Ustalenie taryfy i pobór składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1963.6.30

Akt utracił moc
Wersja od: 28 stycznia 1963 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 17 stycznia 1963 r.
w sprawie ustalenia taryfy i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 72, poz. 357) oraz § 1 i § 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 grudnia 1961 r. w sprawie sposobu ustalania taryf i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe i osobowe (Dz. U. z 1962 r. Nr 3. poz. 6) zarządza się, co następuje:
1.
Składkę za prowadzone przez Państwowy Zakład Ubezpieczeń obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych posiadacze tych pojazdów opłacają jednorazowo za rok kalendarzowy w okresie od 1 do 31 stycznia danego roku.
2.
W razie nabycia nowych pojazdów w ciągu roku kalendarzowego posiadacze opłacają składkę przed zarejestrowaniem tych pojazdów.
3.
Składkę przypadającą za okres krótszy od jednego roku ustala się w wysokości 1/12 składki rocznej za każdy miesiąc, przy czym rozpoczęty miesiąc liczy się za pełny.
Składkę roczną, o której mowa w § 1 ust. 1, ustala się w następującej wysokości:
Pozycja taryfyGrupy pojazdów samochodowychSkładka w złotych
123
1Samochody osobowe 2-miejscowe i samochody o pojemności cylindrów do 499 cm3 550,00
2Samochody osobowe 3-5-miejscowe 750,00
3Samochody osobowe ponad 5 miejsc 900,00
4Autobusy służące do zarobkowego przewozu osób6.200,00
5Przyczepy autobusowe do zarobkowego przewozu osób3.100,00
6Autobusy służące do własnych potrzeb3.100,00
7Samochody ciężarowe przystosowane do przewozu osób3.500,00
8Samochody osobowe służące do zarobkowego przewozu osób (taksówki, dorożki samochodowe)1.250,00
9Samochody ciężarowe o ładowności do 1,5 tony i ciągniki, z wyjątkiem wymienionych w pozycjach 10 i 11 900,00
10Ciągniki typu rolniczego w rolnictwie 700,00
11Samochody ciężarowe o ładowności ponad 1,5 tony, w tym również samochody o nadwoziach przeznaczonych do specjalnych ładunków, ciągniki siodłowe z naczepami, ciągniki balastowe z przyczepami1.250,00
12Samochody do specjalnego przeznaczenia, np. pogrzebowe, strażackie, polewaczki, śmieciarki, samochody pogotowia ratunkowego, samochody-dźwigi 550,00
13Motocykle z wózkiem, trójkołowce 450,00
14Motocykle i skutery o pojemności skokowej ponad 125 cm3 bez wózka 350,00
15Motocykle i skutery o pojemności skokowej do 125 cm3 300,00
16Motorowery zaliczone do pojazdów samochodowych 70,00
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej opłacają składki w formie zaliczki w wysokości 50% składek ustalonych w § 2.
2.
W razie gdy wysokość szkód spowodowanych przez pojazdy jednostek gospodarki uspołecznionej przekroczy w danym roku 70% wpłaconych przez nie zaliczkowo składek, Państwowy Zakład Ubezpieczeń może pobrać składkę uzupełniającą w wysokości do 100% składek ustalonych w § 2. Składkę uzupełniającą określa się oddzielnie dla spółdzielczości według podstawowych pionów i dla gospodarki państwowej według resortów gospodarczych oraz dla administracji państwowej.
1.
Składki w wysokości 50% składek określonych w § 2 ustala się dla następujących posiadaczy niezarobkowych pojazdów samochodowych:
1)
inwalidów I lub II grupy,
2)
innych inwalidów, którzy posiadają pozwolenie na prowadzenie pojazdów samochodowych kategorii inwalidzkiej lub którym zostały przydzielone pojazdy samochodowe przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej bądź przez Związek Inwalidów Wojennych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej albo przez organy do spraw zdrowia i opieki społecznej prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
2.
Osobom wymienionym w ust. 1, które do dnia wejścia w życie zarządzenia opłaciły składki w wysokości ustalonej w § 2, przysługuje odpowiedni zwrot składki.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 13 grudnia 1961 r. w sprawie ustalenia taryfy i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr 98, poz. 412).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym że § 4 ust. 1 - z mocą od dnia 1 stycznia 1962 r.