Ustalenie taryfy i pobór składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1965.9.30

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1969 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 11 lutego 1965 r.
w sprawie ustalenia taryfy i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych. *

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 72, poz. 357) oraz § 1 i § 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 grudnia 1961 r. w sprawie sposobu ustalania taryf i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe i osobowe (Dz. U. z 1962 r. Nr 3, poz. 6 i z 1965 r. Nr 7, poz. 36) zarządza się, co następuje:
1.
Składkę roczną za prowadzone przez Państwowy Zakład Ubezpieczeń obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych ustala się w następującej wysokości:
Pozycja taryfyGrupy pojazdów samochodowychSkładka w złotych
123
1Samochody osobowe 2-miejscowe oraz samochody z silnikiem o pojemności cylindrów do 500 cm3 550,00
2Samochody osobowe z silnikiem o pojemności cylindrów ponad 500 cm3, 3–5-miejscowe 750,00
3Samochody osobowe z silnikiem o pojemności cylindrów ponad 500 cm3, ponad 5-miejscowe 900,00
4Autobusy służące do zarobkowego przewozu osób 6.200,00
5Przyczepy autobusowe do zarobkowego przewozu osób 3.100,00
6Autobusy służące do własnych potrzeb 3.100,00
7Samochody ciężarowe przystosowane do przewozu osób 3.500,00
8Samochody osobowe służące do zarobkowego przewozu osób (taksówki, dorożki samochodowe) 1.250,00
9Samochody ciężarowe o ładowności do 1,5 tony i ciągniki, z wyjątkiem wymienionych w pozycjach 10 i 11 900,00
10Ciągniki typu rolniczego w rolnictwie, o cechach konstrukcyjnych umożliwiających szybkość ponad 20 km/godz. 700,00
11Samochody ciężarowe o ładowności ponad 1,5 tony, w tym również samochody o nadwoziach przeznaczonych do specjalnych ładunków, ciągniki siodłowe z naczepami, ciągniki balastowe z przyczepami 1.250,00
12Samochody do specjalnego przeznaczenia, np. pogrzebowe, strażackie, polewaczki, śmieciarki, samochody pogotowia ratunkowego, samochody-dźwigi 550,00
13Motocykle z wózkiem, trójkołowce oraz motocykle i skutery z silnikiem o pojemności skokowej powyżej 200 cm3 bez wózka 320,00
14Motocykle i skutery z silnikiem o pojemności skokowej od 100 do 200 cm3 220,00
15Motocykle z silnikiem o pojemności skokowej do 100 cm3 oraz rowery z silnikiem pomocniczym (motorowery) do 50 cm3, podlegające rejestracji jako pojazdy samochodowe 60,00
2.
Dla inwalidów, posiadaczy niezarobkowych pojazdów samochodowych, ustala się składkę roczną w wysokości 50% składek określonych w ust. 1.
3.
Za inwalidów (ust. 2) uważa się:
1)
inwalidów I i II grupy,
2)
innych inwalidów, którzy posiadają pozwolenie na prowadzenie pojazdów samochodowych kategorii inwalidzkiej lub którym zostały przydzielone pojazdy samochodowe przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej bądź przez Związek Inwalidów Wojennych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej albo przez właściwy do spraw zdrowia i opieki społecznej organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej opłacają składki w formie zaliczek w wysokości 50% składek ustalonych w § 1.
2.
W razie gdy wysokość szkód spowodowanych przez pojazdy samochodowe należące do jednostek gospodarki uspołecznionej przekroczy w danym roku 70% wpłaconych przez nie zaliczkowo składek, Państwowy Zakład Ubezpieczeń może pobrać składkę uzupełniającą w wysokości do 100% składek ustalonych w § 1. Składkę uzupełniającą określa się oddzielnie dla spółdzielczości według jej podstawowych pionów, dla gospodarki państwowej według resortów gospodarczych oraz dla administracji państwowej.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 mają również zastosowanie do kółek rolniczych.
Posiadacze pojazdów samochodowych opłacają składkę jednorazowo za rok kalendarzowy w okresie od 1 do 31 marca danego roku, z zastrzeżeniem przepisów § 7.
W razie rejestrowania pojazdów samochodowych w ciągu roku kalendarzowego posiadacze tych pojazdów opłacają składkę przed ich zarejestrowaniem w wysokości:
1)
100% składki określonej w § 1, jeżeli pojazd jest rejestrowany w pierwszym półroczu,
2)
50% składki określonej w § 1, jeżeli pojazd jest rejestrowany w drugim półroczu.
W razie wyrejestrowania pojazdu w pierwszym półroczu roku kalendarzowego posiadaczowi pojazdu przysługuje zwrot w wysokości 50% wpłaconej składki. Jeżeli pojazd zostanie wyrejestrowany w drugim półroczu, zwrot składki nie przysługuje.
Przepisy § 4 i § 5 nie mają zastosowania do jednostek gospodarki uspołecznionej.
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej dokonują wpłaty na poczet należnej składki według stanu zarejestrowanych pojazdów na 1 stycznia danego roku. Ostatecznego rozliczenia składki jednostki gospodarki uspołecznionej dokonują na podstawie przeciętnej liczby zarejestrowanych pojazdów wyprowadzonej ze stanów na 1 stycznia danego roku i na 1 stycznia następnego roku. Jeżeli w wyniku rozliczenia okaże się, że Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń przysługuje wyższa składka od dokonanej wpłaty, jednostka gospodarki uspołecznionej dopłaca Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń różnicę w terminie do 31 marca następnego roku; w razie nadpłaty składki Państwowy Zakład Ubezpieczeń zwraca jednostce gospodarki uspołecznionej różnicę w terminie miesięcznym po otrzymaniu rozliczenia.
2.
Jeżeli jednostka gospodarki uspołecznionej w dniu 1 stycznia danego roku nie posiada w ogóle zarejestrowanych pojazdów, a rejestruje je dopiero w ciągu roku kalendarzowego, składkę za ten rok oblicza się według stanu zarejestrowanych pojazdów na 1 stycznia następnego roku w wysokości połowy składek określonych w § 2, bez względu na to, w którym miesiącu pojazd został zarejestrowany.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 17 stycznia 1963 r. w sprawie ustalenia taryfy i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr 6, poz. 30).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1965 r.
* Z dniem 1 stycznia 1969 r. nin. zarządzenie utraciło moc w części dotyczącej jednostek gospodarki uspołecznionej, zgodnie z § 4 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 31 lipca 1968 r. w sprawie ustalenia i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej (M.P.68.34.232).