (netto)+
Kredyty nie wyczerpane+Przekroczenia kredytów+Uwagi
^^^^^
^^^zwiększenia kredytów+
++zmniejszenia kredytów++
+^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^z innych rozdziałów+
w obrębie rozdziału+na inne rozdziały+w obrębie rozdziału
+^^^^
^^^^^
12345
+6+7+
8+9+10
+11+12+
13+14+15
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^
^^^^^

Wskazówki:

1.
Prezydia rad narodowych i wydziały finansowe prezydiów rad narodowych, wymienione w § 9 ust. 1 uchwały, sporządzają zamknięcia w zakresie własnego budżetu jednostkowego na jednym arkuszu, a w miarę potrzeby na większej ilości połączonych arkuszy w kolejnym porządku rozdziałów (wydziałów fachowych), podając ich numery i nazwy poniżej numeracji kolumn przez szerokość kolumn 5–14; w ten sam sposób wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych (§ 10 uchwały) sporządzają zamknięcia w zakresie zbiorczych budżetów powiatowych.
2.
Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych w zakresie zbiorczych budżetów województw oraz wydziały finansowe Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi w zakresie budżetów jednostkowych tych miast sporządzają zamknięcia na oddzielnych dla każdego rozdziału (wydziału fachowego) arkuszach (§ 11 ust. 2 i 5 uchwały).
3.
Co do poszczególnych kwot kredytów dodatkowych (kolumna 6) należy podać w kolumnie 15 "Uwagi" podstawy prawne ich przyznania.
4.
W kolumnach 13 i 14 należy w tytułach i działach oraz w sumach ogólnych całego rozdziału podać rzeczywiste kwoty wynikające z podsumowania tych kolumn nie pomniejszając kwot kredytów nie wyczerpanych o kwoty przekroczeń kredytów.
5.
W zamknięciu należy wyprowadzić sumy łączne w tytułach i działach oraz sumy ogólne danego rozdziału.

Wzór Nr 11

ZESTAWIENIE DOCHODÓW BUDŻETÓW TERENOWYCH WEDŁUG GRUP I PARAGRAFÓW ZA 1951 ROK

GrupaParagrafNazwaNależności (zaległości początkowe minus nadpłaty początkowe oraz przypisy roku sprawozdawczego minus odpisy)+
Dochody wpłacone minus zwroty+Zaległości z końcem roku sprawozdawczego minus nadpłaty+Dochody według zestawienia dołączonego do ustawy budżetowej
+Dochody preliminowane po dokonaniu zmian+W porównaniu z sumami preliminowanymi po dokonaniu zmian (kolumna 8) wpłacono (kolumna 5)+
++Uwagi
^^^^^
^^^^^
^^^więcej+
mniej+^
1234+
5+6+7
+8+9+
10+11
I.Gospodarka uspołeczniona
^2,4, 5, 5a, 6.Dochody niepodatkowe^^
^^^^^
^^^^^
^^^
^^itd.^^
^^^^^
^^^^^
^^^
^^Razem dochody własne budżetów terenowych
^^Udział w dochodach i dotacje z budżetu centralnego
^^Ogółem

Wskazówki:

1.
Nazwy grup i paragrafów należy dostosować do zestawienia, stanowiącego załącznik do art. 6 ustawy budżetowej (Dz. U. z 1951 r. Nr 18, poz. 145, str. 168).
2.
W zestawieniu należy wyprowadzić sumy ogólne wszystkich grup.

Wzór Nr 12

ZESTAWIENIE WYDATKÓW BUDŻETÓW TERENOWYCH WEDŁUG GRUP I DZIAŁÓW

ZA 1951 ROK

GrupaDziałNazwaKredyty według zestawienia dołączonego do ustawy budżetowejKredyty po dokonaniu zmian
WydatkiKredyty nie wyczerpanePrzekroczenia kredytówUwagi
12345
6789
Suma ogólna:
^^w tym bieżące^^
^^^^
^^w tym inwestycyjne^^
^^^^
I.^Gospodarka narodowa:
^^w tym bieżące^^
^^^^
^^w tym inwestycyjne^^
^^^^
^^itd.^^
^^^^

Wskazówki:

1.
Nazwy grup i działów należy dostosować do zestawienia, stanowiącego załącznik do art. 6 ustawy budżetowej (Dz. U. z 1951 r. Nr 18, poz. 145, str. 169).
2.
W zestawieniu należy wyprowadzić sumy ogólne i sumy łączne w grupach i działach bieżące plus inwestycyjne.